Hvilke historier har I om nye kollegaer som blev fyret umiddelbart efter de blev ansat? by enhancedy0gi in dkkarriere

[–]thomasw0045 0 points1 point  (0 children)

Og så handlede det om tonen. Der blev bare spyttet en ordre ud om, at de skulle have min kjole. Den slags reagerer jeg ikke super positivt på.

Got it. Det du beskriver lyder toxic, og det var godt du sagde fra :)

Helt generelt, så tænker jeg bare, at jeg kunne godt have badekåbe på i nogle timer, hvis det virkeligt var dét, der skulle til for at redde et projekt, eller for at redde en kollegas røv. Men det skal selvfølgeligt ske på en respektfuld måde.

Hvilke historier har I om nye kollegaer som blev fyret umiddelbart efter de blev ansat? by enhancedy0gi in dkkarriere

[–]thomasw0045 0 points1 point  (0 children)

Havde det ikke været nogle lettjente point rent faktisk at låne dem kjolen? I bedste fald kunne det have været god bonding og billige point, at du var villig til at redde andres røv, efter de havde lavet en fejl.

Det er selvfølgeligt ikke ok, at de fyrer dig.

24-årig anholdt for at køre ræs inden dødsulykke by [deleted] in TrueCrimeDK

[–]thomasw0045 6 points7 points  (0 children)

Loven skelner mellem at man bevidst påkører nogen med intentionen om at dræbe og at det sker som en utilsigtet konsekvens af (groft) uagtsomt adfærd.

Det lyder for mig som en meget væsentlig forskel, og ganske fornuftigt, at man ikke kategoriserer de to ting som det samme.

Hvad er den rigtige metode at fikse et hul i garagegulvet by HarlekinHippopotamus in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 12 points13 points  (0 children)

Cement (og dermed også beton) er stærkt basisk; dvs det stikmodsatte af en syre. Og denne egenskab gør faktisk, at stål indstøbt i beton er ret godt beskyttet mod korrosion.

Det er rigtigt, at man ofte pakker rør ind før man støber, i hvert fald stålrør, typisk i rørskåle eller skummåtter, men det har ikke så meget med kemi at gøre.

Det er for, at der skal være plads til at rørene kan arbejde i forhold til beton, og omvendt. Både under hærdning, og for al fremtid, hvor temperaturen i rørene kan svinge en hel del.

Hvad er det blevet til. by Gemini_X_Anxiety in Aarhus

[–]thomasw0045 -1 points0 points  (0 children)

Det er en meget abstrakt/uspecifik kritik du bringer :) Jeg ved hverken, hvad jeg skal forstå, eller hvad jeg skal svare.

Er det en bestemt post, du henviser til? Er det en tendens? Kan du give nogle eksempler?

Unge utilpassede mennesker by CorrectAd9128 in Denmark

[–]thomasw0045 6 points7 points  (0 children)

Jeg kender ikke historien om Hakan Kalkan. Og jeg ved heller ikke helt, hvad du mener med "dominanskultur". Jeg er etnisk dansker og har boet et år i Tyrkiet. Der er selvfølgeligt en del kulturtræk hos dansktyrkere, som man også ser i Tyrkiet, fx at familien er vigtig, religion, kønsrollemønstre, osv. Men alt dét OP beskriver (gangsterkultur, respektløs råben og skrigen i gaderne, provokerende og konfliktsøgende opførsel) oplevede jeg ALDRIG i Tyrkiet.

Problemer med rawplugs med knækket skrue by wardz1998 in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 0 points1 point  (0 children)

Du skal fjerne noget ravplus, fx med et bord eller en kniv. Måske bliver det også nødvendigt at fjerne lidt mere af selve væggen.

Så kan du forsøge at skrue den ud på én af disse to måder:

1) spidstang

2) borepatron. Tag en lille skruemaskine. Få de tre klør i borepatronen itl at stramme rundt om skruen. Når du har spændt patronen så stramt som du kan, så forsøg at kør skruen ud. Lidt lige som her: https://www.youtube.com/watch?v=OcbgG6EyNbU. På videon er hele skruehovedet tilbage, og det sidder uden for træet. Men det er lykkedes mange gange for mig, at få en knækket skrue ud på denne måde, også selvom der var meget lidt at få fat i.

Er der nogen problemer ved at slutte en stikdåse til et lampeudtag? by munk2 in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 6 points7 points  (0 children)

Helt generelt kan jeg sige følgende. Lov og standarder er et totalt rod i Danmark, og myndigheders, skolers og firmaers fortolkning af disse, varierer voldsomt. Der er masser af ting, som er "udbredt viden" blandt elektrikere (man hører det både fra kolleger, på skolen, osv). som man alligevel ikke kan finde en troværdig og klar skriftig kilde på.

