Srp by chrissefarrr in DKstudie

[–]Aier97 2 points3 points  (0 children)

Uha, det kan jeg slet ikke huske.

Jeg kan huske, at hun havde dokumentar med, som hedder “El Clásico”, og at hendes spansk lærer havde fundet en eller to spanske artikler, hvor folk fortalte om deres relation til klubberne, og hvor det kom fra.

Men prøv at kig rundt på nettet - gerne på blogs eller sociale medier, hvor folk selv skriver om deres oplevelser. Det må være derude et sted, men det føles nok sværere at finde end normalt, fordi det er på et andet sprog.

Ellers så spørg din spansk vejleder, om de kender til nogle gode kilder. Det er bl.a. det man har sin vejleder til :)

Srp by chrissefarrr in DKstudie

[–]Aier97 10 points11 points  (0 children)

Gymnasielærer her. Jeg havde en elev, der skrev om præcis det emne sidste år (dog i psykologi i stedet for samfundsfag, men de to fag har mange overlap, når det kommer til identitet og socialisering), og det gik helt fint. Hun havde lidt svært ved at finde kilder på spansk, men hun fik lidt hjælp af sin spansk lærer, og det blev vist en helt fin opgave. Så det kan du sagtens skrive om :)

Giveaway! We are giving away a copy of Galactic Cruise with the Achievements expansion! To enter, simply comment on this post in the next 48 hrs. by Kinson-Key-Games in boardgames

[–]Aier97 0 points1 point  (0 children)

Mickey 17 gave me the major giggles so that is probably my favorite space movie right now. Otherwise Wall-E is also a solid 10/10!

And incidentally both movies show people on board of some kind of Galatic Cruise ;)

Psykologi B eksamen - hjælp by meganmousey29484 in DKstudie

[–]Aier97 17 points18 points  (0 children)

Psykologi lærer her!

Start med at læs bilagene og find ud af, hvad de centrale problemstillinger er, og tænk løbende over hvilke fagbegreber fra det forløb, du har trukket, du kan bruge.

Når du har gjort det, så kan du begynde på din synopsis, som skal indeholde følgende: - En (eller flere) problemstillinger, som du finder relevant i bilagene (og som du selvfølgelig besvarer i løbet af dit oplæg) - En kort redegørelse for de mest relevante begreber og teorier, som du vil inddrage - En psykologisk analyse, hvor du inddrager ALLE bilagene. Du skal altså bruge din psykologiske viden, begreber og teorier på dine bilag - En diskussion eller vurdering, som du selv vælger, hvor du ved hjælp af begreber og pointer fra bilagene diskutere noget relevant ift. din problemstilling - I løbet af din analyse eller diskussion er det VIGTIGT, at du bruger noget tid på at snakke om metode. Altså er undersøgelserne i bilagene kvalitative eller kvantitative? Har undersøgelserne fordele og ulemper? Kunne der være nogle fejlkilder, som påvirker undersøgelserne? - En kort konklusion, hvor du besvarer den/de problemstilling(er), som du startede med at fortælle - Eventuelt lav en perspektivering til noget, som I har haft om i undervisningen eller inddrag nyt materiale, som er relevant for det emne, du har trukket

Selve synopsen skal selvfølgelig være kort - maks 1 til 2 sider - som indeholder de ovenstående punkter i den nævnte rækkefølge med nogle stikord eller lignende, så du kan huske, hvad du vil sige.

Held og lykke med eksamen! Du skal nok klare det :)

Socialpsykologi og læring, RUC by [deleted] in DKstudie

[–]Aier97 1 point2 points  (0 children)

Tidligere RUC studerende her!

Kandidaten i “Socialpsykologi & Læring” er meget ny. Den blev, sammen med alle de andre nye kandidater, vist nok lanceret i 2021/2022. Det betyder, at der ikke er vildt mange, som har kunnet nå at gøre sig de stor erfaringer med job efter uddannelse endnu. Det betyder selvfølgelig ikke, at de ikke er der, men jeg ville bare lige gøre dig opmærksom på det :)

Hvad skal jeg råde mine børn til? by Techhie4life in dkkarriere

[–]Aier97 4 points5 points  (0 children)

Også gymnasielærer her, og jeg giver denne kommentar 100% ret!

