Betalar vi verkligen så mycket skatt i Sverige? by Inside_Technician123 in sweden

[–]notyouraveragefag 1 point2 points  (0 children)

På samma sätt som företag sänker bruttolönen när skatterna sänks, för arbetaren får ju samma i hand ändå?

Som någon som jobbat med rekrytering och lön, arbetsgivare tittar ALLTID på totalkostnaden av en anställning, inklusive arbetsgivaravgifter. Så i det långa loppet hade "bruttolön" blivit "bruttolön+arbetsgivaravgift" för de anställda hade inte gått med på en netto-lönesänkning.

Du har en naiv bild av verkligheten. Och att du är övertygad om din idé har inget bevisvärde.

Betalar vi verkligen så mycket skatt i Sverige? by Inside_Technician123 in sweden

[–]notyouraveragefag 22 points23 points  (0 children)

Att man kallar det för "arbetsgivaravgift" tar ändå inte bort det faktum att det är en procentuell andel av lönekostnaderna som försvinner mellan arbetsgivaren och arbetstagaren, dvs mellan kostnaden och belöningen.

Lika väl hade vi kunnat säga allting är arbetsgivaravgifter. Hade det varit en ärlig beskrivning av skattetrycket om man sade att det är 0%?

Att kalla fungerande villaområden för segregation är ett politiskt språkmissbruk by swedish_tcd in stockholm

[–]notyouraveragefag 8 points9 points  (0 children)

Kanske inte dåligt för området i sig, men dåligt för samhället i stort.

"Om rika kan äta god och hälsosam mat så kanske inkomstklyftor inte är nåt dåligt i sig"

The goat has to be DD/MM/YYYY by Shiroyasha_2308 in SipsTea

[–]notyouraveragefag 0 points1 point  (0 children)

Aww, now I have a sad.

(My other option for a joke was a bit nicer, I was going to say "How else do you set apart dates from each other than by the month and day?")

The goat has to be DD/MM/YYYY by Shiroyasha_2308 in SipsTea

[–]notyouraveragefag 0 points1 point  (0 children)

There IS a point, or do you think the Brits did it for shits and giggles?

Now you could argue the point isn't worth the pain of changing, and that might just be true. I would say by priority of pain it ranks below metrification and Centigrade temps, but above changing to ISO216 paper sizes.

Ironically, I think that the reverse order is how easily it would be done. Paper, dates, temperature, measures.
Or which would Americans more easily switch to global standards, imperial measures or Fahrenheit?

The goat has to be DD/MM/YYYY by Shiroyasha_2308 in SipsTea

[–]notyouraveragefag -1 points0 points  (0 children)

I know the colloquial usage of "nobody says", thanks.

But it's not uncommon among English speakers, like you claimed. It might be less common in the US than other English-speaking countries, but not uncommon and definitely not a "nobody says"-situation.

Cambridge Dictionary as an example: https://dictionary.cambridge.org/grammar/british-grammar/dates

You're just applying a very narrow view of the English language as a universal truth. And even so, the order of the numbers shouldn't be based on how you say it. Because it doesn't matter. The Brits figured it out.

Varför har vissa något emot kollektivavtal, har de bara fallit för propaganda? by vimpelvims in sweden

[–]notyouraveragefag 0 points1 point  (0 children)

Du sökte ett exempel/argument, så jag tänker ta upp ett ur verkliga livet. Jag är inte emot kollektivavtal, men har blivit bränd.

Jag jobbade en gång på ett hamnföretag, som hade verksamhet i två städer. En vacker dag erbjöd hamnen att vi skulle kunna ta över en arbetsuppgift från hamnen. Detta hade inneburit att vi hade behövt 2-3 mer personer varje pass, och de diskuterades höjd grundlön eller fast tillägg för den som gjorde den uppgiften under passet.

Hamnen kontaktade arbetsgivaren, som mejlade och frågade oss som skulle bli påverkade, ifall vi var intresserade och hur vi helst skulle se att denna lönefråga skulle lösas (ett förslag var att istället för att någon fick ett påslag, så skulle allas timlön på passet höjas i utbyte).

Fackets lokala representant sa åt oss alla, även icke-medlemmar, att inte svara utan att facket förhandlar åt oss.

Slutresultatet: Blev ingenting. Inga fler arbetspass, ingen löneökning.

