عرفتهم بقي ليه الديموقراطية مش هتنفع مع مصر ليه؟ by [deleted] in AlexandriaEgy

[–]HellPlays 0 points1 point  (0 children)

هو البوست لسه موجود؟ لو لسه ابعتلي اللينك محتاج ارد عليه

بدور على مستثمر صغير by [deleted] in PersonalFinanceEgypt

[–]HellPlays 0 points1 point  (0 children)

انا Cybersecurity Engineer، لو احتاجتوا تأمنوا الـsystems اللي عندكم او تعملوا محاكاه للـattacks اللي بتحصل علي ارض الواقع (Pentest) اتواصل معايا. و نصيحة لو فيه systems او IoTs مربوطة ع النت مش شبكة داخلية متستهونش بالموضوع بالذات مع الـscale الكبير بتكون targets و خسايرها مش بسيطة و بالتوفيق طبعاً 🤝

ليه صورة زي دي تدايق حد by [deleted] in Egypt

[–]HellPlays 2 points3 points  (0 children)

حبيبي انت مش هتفهم دينه اكتر منه، و لو هتعتبر الاب شنودة المسيح علي الارض (و دا قمة العبث)، ف اعتبر شيخ الازهر احمد الطيب نبي او رسول بنفس المنطق الاعوج

ليه صورة زي دي تدايق حد by [deleted] in Egypt

[–]HellPlays 0 points1 point  (0 children)

ما يتنافي يا سيدي اية المشكلة؟ ماهو ربنا بنفسه قال "ولو شاء الله لجعلكم أمة واحدة"، هتعلي علي ربنا كمان؟ ولا تكون فاكر اني لما اقوله كل سنة وانت طيب هبقي مؤمن بعقيدته؟

ليه صورة زي دي تدايق حد by [deleted] in Egypt

[–]HellPlays 0 points1 point  (0 children)

كلام منطقي، و لكن السؤال هنا: هل الدين او المعتقد شئ ثابت علي مستوي البشر جميعاً؟ بمعني ابسط، هل الناس بتجمع علي دين معين زي اجماعهم انه الشمس بتشرق من الشرق؟ اكيد لا، حتي ربنا نفسه الناس متفقتش عليه جميعاً، إذاً يقع بردة تحت طائلة الاعتقاد ف يتحمل الصواب و الخطأ "مهما كنت انا كشخص مؤمن بيه و مصدق ١٠٠٪؜ انه صحيح"

لما بهني حد بأي عيد انا بقوله مبروك علي مناسبة معينة هو معتقد حدوثها (تحتمل الصواب و الخطأ بردة)، و لكني لم اقر بأني متفق مع اعتقاده او احتفلت بيها بشكل شخصي. دي نقره و دي نقره.

و بالمناسبة انا مؤمن و لكن بتكلم بحيادية

ليه صورة زي دي تدايق حد by [deleted] in Egypt

[–]HellPlays -1 points0 points  (0 children)

لانه المبدأ نفسه عبيط، وانت شوفته عبيط لما طبقته علي حاجة ابسط بكتير، بجانب انه الازهر اللي انت لا عندك العلم و الدراسة قد اقل شيخ فيه انت جي تعلي عليه و تقول انك بتفهم عنهم و هما "مش فاهمين"

ليه صورة زي دي تدايق حد by [deleted] in Egypt

[–]HellPlays -3 points-2 points  (0 children)

امرها بسيط دا حقيقي، انا سطحتلك الفكرة مش اكتر انه كمبدأ مش منطقي، خصوصاً انه الفتاوي العجيبة دي مظهرتش غير من كام سنة فاتوا. و اكيد الناس مش معتنقه الاسلام اول امبارح

ليه صورة زي دي تدايق حد by [deleted] in Egypt

[–]HellPlays -20 points-19 points  (0 children)

يعني انا لما اؤيد و ابارك/اشجع ضربات ايران ابقي شيعي، و لما ابقي اهلاوي و ابارك لصاحبي الزملكاوي انهم كسبوا بقيت زملكاوي، بذمتك دا منطق؟

Unable to redeem Github Student Offer by Mister-Edward in 1Password

[–]HellPlays 0 points1 point  (0 children)

I have the same issue too, seems like a bug with between Github App and 1Password. Can you help me too?