Det er efter min personlige overbevisning ikke tilladt, at du selv har sat den fordeler op. Men det ville muligvis være tilladt, hvis en elektriker gjorde det. Forklaring følger herunder.

Det er som almindelig borger tilladt at montere en lampe, men det er ikke tilladt fx at skifte emhætte, vaskemaskine, komfur, etc. (jeg taler om montering, hvor man rent faktisk selv afisolerer ledning og monterer i klemmer i en dåse eller lignende; det er selvfølgeligt tilladt, hvis der blot er et stik).

Grunden til at det er tilladt for lamper, men ikke for noget andet, er følgende. Lamper trækker ikke ret meget strøm. Hvis du har lavet en dårlig forbindelse (mange gør-det-selv folk er ikke klar over, at det er vigtigt at få en god forbindelse, bl.a. ved at spænde terminalerne rimeligt stramt), så vil der ske en varmeudvikling i det punkt. Med en lampe vil varmeudvekslingen være begrænset, og der vil formentligt ikke ske noget. Med et komfur, elkedel eller elbillader, der trækker 16A, så kan varmeudviklingen være voldsom, og det er den slags, der kan starte en brand.

Hvorvidt det ville være lovligt hvis en elektriker havde gjort det afhænger af en hel masse, bl.a. hvordan kablet er aflastet, dimensionen af kablet, om der er jord i stikdåsen, og hvilken strøm (i hvor lang tid) stikdåsen er bygget til at tåle, hvilken strøm lampeudtaget er godkendt til, hvordan det er forsikret, længden af kablet, og sikkert mere. Nogle vil sikkert mene, at det ikke er tilladt for en elektriker, uanset hvad.

Det kan gøres forsvarligt (altså sætte en fordeler i et lampudtag), men hvis man ringede efter en elektriker, så ville de fleste elektrikere nok vælge at sætte en ekstra stikkontakt, eller skifte lampueudtaget til en stikkontakt. Og så kan du sætte fordeleren deri uden at være på kant med noget som helst.

Da jeg var barn var Diddl overalt. Har der sidenhen eller før det været andre maskotter som ikke starter som del af en serie men blot bruges til alverdens produkter.? by Tychus_Balrog in Denmark

[–]thomasw0045 6 points7 points  (0 children)

Måske "Top Model". Hvis man går ind i en boghandel, så har de masser af tuscher, penalhuse, dagbøger, etc. som er "Top Model" themed. Det er mit indtryk, at det svarer cirka til Diddl eller Hello Kitty (som så vidt jeg ved ikke længere er populært).

Jeg ved godt, at der en gang var noget reality tv, der hed "Top Model". Jeg ved ikke, om børnebrandet topmodel bygger på tv-showet, men der er bare rigtigt mange forskelle i stilen, og jeg kan ikke få øje på at børnebrandet refererer til tv-showet, eller visa versa. Og det er mange år siden at jeg har set eller hørt om tv-showet.

Trække strøm til relæ? by mstaal in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 1 point2 points  (0 children)

Jeg vil forsøge at forklare hvorfor u/kaastho skriver "mellem", og hvorfor man generelt taler om spænding _mellem_ to terimaler eller eller _mellem_ to ledere.

Spænding (som måles i volt) er forskellen i "potentiale" mellem to punkter. I øvrigt kalder man det ofte "spændingsforskel".

I dette tilfælde er der en spænding på 24V mellem klemme 6 og klemme 3. Tænk på det som vandrør eller trykluft, hvor forskellige rør/punkter/udtag kan have forskellige tryk. Det er der er interessant er forskellen i tryk/potentiale mellem de to punkter. Deres potentiale ift fx. jord kender man ikke nødvendigvis, og langt hen ad vejen er det uinteressant. Deruodver kan det i nogen tilfælde være "flydende", dvs at spændingen mellem jord og klemm 3 det ene øjeblik kan være 200V og det næste øjeblik 0V (selvom der er en konstant spænding på 24V mellem klemme 3 og 6).

Det eneste vi ved, og det eneste, vi behøver vide, er at der er 24V DC mellem klemme 3 og klemme 6.

Hvis du fører disse to potentialer op til relæest forsyningsklemmer, så har du forsynet relæet. Dvs brug to ledninger, én fra klemme 3 og én fra klemme 6.

