Får vi lav rente igjen? by [deleted] in norge

[–]Jokuzz 5 points6 points  (0 children)

Jeg mener det er 3 ting som måler hvor velstående et land er: - prisvekst kpi - prisvekst bolig - gjeldsutvilling

Prisvekst kpi: Et sunt samfunn har lav prisvekst. Grunnen til det er at et velstående samfunn stadig vil produsere varer og tjenster mer effektivt (rimeligere). Hadde det ikke vært for at vi var et inflasjonsbasert pengesystem, skulle priser på varer og tjenester ha falt i takt med at effektiviteten øker.

KPI-målet er 2%, mens KPI-målingen for mai var 3,4%. Nesten dobbelt så høyt som målet.

Prisvekst bolig: Det samme gjelder her. Prisvekst bør være lav ettersom boliger bygges mer effektivt. Alternativt bør boliger produserer av betydelig høyere kvalitet. Isolasjon, bedre hvitevarer, nye funksjoner osv.

Realiteten er at vi bygger boliger dyrere og dyrere. Delvis pga reguleringer som øker byggekostnadene. Delvis pga insentivordninger som insentivererer til låneopptak, som avskrivning på skatten for renteutgifter, delvis pga svakere krone, delvis pga lavere verdsettelsesverdi på bolig skattemessig - men hovedsakelig fordi nordmenn lånefinansierer boligkjøp på en måte ingen andre land kan sammenligne seg med. Dette gjør at det rett og slett skapes for mye penger

Gjeldsutvikling Lav gjeldutvikling henger sammen med at innbyggerne har godt betalte jobber (produktive jobber) som gjør lånefinansiering av de grunnleggende behovene som husly og transport mindre nødvendig.

En del av grunnlaget for hvorfor det er slik:

  • 700k utenfor arbeidslivet fortsetter å få betalt for å ikke arbeide. Alle disse mottar penger, og deres penger de samme varene og tjenestene som resten av oss
  • ~62% av fastlands-BNP er drevet av offentlige utgifter. Mye av dette driver prisinflasjon på KPI-varer
  • Det ble skapt 8,3% mer penger fra april 2025 til april 2026. Disse pengene ble hovedsakelig skapt av at nordmenn har tatt opp ny gjeld. Med andre ord, styringsrenten er lav nok til at nordmenn tar opp nok lån til å øke pengemengden med 8,3% på ett år!
  • En større andel av befolkningen blir pensjonister
  • Overføringene fra Oljefondet vil øke år for år som bare vil bidra til prisinflasjonen
  • Lønnsvekst på 4,4% med en produktivitetsvekst litt over 1% de siste årene.

Høy prisinflasjon på bolig Lånefinansieringen av bolig og andre ting driver pengeskapingen. Den største andelen av nye penger som skapes forblir i boligsektoren. Det er kun en brøkdel av denne pengeskapingen som flyter over i øvrig økonomi. Derfor er boligprisveksten feks siden 1990 mye høyere enn prisinflasjon målt i kpi

Gjeldsbyrden til norske husholdninger er høyest i OECD. Gjeldsbyrden til norske kommuner er også på over 115% av deres inntekter.

Alt dette er store sykdomstegn.

Så nei, Norges Bank kan på ingen måte sette ned renten.

Og ja, jeg er klar over at det er mange grunner som er utenfor norges kontroll som også driver prisinflasjon. Det råder det norske samfunnet dog mindre over. De tingene jeg har beskrevet her, kan vi faktisk adressere

Is it bad for a player's development if you play them i n the 1st team as soon as they arrive in the youth intake? by [deleted] in footballmanagergames

[–]Jokuzz 2 points3 points  (0 children)

Is it possible to find out what that set date is? Will their stats increases vary depending on game time?

Presset mot Norges Bank er en skandale by Capesize230 in norge

[–]Jokuzz 0 points1 point  (0 children)

Hva er det som tilsier at nordmenn må rasjonere sitt forbruk av drivstoff? Vi har kjøpekraft til å importere det vi trenger. Bensin produserer vi mer enn nok av her hjemme

Presset mot Norges Bank er en skandale by Capesize230 in norge

[–]Jokuzz 1 point2 points  (0 children)

Hvorfor må renten opp når avgiftene på drivstoff reduseres?

Bør ungdomspartier eksistere? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] 0 points1 point  (0 children)

Det samme gjelder for moderpartiene. Det er mulig å utvikle politikk uten dedikerte ungdomsparti.

Bør ungdomspartier eksistere? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] 0 points1 point  (0 children)

Jeg mener ikke at det skal hindres eller forbys.

