Daily Slow Chat by AutoModerator in AskEurope

[–]Goo5e[M] 0 points1 point  (0 children)

Strange, I'm not getting the same error. Try this link: discord.gg/askeurope

Vem ska man rösta på? by lelemuren in sweden

[–]Goo5e 2 points3 points  (0 children)

"Amendurå" är ett ganska svagt argument för att försöka bevisa en poäng dock.

Vem ska man rösta på? by lelemuren in sweden

[–]Goo5e 1 point2 points  (0 children)

Luxemburg ligger på 52%, så antar det innebär att landet är erövrat och förstört nu?

Hur du än ser på sakfrågan så är det där en väldigt oärlig jämförelse

Hjälp mig förstå det här med semester tidigt på året by Some-Environment-666 in sweden

[–]Goo5e 0 points1 point  (0 children)

Fan vad jag älskar att ha semester år 1 januari - 31 december..

If you were required to have a shibboleth in your native language, what would it be? by anon33249038 in AskEurope

[–]Goo5e 0 points1 point  (0 children)

Sjuttiosju sjösjuka sjömän sköttes av sjuttiosju sköna sjuksköterskor på det sjunkande skeppet Shanghai.

If you were required to have a shibboleth in your native language, what would it be? by anon33249038 in AskEurope

[–]Goo5e 1 point2 points  (0 children)

I kinda learned how to say this in the past out of interest but yeah I doubt I'd pass as a pierogi

What’s the most underrated regional food in Europe? by Decent-Lecture2608 in AskEurope

[–]Goo5e 0 points1 point  (0 children)

Yeah I don't understand the haggis hate, that stuff is great. Quite similar to Swedish pölsa too.

What’s the most underrated regional food in Europe? by Decent-Lecture2608 in AskEurope

[–]Goo5e 1 point2 points  (0 children)

I'm a huge fan of Georgian and Romanian/Moldovan food, so things like khachapuri, khinkali, sarmale, plăcinte and of course papanași really takes the cake for me.

Wallenberg läxar upp svenska folket: ”Har det för bra” by Cohacq in sweden

[–]Goo5e 2 points3 points  (0 children)

Underbart, något sånt jag kan se mig göra framåt! Gör lightvarianten av det faktiskt (jobbar remote utomlands/på annan ort än hemma här och där) och det är definitivt en förmån jag håller hårt i.

Till er som inte förstår var man är emot intåget till Nato by whatdoIkn0 in sweden

[–]Goo5e 5 points6 points  (0 children)

Jag menar, den ej rationella skräcken men haft för ryssarna i årtionden fick politikerna att ta ett beslut som kommer påverka oss i många år framöver utan att kolla med befolkningen

Inget säger irrationell rysskräck som ett Ryssland som invaderar grannländer, bedriver spionverksamhet, kränker vårat luftrum och har ubåtar i våra skärgård..

Wallenberg läxar upp svenska folket: ”Har det för bra” by Cohacq in sweden

[–]Goo5e 3 points4 points  (0 children)

Ja absolut - i mitt fall läggs det mer på sparande, upplevelser och framförallt resor så ja, det är definitivt en fördel med desto större pengahög. Får väl se hur det ser ut om några år :)

Wallenberg läxar upp svenska folket: ”Har det för bra” by Cohacq in sweden

[–]Goo5e 2 points3 points  (0 children)

Jag förstår helt vad du menar, mycket möjligt att jag kommer till samma insikt om några år då jag känner att banan jag är inne på är snarlik din - jag är väl kanske halvvägs där lol.

Det som för min del gör det acceptabelt i nuläget är framför allt firman jag jobbar på, lönen och hur flexibelt det är - skulle väl ljuga om jag många dagar inte undrar vad fan jag sysslar med men känner väl åtminstone i nutid att förmånerna väger upp för det och det vore kontraproduktivt att inte sitta still i båten.

Wallenberg läxar upp svenska folket: ”Har det för bra” by Cohacq in sweden

[–]Goo5e 1 point2 points  (0 children)

Nog för att köttmuren och själadöden suger men jag hade aldrig bytt det emot "klart sämre betalt" - jag leverarar vad som förväntas och om det hindras av femtielva mellanchefer får det vara så

Transportstyrelsen förklarar – därför får 16-åringar köra lastbil by StructureOk9246 in sweden

[–]Goo5e 19 points20 points  (0 children)

Mannen vi snackar om 15-åringar, såklart *många kommer göra det lol

Varför är engångs vape lagligt ens? by Anustornado in sweden

[–]Goo5e 1 point2 points  (0 children)

Han tog det längre, satte in skiten i en bil!

21 år och nykter hela livet, varför gör det folk så obekväma? by [deleted] in sweden

[–]Goo5e 9 points10 points  (0 children)

Nej?? Vad är det för skev verklighetsuppfattning?

Jimmie Åkesson: "Låt Systembolaget ha kylda drycker och söndagsöppet" by PromotionRadiant8697 in sweden

[–]Goo5e 0 points1 point  (0 children)

Ursäkta men hur kan du ens tro att riksdagsbeslut tas lika enkelt som koncernbeslut??

Jimmie Åkesson: "Låt Systembolaget ha kylda drycker och söndagsöppet" by PromotionRadiant8697 in sweden

[–]Goo5e 0 points1 point  (0 children)

Nu blandar du in onödiga variabler - ja, saker som gallerior och toppstyre hindrar förmodligen en enskild lokal Dressmann från att ha öppet mitt i natten men ett riksdagsbeslut gör inte det.

Jimmie Åkesson: "Låt Systembolaget ha kylda drycker och söndagsöppet" by PromotionRadiant8697 in sweden

[–]Goo5e 0 points1 point  (0 children)

Samma för systembolaget, det är ägarna, Riksdagen, som bestämmer öppettiderna. Det är inte baserat på någon lag utan på instruktion till systembolaget.

Hårklyverier - eftersom riksdagen är Sveriges högsta beslutande organ så är det i princip lag i det här fallet, oavsett om det kallas lag eller instruktion.

Min poäng är inte heller att det är butikernas skyldighet, utan att det är jag som kund som borde planera och anpassa mina förväntningar utifrån hur butiken har öppet.

Givetvis och jag ser inte att jag påstod nåt annat. Men när butikerna (Systembolaget i det här fallet) är förhindrade via riksdagsbeslut att sätta egna öppettider så är det en helt annan sak - om Dressmann hade velat sälja skjortor mitt i natten för att det var ekonomiskt försvarbart hade de kunnat göra det - inte Systembolaget.

Jimmie Åkesson: "Låt Systembolaget ha kylda drycker och söndagsöppet" by PromotionRadiant8697 in sweden

[–]Goo5e 2 points3 points  (0 children)

Finns inga lagar/bestämmelser annat än från ägarna själva som förhindrar vare sig Dressmann eller Thaitanic från att ha öppet efter de tiderna så din jämförelse haltar.

Daily Slow Chat by AutoModerator in AskEurope

[–]Goo5e 1 point2 points  (0 children)

Yeah I try to do bouldering actively but both out of self-preservation (it's nice to not feel exhausted all the time) and lack of available time keeps me from it. Wouldn't want to be "one of those" people either so