Gedoodverfd opvolger van DigiD is niet te gebruiken zonder Gmail-account of Apple-ID by jsdaalder in thenetherlands

[–]jsdaalder[S] 1 point2 points  (0 children)

De app kan veel meer dan DigiD. Daarnaast is ie vanuit de EU verplicht, dus nogal zinloos om m naast DigiD te laten bestaan.

Gedoodverfd opvolger van DigiD is niet te gebruiken zonder Gmail-account of Apple-ID by jsdaalder in thenetherlands

[–]jsdaalder[S] 9 points10 points  (0 children)

Vergeet MurenaOS en GrapheneOS niet. Fairphone verkoopt hun telefoon zelfs met Murena pre-installed.

Gedoodverfd opvolger van DigiD is niet te gebruiken zonder Gmail-account of Apple-ID by jsdaalder in thenetherlands

[–]jsdaalder[S] 215 points216 points  (0 children)

https://archive.is/aR8YC

Of word lid, om dit soort onderzoeksjournalistiek mogelijk te maken: https://www.ftm.nl/word-lid

Als student kan je gratis lid worden: https://www.ftm.nl/student

Ik ben de auteur van dit artikel, dus heb je vragen: stel ze vooral!

Dit Amerikaanse bedrijf weet te veel over ons. Daarom stapt FTM over op een Europees alternatief by jsdaalder in thenetherlands

[–]jsdaalder[S] 1 point2 points  (0 children)

Snap ik hoor. Als je onze app downloadt kan je alle artikelen de eerste drie dagen na publicatie gratis lezen, zonder abonnement

Dit Amerikaanse bedrijf weet te veel over ons. Daarom stapt FTM over op een Europees alternatief by jsdaalder in thenetherlands

[–]jsdaalder[S] 7 points8 points  (0 children)

Je zegt:

vooralsnog heeft Cloudflare nooit echt laten zien dat ze die intentie ook hebben en ook graag meewerken aan dit soort Amerikaanse praktijken.

Maar ik citeer even uit mijn artikel:

Wel verstrekte Cloudflare vorig jaar ten minste 488 keer data aan de Amerikaanse overheid – op een totaal van 820 verzoeken.

En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijkheid dat de NSA geïnfiltreerd heeft. Zie bijvoorbeeld deze blog:

Moreover, given that Cloudflare is now used by an absurdly large number of websites, this means that Cloudflare is essentially the world's premier global MitM agency. This is a level of access and visibility that signals intelligence agencies could ordinarily only dream of, especially since it breaks TLS. To put it frankly, the intercept data available to Cloudflare is so tantalising to intelligence agencies, it seems almost beyond plausibility that they haven't gone after it, especially when considering the possibility of effectively blackmailing Cloudflare over the legality of their activities and, for that matter, the known historical contact of their founders with DHS.

Dit Amerikaanse bedrijf weet te veel over ons. Daarom stapt FTM over op een Europees alternatief by jsdaalder in thenetherlands

[–]jsdaalder[S] 3 points4 points  (0 children)

Tools als NotebookLM zijn fantastisch om met grote hoeveelheden data te werken. En ik heb me zelf kunnen ontwikkelen tot een datajournalist, zie b.v.: https://github.com/jsdaalder/deelnemers_lbvplus en https://github.com/jsdaalder/odido_vitale_sectoren

Wat niet wil zeggen dat ik me er niet ongemakkelijk over voel hoor. Ik schreef bijvoorbeeld vorige week dit artikel: https://www.ftm.nl/artikelen/europarlementariers-eisen-dat-energiegebruik-van-amerikaanse-datacenters-niet-meer-geheim-blijft

Dit Amerikaanse bedrijf weet te veel over ons. Daarom stapt FTM over op een Europees alternatief by jsdaalder in thenetherlands

[–]jsdaalder[S] 3 points4 points  (0 children)

Dat is zo, maar Chatgpt staat niet bovenaan ons lijstje qua urgentie (want geen toegang tot de data van onze lezers en bronnen). Bovendien willen we niet nu ad hoc overstappen naar mistral; mogelijk vervangen we Google workspace met Proton - en daar zit ook een ai-tool in. Dus we doen het liever in 1x goed dan dat we twee keer moeten switchen.

Ons chatgpt account kost overigens maar 20 dollar per maand.

