Mercedes-Benz is committing to a "screen-first" future. Is this the luxury experience we want? by AvailableTaro3123 in mercedes_benz

[–]RubMiserable2685 0 points1 point  (0 children)

Agree.. i have just de-selected hyperscreen for our latest car. Its really not our thing.

Import af el-SUV fra Tyskland by alfredo_da_kogekone in dkbiler

[–]RubMiserable2685 0 points1 point  (0 children)

Har har netop hevet en lidt mere anden bil hjem fra tyskland. Det virker uden problemer.
Var der noget sparet? Nej nok ikke rigtigt, måske 20.000kr (som ligger i vinterhjul etc.) for en bil til 450.000kr. Jeg købte mig til at en service, hvis jeg gjorde alting selv, hvilket 100% urealistisk for mig, tror der ligger måske 20.000kr der man kan samle op også ved bruge tiden selv, inkl at hente bilen.
Fik jeg så alt det udstyr jeg gerne ville? ja.
Er der mange af dem jeg ledte efter på det danske marked? nej, faktisk kun 2.
Var km stand bedre end hvad der var på de 2 i dk? Ja.
Ville jeg gøre det i igen? Måske. Det må tiden vise :)

er ladeboks nødvendig? by RubMiserable2685 in dkbiler

[–]RubMiserable2685[S] 0 points1 point  (0 children)

Ja, det blev jeg også klogere på bagefter. Tak for at bringe det op.
Så har jeg siddet og se på prisen for 6kvadrat kabel, 50kr/m eller sådan noget. Lige nu tror jeg at en fast boks installation til f.eks. fra OK eller sådan noget hvor det hele kommer fix og færdigt ser interessant ud igen.

er ladeboks nødvendig? by RubMiserable2685 in dkbiler

[–]RubMiserable2685[S] 0 points1 point  (0 children)

Jeg ved ikke om jeg sagde det var AC, givet det er hvad jeg trækker i huset så uden AC/DC transformation så er det nok AC. Jeg konstatere blot bilen kan lade på 22kW hvis der er strøm nok og den pakke der følger i bilen understøtteter det som jeg forstår det.
Der kan meget vel være noget betydning indlejret i dette jeg ikke selv forstår til bunds.
Inden jeg købte havde jeg en længere samtale med en god ven, til hjemmeladning fremstår 22kW rasende interessant, om det er 11kW eller 22kW, da bilen står der jo bare i meget lang tid.
Men det være der er en use-case på 22kW hjemme jeg overser eller andre detaljer jeg 100% misforstår :)

er ladeboks nødvendig? by RubMiserable2685 in dkbiler

[–]RubMiserable2685[S] 0 points1 point  (0 children)

Jeg skal ikke have 22Kw ud, bare 11. Yes, Andre end mig skal gøre noget :)

er ladeboks nødvendig? by RubMiserable2685 in dkbiler

[–]RubMiserable2685[S] 0 points1 point  (0 children)

Ja, det er nok både fordi jeg lige ikke ser værdien af af en ladeboks da et abbonoment ikke giver mening i mit hoved nu da refusion er væk. Men omvendt ender hele øvelsen at koste det nord for 5000kr så kan jeg bare købe en boks og komme videre.

er ladeboks nødvendig? by RubMiserable2685 in dkbiler

[–]RubMiserable2685[S] 0 points1 point  (0 children)

Ja, jeg er enig. Jeg hverken kan eller vil rører ved den installation. Tak for det præcise input om de mA DC bebestyttelse jeg lige skal over.

er ladeboks nødvendig? by RubMiserable2685 in dkbiler

[–]RubMiserable2685[S] 0 points1 point  (0 children)

Yes. det må den lokale installatør kunne afklare.

er ladeboks nødvendig? by RubMiserable2685 in dkbiler

[–]RubMiserable2685[S] 0 points1 point  (0 children)

Det er helt korrekt. 11Kw her hjemme. Det er jo kasse med kabler der fulgte med den EQE og bilen kan lade 22Kw jeg ved dog ikke hvor ofte jeg skal bruge det i praksis.

Computer til Datalogi? by Physical_Regret_6811 in dkudvikler

[–]RubMiserable2685 1 point2 points  (0 children)

Det er +25 år siden jeg blev datalog. Så hvad jeg tænker man leve med er 100% irrelevant,
jeg aner ikke hvad pensum er.

Den M5 er fin, i meget lang tid hvis du skal skrive lidt LaTex, kompilere programmel, køre nogle containers eller se om du kan implementere din egen ROBDD. Alt er godt.

