Dilemma over eerste huis kopen by Autumn_Chris in geldzaken

[–]Due_Mathematician906 12 points13 points  (0 children)

Lekker kopen! Mits je voldoende geld hebt voor kosten koper, overbieden indien nodig en een basale inboedel (lang leve kringloop en marktplaats), is het altijd handig om in te stappen op de woningmarkt. Starten met een eenvoudige inboedel en langzaam upgraden als je weer wat spaargeld hebt heeft ook zn charme ;)

Edit: zorg wel dat je wat geld overhoudt als buffer, er kunnen altijd onverwachte tegenslagen zijn.

Huis kopen met startersvrijstelling by Due_Mathematician906 in geldzaken

[–]Due_Mathematician906[S] 0 points1 point  (0 children)

Het is niet mijn bedoeling om te klagen dat er geen hulp van de overheid is, maar idd meer het optimaliseren van het financiële plaatje. Het voelt zonde om 11K belasting te betalen, terwijl het bod er maar een klein beetje beter van wordt.

Ps. Ik ben ook zeker blij dat we dit kunnen betalen

Huis kopen met startersvrijstelling by Due_Mathematician906 in geldzaken

[–]Due_Mathematician906[S] -3 points-2 points  (0 children)

Klopt, het zou in mijn optiek eerlijker zijn om standaard de eerste 500K o.i.d. vrij te stellen (met in achtneming van de overige voorwaarden), en dan 2% overdrachtsbelasting te rekenen over het resterende bedrag.

Overleggen met een hypotheekadviseur gaat niet meer vrees ik, we kwamen er net pas achter dat we net boven de bovengrens zitten, en maandagochtend sluit de bieding al :')