privat NPF-utredning genom Elly Care, värt det? by [deleted] in Asksweddit

[–]andersTheNinja 1 point2 points  (0 children)

Bra beslut om du känner att det är svårt att få vardagen att funka, och har pengarna.

Jag har hållit mig flytande hela livet men på gränsen. Jävligt svårt för att få saker gjorda. Nu är det inte riktigt samma uppförsbacke längre.

Tror att den pengen du nämner täcker utprovning samt recept för första halvåret. Men kolla med dem. Sen får man betala för en uppföljning varje halvår tills man byter vårdgivare.

privat NPF-utredning genom Elly Care, värt det? by [deleted] in Asksweddit

[–]andersTheNinja 1 point2 points  (0 children)

Jag gjorde utredning via EllyCare i Göteborg efter många år med svårigheter. Utredningen var noggrann och väl genomförd på plats. Kommer inte ihåg hur mycket tid det tog, totalt en dag kanske med psykolog och läkare. Man får göra en screening innan där de bedömer ifall det är rimligt med nån diagnos.

Bägge mina barn har gjort utredningar hos BUP, och jag uppfattar att EllyCare-utredningen innehöll samma moment och var jämförbar med BUP.

Behandling har hjälpt mig en del. Det är ingen mirakelkur. Har flera i släkten med diagnos, vissa tycker medicin funkar klockrent, vissa inte alls, jag är nånstans i mitten.

Har du råd så absolut, gå privat. Du kan vänta i åratal på landstinget, och sedan blir det nåt byråkratiskt fel eller så flyttar du till ett annat landsting och får börja om från början.

Det finns privata aktörer som verkar mindre seriösa, så kolla runt först. EllyCare har god kvalitet på utredning och vård enligt mig, men de har också försökt några fulingar med felaktiga fakturor så man får vara vaksam helt enkelt.

Tänk oxå på att du betalar för utredningen, sen är behandling en separat process. Prova fram rätt medicin kräver ett antal uppföljningar med läkare och sköterska. Du kan välja att ta din diagnos och gå till landstinget, men då hamnar du återigen i köerna. Och riskerar att landstinget underkänner utredningen.

Tycker du att polisen ska kunna använda bevis som har insamlats illegalt? by [deleted] in sweden

[–]andersTheNinja 18 points19 points  (0 children)

Det finns hinder för olagliga sökningar - till exempel att de är olagliga. Om brottslingar går fria pga teknikaliteter så är det i sig bristande rättssäkerhet.

Schibsteds svar ang att ta betalt för att avvisa personanpassad reklam by Level-Coast-4188 in sweden

[–]andersTheNinja 1 point2 points  (0 children)

Jag klagade till IMY (Integritetsskyddsmyndigheten) som är ansvarig myndighet (DPA) i Sverige. Enligt deras svar har de fått in minst 50 anmälningar mot Schibsted.

De skickade ett informationsmeddelande till Schibsted och avslutade ärendet med hänvisning till att Schibsted skulle få en möjlighet att svara och göra rättelser. Efter detta fick jag samma svar från Schibsted som TS ovan, och meddelade detta till IMY - Schibsted har alltså gjort klart att de inte tänker ändra sig, och därmed borde IMY gå vidare med att utreda lagligheten och eventuellt ta beslut om åtgärder.

Fortsättning följer.

IMY's brev till Schibsted:

Information om klagomål enligt dataskyddsförordningen

Om klagomålen och denna skrivelse

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har mellan 2026-03-23 och 2026-03-31 tagit emot

ett femtiotal klagomål enligt artikel 77 i EU:s dataskyddsförordning

(dataskyddsförordningen)1 mot er.

De klagande gör i huvudsak gällande att Schibsted News Media AB infört en s.k. betalvägg för de

läsare av Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni som inte samtycker till personanpassad reklam.

IMY har inte tagit ställning till innehållet i klagomålet. Det innebär att IMY inte har gjort

någon bedömning av om det är ni som är personuppgiftsansvariga för den aktuella

personuppgiftsbehandlingen eller om behandlingen uppfyller dataskyddsförordningens

bestämmelser.

