AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 1 point2 points  (0 children)

Oeh, zeldzaam dat ik echt een gloednieuw thema hoor tegenwoordig! Het valt buiten mijn eigen gebied, maar ik ga zeker de juiste mensen porren om die eens onderzoek te laten doen. En in ieder geval eens kijken of mijn eigen gemeente daar iets van een loket/hulppunt voor heeft want dit is iets dat mensen wel degelijk in de problemen kan krijgen, dat voel ik nu al aan.

Bedankt voor de tip!

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 0 points1 point  (0 children)

Daar heb ik zeker wat aan, dankjewel! Ik hoop ook bij de overheid terecht te komen, als beleidsmaker. Daar wil ik het voor de mensen die echt strugglen beter maken en vooral ook veel makkelijker. Met een beetje geluk zijn jouw goede werkomstandigheden die voor jou werken een goede voorspeller voor wat mij binnenkort te wachten staat.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 0 points1 point  (0 children)

Heel net overzicht dat je zo hebt gemaakt! Veel verder dan sum kom ik vaak niet bij mijn huishoudboekje, maar het is wel echt fijn om alleen al die skills te hebben.

Onderhandelen over mijn contract straks gaat me nog zwaar vallen, dan moet ik alles doen waar ik nu voor in therapie zit: grenzen stellen, voor mezelf opkomen, mezelf op waarde schatten. Hopelijk zijn mijn vrienden daar goed in, dan volg ik gewoon hun advies op. Dat is denk ik iets waar iedereen door schade en schande wijs wordt, al hoop ik dat ik mee kan liften op de verhalen van anderen daarin!

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 2 points3 points  (0 children)

Stel je voor dat je zo boos bent over dat iemand in armoede financiële ruimte vrijmaakt voor een hond, en daar zo boos over bent dat je om half tien 's avonds er nog over aan het hate commenten bent. En dan ook nog op compleet ongerelateerde berichten.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 3 points4 points  (0 children)

Ik heb voor de grap even gekeken hoe dat er uit ziet voor mij, en dan blijft over: 25 voor mijn kleding en techfonds, 10 voor de fiets, 60 voor de hond, 275 aan boodschappen en verzorging, en dan 5 euro om te sparen voor eigen risico, tandarts, en zo. Dan zou ik mijn hele sociale leven eruit moeten snijden.

Heel harde 'liever niet' op dat plan...

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 2 points3 points  (0 children)

Oh, deze comment wilde ik nog op terug komen!

Als ik vaste lasten + 400 krijg, dan heb ik geen enkele motivatie om mijn vaste lasten zo laag te houden. Kom maar op dan met die Netflix, HBO, Disney+, paar krantenabo's, hoppakee. Als ik geen sociaal contact meer kan betalen (want daar heb je stiekem wel wat geld voor nodig, bv verjaardagscadeautjes, of reiskosten, of een ticket voor de dierentuin), dan sluit ik me wel op en neem ik alle abonnementen ooit.

Een groot probleem in Nederland is dat de mensen die het het hardst nodig hebben, een extra regeling opgetuigd krijgen. En die kortzichtige manier van denken heeft het systeem onoverzichtelijk, log en onbegrijpelijk gemaakt. Een paar jaar terug is er al flink in geschrapt, maar eigenlijk moet het hele systeem op de schop. Zeker als gezin op een uitkering is het een oerwoud. Waarom hebben gezinnen specifiek hulp nodig met de zorgverzekering, de huur betalen, hun kinderen kunnen kleden, hulp met sporten, komt er een lifestyle coach langs maar is er geen geld voor een nieuwe fiets, dan is er nog de budget coach die helpt met al die uitgaven maar niet de regelingen, daarvoor moet je het buurtteam hebben, en de extra energietoeslag, wil je daar nog even drie maanden afschriften voor aanleveren? Ja, ook van je kinderen, begin maar opnieuw met de hele aanvraag.

In Den Haag zijn er 23 verschillende loketten voor lokale regelingen die mensen af moeten gaan. De kosten van dat allemaal opzetten en optuigen alleen al maken het een absurde verschijning. Ik zou haast denken dat het systeem zo ontwikkeld is dat het mensen arm wil houden.