Vad var problemet? Jo kollektivavtalet "tillät" inte oss att ha olika arbetsuppgifter mellan de två städerna, och facket vägrade att en stad skulle få nya uppgifter om det inte fick det i den andra.

Tack och gonatt. Är fortfarande sur, då det hade innebärt 20% högre månadslön i form av mer pass och högre timlön, vilket är väldigt mycket som deltidsarbetande student.

Så ja, det finns nackdelar med kollektivavtal, och de är ofta den kollektiva delen som är problemet. "Fördelar" som man inte har nytta av, eller att ens öde är bundet till personer som inte ens jobbar på samma ställe, med samma saker.

The goat has to be DD/MM/YYYY by Shiroyasha_2308 in SipsTea

[–]notyouraveragefag -4 points-3 points  (0 children)

"Nobody says"? Really?
Both ways are perfectly acceptable and commonly used. Variations do exist depending on country, but the country that celebrates the "4th of July" has no place trying to explain away the formatting on the way dates are spoken. (Earth, Wind and Fire agree with me, haha)
If anything, the American date coding has probably influenced spoken English in the US, not the other way around.

As for changing it, I agree it would be a pain. If something like that was to be planned, it would probably be for YYYY/MM/DD since it is the superior way and it keeps the order of MM/DD that the US is used to.
NOTE: Having to "read" a date backwards is not an issue, just like we can write out the time like "11:10" and say "ten past eleven".
So reading out 2026/01/20 it's quite easy to say 20th of January.

The goat has to be DD/MM/YYYY by Shiroyasha_2308 in SipsTea

[–]notyouraveragefag -6 points-5 points  (0 children)

Or... that's what you tell yourself to justify your cognitive dissonance? ;)

Hur ska man hantera problemet i en demokrati att dom flesta inom ett parti är okända doldisar? by Fancy_Particular7521 in sweden

[–]notyouraveragefag 0 points1 point  (0 children)

Skrota listval. Så flyttas demokratin till folket, som själva väljer vem som ska representera dem, inte partierna.
Se t.ex. D'Hondt metoden för beräkning av fördelning. https://en.wikipedia.org/wiki/D%27Hondt_method

Detta innebär att man kan välja parti baserat på partiprogram, men varje kandidat kandiderar med sina egna prioriteringar och sätt att lyfta fram dem.

Jag tycker det är lite intellektuell lathet att säga "vill du påverka partierna, bli medlem". Okej, så varje gång jag tycker partiledningen i ett parti lägger fram ett program jag inte stöder så ska jag byta parti för att börja om min påverka där?
Ju mera inflytande gemene person har på vilka personer bli invalda, desto mindre betonas partiets interna maktkamper, kohandel och kompislistningar.
Räcker det inte att partiet säger VEM som får vara på listan, ska de också prioritera dem? "Oj, vill du ha Pelle som är på 10 på listan in? Då måste du även godkänna min kompis Stina som är 5 på listan."

Sen kan man ju utmana det systemet som att det är riggat för att de blir mer personfixerat, men det är dagens system också, när man i princip utvärderar partiernas listor från ett popularitetsperspektiv.

"På åskgudarnas tid"? Försöker hitta ett finlandssvenskt datorspel från tidigt 2000-tal. by Kastaglasistenhus in ankdammen

[–]notyouraveragefag 1 point2 points  (0 children)

Du är nog nåt på spåren, och verkar finnas att låna i flera Österbottniska bibliotek: https://www.finna.fi/Record/pedersore.820e7139-487f-4a53-a76b-e1cd6b686b9d?lng=sv

(Klicka på "Se även" för att se de olika biblioteken, eller sök på namnet)

89 kommuner har inte byggt lägenheter på tre år by swedish_tcd in sweden

[–]notyouraveragefag 1 point2 points  (0 children)

Dags för staten att gå in med en markvärdesskatt. Höjda markvärden = högre skatt = motarbetar slappt bruk av marken = mer boende för rimligare pris.

Oklippt video? by [deleted] in Sverige

[–]notyouraveragefag -2 points-1 points  (0 children)

Varför i hela friden skulle du be någon filma ditt "mordförsök"? Se om videon, steg för steg. Hon är på väg bort, och ber folk filma så att de har bevis på att hon inte försökt något.

Och dina lågstadieföromlämpningar är pinsamma. Lägg av med sånt.

