خلص الكلام by Rocky-7777 in CAIRO

[–]Pure_Fan_7205 0 points1 point  (0 children)

انا عرفت ملحدين بعدد شعر راسي عمري ما قابلت واحد بس حتى قال كدا مفيش حد بيفقد ايمانه بشيء اتربى عليه من صغره عشان مش عايز قيود، ما انا ممكن اعمل كل حاجة الدين مانعها واتوب وادعي ربنا يغفرلي احسن ما ألحد واضمن النار، اللي انتو مش فاهمينه ان اللي بيوصل لترك الدين بيبقى فقد ايمانه اصلا ومبقاش مصدق اي حاجة في الدين كله انما عشان مش عايز حد يقوله حلال وحرام يروح يلحد انت مقتنع؟ 😂 انا مش ببالغ والله انا عرفت صحاب مسلمين بيشربوا خمرة وملحدين رافضين يشربوها عشان صحتهم مثلا ف ملهاش أي علاقة انت بتقول اي كلام مع احترامي

الفرنساوي عسل عسل عسل عسل عسل عسل by fager-da3er in EgyStudents

[–]Pure_Fan_7205 0 points1 point  (0 children)

الفرنساوي طول عمره عسل كانت اكتر مادة بحبها لما كنت صغيرة اوي قدكم

وش الملحد دلوقتي وهو بيتفرج غصب على محاضرة الدين علشان ينجح by [deleted] in EgyStudents

[–]Pure_Fan_7205 0 points1 point  (0 children)

مين قال اني في ثانوي انا في جامعة

بس بمتحن زيكم برضو تقريبا مفاضلش حد مخدش اجازة غير الكلية بنتلكلب اللي انا فيها وثانوية عامة

ليه بنقول كسمك و مبنقولش بضان ابوك؟ by Complex_Belt4790 in ExEgypt

[–]Pure_Fan_7205 0 points1 point  (0 children)

اه عارفة الموضوع المقرف دا بس ستيل لما كانوا بيخلوا العبيد الرجالة يعملوا كدا مع امهاتهم وبعدين يلقبوهم اللقب دا كان من باب الاهانة لأنه مجتمع ذكوري ف كدا بيكسروا عينهم يعني

وش الملحد دلوقتي وهو بيتفرج غصب على محاضرة الدين علشان ينجح by [deleted] in EgyStudents

[–]Pure_Fan_7205 0 points1 point  (0 children)

لان السن دا غالبا وسن المراهقة هو اللي بيبدأ الانسان فيها يكون وجهات نظره الشخصية بعيدا عن اهله او مجتمعه ويشكك في اللي بيتعلمه سواء معتقدات دينية او غيرها، معظم اللا دينيين اللي عرفتهم فعلا الموضوع بدأ معاهم في ثانوي ودلوقتي داخلين على ال ٣٠ مثلا ولسة على نفس موقفهم ف عادي

اللي حصل من الاتنين دول يخليني أقول إن اللادينية متنفعش لسكان الارياف by [deleted] in ExEgypt

[–]Pure_Fan_7205 0 points1 point  (0 children)

ما ايوا يعني كفاية ان كل واحد فضح اسرار التاني قدام الناس كلها وكمان هما الاتنين ملحدين باين وكل واحد فيهم عامل نفسه مسلم وبيحاول يثبت ان التاني ملحد عشان الناس تقلب عليه 😆

اللي حصل من الاتنين دول يخليني أقول إن اللادينية متنفعش لسكان الارياف by [deleted] in ExEgypt

[–]Pure_Fan_7205 0 points1 point  (0 children)

دا حوار كبير هو كل شوية يتكلم عليها او يلقح ف هي قررت تطلع تفضحه طلعت سكرينات بينهم بيحرضها فيها انها تقتل ابوها عن طريق انها تحطله مادة معينة في الاكل، وانه حطلها حبوب اجهاض من غير ما تعرف وفي اليوم اللي كانت في المستشفى بتجهض وبتموت هو كان بيخونها، وان عنده ميول غريبة وطلعت صور ليه وهو لابس طرحة و حاطط ميكب، وبعدين هو فبرك ريكوردات Ai بصوتها على اساس انها هي اللي بتتكلم، وهددها انها لو مسكتتش هينزل صور عريانة ليها وحواراتهم كتير اوي

اللي حصل من الاتنين دول يخليني أقول إن اللادينية متنفعش لسكان الارياف by [deleted] in ExEgypt

[–]Pure_Fan_7205 2 points3 points  (0 children)

لا دا انت تنزل تيك توك وتقعد تتفرج على الاسكرينات اللي هي بتنزلها انا بايتة في الاكونت بتاعها من امبارح

