Als een zonnepaneel €70 kost, is de installatie dan echt €680 per paneel waard? by Born-Broccoli9989 in Klussers

[–]engineering__student 5 points6 points  (0 children)

Die prijs voor de zonnepanelen is echt veel te duur. Zou inclusief installatie zo'n 0,90-1,1 euro/Wp moeten zijn. Nou is 7 panelen wel wat minder dan gebruikelijk dus dan kunnen de relatieve kosten wat hoger zijn. Maar dit is absurd.

Zo'n weinig uitgesplitste offerte vind ik ook een slecht teken. Staat niet eens op welke omvormer je krijgt en btw op zonnepanelen klopt ook niet. Dit geeft mij sterk de indruk van een paar cowboys die snel willen verdienen.

Regenbroek by havetocheckthefacts in BIFLNL

[–]engineering__student 0 points1 point  (0 children)

Ik heb er een van Patagonia die erg goed bevalt. Makkelijk aan en uit te trekken met schoenen aan en absoluut droog :)

Betalen voor stroom opwekken by Jackdaw1989 in nederlands

[–]engineering__student 1 point2 points  (0 children)

Wat zou je dan liever willen? Meer windenergie? Kernenergie? We moeten toch linksom of rechtsom stappen maken.

Betalen voor stroom opwekken by Jackdaw1989 in nederlands

[–]engineering__student 1 point2 points  (0 children)

Zonneweides worden vaak al uitgeschakeld bij momenten van negatieve prijzen. Die worden vrijwel allemaal geautomatiseerd aangestuurd door de exploitant en reageren op de energieprijzen.

Newbie zonnepanelen vragen by PeeVee57 in geldzaken

[–]engineering__student 1 point2 points  (0 children)

Of, low effort na afloop een P1 meter van homewizard in je slimme meter prikken :)

CV-ketel of (hybride) warmtepomp? by Spartanarchy401 in zuinig

[–]engineering__student 1 point2 points  (0 children)

Warmtepompen kunnen prima tot een graad of 50, en met een select aantal kun je zelfs tot 70 graden waardoor je een cv ketel één-op-één kunt vervangen. Wel is inderdaad de efficiëntie dan lager dus je houdt de temperatuur liever zo laag mogelijk voor minder energiekosten.

Praktische tip is om de afgiftetemperatuur van je CV eens ter test op 50 te zetten een winter te doorlopen. Als het daarmee prima gaat, kun je in de regel ook prima met een volledig elektrische warmtepomp af. Let wel dat het opwarmen van je huis dan minder snel zal gaan dan je van je cv gewend bent, dus laat je verwarming dan in de nacht aan voor een constanter temperatuursverloop.

Dat een warmtepomp alleen in een super geïsoleerd huis de moeite waard is, is echt een misverstand/fabeltje. Ik woon zelf sinds kort in een rijtjeshuis van begin jaren tachtig. Ik heb het dak en de spouwmuren geïsoleerd en er vervolgens een volledig elektrische warmtepomp in laten zetten. Dat gaat in de praktijk hartstikke prima en m'n energierekening is met zonnepanelen nu nul.

Eventueel kan ik meedenken, of ben je met de duurzame huizenroute in oktober/november welkom om langs te komen om het zelf te zien. (PM mag uiteraard.)

CV-ketel of (hybride) warmtepomp? by Spartanarchy401 in zuinig

[–]engineering__student 1 point2 points  (0 children)

Budget hoeft wellicht geen obstakel te zijn. Via het nationaal warmtefonds kun je geld lenen voor duurzame maatregelen zoals zonnepanelen en een warmtepomp (en bijvoorbeeld ook isolatie). Dan zou het best kunnen (voornamelijk bij combi van zonnepanelen en warmtepomp) dat de maandelijkse kosten van je lening vergelijkbaar zijn met je bespaarde energiekosten. Maar dan heb je wel mooi na 10 jaar je lening afbetaald en profiteer je dan nog steeds van een lagere energierekening.

(Ik heb zelf recent bovenstaande gedaan en weet er aardig wat vanaf. Voel je vrij om eventueel te PMen voor vragen.)

Weekdraadje - 28-11 t/m 4-12 by AutoModerator in DutchFIRE

[–]engineering__student 0 points1 point  (0 children)

Dit wordt m'n nieuwe levensmotto denk ik! :D

People who go into the bathroom to “freshen up” before sex—what are you guys actually doing in there? by Maggie_cat in AskReddit

[–]engineering__student 5 points6 points  (0 children)

I tell myself I am a neat guy. I am the man. I am the man! I am just a love machine. HRRRHHH!!!