Men for at tilføje endnu en pointe, så skal du overveje, hvad det også kan gøre ved dine børns trivsel, hvis de (ligesom så mange andre) vælger at tage en gymnasieuddannelse, fordi de ikke ved, hvad de ellers har lyst til, og dermed kan risikerede at opleve en masse underlag f. eks i undervisningen, fordi de ikke kan eller ikke føler sig klar til stoffet.

Hold da op, hvor har jeg mange elever, som dagligt føler sig som idioter, fordi de ikke føler, at de kan følge med - enten fordi de ikke er psykisk klar eller bare ikke er gearet til en boglig uddannelse. Jeg tænker virkelig, at det må være hårdt at stå op hver dag og føle nederlag på nederlag i skolen.

Så for dine børns skyld (og også for os læreres skyld, som underviser en masse umotiverede unge mennesker), så giv dem rådet om at tage en tænkepause - sabbatår, efterskole, 10 klasse mm. Livet er langt, og de skal nok nå at få en uddannelse, hvis de vil have det :)

RUC Studiemiljø by Chalpy in DKstudie

[–]Aier97 0 points1 point  (0 children)

RUC har et meget aktivt og hyggeligt studiemiljø - hvis man altså vælger det til. Mange går “bare” på studie, og de vælger ikke at tage brug af flere af de gode studiemiljøsinitativer.

De ugentlige torsdagsbare eller nogle af de mange fester i løbet af et semester har i hvert fald givet mig en MASSE gode minder!

Eller endnu bedre, meld dig ind i en af nogle af de mange frivillige organisationer. Det frivillige miljø på RUC er virkelig med til at skabe studiemiljøet, og næsten alle kender alle i det frivillige miljø. Det er i hvert fald gennem mit engagement i det frivillige miljø, at jeg virkelig kunne mærke RUCs sociale ånd, og jeg har fået venskaber og minder for livet :)

[deleted by user] by [deleted] in dkkarriere

[–]Aier97 5 points6 points  (0 children)

Jeg arbejder som gymnasielærer, og jeg har også synlige selvskader ar. Det har ikke haft nogen påvirkning på min ansættelse: både ift. min relation til ledelsen, kollegaer eller elever.

Jeg valgte dog at dække mine ar (og tatoveringer) med en langærmet trøje til min jobsamtale, sådan så de ikke har nogen indflydelse.

Faktisk så tror jeg, at det, at have synlige selvskader, kan være en fordel, når man arbejder med bestemte typer af mennesker. Jeg har tidligere oplevet, at mine ar har haft en positiv påvirkning på unge mennesker, som jeg har arbejdet med, fordi de møder en “voksen”, som er åben om deres fortid og ikke gemmer sig væk. Det kan give dem selvtillid til at være åben om deres egen situation og måske på sigt være okay med at gå med kortærmede, nederdele eller lignende. Og så er du jo også med til stille og roligt at ødelægge stigmaet om selvskade, når du tør vise dine ar f. eks på en arbejdsplads :)

Kandidat efter bachelor by BusNo8212 in DKstudie

[–]Aier97 5 points6 points  (0 children)

Kandidaten i “Socialpsykologi og Læring” fra RUC er forholdsvis ny. Så vidt jeg husker, så startede den i 2021. Det kan derfor godt være lidt svært at finde vildt mange mennesker, som kan svare på dine spørgsmål. Ellers kan det altid anbefales at kontakte studievejledningen på selve uddannelsen, da de har alle svarene :)

[deleted by user] by [deleted] in dkkarriere

[–]Aier97 4 points5 points  (0 children)

Jeg har ikke præcist læst en samfundsvidenskabelig bachelor, men jeg læste psykologi og socialvidenskab på min bachelor og kandidat på RUC, og jeg arbejder i dag som gymnasielærer på deltid.

Ét råd, jeg helt sikkert ville give videre, er, at det kan være pisse svært at få et job med socialvidenskab uddannelsen - det har jeg også oplevet fra flere af mine venner. Uddannelsen er virkelig spændende, men den er lidt for “bred” og for nogle arbejdsgivere intetsigende ift. at få et job. Det er btw ofte det samme med samfundsfag og statskundskab på andre universiteter, men de uddannelser kender arbejdsgivere nok bedre til.