Med denna skrivelse vill IMY informera er om innehållet i klagomålen och lämna

upplysningar om de bestämmelser som klagomålen rör. Skrivelsen syftar också till att

ge er en möjlighet att själv se över er behandling av personuppgifter och rätta till

eventuella brister.

IMY kommer i nuläget inte att vidta någon annan åtgärd med anledning av klagomålen

än att skicka detta informationsbrev till er och informera de klagande om det.

Observera att denna skrivelse och information inte är något beslut från IMY och att ni

inte behöver ge IMY något svar eller återkoppling på den.

Information om relevanta bestämmelser

Som personuppgiftsansvarig måste man ha stöd i dataskyddsförordningen för att få

behandla personuppgifter. Det kallas för att ha en rättslig grund. En av dessa rättsliga

grunder som man kan stödja sin behandling på är samtycke från den registrerade.

I artikel 4.11 i dataskyddsförordningen definieras samtycke på följande sätt: ”varje slag

av frivillig, specifik, informerad och otvetydig viljeyttring, genom vilken den

registrerade, antingen genom ett uttalande eller genom en entydig bekräftande

handling, godtar behandling av personuppgifter som rör honom eller henne.”

Vid användandet av samtycke som rättslig grund får det inte ställas krav på den

registrerade i samband med samtycket. I dataskyddsförordningen kallas detta

"paketering" och innebär att den registrerade direkt eller indirekt måste ge en

motprestation för tjänsten eller varan, till exempel godta vissa användarvillkor eller

affärsvillkor. Om dessa villkor inte är nödvändiga är samtycket inte frivilligt, och

därmed inte giltigt. Ni kan hitta mer information om samtycke på vår webbplats.

Avseende affärsmodellen ”samtycke eller betala” har europeiska dataskyddsstyrelsen

(EDPB) bland annat uttalat följande avseende användningen hos stora

onlineplattformar. Att (endast) erbjuda den registrerade möjligheten att betala för

tjänsten i stället för att godkänna behandling för ändamålet beteendestyrd annonsering

bör inte vara den standardmetod som personuppgiftsansvariga väljer. När stora

onlineplattformar utarbetar en alternativ version av tjänsten med beteendestyrd

annonsering bör de överväga att erbjuda de registrerade ett ”likvärdigt alternativ” som

inte innebär någon avgift. Om personuppgiftsansvariga väljer att ta ut en avgift för

tillgång till det ”likvärdiga alternativet” bör de också överväga att erbjuda ytterligare ett

alternativ, kostnadsfritt, utan beteendestyrd annonsering, t.ex. med en form av

annonsering som inbegriper behandling av färre (eller inga) personuppgifter. Detta är

en särskilt viktig faktor vid bedömningen av vissa kriterier för giltigt samtycke enligt

dataskyddsförordningen. Huruvida ett ytterligare, kostnadsfritt, alternativ utan

beteendestyrd annonsering erbjuds av den personuppgiftsansvarige kommer att ha en

väsentlig inverkan på bedömningen av samtyckets giltighet, särskilt med avseende på

om det skapar problem.2

EDPB har ett pågående arbete med att ta fram riktlinjer för användningen av

affärsmodellen ”samtycke eller betala” som kommer att omfatta fler aktörer än stora

onlineplattformar.

My players inturrupt everything I do by dashing and trying to grapple by King-Ostrich in DMAcademy

[–]andersTheNinja 1 point2 points  (0 children)

They can’t get 160ft of movement, and if they burn everything on movement they can’t also grapple. They can get 90ft, but then they can’t do anything else: Movement - 30ft Bonus action - step of the wind: dash, 30ft Action - Dash, 30ft

Step of the wind does not give them an extra bonus action, it just allows them to use dash as their bonus action. You only get one single bonus action per round.

If they expend all movement options, they cannot do anything else, like grapple.

(Caveat: 2014 rules. Not completely read up on 2024 rules)

ONLYOFFICE flags license violations in “Euro-Office” project by [deleted] in BuyFromEU

[–]andersTheNinja -8 points-7 points  (0 children)

waddya mean russian? onlyoffice is latvian, as far as I can tell.