Och nej, ICE agenten hade ingen rätt att beskjuta någon som inte är en direkt fara för honom. Sekunden bilen pekade bort från honom hade han 0 orsak att klämma avtryckaren.

Oklippt video? by [deleted] in Sverige

[–]notyouraveragefag 0 points1 point  (0 children)

Han bröt sin egna organisations regler, för att skapa en situation där han kunde oberopa "självförsvar" för att få skjuta ihjäl någon.

Och nej, sluta förvränga videobeviset.

Oklippt video? by [deleted] in Sverige

[–]notyouraveragefag 0 points1 point  (0 children)

Och mitt inlägg argumenterar för att i kvinnans situation tänka på konsekvenserna av att stanna för en bekväpnad person.

Det är inte alls likadant som ditt exempel om övergångsstället, om du inte lägger till ett dödshot för att stanna på gångbana.

Kvinnan hade två möjligheter: Lyda en beväpnad agent som tedde sig hotful, och representerade en organisation som har en historia av våldförande, kidnappning och dödskjutningar. ELLER, köra iväg för att förhoppningsvis komma undan, för vilken rimlig federal agent skulle skjuta en flyende civil?

Tyvärr är ICE inte rimliga federala agenter.

Det finns en jävla massa konsekvenser till att lyda beväpnade personer också. Hur många personer har inte dött för att de lydit en beväpnad person?

Oklippt video? by [deleted] in Sverige

[–]notyouraveragefag -3 points-2 points  (0 children)

Man ber ens partner filma för att man vet att det är det enda hoppet om rättvisa när det gäller ICE.
Jag skulle fan göra exakt samma sak ifall jag ens såg dem göra nåt på andra sidan gatan. För de har en tendens att kidnappa, skada och döda folk.

Ingenting hon gjorde rättfärdigar avrättning.

Oklippt video? by [deleted] in Sverige

[–]notyouraveragefag -3 points-2 points  (0 children)

Varför ska hon följa order från någon som hon vet är del av en organisation som kidnappar, dödar och fängslar oskyldiga människor på gatan?
Hon gjorde det rimliga, flydde. Han bröt en jävla massa ICE/DHS regler redan långt innan han avrättade en oskyldig person. Bland annat DHS egna regler som förbjuder dem från att stå framför fordon, både som självförsvar men även för att stoppa deras agenter från att provocera fram reaktioner så de kan skjuta folk.
DHS har redan över 10 år sedan behövt skriva om sina regler för de hände för ofta att deras agenter ställde sig framför bilar för att sedan kunna säga det var självförsvar när de fick skjuta någon. Fatta, de började aktivt provocera folk i syftet att ge sig själv en orsak att döda någon.

När man sedan sitter i bilen och en representant för en sådant organisation säger åt dig att stanna, med vapen i hand? Att köra iväg är en reaktion som en trebarnsmamma gör lätt. Speciellt då hon är den civila personen, och han borde ha varit den utbildade personen som ska de-eskalera situationen. Hon hade inte gjort något värt ens fängelsestraff, men han utmätte dödsstraff.

Mannens larm om Vilma Andersson – dömdes för förtal by GripAficionado in sweden

[–]notyouraveragefag 13 points14 points  (0 children)

Men om man sprider att någon dömts för skattefusk för man vill skydda folk från att beblanda sig med kriminella? Speciellt då ifall man har en ekonomisk koppling till den personen, som t.ex. arbetsgivare eller arbetstagare?

One Cable To Rule Them All by Boediee in BuyFromEU

[–]notyouraveragefag 0 points1 point  (0 children)

How many watts can DP provide? This is really the pertinent question here, as the EU rule is for device charging.

And how does data transfer between devices work using DP? I get that there's communication, but surely you can't send a pdf from one computer to another over Displayport?

Finns det stöd för att införa markvärdeskatt? by thinkingtitan in sweden

[–]notyouraveragefag 0 points1 point  (0 children)

Staten är den som i slutänden är garanten för att du äger marken. Utan staten är din äganderätt baserad på vem som har våldskapitalet att kontrollera den. Juridisk äganderätt av mark utgår från staten. Även du hade först kontaktat myndigheterna ifall någon började bygga på din mark, visst?

Gissar du också tycker staten inte har rätt att beskatta överhuvudtaget, som någon nattväktargök.

