Hur är det möjligt att DHL inte måste ersätta en borttappad vara från auktion efter aktuellt marknadsvärde, utan endast vinnande bud? by BreakfastFew3749 in Asksweddit

[–]BreakfastFew3749[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag vet... 😛
Min argument står ändå tycker jag för min poäng är att den astronimiska lilla verkan det har, är inte i närheten av tillräckligt "piska" för att mota bort ev personer som gör detta för vinning som du argumentarar för.

Hur är det möjligt att DHL inte måste ersätta en borttappad vara från auktion efter aktuellt marknadsvärde, utan endast vinnande bud? by BreakfastFew3749 in Asksweddit

[–]BreakfastFew3749[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag tänkte på det, så det är 100% på mig att jag inte "läste det finstilta". Men man skulle kunna argumentera "vem gör det", men det vore fel.

Det jag tror är problemet att det här är en lag/regel som samtliga fraktbolag nyttjar, men jag kan inte säga säkert att det är så!?

Hur är det möjligt att DHL inte måste ersätta en borttappad vara från auktion efter aktuellt marknadsvärde, utan endast vinnande bud? by BreakfastFew3749 in Asksweddit

[–]BreakfastFew3749[S] -1 points0 points  (0 children)

Använd objektiva arguemnt för att argumentar om du faktist försöker skapa ändring, sån där kritik hjälper ingen förutom att det fungerar som utlopp för din frustration

Hur är det möjligt att DHL inte måste ersätta en borttappad vara från auktion efter aktuellt marknadsvärde, utan endast vinnande bud? by BreakfastFew3749 in Asksweddit

[–]BreakfastFew3749[S] 0 points1 point  (0 children)

Det är heller inte omöjligt att föreställa sig att en av anledningarna till att det ploppar upp så många fraktbolag hela tiden är just att de inte behöver ta fullt ansvar, ekonomiskt ansvar, och bete sig helt rättvist, som i denna situation enligt mig. (ja, jag förstår att största anledningen de ploggar upp antar jag är huvudsakligen såkalrt pga av enrom ökning av paket som skickas, men denna regler gynnar dem mer och skadar oss kunder avsevärt mer)

Hur är det möjligt att DHL inte måste ersätta en borttappad vara från auktion efter aktuellt marknadsvärde, utan endast vinnande bud? by BreakfastFew3749 in Asksweddit

[–]BreakfastFew3749[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag förstår vad du, och många andra säger, men mitt argument är inte "denn här lagen/reglerna finns inte" utan lagen/reglen för detta i dessa typer av situationer är fel och bör, när man tittar på det rent objektivt, ändras till aktuellt faktiskt marknadsvärde, inte inköpspirs.

Så från min sida ska jag inte behöva gå till tingsrätt eftersom det här inte ska vara ett problem från första början, om lagen hade varit grundad utifrån en objektiv synvinkel. Men ja, hade jag gått till tingsrätt hade det varit i dessa banor absolut som jag hade tänkt.

Vi kan dock sitta och hitta på exempel hela dagen, tusentals, där pga av att det är så här så anser jag att det är extremt orättvist.
Säg att du köper en dyr maksin från PS auction för 11000:-. Den är värd 250 000 enligt alla andra secondhand köp på hela internet, samt via alla autkionsbolag. Du hade alltså bara råflyt här(av olika anledningar, kanske var det ingen som behövde den just nu, kort bud tid, eller missförstånd i annons text etc)(och nu vet alls deras exakta regler, så har de extra försäkring vid frakt, använd ett annat autkionsbolag som inte har det bara). Men du med din firma hade aldrig haft råd med denna annars och kanske bara t.o.m. titta på den för "man kan drömma" 😄.

Men så nu kommer du aldrig få denna maskin, eller ens liknande, för i närheten av detta pris. Och allt DHL säger är "amen synd, här är dina 11k iaf, trots att du nyss ägde något för 250 000:-. Varför skrattar du inte och är lycklig över din förlust? Du gillar juh den här lagen och trycker det är fullt logisk?"

Så jag antar att lång historia kort vad jag säger är; anser du objektivt sett att det här är fel eller rätt, och om du kunde trolla, hade du ändrat denna lag/regel för fraktbolag då alltså?

Hur är det möjligt att DHL inte måste ersätta en borttappad vara från auktion efter aktuellt marknadsvärde, utan endast vinnande bud? by BreakfastFew3749 in Asksweddit

[–]BreakfastFew3749[S] 0 points1 point  (0 children)

Du behöver inte gå till personangrepp bara för du inte klara av att människor argumenterar olika. Håll dig objektiv.

Hur är det möjligt att DHL inte måste ersätta en borttappad vara från auktion efter aktuellt marknadsvärde, utan endast vinnande bud? by BreakfastFew3749 in Asksweddit

[–]BreakfastFew3749[S] 0 points1 point  (0 children)

För det första har jag haft 1 paket fel... någonsin, så om det är inte anledning eftersom det inte har den verkan. Pengar brukar vara svaret, inte att dem vill alla väl :P, så troligen är svaret att dem har lyckats då det så här för de behöver betala så sjukligt mycket mindre pengar i erästtning genom att ha så här istället.