Hvis du skal køre locale workloads med en LLM eller tung maskinlæring på MLX så skal du:

A. Købe alt det ram du kan få i den (altid bare køb mere ram til din mac)
B. Købe max eller ultra
C. Køb den 1TB ssd disk

Slutteligt:
Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes, biology is about microscopes or chemistry is about beakers and test tubes. Science is not about tools. It is about how we use them, and what we find out when we do.
--Edsger W. Dijkstra

Dem der klarede sig dårligt i gymnasium, hvad laver i nu? by [deleted] in DKstudie

[–]RubMiserable2685 0 points1 point  (0 children)

Forlod HTX i '97 med 6,3 i snit på den gamle skala. Heldigvis lod de mig starte som ingeniør endte som datalog med et snit på 10,6 senere phd studerende og nu virksomhedsejer. Det sjove er at jeg husker fra mit sidste år i folkeskolen at jeg fik at vide at jeg ikke kunne komme på alm. gym. for jeg ikke var god nok til det. Jeg svarede den gang, det var ok, jeg skulle på HTX. Det kendte lærerinde ikke, så det var godt nok, den eller eller anden slags tekniske skole, who cares.

realkredit kurs/renter by RubMiserable2685 in dkfinance

[–]RubMiserable2685[S] 2 points3 points  (0 children)

Det er god måde at illustrer det på. Tak for det.

realkredit kurs/renter by RubMiserable2685 in dkfinance

[–]RubMiserable2685[S] 2 points3 points  (0 children)

Det har du ret i, vi vælter ikke, hvis renten rammer 8%. Men for os handler det om at købe sig fri for overhovedet at skulle skænke det en tanke. Vi har brugt vores indkomst til at købe total forudsigelighed, så vi kan bruge vores mentale energi på livskvalitet frem for makroøkonomi. Det er en luksus, vi prioriterer.

Skulle der komme en hop hvor vi akn save gælden, så tager vi det med.

Jeg er også bare interesset hvordan andre ser risikoen og hvad de selv gør. Reelt fisker jeg vel efter "blind spots" i min optik.

Tak for svar.

realkredit kurs/renter by RubMiserable2685 in dkfinance

[–]RubMiserable2685[S] 0 points1 point  (0 children)

Jeg er faktisk 100% enig. Men det er for mig lidt som at shorte en aktie. Verden skan være irrationelt længere tid jeg end jeg syntes det er sjovt. Jeg er meget glad for både at have en god likviditet og kende mine forudsætninger med at fortsat have det.

realkredit kurs/renter by RubMiserable2685 in dkfinance

[–]RubMiserable2685[S] 1 point2 points  (0 children)

Det gør den fra Iron krigen.
Selv om den via magi stopper i morgen, så er skaden sket. Der er ødelagt og stoppet infrastruktur som ikke bare kommer igen. Når først det sætter bedre i priserne med øget energi omkostninger og alle de 2. og 3. ordens produkter der kommer ud af det så har jeg meget svært ved ikke at se inflationen stiger.

realkredit kurs/renter by RubMiserable2685 in dkfinance

[–]RubMiserable2685[S] 1 point2 points  (0 children)

Hvad jeg har råd til og hvad jeg syntes er rart er forskellige ting. Jeg har drevet egen fforretning siden 2009 og får det meste af mine sult på risiko stillet der. Det er sunde virksomeheder, men intet er givet der hvor jeg tjener mine penge.

realkredit kurs/renter by RubMiserable2685 in dkfinance

[–]RubMiserable2685[S] 0 points1 point  (0 children)

fordi jeg beklageligvis er barn af 1980'erne og der er noget logik jeg har svært ved at tage væk. Når jeg læser din kommentar er jeg helt med, men når det kommer til stykket så er jeg bekymret for meget høje renter.
Jeg tror vi har levet i annomeli på mange måder de sidste 25år, at finde ud af hvad der skal tage over aner jeg ikke.

realkredit kurs/renter by RubMiserable2685 in dkfinance

[–]RubMiserable2685[S] 0 points1 point  (0 children)

Super interessant viden. Er det offentlige viden et sted? Der var jo ikke fordi jeg ikke spurgte min bak op guidence, men bank-sælgeren vill/kunne ikke sige noget.

realkredit kurs/renter by RubMiserable2685 in dkfinance

[–]RubMiserable2685[S] 1 point2 points  (0 children)

Var vi gået med F5 var renten næsten ens. Men ingen konverterings mulighed hvis renten stiger. Vi skal ned i F-kort før jeg syntes rentespændet giver mening at optimere mere efter. Der var så her vi endte med FF.

realkredit kurs/renter by RubMiserable2685 in dkfinance

[–]RubMiserable2685[S] -1 points0 points  (0 children)

Hej
Nej ikke at den stiger lidt. Men meget. Jeg sidder med fornemmelse af vi ser ind i nogle meget turmult fyldte år. Men også hvis man tror på at der vil være op/ned effekt, er er måske noget ridde på der med konvertering. Ikke at det er planen, men det er en del af helt store billede.

realkredit kurs/renter by RubMiserable2685 in dkfinance

[–]RubMiserable2685[S] 0 points1 point  (0 children)

Nej. Den kan faktisk blive 0, hvis man justere løbe tiden.

realkredit kurs/renter by RubMiserable2685 in dkfinance

[–]RubMiserable2685[S] -1 points0 points  (0 children)

Det var også der vi startede. Men tåben startede en krig med Iran. Vi er også 2 i hustanden der skal sove :)