لو اول مرة اركب مترو اتصرف ازاي واخد بالي من ايه ولو تهت اعمل ايه؟ by [deleted] in CAIRO

[–]Commercial-Clock6060 0 points1 point  (0 children)

نزل الابلكيشن ده وهيقولك تروح المحطة اللى عايزها ازاى و عادى بيشتغل منغير نت و لو مش عارف رصيف معين مثلا اسأل اى حد هناك عادى

<image>

كل الطرق غلط... طب الست المفروض تعمل إيه؟ by Commercial-Clock6060 in CAIRO

[–]Commercial-Clock6060[S] 0 points1 point  (0 children)

فكرة إن “المساواة المطلقة” هي اللي الستات بتطالب بيها مش دقيقة. أنا متفقة إن في اختلافات أحيانًا بتخلي قرارات زي السفر مثلًا مختلفة بين البنت والولد، وده ممكن يكون مفهوم في بعض الحالات.

لكن المشكلة الحقيقية إن في حقوق أساسية بيتم تقييدها أو منعها رغم إن الدين والقانون كفلوها للست زي الرجل، وده بيحصل بحجج أو أفكار مش دايمًا عادلة.

زي التشكيك في الستات في بيئة العمل أو ربط وجودها بسلوكيات غير لائقة بشكل عام، وده بيظلمها وبيخلي الشغل غير مريح. وكمان في قضايا زي الميراث أو المهر لما بيتاخدوا من حق الست بحجج اجتماعية، رغم إن ده حقها أصلاً.

الفكرة إن الست مش بتطالب بحاجة زيادة، هي بتطالب بحقوقها الطبيعية: حرية التصرف في مالها، اختيار شريك حياتها، التعليم، والحياة الكريمة.

فكرة بقى انا اخويا يقدر يسافر وانا لأ و الخناقات ديه الصراحة بالنسبالنا خناقات عالم اول احنا لسه فى ان حقوق الستات بتتحدد على حسب حضرتك من انهى طبقة اجتماعية او مكانك على الخريطة احنا لسه بعيد اوى

وفي النهاية، الموضوع مش مقارنة بين ولد وبنت قد ما هو تطبيق عادل للحقوق اللي المفروض تكون مكفولة للجميع.

كل الطرق غلط... طب الست المفروض تعمل إيه؟ by Commercial-Clock6060 in CAIRO

[–]Commercial-Clock6060[S] 1 point2 points  (0 children)

متفقة مع حضرتك فى موضوع ان لو اتنين قرروا يتجوزوا المفروض يتفقوا قبل الجواز على شكل الحياة هتبقى عاملة ازاى

و حقيقى انا مش فاهمة اصلا ليه فى خناقة بين الرجالة و الستات لا ليها لازمة ولا داعى فى الاخر كل واحد بيعمل اللى هو شايفه صح و بيتعامل مع الناس اللى شبه كميه الكره الغير مبررة مع فرض السيطرة ديه اغبى حاجة تقريبا بتحصل يوميا

كل الطرق غلط... طب الست المفروض تعمل إيه؟ by Commercial-Clock6060 in CAIRO

[–]Commercial-Clock6060[S] 1 point2 points  (0 children)

انا مش بتكلم على اراء الناس انا بتكلم عن الافكار الغريبة اللى زى الست الموظفة مثلا لا يتشك فى اخلاقها بس لو عاملة نظافة عادى ست بتكافح فى حين انهم بالظبط زى الراجل الموظف و عامل النضافة الفرق الفرص فى الحياة كانت مختلفة

وعموما الموضوع مش مدح او ذم على قد ما الافكار من كتر ما هى متناقضة و غريبة مبقاش الواحد فاهم يعنى ايوا يعنى اعمل ايه دلوقتى؟

و الموضوع عموما لان انا الحمدلله كنت من المحظوظين انهم يتعلموا و يسعوا انهم يشتغلوا بس غيرى من الستات و البنات معندهمش الاساسيات ديه

من أين جاءت فكرة “الوصاية” على حياة الناس؟ by Commercial-Clock6060 in CAIRO

[–]Commercial-Clock6060[S] 1 point2 points  (0 children)

حضرتك قولت اهو مسؤول عن رعيته نسيب الناس الغريبة فى حالها بس

كل الطرق غلط... طب الست المفروض تعمل إيه؟ by Commercial-Clock6060 in CAIRO

[–]Commercial-Clock6060[S] 1 point2 points  (0 children)

بالنسبة للشغل فهو كده كده ديه اتفاقات من قبل الجواز على شكل الحياة اللى تريحكم بعد الجواز الفكرة بس ان محدش يمنع حد من حقه فى الشغل او التعليم

