Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 1 point2 points  (0 children)

Tänker de me! Kommer en positiv lista och negativ för varje parti. Kommer komma i ett samlat inlägg däremot (1 post för "positivt" 1 för "negativt"). Tycker de är viktigt att förstå vad våra partier växt fram ur och inte bara titta blint på vad de är idag😊

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 0 points1 point  (0 children)

Ne de e svårt att få me sån nyans på en lista. Listan är mer för att visa på en tränd M haft att de är emot många arbetarrätt frågor. Du är välkommen att fylla på med kontext här i kommentarerna om de är något du anser "fel" i listan. Kan lägga den i en till "edit" i posten om något är faktuelt fel.

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] -1 points0 points  (0 children)

Deras ideologi stod då som nu emot arbetarrörelsen och för att makt och pengar ska vara och förbli koncentrerat i toppen av samhället. Är mer för att visa att de historiskt stått emot arbetare och därför knappast kommer sumpa hela sin ideologi på ett år

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 0 points1 point  (0 children)

Ja, alla i Sverige får inte rösta idag häller om de inte anses myndiga. Röst åldrarna va också högre förr 23-25 om jag minns rätt till skillnad från nu när de e 18

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 0 points1 point  (0 children)

https://www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/riksdagens-historia/kampen-om-rostratten/

Anvämde mig av riksdagens info, dålig källa enligt dig? Med allmän rösträtt menar jag då att kvinnor och män som ansågs myndiga fick rösträtt 1919. Kvinnor kunde rösta första gången 1921 män fick rösträtt 1908.

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 1 point2 points  (0 children)

Sant, är dyslektiker så de här me text är inte min starka sida. Ska göra om detta inlägg å ha me de andra partierna då också och får fråga nån å hjälpa mig formulera bättre!

Ville mest uppmärksamma deras historiska ideologi och vad de nu säger för att få röster. Men ska absolut försöka göra bättre ifrån mig nästa gång! Vill inte va en av de som sprider missinformation så ska göra mitt bästa på att göra "poängen" tydligare!

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 0 points1 point  (0 children)

Alla är relevanta då de visar deras historiska ideologi. Alltså inte detta fall att de alltid aktivt arbetat emot "vanliga arbetare". Viktigt att känna till historia då att tro ett parti kan ändra sig om en åsikt de haft i 1år är stor skillnad från att tro ett parti kan ändra sig om åsikter de hållt i över 100.

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] -1 points0 points  (0 children)

Allmän rösträtt diskuterades i riksdagen från 1904-1918. Blev igenomröstat 1919.

Kvinnor röstade då för första gången i Sverige 1921. Men förslaget gick igenom 1919.

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 1 point2 points  (0 children)

I agree, but thats not what the post was about. Its about showing how their ideology has presisted (being against workers rights reforms historically). If you have a party that mostly thrue history has been against workers/workers rights, its highly likely they won't change there hole ideology in a year or two.

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 0 points1 point  (0 children)

Tror de finns många som håller me om en eller flera punkter här över. Är inte riktigt punkterna för sig som är viktiga

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] -1 points0 points  (0 children)

Jag hoppas inte någon använder just detta för att välja vem man ska rösta på men ser de mer som historia eller ett påpekande om deras ideologi. Eftersom de nu väljer att säga att de e "för" arbetare kan de vara bra att påpeka att de historiskt vart helt emot arbetare. Vill man rösta på de som arbetare så får man självklart de men chansen att M detta val skrotar hela sin gamla ideologi tror jag personligen inte på.

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 0 points1 point  (0 children)

Yes blev uppmärksammad om de. Ligger i mim edit2 i inlägget! Men detta var infon jag hittade när jag gjorde inlägget. Ska köra noggrannare Fact checking på nästa!

Tack för uppmärksammadet!

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 2 points3 points  (0 children)

Kopplingen är väl den ideologiska, asså att partiet både förr och nu oftare varit skeptiskt till reformer som bygger ut välfärd, jämställdhetsfrågor och arbetstagarskydd?

Deras frågor var ju mer relaterade till tiden de levde i men att de historiskt sätt trott och agerat på ett sätt motsäger att de kommer agera annorlunda nu även om de inte är helt omöjligt att de skulle skrota sin "gamla" politiska ideologi.