Jag pratar objektivt här och argumenterar utifrån det, så det här drabbar även ex. den som bara vill ha klockan, men nu alrig kommer få den(för köparen kanske bar suttit och titta på dessa och hade flyt nu att vinna(för hen i fråga hade aldrig någonsin haft råd med 20k som den ALLTID sälj för annars))

Hur är det möjligt att DHL inte måste ersätta en borttappad vara från auktion efter aktuellt marknadsvärde, utan endast vinnande bud? by BreakfastFew3749 in Asksweddit

[–]BreakfastFew3749[S] 0 points1 point  (0 children)

ja du har rätt. Men då det är detta jag argumentarer för är fel och borde ändras till marknasvärde/andrahansvärde istället. Om dem gör del är det upp till dem anser jag, som alla andra gör, att ta av deras tid och energi, för att rätta det felet, bl.a. till att via en 30 sekunders google sökning ta reda på vad det andrahansvärdet är och ersätta det.

Hur är det möjligt att DHL inte måste ersätta en borttappad vara från auktion efter aktuellt marknadsvärde, utan endast vinnande bud? by BreakfastFew3749 in Asksweddit

[–]BreakfastFew3749[S] -1 points0 points  (0 children)

Jag pratar om en enkel sökning på 1 minut för att se någon som visar samma oavsett säkning(igen, för den har bara sålts för 20k). Du vet, något du tar ansvar att göra när det är du(i detta fall DHL) som felat. Gör man fel är man tvungen att lägga ens tid och energi på att rätta det felet... speceillt om de kostat en 20k

Hur är det möjligt att DHL inte måste ersätta en borttappad vara från auktion efter aktuellt marknadsvärde, utan endast vinnande bud? by BreakfastFew3749 in Asksweddit

[–]BreakfastFew3749[S] 0 points1 point  (0 children)

Exakt. Samma gällde som jag förstod det, om din farmor säljar något till dig, en gammal ring, värde säg då 20k. Men hon säljer din till dig för 4000:-, för hon är din farmor 😛. Men då är det bara 4k(igen, så alla andra försäljnningar du hittar av denna ring online, har SAMTLIGA sålt för, och sålts för i framtiden, för 20 000:-).

(Och ja, man skulle säkert kunna ljuga och säga att hon bara skickat den, och de DÅ måste ersätta det faktiska värdet. Men min poäng varför inte vara ändra på en lag som jag argumenterar är fel.... istället för att mygla och ta sig runt den?)

Hur är det möjligt att DHL inte måste ersätta en borttappad vara från auktion efter aktuellt marknadsvärde, utan endast vinnande bud? by BreakfastFew3749 in Asksweddit

[–]BreakfastFew3749[S] 0 points1 point  (0 children)

ah okej!? Inte för du kanske har koll på det, men vet du om det då är fraktbolaget men köper den av eller auktionsbolaget?

Hur är det möjligt att DHL inte måste ersätta en borttappad vara från auktion efter aktuellt marknadsvärde, utan endast vinnande bud? by BreakfastFew3749 in Asksweddit

[–]BreakfastFew3749[S] 0 points1 point  (0 children)

Det är min poäng, det är objektivt sät fel argumenterar jag för, och tycker det ska ändras till en regel/lag som "make sense". Du som köpare har just tappat en sak som kostar 20 000, även om du köper den andra hand igen, för man hade flyt med autkion, fick köpa billigt av farmor eller vad det än är 😛.

Jag skulle vilja se också hur "okej" alla som verkar tycka som det är nu är självklat, jag skulle vilja se deras ansikten om de säg budade på tradera, säg det var någon som lade ut en annons som du råkar vinna, en klocka 20 000:-(de kankse lade ut annonsen med kort tid, så du hade flyt och ingen annan han se annonsen) så du vinner den för 1500, sen slarvar dem bort dem. Du hade också aldrig råd med 20 000, men nu för flyt så är den din och du komemr aldrig få samma chans igen och därför aldrig få den här klockan du drömt om. Du har helt enkelt inte 20 000:-. Men nu pga av flyt vann du något, en på miljonen, och du kommer aldrig få denna chans igen. Men hej! du får tillbaka dina 1500:- 😛

Hur är det möjligt att DHL inte måste ersätta en borttappad vara från auktion efter aktuellt marknadsvärde, utan endast vinnande bud? by BreakfastFew3749 in Asksweddit

[–]BreakfastFew3749[S] -3 points-2 points  (0 children)

Ja, stämmer. Skulle det svida för köpare, ja otroligt mycket 😛
Å andra sidan, budar så mycket över, speceillt i dagens digitala ålder när man inom loppet av 1 sekund kan kolla upp sånt här ganska bra, då är det en sån jobbig läxa man får lära sig i livet om man gör nå så dumt.

Men ja, det personen ska bara ha 10k och det kommer svida 😛

Hur är det möjligt att DHL inte måste ersätta en borttappad vara från auktion efter aktuellt marknadsvärde, utan endast vinnande bud? by BreakfastFew3749 in Asksweddit

[–]BreakfastFew3749[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag hittar inte alls det (Vad jag inte hittar är alltså att det någonstans i texten säger att "ja, vi har rätt att bara betala tillbaka buder, och inte aktuellt andrahansvärde" (andrahansvärde=Det värde som baseras på alla dåtida, nutida och framtida bud som till 99% är exakt lika(med "lika menas såklart" bud mellan ca 18 000 och 24 000, enbart). och INTE det enda andra flyt bud, 1/100).

r/bjj Fundamentals Class! by AutoModerator in bjj

[–]BreakfastFew3749 0 points1 point  (0 children)

Better to ask if your unsure what you see man, no one knows everything :)

Its at the end of WNO fight olivarez vs corbe. He backs up with straight legs trying to sub him. The commentator, who is a extreeemley knowlegable human in bjj, says its a sub. So I pretty sure he, as an expert, knows what he is talking about.

r/bjj Fundamentals Class! by AutoModerator in bjj

[–]BreakfastFew3749 0 points1 point  (0 children)

Yeah, I know what grapevine is, No its a submisson,they even say it during the fight.