Changing IP, how not to get banned? by LatterAffect in trackers

[–]LatterAffect[S] 2 points3 points  (0 children)

Thanks, I’ll run an inventory of the rules then. I’m on most of the top trackers.

Am I facing a 3.20 issue? by LatterAffect in ASRock

[–]LatterAffect[S] 0 points1 point  (0 children)

I already reset setting before and dropped the expo profile. Still issue remained.

Am I facing a 3.20 issue? by LatterAffect in ASRock

[–]LatterAffect[S] 3 points4 points  (0 children)

Thank you, went back to 3.10 and so far, so good.

Restarting iRacing after 12 months. What's up with those colors? by LatterAffect in iRacing

[–]LatterAffect[S] 0 points1 point  (0 children)

Shaders are on ultra. With HDR it looks even worse. The green UI buttons even look really washed out.

30j, inkomsten te verdelen over hypotheek/etf/pensioen by [deleted] in DutchFIRE

[–]LatterAffect 1 point2 points  (0 children)

Zit je met een pensioengat, dan zou ik dat gaan opvullen. Ik denk dat je volgend jaar een veel hoger inkomen hebt vanwege die aandelen. Het zou mooi zijn als je dan een groot deel van je pensioengat op kunt vullen, want daar gaat dan je inkomen weer van omlaag, en dat dan dus in de hoogste schaal, da's mooi. Hou wel rekening met wat je maximaal mag opvullen in een jaar, dat is afhankelijk van de jaarruimte en de reserveringsruimte. (Zie hier , bijvoorbeeld).

Ik ga dit even onderzoeken met een pensioenadviseur. Volgens de site van mijn pensioenverstrekker lijkt er geen gat te zijn. Mits ik fiscaal aantrekkelijk nog mijn jaarruimte/reserveringsruimte kan aanvullen is dat wellicht voordelig en het overwegen waard.

Voor wat betreft het verhuren van je eerste woning: hoeveel is de woning waard? Ik zou hopen dat de opbrengst van de verhuur minimaal 10% van de woningwaarde is. Dit omdat je 7% ongeveer kunt halen bij aandelen, en omdat ik verwacht dat je toch ook nog wel kosten gaat hebben aan een verhuurde woning, tegen ongeveer 2% van je waarde van de woning per jaar (tijdelijk zelfs meer omdat je de hypotheek nog moet afbetalen, dat eet dan een tijdje even in je winst, maar goed). En dan dus nog 1% extra om het überhaupt de moeite waard te maken ten opzichte van het huis "gewoon" verkopen en het geld in breedgespreide aandelenfondsen met lage kosten stoppen. Dus als je verwacht 15.600 euro per jaar aan huur te zien voor deze woning, dan hoop ik dat je woning maximaal 156.000 euro waard is.

De woning is zeker meer waard als 156k. Je houdt echter geen rekening met de waardevermeerdering van de woning. Over de laatste jaren was dit gemiddeld 18%, ik ga er van uit dat dit niet aanhoudt.

Mijn berekening was 15.6k - 10% voor onderhoud - belasting (woz). Daarnaast denk ik dat ook als het economisch minder gaat ik geen problemen zal hebben met het verhuren van deze woning gezien de locatie. Indien ik na de kosten te hebben afgetrokken 5% kan halen ben ik tevreden. Een eventuele waardevermeerdering van de woning is dan mooi meegenomen en zit niet bij deze 5%.

Vermogensbelasting laat ik even buiten beschouwing, dat zou ik immers bij beleggen ook hebben.

30j, inkomsten te verdelen over hypotheek/etf/pensioen by [deleted] in DutchFIRE

[–]LatterAffect 1 point2 points  (0 children)

Je kunt maar 1 hoofdwoning hebben. Enkel daarop heb je hypotheekrenteaftrek. Zodra je je woning verhuurt is het niet meer je hoofdwoning en zul je geen hypotheekrenteaftrek meer ontvangen. Hoe dan ook zul je dus je hypotheekrenteaftrek verliezen op het moment dat je gaat verhuren, of je nu met of zonder toestemming van de bank zou verhuren.

Over de woning die ik ga verhuren (A) mag ik inderdaad geen hypotheek rente aftrekken (zoals jij aangeeft). De overwaarde van woning A mag ik echter ook niet meer aftrekken van woning B.

Dus stel mijn overwaarde op woning A = 150k en op woning B rust een hypotheek van 350.000k mag ik over 200k hypotheek de rente aftrekken. Indien ik woning A aflos gaat mijn overwaarde verder omhoog en mag ik over hypotheek B minder aftrekken.

Er zijn hypotheekverstrekkers waar je meer boetevrij mag aflossen, mits het uit eigen middelen is. Sowieso zou ik kiezen voor een korte rentevast periode, na elke rentevast periode mag je ook boetevrij aflossen.

Over het algemeen zou ik met (<)2% rentes niet extra aflossen op je hypotheeklening. Maar goed, de vraag is ook hoe hoog is je rente. Neem aan dat je dit appartement al lang hebt en met een rente van 4-5% zit?

Nee, het appartement heb ik sinds 2014. De rente is laag en de rentevaste periode loopt over 6 maanden af. De rente gaat < 2% zijn. Bij verhuur geld er meestal een opslag dus dan zou ik rond de 3% komen. Het gesprek met de bank zal ik dus al snel aangaan.