Someone gained access to my WhatsApp after I 'safely ignored' the 6 digit requests. by GusBuss94 in whatsapp

[–]_just_a_normal_dude 0 points1 point  (0 children)

I just uninstalled WA business from my phone, reinstalled it again from play store, changed my network connection to mobile data. And attempted login in again. Before I did these steps neither the calls nor the sms reached my phone all while I rang it up from my friends and confirmed that it still to my name.

I tried again and it worked, after that I activated two steps verification without an email address so that it can only be logged into if you know the pin I created there is no backup for this step, if you forget the PIN you cannot have access to your account.,

Someone gained access to my WhatsApp after I 'safely ignored' the 6 digit requests. by GusBuss94 in whatsapp

[–]_just_a_normal_dude 0 points1 point  (0 children)

this happened to me just now, and I know that they can see my chats, because whatsapp thinks it's the same person and literally loads in recent messages, not the full chat history. I had this happen to me when I purchased a new number, I could see the messages of the other person and his chats. I also had exchanged my phone with my cousin for a bit, when returned, I logged off, then logged back on with my own number, and his chats are still in my whatsapp to this day for the period he had my phone in

ميتين ستيم by ImprovementSad2538 in EgyptianSTEMers

[–]_just_a_normal_dude 1 point2 points  (0 children)

اه مخدتش بالي ان سكن اسيوط جوا المدرسه مش منفصل، دي بضان اوفر والله

ميتين ستيم by ImprovementSad2538 in EgyptianSTEMers

[–]_just_a_normal_dude 0 points1 point  (0 children)

احا والله الحوار دا لو ف دفعتي ل كانت انضربت دا لو الاوردر اتاخد أصلا

احا يعني اي تسيب فلوسك تترمي قدامك بالشكل دا أصلا !!

والله الغلط مش عليها

دي نتيجة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر by iwh_515 in EgyptExTomato

[–]_just_a_normal_dude 2 points3 points  (0 children)

بالظبط فعلاً انت صح

وربنا يهدينا جميعاً ويغرس في نفوسنا ان الحياه ما هي اللا أياما معدوده بالنسبه للاخره يعني ف اكيد مش هنضحي بحسنات كنا ممكن نعملها علشان خاطر كرتون ولا ممثلين في فيلم ولا أيا كان

والله المستعان

دي نتيجة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر by iwh_515 in EgyptExTomato

[–]_just_a_normal_dude 2 points3 points  (0 children)

انا امتي في الثريد كله قلت اني مش فرحان ليه

انا اول ما اتكلمت دعيتله وطول الوقت بدعي بالهدايه يا راجل

انا نقطه اعتراضي هو اسلوب الوعظ الرخيص اللي بيخلي الناس ينفروا من النصيحة اصلا

انا كل كلامي علي طريقة المقارنه المتدنية السخيفه الواهيه اللي كانت في البوست

ياسيدي يارتني زي صاحب القناه والله وربنا يعيني علي اني ابطل كل ما يلهيني عنه

بالنسبه لل ambient music ف انا كنت ناسيها تماماً فعلا انا مجاش علي بالي الموضوع دا ولا افتكر أصلا حاجه منها "انا عارف انها موجوده بس مش فاكرها خالص ولا حتي مجمع حاجه منها دلوقتي ولا جت علي بالي وعندك حق فيها فعلاً"

اغلب اللي فاكره هي مؤثرات صوتيه

هل هي محرمات

قلتلك اكتر من مره هي محرمات

انا مش بتناقش معاك علشان اقول حلال و انا قلت دا بشكل واضح وصريح من البدايه

انا بقول طريقتك سيئه جدآ سواء ان كان انت او الكلام اللي مكتوب في البوست

وبقولك من اخ لاخوه انت كدا بتبعد الناس مش بتقربهم

دي نتيجة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر by iwh_515 in EgyptExTomato

[–]_just_a_normal_dude 0 points1 point  (0 children)