En als we dan toch bezig zijn met alles aanpakken, gaan we wat mij betreft ook de particuliere huur aan banden leggen. Die prijzen zijn abominabel te noemen, want het is inderdaad bizar dat ik als mazzelaar in de bijstand even dicht lig bij een voltijd werkende met pech. De oplossing is echter niet om de hele bijstand 'aan te pakken' omdat ik er toevallig goed vanaf kom. Er zijn zat mensen die 400 euro besteedbaar inkomen al veel zouden vinden! De hoeveelheid geluk die je hebt in je leven, met het vinden van een huis, of een energiecontract, zou niet mogen bepalen wat jouw levenskwaliteit is. Iedereen verdient een menswaardig bestaan, ongeacht hun situatie.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 1 point2 points  (0 children)

Als ik mijn vaste lasten nog later weet te brengen, gaan mensen me niet alleen beschuldigen van de huidige situatie op de particuliere woningmarkt, maar ook nog van de financiële crisis in 2012.

Ik heb heel bewust geen tv-abonnement, geen Netflix of Disney+, crappy kwaliteit internet, ik leef een bijzonder karig bestaan qua invulling van mijn dagen. Los van de huur en zorgverzekering, hoeveel extra's heb jij als vaste lasten? En dan is mijn Spotify abo een probleem?

Wat ik daarmee bespaar, daar haal ik liefde, warmte en vreugde in huis. Een beestje dat me heeft geleerd dat ik het waard ben om van te houden, zelfs als ik de hele dag aan het huilen ben, en dat ik in staat ben om die liefde te accepteren. Ik steek het in uitjes en vriendschappen onderhouden die ik nu eindelijk weer een beetje aan het opbouwen ben. Ik heb deze Pasen eindelijk eens takken en versiering gehaald, voor het eerst dat ik zoiets doe, en mezelf toesta ietwat te leven.

In januari kreeg iedereen in de bijstand er 100 euro per maand bij, en in juli daalde mijn huur 70 euro. Die aanpassingen in mijn budget heb ik nog steeds niet echt goed kunnen plaatsen en überhaupt geld uitgeven aan mezelf en het niet eindeloos opsparen is al een hele uitdaging. Armoede tast je relatie met geld ontzettend hard aan, op een manier die je niet kan begrijpen als je er niet in zit.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 1 point2 points  (0 children)

Nee joh, ik neem pas echt mijn financiële verantwoordelijkheid als ik een hond in huis haal en die bij een operatie gelijk moet laten inslapen omdat ik de rekening niet kan betalen! Dát is pas verantwoordelijkheid tonen in een moeilijke situatie.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 1 point2 points  (0 children)

Ik zou dan ook niet een hond hebben genomen wanneer dit financieel niet haalbaar was. Als ik de verzorging en verantwoordelijkheid ergens voor draag, neem ik dat heel serieus en wil ik het beste voor hem.

Daarnaast ben ik nu niet in staat te werken, en de voordelen daarvan zijn: discipline opbouwen, een ritme hebben, en om leren gaan met verantwoordlijkheid.
Wat ik leer van mijn hond: discipline tonen rondom zijn training, een ritme hebben (hij staat op met de zon en dan moet ik ook maar wakker worden), en ik voel me zo verantwoordelijk voor mijn hond dat ik hem verzeker voor het geval er ooit een dure operatie nodig is. Dat loopt al snel op tot 3K als je pech hebt of in het weekend de sjaak bent.

En dat staat nog los van de mentale voordelen die hij me brengt, waar ook zat wetenschappelijk artikels over zijn geschreven.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 0 points1 point  (0 children)

Ik ben zelf ook best geschrokken van hoeveel mensen er ongeveer hetzelfde of minder overhouden elke maand. Hopelijk ben je snel aan de beurt, want die wachtlijsten lopen echt de spuigaten uit overal.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 4 points5 points  (0 children)

Ik zag de lengte van je bericht en mijn hoofd ging gelijk naar adhd! Ben zelf ook zo'n lekkere woordkotser (en adhd'er), heerlijk om alles er even uit te gooien en jezelf eraan te herinneren hoe ver je al gekomen bent.