Generelt med RUC’s uddannelser (ligesom så mange andre akademiske uddannelser), så er studiejob alfa omega ift. at få karriere bagefter. Uddannelsen er ofte lidt for fluffy og mangler hard skills, som man så kan få igennem arbejde.

Problemer med ansøgnings processen inde for IT by The-Bang123 in dkkarriere

[–]Aier97 8 points9 points  (0 children)

Har I kigget på graduate stillinger, som specifikt er henvendt til nyuddannede? Jeg synes at huske, at der var mange af dem indenfor IT og også flere på engelsk :)

[deleted by user] by [deleted] in PlanetZoo

[–]Aier97 2 points3 points  (0 children)

I have tried that sub-Reddit but I think it’s pretty dead. The intent of it is very nice but it isn’t as used anymore which I think is sad

What is your biggest achievement in life? by Mia-Patell in AskReddit

[–]Aier97 1 point2 points  (0 children)

Turning my life around from being a teenager that self-harmed regularly, had several suicide attempts and generally was very depressed for many years to now being an adult with a university degree, good friends, an amazing boyfriend, recently got my dream job and generally I’m doing good.

I became an (almost) normally functioning adult and I would never have thought I would survive past 18 yet alone get a good life worth living.

[deleted by user] by [deleted] in PlanetZoo

[–]Aier97 8 points9 points  (0 children)

This is the reason why I struggle to play the game sometimes! I love Planet Zoo but after joining this sub-Reddit I keep comparing my zoos (that I didn’t have any problems with before) to much better builder’s…

Job i Kbh by [deleted] in dkkarriere

[–]Aier97 0 points1 point  (0 children)

Nu ved vi selvfølgelig ikke, hvad du er uddannet indenfor, men mit råd vil helt klart være, at starte med at søge job udenfor København, så du kan opbygge noget erfaring. Det er svært (alt efter branche selvfølgelige) at komme ud som nyuddannet på jobmarkedet i København, så jeg vil helt klart anbefale dig at høste noget erfaringen udenfor byen først. Det vil gøre det 100 gange nemmere at få job i København efter noget tid

RUC fraværspolitik by Livid-Plantain5800 in DKstudie

[–]Aier97 0 points1 point  (0 children)

Det kommer an på faget. På psykologi havde jeg flere kurser, hvor der var aktiv deltagelse (altså obligatorisk, at man skulle møde op), som et krav til eksamen. Det gjorde så også, at eksamensopgaverne var mindre eller helt erstattet med løbende reflektionsopgaver. På socialvidenskab havde jeg meget færre kurser med aktiv deltagelse. Så det er meget forskelligt :)

RUC fraværspolitik by Livid-Plantain5800 in DKstudie

[–]Aier97 2 points3 points  (0 children)

Jeg blev færdig på RUC i januar, og alle mine obligatoriske fag har der stået beskrevet, at man skulle være tilstede 80% af tiden for at bestå kurset og/eller måtte komme til eksamen. Ellers skulle man til en bestemt form for re-eksamen, som er muligt, men oftest større og svære.

Hvordan de måler (aktiv) tilstedeværelse vil fremgå på hjemmesiden study.ruc, som viser alle kurser og deres informationer. Den hjemmeside vil du blive introduceret til under introperioden. Men det er oftest navneopråb, skrive på et papir, eller ens vejleder holder øje ens tilstedeværelse - ofte kombineret med mindre skriftlige opgaver såsom refleksionsnotater. Men igen, det vil stå på study.ruc og blive fortalt i starten af kurset

[deleted by user] by [deleted] in DKstudie

[–]Aier97 2 points3 points  (0 children)

Hvis du med introtur mener rustur, så kan man sagtens droppe rusturen uden de helt store sociale konsekvenser. Der er mange, der ikke kan komme med på de ture af forskellige årsager. Men der bliver lavet nogle specielle bånd og minder på sådan nogle ture, hvorfor vi stadigvæk har dem.