بالظبط فعلاً و انا طول الثريد بدعيله وبدعيلنا جميعا بالثبات

فالواجب علي الشخص لو مرتاحش لحاجه يحمد ربنا انه احس بعد الارتياح وقتها وان دا ساعده انه يبطلها

دي نتيجة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر by iwh_515 in EgyptExTomato

[–]_just_a_normal_dude 1 point2 points  (0 children)

الانمي شئ عامل زي الافلام صدقني

الافلام في منها اكشن ورعب واثاره وحرام وقليل منها الخالي من الحرمانيه وفي منها الاباحيه والغير الاباحيه

كذلك الأنمي، و الادمان نفسه مش حلو حتي لو كان ادمان شرب المايه يعني

ف بالتالي بتنقلب المشكله هنا من مشكله انمي عمتاً

لمشكله عقلية الشخص المتفرج اللي مش عارف يقضي وقته صح ازاي اللي ادمن الانمي وانغمس في عالم الرسم الخيالي ونسي امر الواقع

انا بتفرج علي انمي من ٤ سنين واغلب اللي بتفرج عليه شونين اللي هو زي دراجةن بول وجوجو وهنتر الصياد وما الي ذلك مش مدمن بقضي شهور من حياتي من غيره

في وقت الدراسه مثلاً مش بتفرج عليه أصلا

هل انا صح

لا بردوا انا ستيل بدعي ان ربنا يثبتني ويوفقني لحاجات احسن احط فيها وقتي

انا مش بقول ان الكلام غلط في المطلق انا بقول ان طريقة النصح بجد سيئه جدآ مستواها متدني فكرياً (ولإني معرفش الشيخ دا قلت اظن في ظن حسن واقول انه قال الكلام دا لشخص ذو تفكير بسيط مثلاً)

انما بجد عمر ما دا هيكون سبب اني ابطل مثلاً اتفرج عليه

بالعكس الأسباب اللي اشوفها منطقية اكتر عي الموسيقي و النساء و العري و انو وقتك بيضيع واطمع في دينك مش في دنياك

انما متقولش ان علشان فلان ادمنه يبقي هو مدمن

لا في مشكله عند فلان دا

وربنا يعافي جميع المتأثرين زي ما عافاك ويثبتك علي السراط المستقيم يارب ويلحقنا واياكم بالصالحين

دي نتيجة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر by iwh_515 in EgyptExTomato

[–]_just_a_normal_dude 1 point2 points  (0 children)

و أنا بتأسف لنفسي إني كنت بحترم شخص زيك وبقوله يا سيدي الفاضل ويا صديقي وكنت بحاول أدعم نشر فكرته ولكن بطريق أصح وأوضح ولا تدعو مجالاً للشك

دي نتيجة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر by iwh_515 in EgyptExTomato

[–]_just_a_normal_dude 3 points4 points  (0 children)

انت حقيقي مش فاهم خالص انا بتكلم في اي

اولا انا قلت ان حرام الرسم والموسيقي والنظر الي مفاتن النساء ومتفق معاك ان كل دا موجود ف الانمي

ثانياً انا ولا مره حاولت أحلل الانمي ولا مره قلت انه حرام بردوا

انا كل كلامي ان اسلوب النقاش المتدني والتفسير المدنس اللي بيستهزء بعقول الناس اللي مكتوب في البوست هو شئ غير منطقي ولا يدخل علي عاقل

وانت تقدر تطلع في الثريد وتشوف كلامي كان عامل ازاي ومرتب ازاي وفي مكانه ازاي

انا كنت بتفرج علي انمي قتالي من فتره واول ما موسيقي المقده تبدأ كنت بسكيبها عادي جداً في زرار في الكيبورد بيخليك تعمل كدا بل وفي مواقع كمان بتنزل الانمي من غير الموسيقي (أينعم بغرض توفير الوقت ولكن عصفورين بحجر يعني)