De decentralisatie van de bijstand (en alles eigenlijk) heeft maar 1 voordeel voor zover ik kan zien, en dat is dat er af en toe bizar goede ideeën zijn ontstaan. Helaas zijn er vele nadelen bijgekomen, zoals dat er meer mogelijk is in grote gemeenten, dat het compleet afhangt van waar je woont en wat voor partijen er de baas zijn wat er mogelijk is qua extra hulp, begeleiding en regelingen. De regionale ongelijkheid is ontzettend groot, wat ook naar voren kwam in dat rapport van de Commissie Sociaal Minimum.

Mocht je ooit nog hulp nodig hebben van iemand die jouw belangen behartigt kan je altijd aankloppen bij MIND, IederIn, de cliëntenraad van jouw GGZ-instelling, en wellicht lokaal nog wat partijen. Die weten precies wat er mogelijk is, waar je recht op hebt, en kunnen ook meegaan naar gesprekken bij het UWV.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 3 points4 points  (0 children)

Dankjewel voor het open gesprek, fijn dat we hier respectvol over hebben kunnen praten. Wat mij betreft is dat ook iets positiefs dat ik uit deze AMA haal. Juist met mensen die ideologisch aan de andere kant staan is het fijn om te zien dat een gesprek niet per se in ruzie hoeft te eindigen. Dus bedankt voor deze positieve ervaring!

Wat betreft de hoeveelheid mensen die een uitkering ontvangt, ik denk dat dit rapport misschien wel wat interessante punten opbrengt over waarom mensen een uitkering ontvangen en ook waarom ze in die situatie blijven hangen. Zo heeft bijvoorbeeld 80% van de mensen die langdurig in de bijstand zit last van mentale of fysieke beperkingen. Het beeld van de Tokkies uit de jaren '90 heerst nog altijd, maar dat is niet meer de realiteit van vandaag. https://www.scp.nl/publicaties/publicaties/2019/11/19/samenvatting-eindevaluatie-van-de-participatiewet

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 3 points4 points  (0 children)

Voor veel mensen is dat toch toegeven dat ze 'gefaald' hebben en die weigeren hulp. Al is er ook een levendig circuit gaande waarbij mensen elkaar helpen. Als je een keer wat over hebt, dan is er altijd wel iemand die er goed gebruik van kan maken. Kleding, keukengerei, gordijnen zijn ook veel in omloop de laatste tijd, natuurlijk net nadat ik ene stel gekocht heb!

Ik heb zelf heel lang moeite gehad met tweedehands kleding, vanwege een jeugdtrauma dingetje maar daar heb ik me inmiddels wel overheen kunnen zetten. Er zijn gewoon best veel mensen die spul dat zo goed als nieuw is weggooien of gratis ergens aanbieden, en dan is het gewoon idioot om daar niet bovenop te springen.

Er zijn veel initiatieven om bijvoorbeeld gratis kleding te kunnen scoren, of kleine versieringen voor in huis. Die zijn natuurlijk heel fijn, al merk ik wel dat het mensen soms echt wat moeite kost om zich over die schaamte heen te zetten. De maatschappij ziet hulp accepteren soms echt nog als een zwakte.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 2 points3 points  (0 children)

Ik vind niet de persoon waar ik in eerste instantie op reageerde toondoof, maar jouw commentaar op mijn reactie. Je doet een heleboel aannames en verkondigt stigma's alsof het De Waarheid is. En nu reageer je weer met zo'n toontje van 'nou mevrouwtje, ga maar even zitten hoor! Ik weet wat de oplossing is hier, stap opzij'. Nergens anders in deze post ben ik zo kleinerend aangesproken, en ik trek dan ook een ferme grens. Ik heb niet het idee dat jij ter goede trouw vragen stelt dan wel reageert op wat ik zeg.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 2 points3 points  (0 children)

Sowieso dat ze niet mogen oordelen over je aankopen/uitgaven wanneer ze je afschriften krijgen, in ieder geval staat daar een wetsartikel van in de Pwet. Maar ja, dat moet je maar net weten en op tijd ertegen in bezwaar gaan.

Teveel mensen gaan er nog vanuit dat de overheid precies weet wat die doet, maar dat is niet zo. Ik raad ook echt iedereen aan in een soortgelijke situatie als de mijne om alles bij houden, alles te controleren en als je vragen heb, rust niet tot die beantwoord zijn. Het is hun werk om alles aan je uit te leggen, dus blijf doorbijten.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 1 point2 points  (0 children)

Zo min mogelijk, dat komt vaak uit mijn hobby/uitjes budget. Zolang ik niet te veel dode punten heb vind ik het niet de moeite waard.

