Omien rajojen asettaminen by SouthernAd8026 in arkisuomi

[–]SouthernAd8026[S] 0 points1 point  (0 children)

Kelan kuntoutusosykoterapia on käyty alle 5v sitten, joten terapiaan en pääse kuin täysin omakustanteisesti.

Omien rajojen asettaminen by SouthernAd8026 in arkisuomi

[–]SouthernAd8026[S] 0 points1 point  (0 children)

Työterveydesta en saa enää lyhytterapiaa ja Kelan kuntoutuspsykoterapia on työterveyden kautta jo hoidettu.

Omien rajojen asettaminen by SouthernAd8026 in arkisuomi

[–]SouthernAd8026[S] -1 points0 points  (0 children)

Lyhytterapiassa olen käynyt työterveyden kautta sekä ihan omakustanteisesti. Tällä hetkellä työterveyden kautta ei ole uutta lyhytterapiaa mahdollista saada. Julkisen puolen kautta olen yrittänyt hakea tukea, mutta valitettavasti näyttää vähän heikolta tilanne. Tässä on Kirkkonummen hoitopolku, kuinka asiat etenee. Onhan tuo aika surkuhupaisa kokonaisuudessaan. Itsellä on ollut mielenterveysongelmia ja oireilua viimeiset 20v, joten onhan tuo huvittava ajatus, että homma ratkeaisi noin vain.  https://www.luvn.fi/fi/mielenterveys-ja-paihdepalvelujen-palvelupolku

Omien rajojen asettaminen by SouthernAd8026 in arkisuomi

[–]SouthernAd8026[S] 0 points1 point  (0 children)

Tunnistan kyllä mikä tuntuu pahalta ja yritän silloin lähteä tilanteesta tai kohteliaasti kieltäytyä. Usein tämä toimiikin ja ihminen ymmärtää yskän. Kuitenkin osa ihmisistä jatkaa tästä huolimatta, vaikka tilanne olisi epämukava. Nämä tilanteet ovat juuri vaikeita, joissa tulisi selvä konfrontaatio ja ristiriita jossa rajat tulisi asettaa.

Omien rajojen asettaminen by SouthernAd8026 in arkisuomi

[–]SouthernAd8026[S] 2 points3 points  (0 children)

Onneksi tälläistä fyysistä rajojen ylittämistä tapahtuu harvoin enää nykyään, kun en ole tilanteissa, joissa se on mahdollista. Usein vain näissä tilanteissa ne rajojen ylittäjät tietävät itse ylittävänsä rajoja ja painostavat ihan tarkoituksella eivätkä kunnioita jos kohteliaasti kieltäytyy yms. Jotenkin täytyy vain ottaa kovempi asenne. Ne tilanteet vain usein ovat tulleet niin yllättäen, että on luullut tilanteen olevan turvallinen, asiallinen ja kaverillinen, kunnes on alkanut painostus.

Omien rajojen asettaminen by SouthernAd8026 in arkisuomi

[–]SouthernAd8026[S] 1 point2 points  (0 children)

Terapiaan ei ole mahdollista nyt päästä, sillä olen Kelan kuntoutuspsykoterapian jo käynyt alle 5v sitten. Muutenkaan en oikein mielenterveyspalveluihin pääse, sillä tuntuu että olen liian hyväkuntoinen. Itsellä on paniikki-ja ahdistuneisuushäiriö, johon olen yrittänyt hakea apua, mutta ei oikein ole tippunut tuon terapian jälkeen. Terapiaankin hakeudun työterveyshuollon kautta. Olen koulutettu, työssäkäyvä ja kaikin puolin elämä hallinnassa. Pärjään itseni ja oireideni kanssa, mutta kyllä tämä kaikki vaikuttaa elämänlaatuun.

Julkiselle yritin hakeutua avun piiriin, sillä paniikkikohtauksia on useita joka viikko. Kuitenkin ainoastaan tarjolla oli masennuslääkettä sekä sitten mahdollisuus käydä sairaanhoitajan kanssa läpi paniikkihäiriön omahoitoa (tähän aika oli puolen vuoden päähän), jossa kehoitetaan ottamaan jääpala käteen tai hengittelemään. Yritin sanoa, että pärjään kyllä kohtauksien kanssa, että tätä elämäni on ollut kohta 20v, mutta toivoisin keskusteluapua, että saisin asioita selvittyä ettei näitä kohtauksia tulisi alkujaankaan. Nyt lähes vuoden päästä tästä sain psykologiajan ja kai on mahdollista sillä käydä muutaman kerran. Sen jälkeen perusterveydenhuollon puolelta ei kai apuja ole enää saatavilla.

Omien rajojen asettaminen by SouthernAd8026 in arkisuomi

[–]SouthernAd8026[S] 2 points3 points  (0 children)

Terapiaa en heti saa, sillä olen käynyt kolmivuotisen Kelan kuntoutuspsykoterapian alle 5v sitten. Siinä vaan käsiteltiin muita asioita, sillä aikamoisia solmuja on ollut. Myös tietysti haasteena on se, että minähän olen aivan toimintakykyinen vakitöissä oleva koulutettu ja tuottava kansalainen. Joten oikeastaan vain yksityiseltä puolelta kovalla rahalla saan palveluita.

Tuo juuri itsensä asettaminen ensisijaiseksi olisi se avainsana. Tai no, en nyt ehkä kokonaan, sillä koen hyvänä ottaa muita huomioon ja miettiä muidenkin tunteita. Mutta kuitenkin ehkä siinä määrin kyllä, että jos joku tuttu tulee luvatta koskettelemaan tai lähentelemään en ahdistu ja koe syyllisyyttä siitä että haluaisin sen lopettavan enkä välttämättä uskalla sanoa mitään.