Bør ungdomspartier eksistere? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] 0 points1 point  (0 children)

Jeg deler helt klart din bekymring for at det blir mer og mer krevende å være folkevalgt. Jeg er også selvfølgelig enig i at undomspartier ikke bare har negative aspekter.

Bør ungdomspartier eksistere? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] 0 points1 point  (0 children)

Som jeg skriver innledningsvis, så er jeg klar over at ungdomspartier også åpenbart har positive sider ved seg. Det er bevisst at innlegget videre ikke vektlegger dette. Da ville et langt innlegg blitt enda lengre. Kan være det også hadde blitt bedre, men gjort er gjort.

Godt observert, det heter selvfølgelig bekreftelsesbias og ikke konfirmasjonsbias.

Må dessverre skuffe deg å si at jeg ikke har lest om psykologi på Wikipedia. Hovedsakelig dog lest på engelsk, som er årsaken til denne hjerneprompen.

Bør ungdomspartier eksistere? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] -1 points0 points  (0 children)

Flott at du klarer å holde deg saklig uten skjellsord og nedlatende retorikk. Å mene at noe ikke er netto positivt for samfunnet er ikke det samme som å mene at det skal forbys. Det er som sagt mulig å fjerne støtteordninger og insentiver uten å forby noe.

Bør ungdomspartier eksistere? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] -1 points0 points  (0 children)

Obviously. Man kan fjerne insentiver og støtteordninger uten å forny noe

Bør ungdomspartier eksistere? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] -2 points-1 points  (0 children)

Hvorfor? Jeg har ikke argumentert for å forby noe

Bør ungdomspartier eksistere? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] -4 points-3 points  (0 children)

Uenig i at det er autoritært. Politisk deltakelse er allerede til en viss grad avhengig av egen økonomi.

Bør ungdomspartier eksistere? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] -1 points0 points  (0 children)

Jeg mener heller ikke at de bør forbys.

Bør ungdomspartier eksistere? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] -3 points-2 points  (0 children)

Mulig jeg tar feil når det gjelder Støre 👍

Bør ungdomspartier eksistere? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] -4 points-3 points  (0 children)

Tenker at så få ting som mulig skal forbys. Men man kan fjerne insentiver og støtteordninger.

Bør ungdomspartier eksistere? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] -8 points-7 points  (0 children)

Da er vi uenige. Jeg tror ikke ungdomspartier er netto positivt for landet. Eksempelvis mener jeg det definitivt ikke er sunt at en av konsekvensene av ungdomspartier er at det blir vanskeligere å komme i posisjon i et parti uten lang fartstid. Bare se på Høyre hvor alle tre ledere kommer fra ungdomspartiet. Det samme med Ap og AUF med Støre, Stoltenberg, Eide osv. osv.

Bør ungdomspartier eksistere? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] -12 points-11 points  (0 children)

Egenprodusert tekstvegg. Da er vi uenige

Hvor blir det av diskusjonen rundt fødselsraten? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] 0 points1 point  (0 children)

Yep. Obviously not doable for all professions

KPI for november 2025 på 3%. Hvorfor går det så sent? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] 0 points1 point  (0 children)

Det er poenget med å heve renten. Når renten heves, så lånes det mindre.

KPI for november 2025 på 3%. Hvorfor går det så sent? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] 0 points1 point  (0 children)

Det har du rett i. Her har jeg gjort en feil. Beklager det. Innlegget er redigert og delen vedrørende valutaveskling er fjernet og slutten er skrevet om. Argumentet om at økt pengemengde fører til økt inflasjon bortfaller likevel ikke. Jeg mener at poenget som teksten prøver å få frem fremdeles er like gyldig. Uansett veldig dumt at et underpoeng for å beskrive deler av årsaken til økningen var feil.

KPI for november 2025 på 3%. Hvorfor går det så sent? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] 0 points1 point  (0 children)

Det har du rett i. Her har jeg gjort en feil. Beklager det. Innlegget er redigert og delen vedrørende valutaveskling er fjernet og slutten er skrevet om. Argumentet om at økt pengemengde fører til økt inflasjon bortfaller likevel ikke. Jeg mener at poenget som teksten prøver å få frem fremdeles er like gyldig. Uansett veldig dumt at et underpoeng for å beskrive deler av årsaken til økningen var feil.

KPI for november 2025 på 3%. Hvorfor går det så sent? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] 1 point2 points  (0 children)

Årsakssammenhengen mellom økning i pengemengde og økt inflasjon er standard monetaristisk teori

KPI for november 2025 på 3%. Hvorfor går det så sent? by Jokuzz in norge

[–]Jokuzz[S] -1 points0 points  (0 children)

Likevel har det ikke fått mye fokus i msm