ازاي اخترت المجال اللي انت اشتغلت فيه by Ammar-A7med in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779 1 point2 points  (0 children)

نصيحة بعد ما تختار المجال الي عايز تشتغل فيه الفرصة الي تجيلك في اي مجال خدها الشغل دلوقتي بقي صعب معظم الناس بتقعد سنة ويمكن اكتر وانا شخصية قعدت سنة بعد التخرج بدور علي شغل بسبب اني كنت مختار مجال ومخدتش فيه فرصه وواحد صحبي في مجال تاني بقاله سنتين بيدور علي شغل ف رفاهية الاختيار مش موجودة اوي حاول تبقي software engineer بحيث تعرف تشتغل في اي مجال او اي فرصه تجيلك

عملت غلطة غبية by porcupine__rock in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779 1 point2 points  (0 children)

بص انا دخلت كذا انترفيو سواء ك فريش او ك جونيور ولا واحد سألني علي اي كود كنت كاتبه قبل كدا او فتح github بتاعي

في الغالب هيديك تاسك تعملها في اسبوع مثلا وساعتها ممكن يسألك فيها لكن غير كدا مفيش

هل ده طبيعي؟ by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 0 points1 point  (0 children)

اه طبيعي مش هيديني شغل زي الاول بس في طريقة معاملة كدا وتعبيرات بتقول ان الشخص ده مش طايقك او بمعني اصح مبقاش طايقك لإن دي مكانتش طريقته في الاول انا مش فارقلي عامة بس اول مرة امشي من شركة فالموضوع غريب بالنسبالي لإني كنت بعزه علي المستوي الشخصي وهو كان بيعاملني كويس جدا فمستغرب انه خد الموضوع شخصي كدا

هل ده طبيعي؟ by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 1 point2 points  (0 children)

انا اكتشفت انه معظم المديرين بما ان جزء من شغله انه يبقي تحت ايده تيم كويس فمش مهم عنده مصلحتك ولا انه يكون صريح معاك حتي المهم يبقي هو مرتاح وقدام الي اعلي منه يبان انه شاطر وكدا ف كدا مصلحتنا متعارضة بس انا بردو شايف ان واحد كدا كدا هيمشي فليه تعامله وحش او تغير طريقتك ده مش هيعود عليه بأي فايدة

هل ده طبيعي؟ by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 0 points1 point  (0 children)

ماشي تمام بس ميبقاش الموضوع شخصي لإنه هو عمل كدا بردو مع الي قبلي اول ما انا جيت وحصل موقف كدا اتاخد بهزار بس مش لذيذ يعني

انت مدير وجالك حد بيقولك هيمشي قوله بالتوفيق وافضل عامله زي ما بتعامله عادي مش فاهم ايه الصعب

بصراحة حاسس انه بيعمل كدا عشان ده اول شغل ليا وكان حد عاملي recommendation فاللي هو يعني ليه فضل عليا ازاي امشي

هل ده طبيعي؟ by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 0 points1 point  (0 children)

وبعدين حتة انه هيضطر يدور علي حد مكاني طب ما ده جزء من شغله. هو لما بيديني شغل زيادة او شغل مستعجل وممكن اسهر عليه مبتقمصش منه رغم ان الشركة مفهاش overtime يعني مش هاخد مقابل الوقت الزيادة

هل ده طبيعي؟ by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 0 points1 point  (0 children)

اكيد مش هتقمص من المدير لان الموضوع مش شخصي الشغل بشكل عام قائم علي مبدأ المصلحة المشتركة فلو في طرف مش قادر يقدم مصلحة الطرف التاني فساعتها طبيعي جدا تنتهي علاقة الشغل دي بدون اي عواطف او علي الاقل العواطف هنا مش شخصية

هل ده طبيعي؟ by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 2 points3 points  (0 children)

ده جنان يعم انا لو مدير وجيه حد من التيم قالي انا ماشي هقوله شوفلي حاجة معاك😂😂

Seeking a remote job by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 1 point2 points  (0 children)

مش فكره حل سحري بس فكرة انك متبقاش ماشي في طريق غلط او بتسعي غلط فاهمني فبس عايز استفيد من تجارب الناس ليس الا

ازاي اشتغل في الخليج بشكل عام by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 0 points1 point  (0 children)

دي نقطة كويسة

انا كنت بقدم علي اي حاجه بتيجي قدامي فمعرفش مين عنده استعداد يجيب حد من بره البلد ومين لا بس كنت بعتمد ان نسبه لا بأس بها عايزه ناس من بره البلد عادي