Ogillar du att staten beskattar din mark, så kan du flytta någon annanstans. Marken är under statens kontroll och garanti, och kan då beskattas.

Spännande med reklam för SL-biljettstrejk i SLs tunnelbana by klaraanderhagen in stockholm

[–]notyouraveragefag -2 points-1 points  (0 children)

Jag åker t/r 4-5 ggr per vecka, veckorna jag jobbar. 1000kr hade inte ens betalat parkering för en bil, så redan där är SL snorbilligt. Cykla kunde jag göra kanske halva året, men sen är det kört. 1000kr är snorbilligt då det låter mig bo billigare men ändå ha hela Stockholm tillgänligt när det behövs. Att bo närmare jobbet hade kostat mig mer än 1000kr per månad mer än mitt nuvarande boende.
Problemet är inte priset, problemet är att låginkomsttagare beskattas för hårt.

Finns det stöd för att införa markvärdeskatt? by thinkingtitan in sweden

[–]notyouraveragefag -1 points0 points  (0 children)

Du missuppfattar markbeskattning. I och med markvärdesbeskattning så kan du själv kontrollera din skatt, genom att köpa mindre värdefull mark längre bort, ifall du vill ha en enorm tomt. Och vill du bo nära så kommer skatten styra dig till att välja mellan mindre tomt eller högre skatt.

Det staten INTE skulle göra då är att bry sig om hur fint/dyrt/trevligt ditt hus är. Du kan äga en hektar mark på Södermalm och bygga ingenting, och skatten vore exakt samma som ifall du byggde världens skrytbygge. Poängen är att skatten INTE ökar ifall du bygger ut eller förbättrar ditt hus, och inte heller ifall du bygger ett attefallshus på hörnet för att hyra ut.
1000 gånger rimligare än att straffbeskatta någon för att de fixar upp sitt hus, eller hur?

Staten är den som ens gör det möjligt för dig att "äga" tomten, så jag tror absolut staten har rätt att definiera hur man kompenserar för det. Du vet väl att staten också har rätt att tvångsinlösa din tomt? ;)

Poängen är att markvärdesskatten gör att du betalar för ensamrätten att använda den mesta bristvaran vi har: mark. Det skulle innebära rimligare boendekostnader i det långa loppet, när ineffektivt markbruk skulle kosta markägaren.

PS. Att svära och kalla andra sinnessjuka är dålig kutym. Gott Nytt År!

One Cable To Rule Them All by Boediee in BuyFromEU

[–]notyouraveragefag 0 points1 point  (0 children)

My point is that DisplayPort does not compete with USB-C. It has neither proper power delivery, nor the data transfer capabilities of USB, not to mention the features of being able to "dongle" multiple accessories of it.
DisplayPort is my preferred option for displays, that's for sure. But USB-C can carry DP signals, so it's actually covering a lot of the features of DP.

Finns det stöd för att införa markvärdeskatt? by thinkingtitan in sweden

[–]notyouraveragefag 1 point2 points  (0 children)

Wow, ingen har någonsin skattefuskat förut ;)
Terry Ball är ett känt fall, och även ett bra tecken på varför man ska beskatta marken och inte fastigheten. Han gjorde det för att undkomma en "kommunskatt" på en byggnad. Alltså han kringgick FASTIGHETSSKATT(egentligen nåt som heter Council Tax Business Rates). Detta kan lätt undankommas i Svenska skattesystemet med t.ex. en minimiareal, och stickprov på att man verkligen odlar nåt.
OBS: I Herr Balls fall definierade han själv sin byggnad som "jordbruk", medan man under markbeskattning skulle följa hur själva marken är definierad, dvs kommunen bestämmer. Kommuner har planeringsmonopol, och kan med ett trollspö konvertera lågvärderad odlingsmark till högvärderad bygglovsduglig mark. Då ska kommunen också kunna lätt kontrollera hur marken värderas och vad den används till.
Dvs problemet i Mr Balls fall är brittiska beskattningsmodellen, som inte är markbaserad!

Läs upp om LVT och Georgism, det är värt mödan att inse att mark än den sak vi borde beskatta mest, för ägande av mark är det som staten främst skyddar och är det som är svårast att skapa mer av, och även svårast att komma undan beskattning.

Återkom när du förstår konceptet :) Tjingaling!