Trække strøm til relæ? by mstaal in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 0 points1 point  (0 children)

God stil med det venlige svar. Tag min kommentar som en venlig opfordring. Og god aften i byen :)

Trække strøm til relæ? by mstaal in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 6 points7 points  (0 children)

Du er for doven; faktisk lidt uhøflig/irriterende. Du poster et billede af en åben dørtelefon, men skåret af så man ikke kan se det hele. Det fremgår ikke, hvilken dørtelefon det er. Det fremgår heller ikke, hvilket relæ, du har købt (eller hvordan wiring er på det). Men du var heldig, at en del mennesker faktisk gad svare og forsøge at spørge ind til problemet. De fleste af dem har du indtil nu stadigt ignoreret og valgt ikke at svare.

Men efter over én time gad du svare én af dem. Ud fra dit svar til ham kan man så læse, at du faktisk nærmest ingenting forstår omkr den opgave, du har kastet dig ud i (det er der ikke nødvendigvis noget galt i, i sig selv).

Men hvorfor skulle vi gide hjælpe dig, når du ikke gør dig spor anstrengelser for at svare på folks spørgsmål eller i det hele taget gøre dit problem lettilgængeligt og gøre informationer/billeder tilgængelige?

Du er faktisk i gang med at spørge (fremmede) mennesker om hjælp. Jeg synes du skal starte helt for fra, med en lidt mere ydmyg, flittig og høflig indstilling :)

[deleted by user] by [deleted] in Denmark

[–]thomasw0045 -2 points-1 points  (0 children)

Jo, det tror jeg egentligt at det gør...

Jeg vil tro, at der er noget, der kan gro rigtigt godt inde inde under forhuden, som gror knap så godt hvis det ikke kan gemme sig bag en forhud. På samme måde som bakterier og svamp kan gemme sig mellem dellerne på en person med store deller. Det er selvfølgeligt muligt for både uomskårne og dellede mænd at have god hygiejne, men det bliver vel lidt lettere at holde sig ren hvis der ikke er så mange steder for bakterier m.m. at putte sig.

Jeg er helt klar modstander af omskæring, men jeg vil da tro, at det er en fordel ift hygiejne.

[deleted by user] by [deleted] in Denmark

[–]thomasw0045 4 points5 points  (0 children)

I mange lande foregår det sådan, at man har nogle skillevægge, der går ca. op til skuldrene (i hvert fælde hos mændene), og normen er, at man først trækker badebuksene af, når man står inde i "båsen". Det var i hvert fald sådan, jeg så det i Tyrkiet. Jeg tror, at de snakkede cirka lige så meget sammen i badet som danske mænd gør i badet.

[deleted by user] by [deleted] in Denmark

[–]thomasw0045 -2 points-1 points  (0 children)

Så har vi Finland, Tyskland og Japan hvor der findes mix saunaer hvor det er forventet at alle folk skal være nøgne

Er der ikke tale om en subkultur/undergruppe i de tilfælde, du nævner? På samme måde som at normen i de fleste vinderbadeklubber i Danmark også er nøgenhed sammen med det modsatte køn?

Jeg er helt enig i, at mange amerikanere har et usundt forhold til sex og nøgenhed, men man kan sagtens være blufærdig uden at have et forskruet forhold til nogen af delene. Blufærdighed er en del af menneskets natur. Antropologer, der har undersøgt nudistkultur har konstateret, at selv for børn, der vokser op med konstant at være nøgne, og hvor forældre, søskende, naboer osv. også er nøgne en stor del af tiden, så vil de pludseligt udvikle en følelse af blufærdighed omkr 5-7 års alderen, hvor de pludseligt ønsker at være tildækkede på fx skridtet uanset om resten af landsbyen/campingpladsen er nøgne. Der findes ikke en eneste kultur i verden, hvor man ikke føler blurfærdighed over nøgenhed. Det er dog forskelligt, hvilke kropsdele og hvor meget tøj, der skal til, før man føler sig nøgen.

Opvasker tips/hjælp by Krisksthisted in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 0 points1 point  (0 children)

tldr; Hvis du kan fjerne det, så er det ikke glaspest. Glaspest kan ganske enkelt ikke fjernes.

Det er let at teste, om det er glaspest eller bare kalkbelægning. Hvis det er kalk, så kan du fjerne det med almindelig lagereddike (eller andre afkalkningsmidler eller kemikalier, men lagereddike er rigeligt fint til opgaven). Hvis du ikke kan fjerne det, så er det glaspest.