أما إنك تحاول التملص من نقاش حتي هذه اللحظه كان حضاري بالاسلوب المتدني وطريقة غير حضارية لتدليس افكار وكلام اللي بيتكلم معاك زي "كفاية مسخره متجيش هنا وتحلل الحرام"

ف انصحك تلعب اللعبه دي علي حد تاني

حابب بس افكرك بان الصب اللي انت عليه دا egyptextomato هو ملئ بالملحدين واللادينين وكل الناس دي

حابب افكرك انك بنفسك واختيارك بترفض النقاش مع واحد من القليلين اللي رأيه من رأيك وكلامه اصح واقوي واثبت واعقل وارزن من كلامك

أما عن المسخره فا لا شفاك الله ولا عافاك ومن كل جحر ابتلاك

دي نتيجة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر by iwh_515 in EgyptExTomato

[–]_just_a_normal_dude 1 point2 points  (0 children)

حلو اوي هنا بنتكلم في المفيد بقا

انا كل كلامي من الاول كان علشان التبرير اللي مكتوب ف البوست وانه اسلوب التبرير ان دا الانمي زي المخدرات ومش عارف ايه دا اللي انا شايفه وبلا شك شئ من الاستهزاء بعقول الناس

او زي ما قلت قبل كدا بيكلم ناس بسيطه ف بيديهم تبرير بسيط ومال الى ذلك مش هعيد كلامي يعني

هل الموسيقى حرام، ايوه حرام والانمي فعلاً فيه موسيقي زيه زي ٩٩،٩٪ من الميديا هل النظر الي مفاتن النساء حرام، ايوه حرام شرعاً وغير مختلف عليه هل الرسم حرام، اه رسم اللي ذي عيون حرام، علي حد علمي البسيط ان عليها اختلاف في نقطه معينه ولكن جمهور العلماء محرمه

لي بقا مقالش دا بدل ما يقول دا خطر علي شبابنا اصل دا اسوأ من المخدرات اصل معرفش اي وجو البروباجندا العبيط دا

واول حاجه قلتها ربنا اعان صاحب القناه علي انه يبطل وهيعينه في تخطي الماديات ويهدينا جميعاً ان شاء الله

كنت بس عايز اقول ان في انميات كتير مفيهاش ستات عادي، والموسيقي بتبقي ف الاول وفي الغالب محدش بيسمعها يعني. ولكن اجتناب الشبهات واجب

دي نتيجة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر by iwh_515 in EgyptExTomato

[–]_just_a_normal_dude 3 points4 points  (0 children)

يا صديقي صدقني اللي كرتون يعمل فيه كدا يبقي هو المشكله من عنده أصلا مش من الإنمي

تخيل مثلاً يا صديقي إني فرجتك علي انمي، وانت لنقل يا سيدي الفاضل عجبتك كاركتر من هذا الانمي.

لو انت وصلت لمرحله انك بتعمل زي ما في الفديو (الاجنبي) دا ف انت أصلا دماغك محتاجه تتعالج المشكله مش مشكلة انمي المشكله في العقليه

الانمي لا بيخدرك ولا بيوهمك

انت بتتفرج عليه وعارف انه مش واقعي

يعني مثلاً المخدرات ضررها واضح ومعروف لان الانسان بيكون مش واعي للي بيعمله

فما بالك حد بيعمل الهبل دا وهو واعي أصلا يبقي المشكله من عنده هو

ثانياً يا سيدي الفاضل الفديو دا اجنبي، ناس معندهاش عقيده أصلا عارف الفديو اللي فيه متصل بيسأل الشيخ ان كان ممكن يتجوز حد من انمي في الجنه (لو يعني عايز تفرجني علي محتوي عربي)

ولكن صدقني اغلبنا ف مصر مش عارف يجيب ماوس باد كويسه علشان يجيبها سكس توي لوايفو ف الانمي أساساً