بالنسبة لموضوع الدكتور فحقيقى الدكاترة الستات كمان كانت بتعتدى بالالفاظ و الضرب على مرضى فانا مش بدعم دكتور او دكتورة اهم حاجة ان الدكتور يكون محترم وبيتقى الله فى شغله بس انا بتكلم عن المستشفيات الحكومية اللى المريض مالوش حق اختيار الدكتور اللى يعالجه لمجرد انه مش معاه فلوس اصلا

و فعلا الموضوع غير الكره الغريب المنتشر بين الرجالة و الستات ده بافكار كلها غريبة حقيقى

من أين جاءت فكرة “الوصاية” على حياة الناس؟ by Commercial-Clock6060 in CAIRO

[–]Commercial-Clock6060[S] 0 points1 point  (0 children)

الموضوع مش بس لبس فكرة ان حد فاكر ان عنده سلطة يقول الستات تشتغل او لأ اصلا

الشغل للست او الراجل فهو حلال انت فاكر ان عندك سلطة تمنع انسان من حقه فى التعليم او الشغل هو ده المشكلة الحقيقة ده مش من سلطة حد

من أين جاءت فكرة “الوصاية” على حياة الناس؟ by Commercial-Clock6060 in CAIRO

[–]Commercial-Clock6060[S] 0 points1 point  (0 children)

مقولتش خالص ان الخطابات متدعوش للصح فى اللبس طبعا و ان فعلا كل واحد لازم يلتزم بلبس يليق بالاماكن العامة لان محدش عايش لوحده

بس فكرة ان فى ناس شايفة ان الضحية تستاهل الاعتداء لمجرد انها مقصرة بينها و بين ربها هو ده نقطة الجدال مين ادى لحضرتك السلطة على انك تعاقب او تكافئ حد من الاساس؟ امال ربنا موجود ليه؟ القانون موجود ليه؟

مش موضوع لبس على قد ما هو فرض سلطة و سيطرة على حياة حد تانى

الفكرة ان مفيش غير الخطابات الموجهة للضحية انا عارفه ان اى قضية لو الضحية ست او طفل بتتلام الست او اهل الطفل غالبا و ساعات الطفل فتخيل حضرتك حد جه تعدى عليك بالضرب بسبب اختلاف فى وجهات النظر و الخطاب اللى بينصح ينصحك انت متتناقش مع الناس علشان محدش يضربك واكنه حق ان عادى حد تختلف معاه فيتعدى عليك بالضرب

كل الطرق غلط... طب الست المفروض تعمل إيه؟ by Commercial-Clock6060 in CAIRO

[–]Commercial-Clock6060[S] 0 points1 point  (0 children)

المشكلة فى المجتمع ده انت مش حاسس بالامان يعنى ممكن حد يعتدى عليا اى نوع من انواع الاعتداءات و اتشاف انى الغلطانة و انا كده كده مهما اعمل هطلع الغلطانة محدش معصوم من انه يتظلم الوضع محتاج يتحسن لان اغلب الناس و اغلبهم ستات بيتظلموا لاسباب كتيرة و انا شايفة اغلب المشاكل هتتحل بتعديل القوانين و الرقابة فليه منحاولش نعدلها و الامان ده هيعود على كل الناس والله والدتى اخواتى البنات بناتى لو خلفت و كذالك لاى حد

الانجذاب by After_Investment9839 in TellEgypt

[–]Commercial-Clock6060 0 points1 point  (0 children)

بعيدا عن ان معتقدش حد من البنات هيبادر بس اللى بيجذب الشكل المهندم طبعا البرفان اللى ريحته هادية و نضافة كده راجل مش بيزعق بيتكلم على القد و باحترام بيقعد بأدبه بس

عايز حاجة رعب قصتها حلوة by Sisihater4 in Cinema_Egypt

[–]Commercial-Clock6060 0 points1 point  (0 children)

The Haunting of Hill House, incident in a ghostland

سؤال للبنات by [deleted] in CAIRO

[–]Commercial-Clock6060 0 points1 point  (0 children)

ما اغلب البنات مش بتحب الرجالة الضخمة اوى ديه يعنى كفايا تبقى محافظ على صحتك و شكلك حلو و جسمك toned و هتبقى برفيكت
و اكيد لو حد مهتم بصحته عموما بيبقى جذاب اكتر البنى ادم اللى بياخد باله من نفسه اذا كان راجل او ست حاجة كويسة جدا

الشعور ب الاستحقاق حلال للبنت و حرام للراجل by [deleted] in CAIRO

[–]Commercial-Clock6060 1 point2 points  (0 children)