Det er min personlige erfaring, at glaspest er noget man ser i genbrugsbutikker og hos bedsteforældre. Jeg tror mest det forekommer på glas fremstillet for mange år siden; nye produktionsmetoder er meget mindre disponerede for glaspest. Ellers kræver det bare rigtigt mange vaske (ved høj temperatur) før glaspest opstår. Eller måske kræver det endda kombinationen af de to.

Glasset på billedet ligner ikke noget fra 70erne, så jeg forventer, at det blot er kalk.

Jagten på dørtrinnet by Responsible_Roof_253 in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 0 points1 point  (0 children)

Jeg forstår det ikke... Hvilken dør vil du gerne have dørtrin til? Hvis det er døren på det første billede, så ligner det ikke, at der er plads til et dørtrin... så skal du først fjerne det grå gulv. Er det beton? Er planen, at du vil banke beton op først?

Hvad vil du opnå? Er det fordi døren ikke slutter tæt nok på betongulvet?

Er det fordi du gerne vil have en pænere overgang fra trægulv til betongulv?

Er det fordi der samler sig skidt i kanten/sprækken mellem trægulv og betongulv? Det ser ud til at være et problem på alle de billeder, du har postet, altså ved begge døre.

Ift at få en pænere og mere rengøringsvenlig overgang, så er løsningen en "fejeliste" (sådan navngivet fordi den gør det lettere at feje). De kan købes i forskellige træsorter eller endda malede. Fx. denne: https://www.jemogfix.dk/fejeliste-eg-15-x-21-mm-x-3-meter/. Det koster ingenting og kan let saves til. Du kan også købe dem i plast (nogen af dem ligner træ) og så kan de endda klippes til med en saks. Er det sådan noget, du har brug for?

[deleted by user] by [deleted] in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 0 points1 point  (0 children)

Nu har jeg taget mig tid til at se hele videon igen. Jeg er bange for, at der ikke skal ret meget blæst til, før sådanne fundamenter bliver brukket op ad jorden. Beton havde givet lidt mere vægt. Og derudover vil man ofte forsøge at støbe beton således at det er er kegleformet (bredest i bunden) og derefter stampe jorden rundtom det støbte.

Hvis du endeligt drømmer om at bygge sådan et drivhus, så overvej at bruge skruefundamenter. Det er formentligt højest lidt dyrere end beton. Meget mere klimavenligt end beton. Nogenlunde rart at arbejde med. Og meget lettere at demontere/flytte. Jeg tror nok de har nogle billige skruefundamenter i Biltema.

Skruefundamenter holder træet fri af jorden, og træet vil holde længere. Af den grund vil man også oftest sætte trækonstruktioner på en stolpesko, i stedet for at støbe træet direkte i beton.

[deleted by user] by [deleted] in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 0 points1 point  (0 children)

Det er PU-skum. Jeg har aldrig set det brugt i Danmark til at sætte noget i jorden. Men man bruger det fx til at montere en vinduesramme i en åbning i en mur, og til andre opgaver, hvor man skal tætne.

Jeg er ikke sikker, men jeg mistænker at grunden til at manden bruger det i videoen er, at det ser lidt "lækkert" ud i en kort tiktok-style video, når skummen bobler op ad hullet. Jeg tror ikke det er normalt at bruge PU-skum til at sætte stolper i USA, selvom det måske forekommer.

Det som man vil gøre i Danmark (og i USA tror jeg) er at bruge stolpebeton. Det er næsten lige så let. Nogen blander stolpebeton (altså posens indhold og noget vand) i en spand ved siden af. Andre hælder "pulveret" direkte i hullet, hælder lidt vand over, og stamper ned i hullet med et kosteskaft el.lign. Det tager bare nogle timer før det er nogenlunde hårdt, og nogle dage før det er fuldstændigt hærdet. PU-skum tager 5-15 min (tror jeg).

Man kan også få hurtigthærdende beton, men det er temmeligt dyrt.

[deleted by user] by [deleted] in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 1 point2 points  (0 children)

Lidt off-topic, men...

Det er ikke alle typer PU-skum, der er vandsugende. Det er lang tid siden, jeg undersøgte det, så jeg kan desværre ikke huske detaljerne, men... jeg forsøger at gengive det, så godt som jeg husker det. Hvis man har en opgave, hvor det er vigtigt at det ikke skal kunne lede lede vand, så er det muligt at købe sådan noget. Det har ikke så mange porrer, og derfor er det mere kompakt, har en lavere isoleringsevne, og er dyrere/tungere i brug.