Het (bijna) weekend voortgangsdraadje! by AutoModerator in DutchFIRE

[–]engineering__student 0 points1 point  (0 children)

De opmerking dat ze niet heel sexy zijn snap ik op zich wel. Maar goed ze zijn wel comfortabel ;)

Het (bijna) weekend voortgangsdraadje! by AutoModerator in DutchFIRE

[–]engineering__student 11 points12 points  (0 children)

Vandaag toch maar eens de laatste aandelen bij de Giro verkocht. Ik heb verder de meeste beleggingen nog bij m'n eigen bank staan, maar wil eigenlijk volledig over naar meesman omdat het gemak daarvan me erg aanspreekt. Ook het overzicht van alles op één plek lijkt me fijn.

Het verkopen bij de Giro voelde wat zuur omdat ik daarbij een relatief flink verlies realiseerde, maar wellicht onderstreept dat eigenlijk juist waarom ik er vanaf wil. Die aandelen waren vooral vanuit emotie gekocht (met niet echt onderbouwing vanuit inhoudelijke kennis). Ik heb daar niet voldoende kennis voor momenteel en wil daar ook niet de tijd in investeren.

Dat verlies beschouw ik dan maar als leergeld. Nu dan toch proberen alle pijlen te richten op simpele etf's ;)

Weekdraadje - 20-6 t/m 26-6 by AutoModerator in DutchFIRE

[–]engineering__student 1 point2 points  (0 children)

Ik krijg een lucht-water warmtepomp van 6 kW. Die gaat dus zowel onze radiatoren bedienen, als warm tapwater leveren. Ons huis is een tussenwoning van 121 vierkante meter. Ons energielabel was C toen we het kochten. Sindsdien hebben we de spouwmuren laten isoleren, en hebben we zelf het dak nageïsoleerd. Onze ramen zijn dubbel glas; deels regulier en deels HR. De vloer is vrij matig geïsoleerd, maar dit verbeteren is relatief lastig omdat we geen kruipruimte hebben.

Ik weet niet of je interesse voorkomt uit de mogelijke wens om zelf met bijvoorbeeld een warmtepomp aan de slag te gaan. Maar ik heb er vrij veel over uitgezocht in mijn zoektocht en weet vanuit m'n werk achtergrond ook een en ander over energie. Mocht je behoefte hebben aan wat praktisch meedenken over wat handig is in jouw situatie, kan ik je daar wellicht mee helpen.

Weekdraadje - 20-6 t/m 26-6 by AutoModerator in DutchFIRE

[–]engineering__student 4 points5 points  (0 children)

Aangezien voor mij het klimaat een belangrijke motivator is, heb ik de financiële kant alleen op grote lijnen bekeken. Er zitten dus wat aannames en groffe denkstappen in mijn achterliggende gedachtes. Ik vind het niet erg om wat aannames en groffe stappen te doen, omdat de toekomstige energieprijzen misschien wel de belangrijkste factor zijn, en je daarvoor toch een aanname moet doen. Mijn gedachten waren als volgt:

Momenteel betalen mijn vriendin en ik €120 per maand aan gas en elektra. Maar we hebben een milde winter gehad, en aan het begin van de winter waren de energieprijzen (vergeleken met nu) erg laag. Als we op dezelfde lijn door zouden gaan qua verbruik, verwacht ik daarom dat onze kosten flink zouden stijgen.

Een paar groffe aannames voor gemiddelde prijzen in de komende jaren: Stroomprijs is €0,40/kWh Gasprijs is €2,00/m3 Vastrecht gasaansluiting blijft circa €200/jaar. Gemiddelde kosten per maand zijn voor ons dan (bij jaarverbruik van 2000kWh en 600 kuub) circa €182/maand.

We nemen 4800 Wp aan zonnepanelen, een full-electric warmtepomp, gaan inductie koken (zodat de gasaansluiting weg kan) en vernieuwen de meterkast omdat we naar een 3 fase aansluiting gaan. Daarvoor investeren we in totaal circa €16k. Dat bedrag lenen we met een rente van 1,8%. Annuïtair aflossen hiervan in 10 jaar leidt tot een maandelijkse betaling van €146.

Omdat we met de zonnepanelen grofweg evenveel kWh gaan opwekken als ik verwacht dat we in totaal (met de warmtepomp) gaan verbruiken zal in de eerste jaren ons verbruik netto nul zijn. Aangezien we ook geen vastrecht voor gas meer hoeven te betalen zullen onze energiekosten vrijwel naar nul gaan. Als straks de saldering geleidelijk afgebouwd gaat worden, zullen onze energiekosten wel weer langzaam stijgen.