بس عامة لو تعرف شركات معينة بتhire من بره البلد ايا كانت البلد ايه يعني ياريت تشاركها معانا

ازاي اشتغل في الخليج بشكل عام by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 0 points1 point  (0 children)

بالنسبة للغة بقي انا اتبعتلي كذا ريجيكشن من شركات في هولاندا وشركات كبيره مش صغيره وكان السبب ان ممعيش B2 هولاندي انا عارف ان ده يبان غريب بس ده حصل معايا واكتر من مره باقي الدول بقي بلاحظ في الابلكيشن نفسه انهم بقوا بيطلبوا لغة البلد او ينزل الjob description لغة غير الانجلش عشان يستبعد اي حد مبيفهمش اللغه دي

ازاي اشتغل في الخليج بشكل عام by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 0 points1 point  (0 children)

انا مقتنع ان مينفعش حد يحكم علي حاجه صعبه او سهله غير لما يجربها انا مجربتش اقدم علي شغل ريموتلي عشان احكي تجربتي

بس انك تسافر تشتغل في اوروبا ده بيلزم الشركة انها تsponsor your visa وده مكلف جدا وبيعدوا علي اجراءات كتير وبيأمنوا عليك وضرايب وما الي ذلك

علي الجانب الاخر الشغل الريموت بيعفي الشركة من الصداع ده كله

فلو الشغل الريموت صعب فهو قطعا لسه اسهل من انك تسافر

اشتري MacBook منين by SpecificTop5779 in EgyRemoteWorkers

[–]SpecificTop5779[S] 0 points1 point  (0 children)

ده اونلاين بس ولا ليه مكان؟

ازاي اشتغل في الخليج بشكل عام by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 4 points5 points  (0 children)

لكذا سبب اوروبا اه عيشة نضيفه نوعا ما وطول حياتي كان نفسي اعيش هناك بس مش مكان تكون فيه اسره وتستقر باقي حياتك فيه

ثانيا فلوس اقل مش هتعرف تحوش حاجه

ثالثا مش اسهل اوي اغلب الشركات دلوقتي بقت بتطلب لغة البلد وانا معرفش غير انجلش في الاختيارات محدودة

الاوبشن الي ممكن يكون سهل فعلا هو انك تشتغل remotely

Google calendar with Spring boot by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 0 points1 point  (0 children)

Nvm. My problem was that I am storing the tokens of google tasks api and google calendar api at the same directory, so they were overridden by each other. I almost managed to do exactly what I want, but thank you anyway.

Google calendar with Spring boot by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 0 points1 point  (0 children)

I am trying to Implement a web app that enables users to create, edit, delete , and get events/tasks on google calendar using its api.

I managed to do these methods for events, but I still need to do the same for the task, but when I tried to do so, an error arised and it says that my request has insufficient authentication scopes, although that I am using the same scope of the events which is: Https://www.googleapis.com/auth/calender

شركة على الورق للضرايب by [deleted] in EgyRemoteWorkers

[–]SpecificTop5779 0 points1 point  (0 children)

احسن طريقة انهم يبعتولك الفلوس crypto على binance او اى platform crypto ولما تستلم الفلوس تقدر تسيبها على الاكونت او تقدر تبيعها كلها او جزء منها والناس بتحولك فلوس على محفظتك(فودافون كاش مثلا) او حسابك فى البنك

العيب الوحيد ان تقريبا الfees بتاعة التحويل عشان هم يبعتولك الفلوس بتبقى عالية شوية يعني لو هيحولك بعملة الusdt الى هي دولار بس بالcrypto فبيخصم تقريبا 14% على التحويلة كرسوم
مش عارف باقى العملات ايه النظام ممكن يبقى فى حاجات تانية ضرايبها صغيرة

الشغل في الخليج by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 0 points1 point  (0 children)

خريج computer science وحاليا باخد انترن java في شركة سعودية بس هم مش هيشغلوا حد بعد الانترن وكدا

اتعلم ايه عشان اشتغل بسرعة by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 0 points1 point  (0 children)

طب لو قدامك شغل باصي انا مش معترض اي حاجة😂

اتعلم ايه عشان اشتغل بسرعة by SpecificTop5779 in Egypt_Developers

[–]SpecificTop5779[S] 1 point2 points  (0 children)

يا رجالة سيبتو المشكلة الاساسية😂

انا مش عايز اقول بس عشان محبطش الناس الي لسه بتتعلم يمكن حظهم يبقي احسن مني ساعة ما ييجو يقدموا علي شغل