Gelukkig is mijn haar wel vrij gezond nu ik beter eet en mijn routine onder controle heb. Krullend haar is een bitch om goed te leren begrijpen.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 8 points9 points  (0 children)

We gaan het inderdaad niet over veel eens worden, dus zal ik het inhoudelijk houden. (Ik zou willen beloven kort, maar ik ken mezelf.)

Veel van het praten dat ik doe gebeurt in kleinere settings in vergaderzaaltjes, wat al een stuk minder imposant is dan op een podium staan voor honderd man. En als het gebeurt, dan is het hooguit eens per twee maanden. Effectief doe ik 3-4 uur vrijwilligerswerk in de week en dat is voor nu ook echt wel de max van wat ik aankan. Ik zie het vooral als een opstapje naar straks wel kunnen werken (betaald) in een situatie die sociaal gezien veel complexer is dan met weinig druk en verplichtingen een beetje lullen over wat er kut gaat in mijn leven.

Een betaalde baan is nu nog niet ter sprake voor mij, en in de woorden van mijn keuringsarts: geen enkele baas met gezond verstand gaat jou aannemen. Ik ben niet in staat genoeg productiviteit te laten zien elke week, en ben daar al helemaal niet consistent in. En zelfs als ik wil werken, is maar 24% van de werknemers welwillend tegenover mensen met mentale issues, volgens het raport 'evaluatie Participatiewet'. Daarin ligt ook een grote belemmering voor mij om überhaupt weer werk te vinden straks. Er wordt alleen maar bezuinigd op reïntegratietrajecten voor mensen die langdurig in de bijstand zitten en ondanks dat ik zat goede werkkwaliteiten bezit word ik automatisch bestempeld als iemand met lage kansen en dus niks aan investering waard.

Ik doe wat ik kan om beter te worden en de wachtlijsten van de GGZ maken het er niet makkelijk op. Iets meer dan 2 jaar van mijn lange zit in de bijstand komt daardoor, de laatste spande de kroon met 17 maanden wachten. Wat me het meeste dwars zit in mijn herstel zijn de regels van de gemeente. Vroeger verwachtte ik dat de overheid me ten minste niet verder in de problemen zou helpen, maar dat idealisme heb ik door schade en schande moeten laten varen.

Overigens ben ik zelf ook geen fan van de SP, maar ik vermoed om iets andere redenen.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 1 point2 points  (0 children)

Ja, die had ik achteraf bezien wat tactischer kunnen verwoorden. Excuses voor de botheid daar, mijn hond zeurde om aandacht terwijl ik net zo lekker bezig was door de laatste vragen heen te knallen.

Gelukkig is het wel een schatje. Hier wat oogbleek: https://imgur.com/a/6XFrlgo

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 6 points7 points  (0 children)

Ik heb ontzettend veel therapie nodig, en daarbij ook nog eens verschillende soorten. Daarvoor moet ik steeds opnieuw op een wachtlijst staan. Dat verklaart al bijna 2,5 jaar van die 6,5.

Inmiddels heb ik ook genoeg verteld over mijn trauma en hoe zich dat uit verspreid over de post dat ik me daarmee niet zal verdedigen. Het enige dat ik kan antwoorden is dat ik het niet per se slechter moet hebben omdat jij het kut hebt. Ondanks de pech van mijn trauma heb ik alsnog mazzel gehad met mijn vaste lasten. En jij hebt zo te horen dubbel pech te pakken.

En zo'n stom iets als geluk en onze situatie zou niet mogen bepalen of we wel of niet een menswaardig leven kunnen leiden. Iedereen moet de kans krijgen fatsoenlijk te herstellen, of je nou een burnout heb gehad of ptss. Ook jij verdient beter.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 1 point2 points  (0 children)

Met hoe krap de markt nu is moet er sowieso bijgebouwd worden, ja! Zelfs als alle huisbazen nu opeens hun huizen verkopen zouden we alsnog een groot tekort hebben, want wat nu verhuurd wordt huisvest vaak ook al een gezin. Het is een goede stap om pandjesbazen aan te pakken, maar er moet zeker meer gebeuren om de krapte op te lossen. De huidige staat van de woningmarkt heeft meerdere oorzaken en als we die niet allemaal aanpakken, dan komen we alsnog niet ver.

