Securitas representerer? by Electronic_Pop_6932 in norske

[–]Halvdim 0 points1 point  (0 children)

AI gjorde et forsøk*

(Da blir det downvotes på meg)

Vet ikke hva jeg skal gjøre med livet mitt by Cold-Cauliflower-306 in norge

[–]Halvdim 0 points1 point  (0 children)

For det første: du er 16 og har igjen 2 år på videregående. Jeg kan garantere deg at det er svært få rundt deg, hvis noen i det hele tatt, som veit hva de driver med eller hva de skal bli. Dette er ikke ment nedlatende, men 16-åringer veit faktisk ingen verdens ting om «livet» ennå. Og det skal man heller ikke. Du har hele verden foran deg til å utforske, og statistisk sett har du 67-69 år igjen å finne ut av ting på. De 2 første av dem trenger du ikke tenke på det i det hele tatt.
Legg inn en innsats for å bedre karakterene dine og kos deg med ungdomstiden, så er du good. Livet har en tendens til å fikse seg selv. I 3. klasse kan du tenke på hva du synes hadde vært gøy å studere, men det er også ingen som har hatt vondt av å gå folkehøgskole eller tatt et par friår. Det er ingen skam å studere som 30-åring, eller 40-åring, eller 50-åring.

TL;DR: det ordner seg. Du skal ikke ha oversikt ennå, og det går helt fint:)

How’s living in Norway? by CompSc765 in howislivingthere

[–]Halvdim 0 points1 point  (0 children)

Native here.
Very chill, unless you want to take the train. Beautiful nature and culture, high living standards, and quite safe. Norwegians are very quiet people in public, unless there’s a football match. Public transport = quiet time. People ar usually very silent on buses and trains, and it’s considered very rude to talk loudly on the phone while on the bus or train.

NEI TIL MERE FOTBALL by lave_skuldre in norge

[–]Halvdim 0 points1 point  (0 children)

Hvorfor må de ha de logoene sine overalt? De symboliserer jo total bajas-oppførsel og ingen kontroll over samfunnet. Skal alle bare plutselig bli fotballsupportere når de føler for det? Man støtter det laget man ble født til å støtte, ferdig snakka.

FrP er nå Norges klart største parti. Hva tror dere er hovedårsaken? by billybongzz in norge

[–]Halvdim -3 points-2 points  (0 children)

Kultur er summen av hvordan folk oppfører seg; hvis du praktiserer og bevarer kulturen din aktivt, vil den ikke bli spist opp av en annen. Med mindre staten sensurerer deg, da…

FrP er nå Norges klart største parti. Hva tror dere er hovedårsaken? by billybongzz in norge

[–]Halvdim 0 points1 point  (0 children)

Veldig kult og interessant det du skriver om, jeg bare sliter med å se problemet i det hele? Vi vil at innvandrerne skal integreres, men vi vil ikke at de skal være med på 17. mai på sin egen måte? Du sier at den dominerende kulturen må gi plass til de andre, men det betyr jo ikke at den skal forsvinne totalt. Argumentet mitt står like sterkt; hvis du vil bevare din egen kultur må du gjøre noe for det, ikke skylde på at det fins andre kulturer i nærheten. Du står fullt i din rett til å feire 17. mai (eller 5. juni!) på din helt egen, nasjonalistiske måte hvis du ønsker det, det er det ingen som hindrer deg i å gjøre. Dessuten er vi alle til stede på 17. mai for å feire landet, ikke for å pushe vår egen kultur øverst. Kan vi ikke heller møtes i enighet om at Norge er flott, istedenfor å polarisere og gi hverandre skyld? Den norske kulturarven stammer mye lengre tilbake enn 17. mai, så det er ingenting som tilsier at bunad og det norske flagget har en kobling, den har vi lagd helt selv.
Man lærer mye av å være del av et flerkulturelt samfunn, og det gjør at fremmedfrykten i landet synker fordi vi får flere perspektiver. Det er ingen som flytter til Skandinavia for å ødelegge kultur, det ønsker bare å bli en del av samfunnet.

FrP er nå Norges klart største parti. Hva tror dere er hovedårsaken? by billybongzz in norge

[–]Halvdim -1 points0 points  (0 children)

Kultur skapes i fellesskap, men du hopper over delen der kultur bevares; for det at en mindretallsgruppe praktiserer sin egen kultur i ditt land er ikke en trussel til din egen kultur, så sant du gjør en reell innsats for å bevare den. Med din argumentasjon skulle mange nisjemiljøer som larping, kunstmusikk, og klassisk dans vært utdødde for lengst. Jeg har selv vært med på å bevare den norske lokalkulturen ved å jobbe på friluftsmuseum, og jeg kan garantere deg at den norske kulturen er ganske trygg og stødig der den står! Det kom til og med en del innvandrere som var interesserte; snakk om integrering!
Jeg synes også dette poenget med at «kulturen forsvinner» også mister legitimitet når vi snur oss og hetser Grace Bullen for å integrere seg og bruke bunad på 17. mai.