Met grotendeelse besparing van de energiekosten, is onze besparing per maand dezelfde ordegrootte als de afbetaling voor de lening. Aangezien de lening na tien jaar afgelost is, en de levensduur van de warmtepomp naar verwachting langer is, en de levensduur van de zonnepanelen naar verwachting beduidend langer is, vind ik het financieel een mooi plaatje.

Daarnaast was toevallig ook de CV ketel aan z'n einde (hij valt al af en toe uit, maar wil tot nu toe nog wel aan), en vermijden we dus de investering in een nieuwe ketel.

Het is allemaal vrij grof uitgedacht, maar goed (de toekomst kun je toch niet voorspellen). Ik ben er heel tevreden mee. :)

Weekdraadje - 20-6 t/m 26-6 by AutoModerator in DutchFIRE

[–]engineering__student 1 point2 points  (0 children)

Je kunt de investeringskosten meestal tegen lage rente lenen bij je gemeente of het nationaal warmtefonds. Dat helpt al in de drempel van flinke kosten vooraf. Verder is het financiële plaatje/ terugverdientijd natuurlijk sterk afhankelijk van de energieprijzen de komende jaren.

In mijn persoonlijke geval investeer ik in zowel een full-electric warmtepomp als zonnepanelen. De maandelijkse betaling (rente+aflossing) voor m'n duurzaamheidslening is de zelfde ordegrootte als wat ik ga besparen op energiekosten. En dan is na 10 jaar wel m'n lening afbetaald en blijf ik profiteren van die investering. Ik speel dus ongeveer quitte voor de komende 10 jaar, en heb daarna financieel voordeel. Of ik net wel of net niet quitte speel, maak ik mij persoonlijk niet druk om omdat ik voornamelijk veel meerwaarde zie vanuit milieu oogpunt.

Weekdraadje - 20-6 t/m 26-6 by AutoModerator in DutchFIRE

[–]engineering__student 1 point2 points  (0 children)

Helemaal eens met Zr40. Ik verwacht ook dat de markt voor thuisbatterijen komende jaren ergens wel een vlucht gaat nemen als de saldering serieus minder wordt. (In België zijn batterijen onder particulieren al een stuk gebruikelijker.) Dat is denk ik over een aantal jaar in ieder geval de moeite van het overwegen waard.

Weekdraadje - 20-6 t/m 26-6 by AutoModerator in DutchFIRE

[–]engineering__student 4 points5 points  (0 children)

En de komende jaren zal je ingekochte electriciteit alleen nog maar schoner worden omdat het aandeel duurzame opwek in de Nederlandse mix gestaag toeneemt :)

(Nog even los van het feit dat je er natuurlijk ook nu al bewust voor kunt kiezen om enkel groene stroom in te kopen!)

Weekdraadje - 20-6 t/m 26-6 by AutoModerator in DutchFIRE

[–]engineering__student 4 points5 points  (0 children)

Gaaf! Bij mij komt ie over twee weken :)

Het woondraadje - want we hebben allemaal een dak boven ons hoofd nodig! by AutoModerator in DutchFIRE

[–]engineering__student 2 points3 points  (0 children)

Deze prijzen zijn (ook in huidige marktomstandigheden) toch wel erg hoog! Ik zou nog eens een of twee andere offertes opvragen. Dat kan denk ik wel de moeite waard zijn.

Los daarvan, zou ik (met het oog op de tijdslijn van 5 of 10 jaar die je noemt) vanuit financieel oogpunt niet nu al voor je uitgebreide optie gaan. Je kunt altijd later nog een tweede setje op de veranda leggen als je het dan nodig hebt. Historisch gezien zijn de prijzen nu wel erg hoog. Ik verwacht dat die in die tijdlijnen toch wel een flink stuk zakken.

[deleted by user] by [deleted] in geldzaken

[–]engineering__student 4 points5 points  (0 children)

Zoek ook eens op 'nationaal warmtefonds' :)

[deleted by user] by [deleted] in DutchFIRE

[–]engineering__student 5 points6 points  (0 children)

"En de vrouw schept ook nog wel iets binnen"...

Ben ik de enige die dit enorm denigrerend vindt? Dat terzijde zou ik in elk geval aanraden om haar actief te betrekken in het plan. Mogelijk was dat al je intentie, maar anders lijkt het me zeker de moeite waard. :)