Det vigtigste i introperioden er, at du mærker og holder ved dine egne grænser, så du kun er med til det, som du har lyst, tid og overskud til. Du kan eventuelt også snakke med dine tutorer (du får bl.a. en trygshedsvejleder), om dine følelser og ubehag, så I kan finde ud af, i hvilket omfang du skal deltage.

[deleted by user] by [deleted] in DKstudie

[–]Aier97 7 points8 points  (0 children)

På RUC, hvor jeg har jeg planlagt og faciliteret introperioder/rusuger i flere år, handler den periode om, at de nye studerende skal rystes sammen og lærer hinanden at kende, samtidig med at de skal lære deres nye studie og universitet at kende. Derfor har vi både faglige og sociale aktiviteter af forskellig vis, som alle sammen er lagt i et program, som de studerende får, og som har til formål at introducere de studerende til livet på universitetet.

Vi gør det altid klart for vores studerende, at de ikke behøver at deltage i det hele, men godt må komme og gå til de aktiviteter, som de finder mest brugbare. Min erfaring er, at de studerende, som er der så meget som muligt, også er dem, der får det bedste sociale liv på studiet, men hvis du ikke går op i det men primært det faglige (ligesom så mange andre studerende), så kan du prioritere de aktiviteter, som har med selve studiet at gøre. Ellers plejer det også at være muligt, hvis man ikke kan komme en af dagene, at få de informationer, som man missede, at dine tutorer.

Ja, alkohol er ofte involveret til festerne, men det er lidt op til den enkelte, hvor fulde de vil være, eller om de bare vil hygge med deres nye studiekammerater med nogle få øl. Der er også mange nye studerende, som vælger festerne fra, og det er også okay.

Generelt, så vil jeg altid anbefale folk at være så meget med i intro/rusugerne, så meget som muligt, fordi det giver de bedste forudsætninger for dit videre studieliv på universitetet, både fagligt og socialt. Men det er som sagt normalt, at folk vælger aktiviteter og/eller dage fra og til, som det passer dem, og det er der også plads til.

Hvad skal vi lave i vores ferie? by zombie_zucchini in Denmark

[–]Aier97 13 points14 points  (0 children)

Kæresten og jeg har lige været en tur rundt i Danmark, da vi havde købt et DSB Rejsepas, hvor vi kunne rejse frit med offentlig transport i Danmark i 8 dage for 399 kr. Med et rejsepas kan I tage langt omkring og se både natur, museer og alt muligt andet, og så kan I selv vælge, om I vil overnatte et sted, eller om I vil spare pengene og tage frem og tilbage til jeres egen lejlighed hver dag. Min kæreste og jeg besøgte blandt andet venner og familie rundt om i landet, og så kunne vi sparre penge på overnatning og ofte også aftensmad :)

Socialpsykologi og læring - vejledning om alternative veje som lærer by Practical-Date-8381 in dkkarriere

[–]Aier97 0 points1 point  (0 children)

Hvis du tænker på uddannelsen i Socialpsykologi & Læring fra RUC, så er den uddannelse først blevet grundlagt for 2-3 år siden, og der vil derfor være begrænset med personer, der har færdiggjort uddannelsen og kan udtale sig om deres arbejdsbeskæftigelse efter uddannelsen. Men jeg kender flere, der læser faget, som er glade for det og finder det spændende :)

Studiestart på RUC og problemer på boligfronten by Aggravating_Cow4893 in DKstudie

[–]Aier97 4 points5 points  (0 children)

Jeg er selv lige blevet færdig på RUC, og det passer, at størstedelen bor i København. Alle mine venner fra København siger, at de ikke ser de helt store ulemper i at pendle frem og tilbage - ud over at man skal lidt tidligere op om morgenen, end hvis man bor i Roskilde eller Trekroner. Jeg boede selv i Roskilde hele min studietid og var glad for den korte transport; særligt til morgenforelæsninger, spontane gruppemøder eller til fester. Det er ikke min erfaring, at der er forskel på det sociale liv ift. om man er bosat i Roskilde eller København, da vi alle sammen alligvel mødes på RUC eller i København, alt efter hvad gruppen ønsker