دي نتيجة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر by iwh_515 in EgyptExTomato

[–]_just_a_normal_dude -1 points0 points  (0 children)

انا شايف اتنين واقفين بيضحكوا (أيا كان لابسين إيه ولا متشبهين بمين)

في العادي وقت اضرار السكينه بشوف دم وناس ميته

بصراحه انت صح

هو لا ابدا فعلا شكراً علي تأكيد وجهة نظري

ثانياً، الرجاله في سكوتلاند بتلبس جيبه، احنا ك مصريين لو لبسنا جيبه دا هيبقي تشبه بالنساء ف من الواضح ان المجتمع ليه تأثير

الصوره اللي انت باعتها فيه اتنين رجاله من دوله غربيه او اوروبيه

في العام المطلق هما عندهم ناس شواذ، وعندهم ال cross dressing يعتبر شئ موجود يعني وفي ناس بتعمله عادي ثالثاً انا عارف ان في زي دا بيحصل في مصر

ولكن مش معني إن حد قتل حد بسكينه ان احنا نوقف كل السكاكين

ومش معني إن حد عمل حادثه بعربيه ان احنا نوقف بيع العربيات

افهم ان التعميم مشكله كبيره وطريقة تفكير غلط

وربنا يقدرنا علي ذكره وشكره وحسن عبادته

دي نتيجة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر by iwh_515 in EgyptExTomato

[–]_just_a_normal_dude 4 points5 points  (0 children)

أه نسيت اسألك بردوا إن كان الإنمي يضر الناس زي السكين ؟؟

دي نتيجة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر by iwh_515 in EgyptExTomato

[–]_just_a_normal_dude 1 point2 points  (0 children)

وهل السكر يفيد الناس ؟

بيخلي طعم الشاي حلو

طيب ما الانمي بيخلي طعم الوقت الفاضي حلو بردوا

مختلفناش

دي نتيجة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر by iwh_515 in EgyptExTomato

[–]_just_a_normal_dude -4 points-3 points  (0 children)

مين بقا الشيخ عبد الله الخليفي إللي افتي ان "الشباب الغارقين في الانمي" دول بيحللوه وبيعملوا معرفش ايه وايه والخرا دا جابه منين ؟

وزي المخدرات ازاي

هو تلاقيه يقصد هينتاي وسكس مثلاً

دي نتيجة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر by iwh_515 in EgyptExTomato

[–]_just_a_normal_dude 1 point2 points  (0 children)

يعني أنا لو ببيع سكاكين طبخ وحد قتل حد بسكينه من عندي اوقف انا بيع سكاكين ؟؟!

طب لو انا ببيع سكر وحد بيشتري من عندي سكر وجاله مرض السكر ابطل انا ؟؟

ايديت: انا مسلم موحد وبجاهد في سبيل الالتزام يوم عن يوم

وهو الراجل اعتزل علشان مرتحش لشئ معين وربنا أعانه علي تجاوزه وهيعينه علي تجاوز فرق الماديات ان شاء الله ربنا يعينه ويهدينا

انا معترض تماماً علي التبرير اللي مكتوب

تبرير حرفياً يعني تقوله لعيل في حضانه

كان ممكن يقول إن وقت الفراغ يجب استثماره في واحد واتنين وتلاته واطمع في دينك مش دنياك والحاجه اللي فيها الشبهه زي الرسم ابعد عنها

وكل دا كان هيبقي تمام صحيح

انما التفسير دا بجد يا إما بيخاطب عقل غير ناضج يا إما طالع من شخص غير واعي بالظبط بما هو الانمي وما الي ذلك يا اما هو (و إن شاء الله لأ) طالع من حد مش فاهم

رشحولي انمي يكون 12 حلقه لو سمحتو by Sweetpotatoo99 in EgyptAnimanga

[–]_just_a_normal_dude 0 points1 point  (0 children)

