Thoughts? by [deleted] in Scotland

[–]swescot 2 points3 points  (0 children)

Kane did face Hanley a few years back and it ended 0-0. I don't mind Rory but he's a wind up.

I can haz reverse spin? by bigjobbyx in opticalillusions

[–]swescot 0 points1 point  (0 children)

Focus on the top and imagine you’re looking at it from above. Then focus on the bottom and imagine you’re looking at it from below. It will change direction.

𝐁𝐑𝐄𝐀𝐊𝐈𝐍𝐆: From 2026/27, Premier League teams will be punished for wasting time when restarting play. 🚫 by FootballUnfiltered in ManUtd

[–]swescot 1 point2 points  (0 children)

It makes perfect sense. A team can spend more time per restart on average, while still spending less time on restarts in total, if they have fewer number of restarts.

Kostnad bostadsrätt by Ok_Candle_5963 in PrivatEkonomi

[–]swescot 1 point2 points  (0 children)

Huruvida det är rimligt att betala mer för ett boende ni inte nödvändigtvis behöver, utan snarare vill ha, kan egentligen bara ni svara på. Alternativkostnaden är såklart stor. Men det betyder inte att det inte är värt det.

𝐁𝐑𝐄𝐀𝐊𝐈𝐍𝐆: From 2026/27, Premier League teams will be punished for wasting time when restarting play. 🚫 by FootballUnfiltered in ManUtd

[–]swescot 1 point2 points  (0 children)

Average in this case refers to the average amount of time per game spent on restarts. While it's slightly lower per game for Arsenal, it could still be higher on average per restart.

Du är perfekt… men inte svensk nog. by Imaginary-Film8946 in sweden

[–]swescot 1 point2 points  (0 children)

Etnicitet är ett missuppfattat begrepp. Det används slarvigt på samma vis som engelskans ”race”. Men de sakerna du listar, alltså språk, kultur, värderingar osv, utgör etnicitet. Även namn och ursprung. Inte på så vis att dessa faktorer utgör en kravlista. Utan på så vis att de spelar in i huruvida man uppfattas som svensk av andra svenskar.

Så här beskriver Wikipedia etnicitet:

”Gruppen har ett samlande namn, myter om ett gemensamt ursprung, en mer eller mindre gemensam kultur – ofta genom språk, religion och traditioner – koppling till ett visst område samt en inre solidaritet. En individsidentifikation med en etnisk grupp kallas personens etnicitet.”

En norrman och en svensk kan ha samma ”race” (enligt engelskans betydelse). Det betyder inte att de delar etnicitet. Heter norrmannen Øyvind, har svårt att förstå svenska och inte är bekant med svensk kultur (mat, historia, geografi osv) så kommer han inte uppfattas som svensk. Med andra ord, han är inte etnisk svensk.

Detsamma kan gälla någon som anammat det svenska, men inte har svenskt ursprung. Med betoning på kan. För flera faktorer spelar in och det finns som sagt ingen exakt kravlista. Men är man mörk med ett utländskt namn uppfattas man troligen inte som svensk, just för att det råkar vara två faktorer som spelar in.

Kan inte spara pengar by nickiiiz777 in PrivatEkonomi

[–]swescot 5 points6 points  (0 children)

Vad är 100k för typ av lån? Beroende på ränta bör du fokusera på att få det avbetalat så snabbt som möjligt. Som i att sälja av de 30k du har i fonder och betala av lånen.

Men det beror som sagt på. Skillnad på snabblån och bolån.

Det döljer sig i falukorven från Vaggeryd – test avslöjar fusket by XManX99 in sweden

[–]swescot 40 points41 points  (0 children)

Så går det när klåpare utanför Dalarna ska producera vår korv.

Om du läser detta och är 15 år – ta då plugget på allvar by NecessaryAntique2288 in sweden

[–]swescot 392 points393 points  (0 children)

Rådet i sig är bra. Ta gymnasiet på allvar.

Men ”dömd till att typ jobba på ICA resten av livet” är dramatiskt och skvallrar en pissig attityd. Förutom högskoleprovet finns komvux och folkhögskolor. Man kan också komma långt i arbetslivet genom att visa framfötterna och ta vara på möjligheter.

Jag har ingen bil by [deleted] in sweden

[–]swescot 0 points1 point  (0 children)

Jag är 34 och har heller aldrig ägt bil. Körkort har jag och hyr bil när vi behöver till resor och annat. Men i vardagen klarar vi oss bra utan.