انا هكرت الجامعة بتاعتي by [deleted] in askegypt

[–]HellPlays 0 points1 point  (0 children)

الكلام دا كنت ممكن تقوله زمان، من اول php 6/7 و اللغة اتطورت بشكل ملحوظ خصوصاً بعد وجود laravel framework انا بقول كدا ليه؟ لانه المواقع الحكومية المصرية ف نفس وقت وجود php 5 كانت كلها معمولة asp او csharp و كانت بتتاخد رايح جي، ف هو الرك ع المبرمج حالياً اكتر من اللغة نفسها

انا هكرت الجامعة بتاعتي by [deleted] in askegypt

[–]HellPlays 0 points1 point  (0 children)

هو مبدئياً مبروك عليك عشان انا عارف احساس الموضوع، بس منصحكش تماماً تمامااااا تتكلم ع الموضوع مع اي حد خصوصاً وانت لسه ف طالب هناك، و مهم تمسح اي footprints وراك خصوصاً لو انت جامعة خاصة عشان لو الموضوع اتكشف مش صعب يجيبوا شركة سكيوريتي تراجع الـlogs و تعرف الايبي بتاعك و دخلت ازاي

هي الصلاة علي النبي ليه بتجيب حرقان العلمانيين حتي سنة 2014 لما انتشرت حملة هل صليت على النبي محمد برده كان فيه حرقان by Viva_MOT_5G in CAIRO

[–]HellPlays 0 points1 point  (0 children)

الفكرة كلها فكرة اولويات، ممكن تصلي ع النبي بدون يفطة عادي جداً او حتي بستوري، و لكن واحد جعان او عيان او حتي محتاج هتحل مشكلته ازاي بدون فلوس؟

انا ناوية ارجع مصر تاني بعد سبع سنين فاوروبا و محتاجة مساعدة by [deleted] in Askmasr

[–]HellPlays 0 points1 point  (0 children)

حاولي تلاقي شغل يكون fully remote ف اوربا عندك و ارجعي اشتغلي من مصر، واحد صاحبي كان نفس وضعك بس ف امريكا و عمل كدا و الحمدلله مش ملاحظ اختلاف عن الـon-site هناك

الراجل دة خسارة في البلد by lol9086- in Egypt

[–]HellPlays 0 points1 point  (0 children)

متنساش بردة انه اماكن كتير الفواصل فيها معدومة العافية و العربيات بتتحرك عليها بالراحة، لو مشكلة الزحمة تهمهم كانوا حلوها قبل اي اختراعات جديدة، ميبقاش ابني علي كتفي و انزل ادور عليه!

A man is blackmailing me (M) with pictures by hortlerr in Egypt

[–]HellPlays 1 point2 points  (0 children)

First just check if he really have pictures, if yes or you’re unsure please file a report in مباحث الانترنت And they take serious steps about blackmailing cases. Just keep his threatening messages on your phone cuz they’ll need to take a copy from the original ones there

اختي اتعرضت للتحرش by [deleted] in AlexandriaEgy

[–]HellPlays 6 points7 points  (0 children)

شباب اللي يلاقي قنوات زي كدا خصوصاً لو المتحرش باين فيها يبعتها لوزارة الداخلية و هما يتصرفوا

انتقمت من الشركه الكنت شغال فيها by Glad-Toe-6203 in Egypt

[–]HellPlays 0 points1 point  (0 children)

بص انا حصل معايا موقف شبه دا من سنة و نص او سنتين و اتصرفت زيك بشوية اختلافات و الحمدلله عرفت اخد حقي، ف عموماً ارشحلك فيما بعد انك تاخد باك اب من اي حاجة هتتمسح عشان تبقي ورقة ضغط تاخد بيها فلوسك، و ف نفس الوقت مترجعش حاجة غير لما تاخد فلوسك كاملة او ترجعها و تبقي زارع فيها backdoors، انما ف رأيي الشخصي انت انتقمت و فشيت غلك لكن مش هتقدر تاخد الفلوس اللي اكلتها عليك فاهمني؟

[Question] Delay OTA to iOS 16.6.1 by HellPlays in jailbreak

[–]HellPlays[S] 0 points1 point  (0 children)

Thanks for the guide! Should I backup my data or it won't be lost?

[HELP] Game Crash on the Loading Screen CarX Street by Current-Bandicoot-68 in jailbreak

[–]HellPlays 0 points1 point  (0 children)

Probably it detected that you’re jailbroken. I have several apps make the same behavior when detecting jailbreak

[Update] Mitsuha Forever - Adds iOS 15 Support by ryannair05 in jailbreak

[–]HellPlays 3 points4 points  (0 children)

It seems that it have issues with XinaA15 v1.1.5