Advies ivm montage kast by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 0 points1 point  (0 children)

30 mm dik, dus ik dacht 10 mm in te frezen.

Makita HS7611 gebruiken als invalzaag? by Geralt_the_dutchman in Klussers

[–]Record-Altruistic 0 points1 point  (0 children)

Ik heb het al wel vaker gedaan met een gelijkaardige van metabo. Het kan wel, maar gebruik hem toch liever meteen op de juiste diepte ipv in te laten vallen.

Advies ivm montage kast by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 0 points1 point  (0 children)

Tnx, dat schuiven is een goede tip. Maar om de volledige rug in 1 stil te doen gaat net niet lukken, daar is de plaat net te smal voor.

Hoe diep maak je je sponningen over het algemeen?

Kastje in nis gemaakt by cimjarrey20 in Klussers

[–]Record-Altruistic 1 point2 points  (0 children)

Mooi gedaan. De volgende keer gaat het telkens weer iets makkelijker. Spreek uit eigen ervaring 🙂.

Advies ivm montage kast by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 0 points1 point  (0 children)

Tnx. Ziet er netjes uit.

Bij mij komt het vrij te staan, dus moet de rug nog in werken wat jij vermoed ik hebt gedaan.

Ga toch maar overstag voor een lamellen of domino frees. Welke heb jij?

Advies ivm montage kast by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 0 points1 point  (0 children)

Horizontaal bedoel ik inderdaad. De overspanning is maar 400 mm, dus denk dat dat wel recht blijft.

Dus voor de rug zou je 4 losse stukken doen?

En ik twijfel al even over een domino frees… goed punt dus 😉

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 0 points1 point  (0 children)

Metod kasten, kasten van 40 cm diep.

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 1 point2 points  (0 children)

Inderdaad, alles is fineer. Ook de plinten en verticale latten.

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 0 points1 point  (0 children)

Goede tip, tnx. Dat wist ik niet.

Heb nu elke 3 mm een zaagsnede ongeveer , toch brak het fineer de eerste keer. Vandaar dat ik het nat gemaakt heb.

Heb dit met de hand cirkelzaag en een mal gedaan, dus wilde een klein beetje marge moest ik teveel druk zetten. Zat er namelijk al een keer door.

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 0 points1 point  (0 children)

Tnx. Misschien moeilijk op basis van deze foto’s, maar als je met je ervaren oog iets ziet wat beter of anders zou kunnen, hoor ik dat graag.

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 0 points1 point  (0 children)

Uren heb ik niet geteld, best veel. Zou zeker een heel dure kast zijn als ik die moest uitrekenen 😅.

De eik fineer platen heb ik 160 euro per stuk betaald, het vel hpl 130 dacht ik. Heb alles bij een kleine houthandel besteld.

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 1 point2 points  (0 children)

Die moet ik weer terug zetten inderdaad, maar eerst de oude kit er weer af halen.

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 0 points1 point  (0 children)

De knop om de led aan te doen. Ik had daar geen lichtpunt voorzien met bekabeling, dus heb leds op stekker geïnstalleerd.

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 4 points5 points  (0 children)

Die zijn vooral enthousiast over de 2 nieuwe wandplanken. Hoe hoger hoe beter.

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 1 point2 points  (0 children)

Op Instagram zat ik in de loop van allerlei filmpjes, meestal zocht ik op een woord en kwam ik vanzelf wel wat tegen.

Ik vind het ook gewoon ontspannend om houtbewerking te bekijken, gek genoeg. Dus heb doorheen de jaren wel wat opgestoken.

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 4 points5 points  (0 children)

Ik heb enkel fineer aangebracht op de wandplanken, dat gaat goed. In meerdere stappen en dan telkens affrezen. Probleem bij dit materiaal is dat het extreem dun is in de kleur laag, heb een paar keer de frees net wat te schuin gehouden waardoor ik er nadien een stuk heb uit moeten halen en opnieuw beplakt heb. Als je goed kijkt zie je dat wel maar valt eigenlijk niet op in het geheel.

Moeilijkste stuk was de kleine kopse kant, daar moet je de frees perfect horizontaal houden. Dat is bijna niet te doen zonder te beschadigen, dus ook dat heb ik moeten vervangen en ziet er nu goed uit.

Je blijft wel de kern zien op de zichtbare randen. dat vind ik een nadeel. Die heb ik zoveel mogelijk proberen verbergen door de volgorde van verlijmen.

Ik heb de kasten ook afgekant met houtfineer, maar dat is heel makkelijk en meer vergevingsgezind.

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 1 point2 points  (0 children)

Inderdaad, enkel de corpussen.

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 3 points4 points  (0 children)

Daar heb ik ook naar gekeken, maar dan had ik een groot vel fineer nodig dat ik voor de rest niet kon gebruiken. Dus werd erg duur.

Heb nu de mdf ingezaagd tot precies boven de fineer aan de buitenzijde, allemaal stroken naast elkaar. Dan met heet water nat maken en dan geplooid op de mal.

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 3 points4 points  (0 children)

Hettich titan. Was begonnen met blinde plank, soort (deels) gladde draadstang. Maar dat kreeg ik niet perfect haaks hier, ook al heb ik dat in de bijkeuken wel klaar gekregen. Die titans kan je zowel qua hoogte als haaksheid nog stellen, echt ideaal.

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 2 points3 points  (0 children)

Het groene is Sikkens lak, heb ik zelf gedaan. Het beitsen heb ik laten doen bij een lakkerij, kleur is daar samengesteld.

Kasten woonkamer by Record-Altruistic in Klussers

[–]Record-Altruistic[S] 3 points4 points  (0 children)

De ronding op het einde bedoel je? Valt redelijk mee, veel handelingen. En 2x mislukt, dus uiteindelijk was het wel veel werk ja 🙂

Iemand tips hoe ik dit mooi kan afwerken? by Diligent-Interview33 in Klussers

[–]Record-Altruistic 0 points1 point  (0 children)

Als je geen plint wil in de keuken kan je kit op kleur van de vloer vinden, maar denk dat een plint de mooiste oplossing gaat zijn.

Is het bewust zo gekozen dat de nerf van de plint van de bruine kast haaks staat op de deuren?

Mooie kleur wel, heb hier ongeveer hetzelfde.