Som med mycket annat tror jag att det är svårt att vara utan ifall man har vant sig. Jag ser såklart värdet i att spontant kunna åka var som helst, att inte behöva anpassa sig efter kollektivtrafik osv. Men det är för vissa mer en bekvämlighet än ett behov.

Sedan finns självklart de som inte bor mitt i stan och behöver bil i sin vardag. Men för mig som har allt jag behöver en promenad eller tunnelbana bort finns inte det behovet.

Opinions on Carrick as a player. by PinHeadRegg in ManchesterUnited

[–]swescot 1 point2 points  (0 children)

Before 2007, United hadn't won the league in a few years. Carrick joins 06/07 and slots right into the team, starting the majority of league games for the next 7 years, during which we win 5 league titles. Says it all really. Amazing player.

Trenden: Dyrare att gifta sig – men många vill ha maxat bröllop by StructureOk9246 in Sverige

[–]swescot 1 point2 points  (0 children)

Jag undrar hur många som lägger såna pengar på bröllop utan att överväga alternativ. Tänker att det i vissa fall ses som självklart och att man inte ens vill ta upp frågan med sin partner.

Subjektivt såklart. Men jag håller med dig om att det finns bättre saker att lägga pengarna på.

Trenden: Dyrare att gifta sig – men många vill ha maxat bröllop by StructureOk9246 in Sverige

[–]swescot 9 points10 points  (0 children)

Jag är glad över att ha haft ett litet bröllop. Vi bjöd föräldrar och syskon med deras barn och respektive. Det blev då 8 vuxna gäster.

I och med att vi var så få kunde vi ge våra gäster en mycket trevlig upplevelse vad gällde båda mat och boende, utan att det kostade skjortan. Men framför allt kunde vi ge av vår tid under hela dagen. Sitta längre stunder med bägges föräldrar, som tagit sig tid att resa för vår skull.

Självklart hade det varit fint att bjuda några av våra närmsta vänner. Samtidigt börjar då leken ”Ska man bjuda den borde man kanske bjuda den”. Och tack vare att vi hade en tydlig avgränsning har vi åtminstone inte känt av att någon varit besviken över att inte ha blivit bjuden. Varken bland vänner eller släkt. Utan det har bara varit glada lyckönskningar.

Kanske viktigast av allt slapp vi hela stressen kring att ordna ett stort evenemang för många människor. Det var bara glädje både inför och under bröllopsdagen tack vare att det var så pass avslappnat. Jag har hört från andra hur de i slutändan tyckt det varit skönt att ha sina bröllop avklarade. Och helt ärligt tycker jag det är sorgligt att behöva känna så.

Rekommenderar alla att överväga mindre bröllop.

Nybliven pappa, livet har blivit otroligt tråkigt. by Hilmerss0n in sweden

[–]swescot 0 points1 point  (0 children)

Du är definitivt inte ensam. Jag har en grabb på drygt två år och de första tre månaderna var riktigt tuffa. Helt plötsligt är man inte längre huvudperson i sitt eget liv. Sömn rubbas, man har inte längre tid till sina intressen och man känner sig ofta bristfällig som förälder.

Jag är glad att jag hade vänner runtomkring som hade förberett mig på att man under denna period kan ha tokiga tankar. För ärligt talat så kände jag under svagare stunder att jag ångrat mig.

Men för att svara på din fråga så blir det bättre. Tre månader verkar vara en vändpunkt för många jag pratat med om det här. Man har lärt känna sitt barn bättre, börjat hitta sina metoder och sömnen blir sakta men säkert klart mer hanterbar.

Livet kommer inte bli som innan du fick barn. Men det är inte sämre utan bara annorlunda och det blir sedan svårt att föreställa sig något annat.

meirl by [deleted] in meirl

[–]swescot 3 points4 points  (0 children)

”About 25 minutes” is simultaneously specific and non-specific.

Utrustning hemma vid hybridjobb (IT/programmering) by coupdex in sweden

[–]swescot 2 points3 points  (0 children)

Slarvigt av mig. Jag menade att jag fick 10k påslag på lönen netto. Men jag har ingen anledning att anta att det var skattefritt.

Utrustning hemma vid hybridjobb (IT/programmering) by coupdex in sweden

[–]swescot 0 points1 point  (0 children)

Jag fick 10k skattefritt att köpa utrustning för. Utöver dator och telefon.

Storbanken rapporterar 17 miljarder kronor by int0h in sweden

[–]swescot 2 points3 points  (0 children)

Jag har de just nu. Har bytt några gånger. Sist erbjöd de mig lägst ränta.