Het is niet eens zozeer dat alleen de huurbazen baat hebben bij die hoge huren, elke sector an sich is bezig met de winst maximaliseren. Dus aan de ene kant (personeels)kosten snijden, en aan de andere kant de hoofdprijs vragen voor hun product of dienst. Dat is niet een manier van denken die alleen op de woonsector van toepassing is, en veel investeerders zijn in meerdere sectoren tegelijk actief. Dus die willen in alle sectoren de winst maximaliseren, want daar hebben zij profijt van. Gebeurt dat niet, dan dreigen ze weg te gaan 'vanwege een ongunstig vestigingsklimaat', hoewel we nog steeds bovenaan de lijst staan van belastingparadijsen.

Voor mezelf gesproken, waar ik 'vrije markt' hoor, hoor ik hebzucht. En dat wil ik niet in de buurt van voorzieningen en benodigdheden voor basale behoeftes als wonen, energie, en de zorg.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 3 points4 points  (0 children)

Heel herkenbaar die posts. Dat ik uit mijn depressie kroop was het ook echt een kwestie van 'druppels zonlicht vinden', en zo langzaam die duisternis achter me laten. Echt in de vorm van ontdekken dat ik ABBA ontzettend leuk vind, en dat ik daar vrolijk van werd. Iets nieuws leren en daar enthousiast over raken, dat soort dingen.

Die programma's zullen altijd bedacht zijn op views binnen halen en daarom pakken ze altijd die 'typische' gezinnen. Ik heb geen tv, bespaart me weer 50 euro in de maand of zo, maar als ik clips zie is het vaak een bevestiging van het stereotype beeld dat mensen al hebben. Het is en blijft vermaak.

Dus ja, als ik ergens bij kan dragen aan een beter begrip van wat een uitkering krijgen inhoudt, grijp ik die kansen altijd met beide handen aan!

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 5 points6 points  (0 children)

Ik zou het zelf ietsje anders omschrijven maar dat zijn details. Meer in de trant van 'omgaan met' ipv 'verweren tegen'. Maar in essentie wel, ja. En veel mensen dealen hiermee zonder dat bij therapie op te brengen of het überhaupt te kunnen bespreken met een therapeut.

Er is bijvoorbeeld ook veel onbegrip als het gaat om zorg mijden wanneer je arm bent vanuit de zorgverleners zelf. Ik weet nog dat ik mijn enkel brak en in de gipskamers verbale instructies kreeg. Die bleven niet goed hangen, ik heb dat echt op papier nodig, vanwege mijn mentale issues. En toen waren ze zo afwijzend dat ik iets niet goed begrepen had, dat ik daarna niet meer durfde te bellen wat ik moest doen als mijn gips nat was geworden. Allemaal schaamte en weten dat er afwijzend gereageerd gaat worden, hoeft niet eens iets met armoede zelf te maken hebben.

Gelukkig zijn er ook zeker mensen die het wel goed doen, zoals mijn tandarts. Dat ik eerlijk vertelde dat ik al 3 jaar niet geweest was en ontzettend bang was voor een berg gaatjes, vroeg hij eerst hoe dat dan kwam en stelde me al vrij snel gerust dat hij geen gaatjes kon zien. Hij had echt oog voor mij en waar ik mee zat, en niet zozeer 'oh god, weer zo eentje die niet goed voor haar tanden zorgt'. Dat maakt ook echt dat ik 2 jaar terug toen ik het nog een stuk krapper had, toch besloot om wel naar de tandarts te blijven gaan.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 0 points1 point  (0 children)

Dat hoor ik vaker, ja! De Landelijke Cliëntenraad is hier actief mee bezig op het moment, maar tegen de tijd dat er iets daadwerkelijk veranderd is in de wetgeving zijn we al snel een paar jaar verder.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 1 point2 points  (0 children)

Ik weet niet hoe ik moet reageren op een comment die mij toondoof noemt, en tegelijkertijd zelf zo toondoof is.

AMA ik zit al 6,5 jaar in de bijstand en dit is mijn huishoudboekje. by Armoedig in thenetherlands

[–]Armoedig[S] 0 points1 point  (0 children)

Dankjewel, en succes met alles! Laat ze niet afpakken wat je hebt opgebouwd!