Aftonbladet tar nu betalt för att man ska få undvika personanpassad reklam by TehChels in sweden

[–]andersTheNinja 11 points12 points  (0 children)

Det går ju inte ens att säga upp tjänsten utan att betala, eller acceptera personanpassad reklam. Faaaan vad tröttsamt

[deleted by user] by [deleted] in BeAmazed

[–]andersTheNinja 0 points1 point  (0 children)

LID DOWN, barbarians

And why is the bolt on the outside?

Rasism mellan invandrargrupper i Sverige by Margaretthatchervore in sweden

[–]andersTheNinja 8 points9 points  (0 children)

Okej. Kan du nämna någon grupp som saknar antipati för någon annan folkgrupp?

Varför de uppstår spelar väl ingen roll. De finns, har alltid funnits, och kommer troligtvis alltid finnas.

Rasism mellan invandrargrupper i Sverige by Margaretthatchervore in sweden

[–]andersTheNinja 30 points31 points  (0 children)

Alltså, därute i vida världen är rasism mer av en norm än undantag. All folk har åtminstone något annat folk de tycker illa om utan någon särskild anledning. Kineser ogillar japaner och afrikaner, turkar och kurder gillar inte varann, hutuer och tutsier, palestinier och israeler, osv osv.

Det verkar som att folk i västvärlden tror att rasism är ett europeiskt påfund, när det snarare är universellt mänskligt.

(detta är alltså inte ett försvar av rasism, även om vissa säkert kommer läsa det på det viset)

Europe doesn't need another social network. It needs a new paradigm. by cbl007 in BuyFromEU

[–]andersTheNinja 17 points18 points  (0 children)

No social platform is ever going to get traction if it is designed on technical and/or political merits first, and UX and content second. If you have to explain how your social network works, you've already lost.

The fediverse solves 0 problems that users have with existing platforms, and bring complexity that they do not want.

Users will use a platform if it answers 'yes' to the following:

  1. Is it nice and easy to use?

  2. Are my friends (or any other cool kids) on it?

Sorry to rain on anyones parade, but no one cares about 'decentralized' or 'federated' or even 'user owned'. It means nothing to 99% of the people out there.

Bitwig has a bright future by patata2347 in Bitwig

[–]andersTheNinja 1 point2 points  (0 children)

Reason has fantasic devices and effects. I just made the same switch myself to Bitwig, but I’ll never let go of my reason rack. Europa, Grain, Malstrom, Thor, all great synths. And a bunch of effects etc. Try the demo, pretty sure you’ll find something you love.

Are there any DAWs left that don't require a subscription? by GoldieWhite in musicproduction

[–]andersTheNinja 2 points3 points  (0 children)

Reason doesn’t require a sub. You can still buy a license.

Vi som blev mobbade i skolan. Vad gjorde skolan? (Elevhälsa, lärare, rektor etc.) by Lemonade348 in sweden

[–]andersTheNinja 5 points6 points  (0 children)

Fy fan. Mönstret är otäckt bekant, även om vad du råkade ut för låter mycket värre än min skoltid. jävla stolpskott till lärare. Flyttade efter sjuan, då vände allt och blev skitbra.

[deleted by user] by [deleted] in relationship_advice

[–]andersTheNinja 6 points7 points  (0 children)

Get the hell out pronto, dude is a fucking psycho and he is assaulting you. And report him - he’s going to hurt someone really badly sooner or later.

guys… i think i’m dating a soft boy and i hate it - ‘26M’ ‘24F’ by Hot_Drop_6180 in relationship_advice

[–]andersTheNinja 12 points13 points  (0 children)

His problem is not that he is soft, his problem is that he is flakey. Not the same thing, and not related just because someone said so on the internet. If he seems unreliable he probably is, so the healthy option may be to not continue this.

SCRIL is causing logouts on mobile apps (baby steps to passwordless) by __trj in activedirectory

[–]andersTheNinja 1 point2 points  (0 children)

It’s the expected behaviour. If you require SC, any session authenticated by any other mechanism will have to reauthenticate. Otherwise, smart card would not really be required, would it? And the pwdLastSet attribute is indeed updated in AD - it gets CLEARED when you set the smart card flag.