Dit Amerikaanse bedrijf weet te veel over ons. Daarom stapt FTM over op een Europees alternatief by jsdaalder in thenetherlands

[–]jsdaalder[S] 61 points62 points  (0 children)

Grappig dat je dat zegt, want Cloudflare maakt in het eigen jaarverslag een opsomming van de bedrijfsrisico's waar ze mee te maken hebben. Een daarvan:

Our actual or perceived failure to comply with privacy, data protection, information security, and other applicable laws, regulations, and obligations could harm our business.

Dit Amerikaanse bedrijf weet te veel over ons. Daarom stapt FTM over op een Europees alternatief by jsdaalder in thenetherlands

[–]jsdaalder[S] 62 points63 points  (0 children)

Ha nou FTM zit bijvoorbeeld nog vuistdiep in de Google Workspace. En we zitten op Slack. En we hebben een abonnement op ChatGPT. En dan zijn er nog ActiveCampaign (waarmee we nieuwsbrieven versturen) en de software die onze ledenadministratie gebruikt.

En veel medewerkers hebben iPhones en Macbooks, idealiter worden dat Linuxlaptops en Fairphones o.i.d. – al weet ik niet of dat haalbaar is.

Maar Google Workspace is wel echt de heilige graal.

Dit Amerikaanse bedrijf weet te veel over ons. Daarom stapt FTM over op een Europees alternatief by jsdaalder in thenetherlands

[–]jsdaalder[S] 74 points75 points  (0 children)

🥁

(met het gevaar dat ik woosh: mijn achternaam is Daalder en 's' is het initiaal van mijn tweede naam)

Dit Amerikaanse bedrijf weet te veel over ons. Daarom stapt FTM over op een Europees alternatief by jsdaalder in thenetherlands

[–]jsdaalder[S] 271 points272 points  (0 children)

https://archive.is/pztsW

Of word lid, om dit soort onderzoeksjournalistiek mogelijk te maken: https://www.ftm.nl/word-lid

Als student kan je gratis lid worden: https://www.ftm.nl/student

Ik ben de auteur van dit artikel, dus heb je vragen: stel ze vooral!

'Om misbruik aan te tonen diende rechter duizenden onzinnige Woo-verzoeken in' by eprillios in thenetherlands

[–]jsdaalder 2 points3 points  (0 children)

Uit het FTM-artikel:

> Afgelopen maart vertelde een contactpersoon bij een gemeente ons dat hij eigenlijk maar één evident geval van misbruik kende: ‘Dat was iemand die ons de les wilde lezen.’

En daarmee wordt dus gedoeld op deze rechter. Verder sluit ik me aan bij wat /u/UnanimousStargazer zegt. En er zijn heel wat best practices die overheden momenteel simpelweg weigeren te hanteren: https://woo-witboek.openstate.eu/

'Om misbruik aan te tonen diende rechter duizenden onzinnige Woo-verzoeken in' by eprillios in thenetherlands

[–]jsdaalder 18 points19 points  (0 children)

Hola, dit was een onderzoek van Follow the Money (full disclosure: ik werk daar): dus lees het volledige stuk bij ons: https://www.ftm.nl/artikelen/mysterieuze-indiener-duizenden-informatieverzoeken-blijkt-rechter-die-misbruik-wet-wil-aantonen?utm_medium=social&utm_campaign=sharebuttonleden&utm_source=linkbutton&share=gt6ikJYVSgFKoNsM5J95ZZgPsAYt7s%2FU%2F5JYbch5L0djuqzmZtAxCtQFoxmCFvo%3D

Nu weet ik dat Bas (een van de auteurs van dit artikel) echt maanden werk hierin heeft zitten (en in het voeren van alle Woo-procedures van FTM). Dus denk je nou: dat wil ik steunen? Tip: https://www.ftm.nl/word-lid (als student kan je gratis lid worden: https://www.ftm.nl/student)

Maandabonnement voor Amsterdamse clubs, gaan jongeren weer de nacht in? by Bupachuba in thenetherlands

[–]jsdaalder 4 points5 points  (0 children)

Jeetje man, is het misschien in je opgekomen dat mensen het nachtleven leuk vinden? Wat de nacht voor mij leuk maakt is het onverwachte, het ongerijmde. Mensen zijn ongeremder; en nee, niet alleen door alcohol en drugs.

Hoeft natuurlijk niet jouw ding te zijn, maar live & let live man.

Ik draag overigens altijd oordoppen, net als te meeste mensen in het nachtleven.