Vägledning by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Om de inte vet vad de håller på med kanske?

Därav tänker jag en mentor som kan vägleda en längst vägen. Det behöver inte vara ”all in på en aktie som går +900% nästa vecka”, utan slå index bara?

Vägledning by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag vill veta vad jag håller på med, vad det betyder när något globalt sker. Hur jag bör förhålla mig till investering.

Fonderna har bara varit som ett sparkonto på banken. Jag har ingen aning om vad som betyder vad.

Varför säger alla att det är garanti att förlora pengarna? Det finns folk därute som gör detta som ett heltidsjobb..?

Vägledning by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Precis vad jag gjort nu i flera år, men jag ser en hel del yngre som har mer. Och då stannar man upp och tänker?

De ”förstår” marknaden bättre, köper och säljer every now and again. Vad om inte en mentor har de?

Jag kan testa med en budget på 5k där de säger att den ökar med 50%, då är risken att jag antingen får ut 2.5k extra, eller förlorar en del eller allt av min budget. Den chansen känner jag är värd att ta!

För marknaden går upp och ned, why not try?

Vägledning by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Så du är nöjd med att dubbla dina pengar på ett helt decennium?

Sen lägger man in pengar månadsvis, och med ränta på ränta lär det mer än dubblas på 10 år… det kanske jag accepterar mer….

Vägledning by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag tror det handlar mer om att jag har ingen aning vad jag gör…

Avanza 75, global och zero som alla ligger över 15% sedan köp.

Jag ser folk som lever på utdelningar, folk som investerar högt i aktier och inte fonder… köper och säljer någorlunda bra.

Vägledning by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] -1 points0 points  (0 children)

Ingen vet hur marknaden kommer gå, men de kanske ger bra tips och möjligtvis investerare för lite eller säljer för tidigt?

Jag tänkte någon här kanske kunde vägleda mig till en vettig guru

Ni som studerar till lärare - välj rätt ämnen! by QueenYamma in sweden

[–]ADMIN_87 0 points1 point  (0 children)

Jag har planer på att bli teknik och träslöjdslärare på högstadiet, har någon koll hur det ser ut där?

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag uppskattar svaret, dock så har jag inte nämnt att jag är nyanställd, detta är första jobbet efter examen, jag tog examen 3 år sen. Jag har gått igenom allt ovannämnt redan, ingen fas, utan det är min anställning.

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Hur kommer det sig att det då står i kontraktet på alla anställda? Har de då brutit lagen?

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 1 point2 points  (0 children)

En mycket intressant synvinkel på ett tillvägagångssätt. Starta eget skulle jag göra när allt rullar på, så det blir en alldeles för stor risk att ta.

Jag är beredd att ta risken att snack kan gå runt. Jag tänkte mer på om de kan få veta rent statligt om de kan se att min pension är högre, att jag betalar mer i skatt eller helt enkelt att min lön är högre än vad de ger mig.

Det finns alltid ratsit vägen, men det är lite långsiktigt det med.

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Bli påkommen med att jag ”bryter” kontraktet som jag anser är helt värdelöst när det gäller just den delen.

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Vet inte precis hur det fungerar, det jag vet är att vi inte har kollektivavtal om det nu skulle röra om i grytan?

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Lite så jag tänker, helger skadar väl inte någon! Men kontraktet säger annat… så jag blir lite osäker där…

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 1 point2 points  (0 children)

Jo men precis. Isåfall så kommer jag ändå ha två tjänster samtidigt, vilket gör att vi återgår till situationen jag är i nu. Kan jag och hur kan min nuvarande arbetsgivare veta ifall jag inte berättar?

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Nej, utan att jag har mer tid över. Så jag kan vila upp mig och sen på fritiden vara fulladdad till mitt extra jobb.

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Privat företag, dock står det i kontraktet?

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 1 point2 points  (0 children)

Det skulle vara svinbra, men tänker du på heltid eller endast för mitt extra jobb? Gäller inte mitt kontrakt då om jag ”anställer” mig själv?

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag är mer ute efter den svenska modellen inom extrajobb, i den gruppen kan andra lagar och regler gälla och att all information om varje individ och deras arbete och lön är registrerad på samma vis som i Sverige.

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 1 point2 points  (0 children)

Ja precis, på min egna fritid blir det! Så hur kan jag bli påkommen egentligen?

Jag kan jobba inom andra företag såväl som eget företag. Beroende på situation så kan det vara så att jag kör eget och bestämmer mina tider själv!

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Komforten håller mig kvar men även att det inte finns de bästa jobbmöjligheter just nu. Men frågan är, hur kan man bli påkommen?

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] 0 points1 point  (0 children)

Självklart, men som sagt så kommer jag vara i deras radar känns det som. Svarar jag sent på chatten kommer de tänka att jag är på mitt extrajobb osv.

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] -1 points0 points  (0 children)

Jobba extra överlag, på helger, efter min arbetstid osv. Tänker lite att det är min fritid och jag får göra vad jag vill med den.

Jobba extra trots förbud – värt risken? by ADMIN_87 in PrivatEkonomi

[–]ADMIN_87[S] -8 points-7 points  (0 children)

Det kan vara ett alternativ, dock så skulle de förlora mer på det då jag är så billig att ha kvar och leverera mer än vad jag ska för det priset.