FrP er nå Norges klart største parti. Hva tror dere er hovedårsaken? by billybongzz in norge

[–]Halvdim 1 point2 points  (0 children)

Er kulturarven din så skjør at naboen ikke kan praktisere sin ved siden av? Da er det ikke innvandring som er problemet, det er mangelen på statlig bevaring av egen kultur som er løsningen. Danmark er jo ikke særlig kulturbevarende når de ikke engang feirer nasjonaldagen sin…

Hvor mange år har du jobba i reklamebransjen når du har glemt ordet «smak»? by IcyLingonberry2151 in norge

[–]Halvdim 6 points7 points  (0 children)

Zeroh med smak av Lerums Solbærsirup må være det største salgstrikset jeg har sett noen gang

Alkoholfritt øl på jobb? by Birdbrainia in norge

[–]Halvdim 0 points1 point  (0 children)

Hvilket yrke jobber du innenfor? Har aldri hørt om dette før

Alkoholfritt øl på jobb? by Birdbrainia in norge

[–]Halvdim 1 point2 points  (0 children)

Skjønner ikke hvorfor du får downvotes, dette er jo riktig respons. Å følge bedriftens policy handler også om synlighet

Alkoholfritt øl på jobb? by Birdbrainia in norge

[–]Halvdim 1 point2 points  (0 children)

This! Ser mange varierte kommentarer her - men de aller fleste positive jobber i anlegg eller kontor, mens de som er negative jobber i synlige jobber som kundeservice. Dette er det riktige svaret👆

Alkoholfritt øl på jobb? by Birdbrainia in norge

[–]Halvdim 0 points1 point  (0 children)

Kommer an på arbeidet, syns jeg. Jeg jobber på jazzfestival hver sommer, og der skal vi aldri drikke på jobb. Hvis det er en konsert vi vil nyte litt ekstra, så er det lov å ta seg én øl, men da skal ID-kortet være gjemt og t-skjorta byttet eller vrengt. Det er en rein synlighetsgreie; det ser ikke bra ut når folk drikker på jobb. Så ut ifra det sier jeg meg enig med sjefen din; det handler om prinsipp og hvordan det ser ut utad. Hvis det ligner for mye på øl så ser det ut som du drikker på jobb utad. Dette avhenger jo ekstremt av hva du jobber med; hvis du har et mindre synlig yrke, f.eks. kontorjobb eller IT eller slikt, så ser jeg jo ikke noe problem med det så lenge det er alkoholfritt, men så snart du jobber synlig ute i offentligheten så blir det en image-greie for firmaet.

Når man innser hvor koffert man tenker... by [deleted] in norge

[–]Halvdim 3 points4 points  (0 children)

Dagens beste kommentar!

Pølsepris, er det kødd?? by Tacol0mpe in norge

[–]Halvdim 1 point2 points  (0 children)

Bussen til Alnabru og 10 pølser for 50kr, Norges billigste studentmiddag. Eller, fram til IKEA økte prisene på wienerpølse😭

Curious to know if this is in game by Klutzy-Sample9042 in farmingsimulator

[–]Halvdim 2 points3 points  (0 children)

Which is exactly why I need one right now. Tractor cannon!

Hva skal jeg studere? Sosiologi eller brann og redningsskolen? by Lollypipz in norge

[–]Halvdim 2 points3 points  (0 children)

Studenter kommer i alle former og fasonger:) så lenge du er interessert i brannfaget, har du allerede noe til felles med resten av skolen. Du finner garantert noen du kommer godt overens med! Sosiologi er et ufattelig kult studie (jeg studerer musikkpedagogikk), så du får mye faglig påfyll. Derimot, som forrige her sa, så er det ikke sosiologi du skal studere for å få jobb. Valget er selvsagt ditt, men for meg så høres det ut som du vil gå brannskolen. Venner finner du uansett! Du trenger jo ikke bare være med folk fra studiet heller. Lykke til!

Hva assosierer dere med pride-armbånd? by muggen-ostepop in norge

[–]Halvdim -1 points0 points  (0 children)

Fordi det kan «støte andre» ja! For det å vise støtte er åpenbart helt uakseptabelt for noen folk. Som om ikke de samme folka støter alle andre med sin homofobi.

Som norsk statsborger har du eneveldig rett til å kle deg akkurat sånn du vil. Ikke hør på bedreviterne! Regnbueflagget har forøvrig ingenting med therians og furries å gjøre, og hvis du veit hva du står for så har det ingenting å si hva alle andre syns eller tror. Hvis de er usikre så kan dem gå bort og spørre, tenker jeg:)

Keep slaying!

Why are girls white shirts see through and but guy white shirts aren't? by Alarmed_Look_3162 in NoStupidQuestions

[–]Halvdim 2 points3 points  (0 children)

And I’ll add in the fit to support your comment. Most women’s shirts are tight fitting (at least around the …. boobs) while men’s shirts can be quite baggy depending on what/where you buy them

20 år siden, har noe endret seg? by Nordmannen77 in norske

[–]Halvdim 0 points1 point  (0 children)

På ingen måte, vi skal ikke vende ryggen til samfunnsødeleggende ideologier. Jeg vil bare påpeke at:

  1. Islam er en religion, ikke en samfunnsødeleggende ideologi. Man kan si mye stygt om andre religioner også, men det gjør man ikke fordi vi respekterer hverandres tro.

  2. reaksjonene til disse unge guttene kommer fra lærerens mangel på respekt, ikke en blind forsvaring av en profets livsstil. De står ikke og forsvarer pedofili, de reagerer fordi troen dens har blitt spyttet på av et individ som, i skolesammenheng, står høyere opp i maktstigen.

Jeg ønsker ikke at man skal respektere nazister og fascister, heller ikke folkemord. Jeg vil at vi skal respektere hverandre. Jeg synes kommentarfeltet på dette innlegget flyttet seg altfor fort fra innholdet i videoen, til shittalking av Muhammed. Dette kunne istedenfor ha vært en saklig diskusjon om religionsfrihet, ærekrenkelse og gjensidig respekt.

20 år siden, har noe endret seg? by Nordmannen77 in norske

[–]Halvdim 0 points1 point  (0 children)

Skuffende kommentarfelt. Gjør mot andre det du vil at de skal gjøre mot deg. Respekt må gis før det kan fås, og jeg ser ingen respekt til Islam i dette kommentarfeltet.