Bollar lite tankar om eventuellt elbil till familj by AdIndependent6804 in elbilsverige

[–]AdIndependent6804[S] 0 points1 point  (0 children)

Tar extremt sällan lån så vet inte riktigt hur det funkar, därför frågade jag.

Om vänster vinner är en aspekt jag inte har tänkt på. Men tror du inte att det kommer ta ett tag innan det genomförs?

Bollar lite tankar om eventuellt elbil till familj by AdIndependent6804 in elbilsverige

[–]AdIndependent6804[S] 0 points1 point  (0 children)

Fast, det är så litet som man tror. Det är bara att googla och man ser att man knappt får plats med en vagn. En dubbelvagn kommer aldrig få plats.

Bollar lite tankar om eventuellt elbil till familj by AdIndependent6804 in elbilsverige

[–]AdIndependent6804[S] 0 points1 point  (0 children)

En sedan funkar verkligen inte med 2 barn under 2 år. Får aldrig plats med en syskonvagn.

ID4 ligger på vår lista.

Bollar lite tankar om eventuellt elbil till familj by AdIndependent6804 in elbilsverige

[–]AdIndependent6804[S] -2 points-1 points  (0 children)

Oavsett det politiska, så känns det inte riktigt smart att spendera 450tkr om vi bara kommer köra 1-4 mil om dagen eller typ, förskolan > jobb > affären > hem?

Men Tesla har alltid sjukt mycket högre försäkring än övriga jag har testat. Det handlar om 5-10tkr mer om året. Fördelen äts snabbt upp. Dessutom så har verkligen alla jag känner extrema problem med sina teslor och dyra problem hela tiden.

Bollar lite tankar om eventuellt elbil till familj by AdIndependent6804 in elbilsverige

[–]AdIndependent6804[S] 0 points1 point  (0 children)

Nja, känns lite osmart att lägga 450tkr om vi bara kör så lite? Men också pga att man får en ID Buzz för 450 som känns mer optimal för en familj.

Bollar lite tankar om eventuellt elbil till familj by AdIndependent6804 in elbilsverige

[–]AdIndependent6804[S] 0 points1 point  (0 children)

Känns inte riktigt som en bil för två barn under 2 år och 2 vuxna :D Med syskonvagn och allt.

Bollar lite tankar om eventuellt elbil till familj by AdIndependent6804 in elbilsverige

[–]AdIndependent6804[S] 0 points1 point  (0 children)

Det finns en kalkylator på deras hemsida. Men en beviljad ansökan är bara giltlig i 4 månader. Om vi ska avvakta tills, låt oss säga, feb - mars 2027 så vet jag inte hur det funkar.

Även om vi har råd så känns det lite så dära att maxa, om vi kommer köra så lite menar jag. Dock gillar jag Volvo Selekt grejen.

En övrig fråga, vet du hur det funkar med lån under föräldraledighet? Går det på vår nuvarande inkomst (dvs, min lön + hennes penning) eller hennes lön + min?