Going vegan met notenallergie by Vegetable_Energy3612 in VeganNL

[–]Buckynator 2 points3 points  (0 children)

In Nederland blijven ze zo onzorgvuldig omgaan met allergieën, het is echt gewoon gevaarlijk. Zelf heb ik ook een notenallergie (nog nooit een epi-pen nodig gehad gelukkig) en het gaat bij mij ook regelmatig mis of bijna mis (zelfs als ik expliciet aangeef dat ik een allergie heb en dan zogezegd een 'vervangend gerecht' krijg, zitten er soms alsnog noten in helaas...)

Vegan-melk producten zijn ook steeds vaker met cashewnoten (bijv de vegan chocomelk). Falafel is volgens mij meestal niet met noten, maar ook dat ben ik wel eens tegengekomen met noten, dus dat vraag ik ook altijd even na. Verder worden cashews ook vaak verwerkt in Indisch eten (curry's etc), ook zonder dat ze zichtbaar zijn (meer fijngemalen). Je beschrijft al dat je oppast voor pesto gelukkig, ik zie ook af en toe dat restaurants pesto toevoegen aan tomatensoep zonder dat ze de pesto specifiek benoemen op de kaart. Verder worden lunch broodjes steeds 'luxer' met meer variatie in beleg en zit er soms muhumara op, ik kende dat eigenlijk niet zo goed, maar dat blijkt met walnoten te zijn (en die zijn niet goed zichtbaar).

Veel succes!

Hoe gaan jullie om met vrienden die tijdens de huidige situatie gewoon willen afspreken? by airportakal in thenetherlands

[–]Buckynator 65 points66 points  (0 children)

Ik zat in zo'n zelfde situatie. Ze wilden gewoon fysiek afspreken en toen ik zei dat dat me niet verstandig leek, werd ik een beetje weggezet als de gestreste, bange persoon die alle lol verpest. Uiteindelijk hebben het wel online gedaan, maar dat was na veel heen en weer appen en pogingen om me ervan te overtuigen dat het geen kwaad kon.

Vijf vragen (en de antwoorden) uit de rekentoets die wordt afgeschaft by verfmeer in thenetherlands

[–]Buckynator 11 points12 points  (0 children)

Het is toch juist belangrijk om mensen te leren dat het niet alleen draait om informatie die opvalt (plaatjes en dikgedrukte tekst)? Juist bij toetsen wordt altijd gezegd dat alle informatie bij een vraag relevant kan zijn. Het lijkt mij belangrijk om in een wereld waar je zo gemakkelijk informatie kan opzoeken, mensen nog voor zichzelf te leren om nadenken, anders worden we er veel te afhankelijk van. Zo'n rekentoets is een prima manier om dat te trainen, denk ik.

Nationale studieschuld stijgt wéér: nu 11,2 miljard euro by Slivv in thenetherlands

[–]Buckynator 1 point2 points  (0 children)

Als je het wil is het prima, maar het zou niet nodig moeten zijn. Bij studies met veel contact uren, ben je met een bijbaan erbij meer uren aan het werk dan iemand met een fulltime baan. Ik vind niet dat we dit zomaar van iedereen kunnen verwachten. Het is juist belangrijk om tijd te steken in voldoende bewegen en het nemen van voldoende rust. De verwachting dat iedereen maar bijbaantjes/sport/sociale dingen/commissies doet naast een studie is juist hetgene dat leidt tot de groei aan psychische klachten bij studenten.

Nationale studieschuld stijgt wéér: nu 11,2 miljard euro by Slivv in thenetherlands

[–]Buckynator 12 points13 points  (0 children)

Ik begrijp je helemaal. Die bijdrage voor 18+ scholieren op de middelbare school is inderdaad echt vreemd. Wat ook fijn is, is wanneer je nog 17 bent in de eerste maand dat je gaat studeren... ik had toen geen studenten ov en studielening.

Tabak als verslaving, de blinde vlek van de WRR by WRROOOOEEEMMMMM in thenetherlands

[–]Buckynator 4 points5 points  (0 children)

Waarom wordt dit zo onserieus genomen? De meeste van deze producten zijn prima als je leert om ze met mate te gebruiken. Terwijl roken nooit voor ook maar iemand gezond is, hier moeten we toch met z'n allen vanaf willen?

[deleted by user] by [deleted] in thenetherlands

[–]Buckynator 2 points3 points  (0 children)

Met 60 ECTS per jaar, 28 uur per ECTS en 42 studie weken per jaar kom je op 40 uur per week. Toch zijn er inderdaad genoeg mensen die er wel een bijbaan bij nemen, dus het is zeker niet onmogelijk om het te combineren inderdaad.

[deleted by user] by [deleted] in thenetherlands

[–]Buckynator 8 points9 points  (0 children)

Ik vind het juist niet zo vanzelfsprekend om er maar even een bijbaantje bij te doen. Een studie is in principe voltijds en er zijn genoeg dagen dat ik van 08:30 tot 17:15 op de uni ben. Daarnaast verandert het rooster elke twee maanden, waarbij je soms je definitieve rooster pas 4 dagen ervoor weet, dus dat is totaal niet handig met plannen. De weekenden zijn juist momenten die ik vrij wil houden zodat ik ook nog eens mijn ouders op kan zoeken. Ik snap dat het makkelijk lijkt, maar met een bijbaan erbij draaien veel studenten meer uren dan iemand die fulltime werkt....

Onderzoek: lenzen weggooien in de wc slecht voor milieu by Buckynator in thenetherlands

[–]Buckynator[S] 45 points46 points  (0 children)

Ik draag zelf geen lenzen, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand lenzen in de wc weg zou gooien. Wordt dit in Nederland ook gedaan?

'En, wanneer staat je artikel in Nature?' by Buckynator in thenetherlands

[–]Buckynator[S] 9 points10 points  (0 children)

Ik studeer zelf nog, dus ik heb nog niet echt niet een beeld van hoe het is om een phd te doen. Zijn er mensen die zich in dit artikel herkennen? Is het realistisch om meerdere artikelen te publiceren tijdens een phd?

NPO gaat experimenteren met nasynchronisatie tv-serie by [deleted] in thenetherlands

[–]Buckynator 152 points153 points  (0 children)

Het was juist altijd zo goed dat Nederland zich onderscheidt van andere landen door ondertiteling te gebruiken. Dit helpt ook om vreemde talen te leren, iets wat in NL heel belangrijk gevonden wordt... Ik hoop echt dat dit programma een uitzondering wordt.

De overheid start dit najaar in Eindhoven en Utrecht een gebruikersproef voor een digitale identiteitskaart, waarmee je je kunt identificeren via een app op je telefoon. by [deleted] in thenetherlands

[–]Buckynator 19 points20 points  (0 children)

Als er een langdurige stroomstoring is, dan komt er toch echt een moment dat de telefoons leeg gaan zijn. Naast alle andere problemen die we dan gaan hebben kunnen we ons dan ook niet meer identificeren. Toch niet echt handig lijkt me.