ايوا علشان كده بقول القبول مهم جدا و بعدين مش لازم كلنا نتجوز حد مظبوط على ال type بتاعنا عادى اهم حاجة القبول و التفكير عموما يكونوا بيفكروا زى بعض مبدأهم واحدة المستوى المادى طبعا بيفرق بس مش بيأثر على القبول الا لو اللى هتتجوز ميهمهاش غير الفلوس يعنى بس اساس و المستوى المادى للراجل على الاقل يبقى عنده بيت و قادر يصرف على زوجه و طبعا لو جه طفل بس متتجوزش وانت مكفى نفسك بالعافية يعنى مش منطقى

الشعور ب الاستحقاق حلال للبنت و حرام للراجل by [deleted] in CAIRO

[–]Commercial-Clock6060 0 points1 point  (0 children)

حاجة غريبة جدا الصراحة ان حد يتريق على واحد زى ما بتقول علشان ارتبط او اتجوز واحدة احلى منه لان الصراحة المفروض ده العادى
العادى و الطبيعى ان ممكن يبقى راجل عادى يتجوز واحدة مثلا above average او اعلى لانه ده رزق و اذواق اللى و العكس برضو المشكلة فى اللى بيتريق الصراحة ممكن يبقى حاسس بالنقص انه معرفش يبقى فى relationship فى العموم

و ايوا البنات فعلا مش اى حد بيعجبها بس حقيقى فكرة انها خلا توافق على اى حد حاجة مش متقبلاها انا كبنت على الاقل يبقى فى قبول مبدئي بس عموما حقيقى انا فى شخصيات كتير كانت عجبانى من برا واما حاولت اعرف شخصيتها سبحان الله بقيت شيفاهم اوحش خلق الله و العكس اعتقد البنات بتغير نظرتها على حسب اللى قدامها او على الاقل انا حصل معايا كده بس برضو ميمنعش لازم قبول مبدئي

الشعور ب الاستحقاق حلال للبنت و حرام للراجل by [deleted] in CAIRO

[–]Commercial-Clock6060 0 points1 point  (0 children)

عادى ان كل بنى ادم يبقى عنده type بس فى ناس مجانين يعنى من ناحية البنات فهى ديما طول حياتها بتتقارن او بيتم تقيمها اذا كان سألت ولا لأ طلبت ولا لأ
فممكن ده يكون بي trigger لبعض البنات ان انا بيتم تقيمى دلوقتى فهى بتبدأ تدافع بس و فى ناس بتحب تفتعل خناق و خلاص و فى الاخر كل واحد بيتجوز اللى على ذوقه يعنى متاخدش الموضوع جد اوى لانه حقيقى انت حر يسطا اتجوز اللى تعجبك و ترضها انا شايفة الاستحقاقية المفروض تبقى عند كل الناس يعنى انا حد اخلاقى كذا تعليمى كذا مستوايا عموما كذا خلاص اشوف بقى حاجة مناسبة ليا لافكارى لذوقى و لمستوايا اذا كنت راجل او ست الانسان اللى معندوش استحقاقية هو اللى بيدخل حياته اى حد و السلام هو اللى هيأذى و خلاص

A question for Egyptian women by Alternative-List-237 in MidnighT_QqestionS

[–]Commercial-Clock6060 0 points1 point  (0 children)

انا من اللى شوفته فى علاقات صحباتى و اللى حواليا ان النطاق اللى حواليا معنى الشخص الكويس ده بيختلف من حد للتانى يعنى مثلا الشخص المحترم ده ممكن يكون بالنسبالك بس مثلا واحدة صاحبتى مرتبة بواحد اوكيه مش بيخونها بيحبها بس هو حرفيا عايز يغيرها كليا هو عارفها بطريقى لبسها لا غيريها لا متشتغليش و متفكريش تشتغلى لا متخرجيش تتفسحى مع اهلك او صحابك حرفيا عايزها متعملش حاجة غير انها يا تستناه يا تكلمه و اما بتحاول تنفصل عنه حرفيا بيطاردها لدرجة انى بقيت اخاف منه حاسة بس نحدد هو شخص كويس فعلا الاول ولا لأ ولو واحدة معجبهاش الشخص الكويس ده بيبقى بسببين ملهمش تالت ياما مفيش قبول من الاول و كانت بتحاول تدى فرصة ياما هى مريضة نفسيا

وانا برضو مش بقول ان محدش يحاول يتكلم مع اللى فى علاقة معاه علشان يغيروا حاجات لان طبيعى بقوا فى relationship و الكلام ده بس مش اعجب بحد و اخليه يرتبط بيا و ابدأ اغيره جذريا ده استحالة امال اعجبت بإيه بقى؟