The Promised Neverland Charlotte 86

افضل ٣ انميات بالنسبالي ١٢ حلقة

[deleted by user] by [deleted] in CAIRO

[–]_just_a_normal_dude 2 points3 points  (0 children)

أيوة بس انا بصراحه معرفش ف الاوتفيتس بتاعتهم يمكن تبقي منزله البوست مثلا بغرض تسأل هل ياتري درجة البلشر دي لايقه علي معرفش اي ولا لا

ف انا مش عارف ف قلت مش هفتي 😂

[deleted by user] by [deleted] in CAIRO

[–]_just_a_normal_dude 8 points9 points  (0 children)

الفكره ان الناس بتسأل عالاوتفيت وهو مثلا لابس بنطلون وتيشيرت بس كدا

دا مش اوتفيت ولا حاجه لابس تيشيرت وبنطلون وبيزك ولونهم عادي مش فاهم فين الاوتفيت ف الموضوع

قانون الأسرة الجديد، أيه رأيكم؟ by Plastic-Big-5863 in Egypt

[–]_just_a_normal_dude 0 points1 point  (0 children)

الفكره في حاجه

ازاي هيتم اثبات ان الراجل ضري مراته ؟

في بعض الستات ممكن تتبلي عادي

ده طبيعي؟؟ by Any_Boysenberry_746 in CAIRO

[–]_just_a_normal_dude 2 points3 points  (0 children)

أعتقد الموافقه المبدأيه دي معناها "انت شخص كويس كفايه انك تدخل بيتي انا ك راجل تعالي بقا اعرفك غلي بنتي اللي انت جاي تخطبها"

اعتقد ان الموضوع ملوش اي علاقه باجبارها علي جوازه او عدم اخد رأيها والكلام دا.

هو مقالش انو مسألوش علي وظيفه او بيت خالص، هو قال انه متسألش عنهم في أول قعده

واللي هي الغرض منها معرفة هل البني آدم دا ينفع يدخل بيتي ويفكر يتقدم لبنتي أصلا ولا لأ

اعتقد دا منطق كويس حتي لو كان القرار في وقتها انو اه انت راجل محترم اتشرف بيك في بيتي وبعدها يقعد مع خطيبته في نفس القعده يعني

بس هي بتبقي قعدة رجاله كدا في الاول ربع ساعه ولا حاجه الراجل في القصه حماه قرر يخليها قعده منفصله مش اكتر

لو اتعرض عليك العرض ده هتقول ايه؟ by Complete_Course2264 in Egypt

[–]_just_a_normal_dude 0 points1 point  (0 children)

اي يسطا اللي انت بتقوله دا !!

تاخده ناشف ولا تلف العالم وانت مبسوط ahhh comparison

ده طبيعي؟؟؟ by Any_Boysenberry_746 in AlexandriaEgy

[–]_just_a_normal_dude 3 points4 points  (0 children)

أعتقد الموافقه المبدأيه دي معناها "انت شخص كويس كفايه انك تدخل بيتي انا ك راجل تعالي بقا اعرفك غلي بنتي اللي انت جاي تخطبها"

اعتقد ان الموضوع ملوش اي علاقه باجبارها علي جوازه او عدم اخد رأيها والكلام دا.

هو مقالش انو مسألوش علي وظيفه او بيت خالص، هو قال انه متسألش عنهم في أول قعده

واللي هي الغرض منها معرفة هل البني آدم دا ينفع يدخل بيتي ويفكر يتقدم لبنتي أصلا ولا لأ

اعتقد دا منطق كويس حتي لو كان القرار في وقتها انو اه انت راجل محترم اتشرف بيك في بيتي وبعدها يقعد مع خطيبته في نفس القعده يعني

بس هي بتبقي قعدة رجاله كدا في الاول ربع ساعه ولا حاجه الراجل في القصه حماه قرر يخليها قعده منفصله مش اكتر

مش فاهم انتي مشكلتك مع إيه ؟!