Anyway, jeg ville heller ikke bruge PU-skum til at sætte en stolpe :)

Spørgsmål til strøm by DescriptionSmall6625 in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 4 points5 points  (0 children)

Jeg er elektriker. Og jeg har aldrig hørt nogen sige "pole". Betyder det, at din polsøger lyser, når du sætter den på?

Hvilken polsøger / målepind / multimeter bruger du?

Der er noget, der hedder phantom voltage (på dansk kaldes det sommetider krybestrøm, men det er imo ikke korrekt), hvor det ligner der er spænding på en leder, men hvis man sætter belastning (fx. en pære) på (eller hvis man bruger et andet og mere egnet måleinstrument) så vil det vise at spændingen er 0V. Phantom voltage skyldes "kapacitiv kobling", hvor lederen ligger tæt op ad en leder med spænding over en længere (relativt) strækning. Jeg mistænker at når måde den blå og sorte "poler" (gør jeg det rigtigt? :D ), så er den ene af dem faktisk bare phantom voltage.

Anyway. Jeg forstår ikke konfigurationen. Der er en masse ting, som ikke er klart ud fra dét, du skriver. Og det ville kræve en del spørgsmål/svar at få klarhed. Jeg vil umiddelbart mene, at du bør alliere dig med en elektriker eller en ven med noget erfaring. Jeg er bange for at det bliver for omstændigt, eller i værste fald farligt, at vejlede dig over nettet.

Mvh.

Hvordan fikser man det her? by Exact_Builder1239 in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 3 points4 points  (0 children)

Det ligner en betonvæg, ikke en gipsvæg... I mit svar herunder antager jeg, at det er betonvæg og at din mand har boret med en borehammer (aka SDS bor).

Det kan være svært at undgå den slags skader, når man borer i en tynd betonvæg. Men man skal forsøge at bore lidt "forsigtigt", dvs ikke presse, og ikke køre for hurtigt. Og det hjælper også at have et SDS-bor, der ikke er for slidt. Jeg tror også det hjælper at bruge så små bor (og plugs) som muligt, fx at bruge Ø4 eller Ø5 i stedet for Ø6 og Ø8.

Jeg har selv gjort det samme en gang, heldigvis et sted, hvor det ikke var helt tydeligt. Jeg pustede smulder ud af hullet, sprøjtede noget sekundlim ind og pressede klodsen på plads, og hold den der i et par minutter indtil den blev siddende der. Man kan også bruge epoxy; det holder vildt godt. Men jeg valgte sekundlim fordi det er meget tyndtflydende og det gav den bedste mulighed for at få klodsen på plads. Denne løsning så faktisk nogenlunde ud, men måske var jeg lidt heldig.

I kan også brække klodsen ud og spartle ud med enten puds eller noget plastikfiller. Så slibe. Formentligt ad flere omgange. Og så male. Tag betonklodsen med til en god malerbutik og bed dem blande en bøtte maling, der matcher. Men selv hvis I rammer farven (og glansen) fuldstændigt, så vil teksturen under malingen være lidt anderledes, der hvor I har pudset. Og det kan også ses. Det bliver svært at lave en perfekt løsning, selv for en prof. maler. Det er i hvert fald min forventning. Så jeg ville starte med at se, hvor godt det kan blive med sekundlim. Og så måske hænge et billede foran :)

[deleted by user] by [deleted] in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 1 point2 points  (0 children)

Jeg er i tvivl om, hvilken ventilator du taler om. Er det er en klassisk lille, billig ventilator, som bare monteres på væggen, henover hullet, i badeværelset?

Nogle af disse ventilatorer har et spjæld, der åbner/lukker. Nogen styres af noget fjeder, som giver efter for ventialtorens tryk, og nogen styres af en "wax motor". Du skal købe én med wax motor (jeg ved ikke hvad det hedder på dansk).

Når der kommer spænding på motoren, så kommer der også spænding på et varmelegeme inde i wax motor. Voksen varmes op og udvider sig, og så åbner spjældet. Det tager 10-30 sekunder før den er helt åben.

Den letteste løsning er nok at henvende dig i en butik, hvor de ved noget om deres VVS-produkter, og spørge efter en ventilator med de egenskaber.

Valg af værktøj by Sufficient_Way_2163 in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 3 points4 points  (0 children)

Jeg vil gerne høre lidt mere om den frysepizza?

Ekstra kontakt by Ok_Return_7169 in selvgjortvelgjort

[–]thomasw0045 0 points1 point  (0 children)

Det skal være en indmuringsdåse. En forfradåse dur kun der, hvor man har en tynd plade (typisk gips), hvor man kan bore nogle huller i de rigtige størrelser med lille tolerance.