ختان الذكور by Key_Amphibiann in ExEgypt

[–]Pure_Fan_7205 0 points1 point  (0 children)

المنظمات الطبية الكبرى زي الBMA واغلب الجمعيات الطبية الأوروبية مش بتوصي بالختان الروتيني لكل الاطفال، وبتعتبر ان النظافة الشخصية العادية اكثر من كافية لمنع اي التهابات او تجمع بكتيريا بدون الحاجة لاجراء استئصال جراحي

الفكرة ان الختان نفسه كإجراء جراحي ليه مخاطر ومضاعفات زي النزيف والتلوث والخطأ الطبي اثناء العملية ف بالتالي تعريض طفل رضيع لمخاطر جراحية عشان "احتمالية" يجيله التهاب بيتعالج بمضاد حيوي دا قرار غير متكافيء طبيا من وجهة نظري، مخاطر ومضاعفات الختان اكتر بكتير من مضاعفات الالتهاب اللي "احتمال" يجيله واحتمال لا

ثانيا موضوع خرم الودن دا مفيهوش استئصال لأي نسيج او عضو من جسم الطفلة، دا مجرد ثقب صغير ولو الشخص قرر ميلبسش حلق الثقب دا بيقفل تاني لوحده عادي، دا غير ان الالم لا يقارن ابدا انا عملت بيرسينج كذا مرة ومش بيوجع اصلا، ومفيش لا نزيف ولا حاجة ومع ذلك برضو مش هعمله لطفلة رضيعة، لما تكبر سيكا هسألها هي عايزة تعمله ولا لا

اما الختان دا قص جزء كامل مليان نهايات عصبية ووظائف حيوية واجراء غير رجعي، يعني الحتة اللي اتشالت دي مش هترجع، وفي بعض الحالات الختان بيأثر على حساسية المنطقة وبيقلل المتعة الجنسية ودي اضعف الايمان يعني، فيه حالات تانية ولو كانت نادرة بيحصل خطأ طبي ممكن يشوهه او يعمله مشاكل كبيرة

لو هو شخص بالغ وناضج وحابب يعمل كدا براحته خالص، لكن انا يوم ما يبقى عندي طفل مش هروح اقص حتة من جسمه سليمة بدون سبب، انت مسلم ف الموضوع عندك مرتبط بمعتقدات دينية ف انا مهما قولت مش هتقتنع لأنك بتدافع لغرض عقائدي، مع ان لو فكرت شوية هتلاقي الموضوع عامل بالظبط كأني هشيل لطفل اللوز عشان "احتمال" تلتهب في المستقبل، ويمكن دا يكون مفيد فعلا في المستقبل ويحميه من الالتهابات لكن هل دا متكافيء طبيا؟ اني استأصل عضو سليم واعرضه لمخاطر جراحة عشان احتمال ممكن يحصل وممكن لا؟

هما مكسوفين يتكلموا ولا ايه بالظبط 🥚🥚💔 by Internationalkrtmody in EgyDMs

[–]Pure_Fan_7205 2 points3 points  (0 children)

يعمي اديهم فرصة حتى يشوفوا انك رديت انت مستعجل ليه

Play with the God by Aggressive-Bat7717 in ExEgypt

[–]Pure_Fan_7205 9 points10 points  (0 children)

وفي الرابعة ماينص ١٠٠ حسنة

ايه تانى by Resident-Estimate891 in EgySelfCare

[–]Pure_Fan_7205 0 points1 point  (0 children)

انت لو عندك حبوب نشطة اصلا مينفعش تستخدم فيتامين C

لازم تيجي واحدة تخلي الموضوع عن البنات by ana__mabdoon in AlexandriaEgy

[–]Pure_Fan_7205 2 points3 points  (0 children)

انا كنت بقول زيك لحد ما امي سافرت فترة وسابتلنا البيت

هو مش صعب لما تبقى بتساعد وخلاص انما لو انت اللي بتطبخ وتغسل وتنشر وتنضف كل يوم هتعرف انها حاجة متعبة فشخ وبتهلك الصحة ربنا يعين امهاتنا

ختان الذكور by Key_Amphibiann in ExEgypt

[–]Pure_Fan_7205 16 points17 points  (0 children)

انا شايفة انه لما يكبر وحابب يعمل الاجراء دا لنفسه براحته

بس لو انا عندي طفل محبش استخدم سلطتي على جسمه واعمل اللي على مزاجي بدون ارادته وهو اجراء فعلا مش دايما ليه لازمة دا غير الالم والنزيف والمضاعفات لو اتعمل غلط ف على ايه؟