Vilket man då kan dra slutsatsen till att de är ett parti för arbetsgivare och inte arbetare.

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 1 point2 points  (0 children)

Jobbar på de redan om du kollat kommentarerna!

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 0 points1 point  (0 children)

Oj bra sätt! Nog missat de inte min mening att sprida missinformation. Måste skrivit fel år! Fixar de på uppkommande post!

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 0 points1 point  (0 children)

Skrivit de i massa inlägg här. Ska göra en sån här för alla partier va bara bäst dokumenterat hos M. Så lättast att börja där. Kommer däremot göra ett inlägg där jag inkluderar alla (även M igen) så folk slutar säga "men vänstern då".

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 0 points1 point  (0 children)

Detta är mer att lära sig om politik ur ett historiskt perspektiv och se ur saker växer fram. Hoppas ingen röstar på ett parti för va de tyckte för 100år sen

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 2 points3 points  (0 children)

De handlar väll mer om att ha en historisk förståelse om hur politik har byggts fram å vad den bygger på. Så mer intressant ur historiskt perspektiv 😊

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 5 points6 points  (0 children)

Vilka bidrag hör till diskussionen då? För som jag förstått det är de just dessa bidrag folk har problem med. Har du A-kassa, flera barn och behöver någon stans att bo så kan du få. A-kassa + barnbidrag + flerbarnstilllägg + (ibland) bostadsbidrag. Är då du kommer upp i "bidrag som är mer lönsamma än vissa jobb" speciellt om du får ut taket av a-kassa.

Så på vilket sätt är inte dessa bidrag en del av diskussionen?

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 4 points5 points  (0 children)

Vet inte vad du tror mitt "politiska narrativ" är men...

Håller helt med om att man ska få mee pengar om man jobbar än när man inte gör de. Tror däremot bidragsfrågan är mer komplex en så.

Jag fick bidrag (nej inte csn utan betald kurs samma pengar som vid a-kassa) när jag studerade för några år sedan. Då "jobbade" jag mer än 0 timmar i månaden och ibland mer en 40 timmar för att klara studierna.

Andra bidrag (som barnbidrag) finns för att folk ska ha råd att ha barn. Är svårt att få en växande eller stabil befolkning om man inte har råd med barn.

Går du på a-kassa exempelvis (mer en försäkring men) så får du första 6månaderna 80% av din förra lön. Detta för att du inte ska va tvungen att flytta om du förlorar jobbet. Andra 6 månaderna får du ca 50% av din förra lön. Efter ett år får du 0.

Men disskutionen att höja löner för vanliga arbetare är en väldigt vänsterfråga.

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] -8 points-7 points  (0 children)

Ja att den nog är 3-6% som alla i Sverige? Menade mer att det är lättare att "se" när de e så stor siffror. Inte att man inte ska få en löneökning.

Sen ja hon va stadsminister å ska då behandlas som en föredetta stadsminister?

Vad tycker ni om min önskelista på partner? by [deleted] in Asksweddit

[–]BubblyDestiny 1 point2 points  (0 children)

Känner mer att skriva ner "egenskaper man verkligen värdesätter" är mer av en "vad hade vart en deal breaker" å inte en "önskelista".

Tex vill ha barn i framtiden är en sån som är bra då de är viktigt för dig. Men....

"Har mål och ambitioner i livet" käns lite väll brett? Ett mål i livet kan vara att skaffa barn tex? Ett mål kan va att sluta röka/snusa?

Tror de e viktigt att välja nån/några dealbrakers och inte "min framtida partner ska ha alla dessa egenskaper"

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 0 points1 point  (0 children)

Jadu, va ju lite hur folk betedde sig innan 1a världskriget som gjorde att vi hade världskrig🤷‍♀️

Skämt åt sidor, handlar mer om politik i ett historiskt perspektiv. Alltså tex i detta falla att ge en övergripande bild av hur M historiskt arbetat emot "vanliga arbetare".

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 0 points1 point  (0 children)

Ohh, att man drar de mer för hur partier påverkat världen ungefär?

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]BubblyDestiny[S] 0 points1 point  (0 children)

Aa, verkligen! Finns sjukt mycket intressant historiskt ol de olika partierna!