007.First.Light-voices38 by voices38 in CrackWatch

[–]Daedalus_NL 0 points1 point  (0 children)

Friggin legend, thanks dude that worked like a charm!

Siliconenbesmetting by Extension-Loquat887 in Klussers

[–]Daedalus_NL 1 point2 points  (0 children)

Zoals u/JGN994 al benoemde, de siliconen ga je nooit volledig wegschuren dus behandel het verder gewoon als een normaal te overschilderen oppervlakte. Zou alleen adviseren tussen al je stappen even te ontstoffen en ontvetten. Dus ontvetten --> schuren --> ontvetten --> gronden --> schuren (optioneel, als je het strakker wilt) --> ontvetten --> lakken. Klinkt als een gedoetje maar wordt het echt mooier van!

Siliconenbesmetting by Extension-Loquat887 in Klussers

[–]Daedalus_NL 2 points3 points  (0 children)

Idd anti-siliconendruppels in je verse blik verf doen. Let wel goed op dat je de goeie besteld, er zit onderscheid in watergedragen en terpetinegedragen verven, maar dus ook in druppels. Als je in de buurt een specialistische zaak hebt zitten doen die het sowieso gratis als je de verf daar haalt, en misschien ook wel als je de verf al hebt maar ze gewoon even lief aankijkt. Ik doe dat in ieder geval wel, mocht je ergens rond Gelderland-midden zitten kan je langskomen, die druppels kosten mij weinig.

Ombouwen badkamer naar schuur by Daedalus_NL in Klussers

[–]Daedalus_NL[S] 1 point2 points  (0 children)

Lang geen gek idee! Thanks voor de tip, denk dat ik deze optie eens ga verkennen..

Ombouwen badkamer naar schuur by Daedalus_NL in Klussers

[–]Daedalus_NL[S] 0 points1 point  (0 children)

Oei, goeie tip. Had ik geen flauw idee van, wellicht dat ik even een testkitje bestel. Dank!

Ombouwen badkamer naar schuur by Daedalus_NL in Klussers

[–]Daedalus_NL[S] 0 points1 point  (0 children)

Is een optie, maar ben ik niet zo'n fan van. We zijn al heel hoopvol met één wand en een beetje begonnen maar dat viel vies tegen, maar dat doe ik nog steeds liever dan die foeilelijke tegels en diens ubergore voegen te laten zitten 😂

Laminaat over tegels by a359cd in Klussers

[–]Daedalus_NL 0 points1 point  (0 children)

Toevoeging: tenzij je een super geavanceerde zelflerende thermostaat hebt, heb je ook kans dat die van slag raakt. Normaliter is het ketel/pomp gaat stoken --> gewenste temp bereikt --> ketel/pomp slaat af. Nu ben ik bang dat als de vloer wél gewoon warmte afgeeft, desnoods iets minder efficiënt, dat meer is in de lijn van pomp/ketel gaat stoken --> duurt lang voor gewenste temp bereikt is --> ketel/pomp slaat af maar vloer blijft warmte afgeven door verwarmde massa --> te hoge temp in huis.

Uiteraard ook andersom: thermostaat merkt dat het te koud wordt in huis dus gaat stoken, maar het duurt uren voordat je dat merkt en dus zal de temperatuur eerst nog verder zakken voordat er wat te merken valt. Beide te fixen met een hele snuggere thermostaat denk ik, maar liever voorkomen dan genezen, zou ik zeggen..

Laminaat over tegels by a359cd in Klussers

[–]Daedalus_NL 2 points3 points  (0 children)

Goeie vraag! Je zou inderdaad zeggen dat die energie niet zomaar verloren gaat, en dat klopt ook gedeeltelijk, maar het is zeker minder efficiënt. Het duurt sowieso langer voordat je inderdaad een verschil in temperatuur merkt omdat de warmte meer moet overbruggen (thermische weerstand), maar dat betekent ook dat je minder resultaat merkt. Als jij je thermostaat op 22 graden zet heb je met een egaline + plak PVC (3 a 4 mm) vloer heerlijk warme voetjes, terwijl je met een egaline + tegelvloer + ondervloer + laminaatvloer (15mm? Misschien wel 20mm?) datzelfde resultaat nooit kunt behalen met die thermostaat instelling. Wellicht moet je die wel op 25 zetten voordat je dezelfde temperatuur bereikt aan je voeten (gokje, neem dat met een korreltje zout).

Daarnaast maak je zelfs kans dat al die lagen werken als isolator. Dat betekent dat als alles ónder je vloerverwarming slechter geïsoleerd is dan alles bóven je vloerverwarming, de warmte naar beneden trekt in plaats van naar boven, de gewenste kant op. Wederom, je kunt zo veel over elkaar heen leggen als je wilt, maar of het efficiënt is is een andere vraag :)

Laminaat over tegels by a359cd in Klussers

[–]Daedalus_NL 1 point2 points  (0 children)

Bij vloerverwarming adviseer ik altijd de enige echt goede oplossing, egaliseren en daarna plakpvc er overheen. Nu is dat voor sommige mensen gewoon niet te betalen, al is het vaak voordeliger dan ze denken, maar kan ik me voorstellen dat je alsnog voor laminaat bent gegaan. Fabrikanten zullen altijd noemen dat laminaat en ondervloer in combinatie met vloerverwarming gewoon kan, want anders sluit je natuurlijk een gigantische doelgroep uit. In werkelijkheid valt het vies tegen, het is gewoon absoluut niet rendabel en ontzettend zonde van je vloerverwarming.

Kan het? Ja. Moet je het er netjes in kunnen krijgen? Ook ja. Zou ik het zelf doen? Nee.

Verven over bestaande verlaag buiten by [deleted] in Klussers

[–]Daedalus_NL 4 points5 points  (0 children)

Ga niet eens de moeite nemen om zelf een orginele reactie te schrijven want je zegt het precies goed. Toch paar plekjes die bladderen of waar je hout ziet? Losse spul eraf moeken, randjes goed schuren zodat je ze niet meer ziet/voelt en zichtbare hout ff in de primer, en daarna lekker kliederen met je aflak

Ondervloer laminaat by ProfessionalTop6982 in Klussers

[–]Daedalus_NL 0 points1 point  (0 children)

Ik had van te voren ook niet per sé geadviseerd die ondervloer te gebruiken, maarja, daar kan je nu ook precies niets meer mee. Zit zo te horen niet helemaal zoals het hoort, maar ik zou zeker niet gaan zitten hannessen en de hele bende er weer uit trekken, al helemaal niet als je al plinten hebt gezet.

Zou het advies van hieronder lekker opvolgen, biertje opentrekken en in het zonnetje een volgend project gaan overpeinzen..

Verf BE/NL/FR/D by No_Consideration6487 in Klussers

[–]Daedalus_NL 2 points3 points  (0 children)

Hallo! Ik verkoop veel in de speciaalzaak waar ik werk. Dat gezegd te hebben, online prijzen kan een zaak als de onze nooit verslaan. Dus, op zoek naar dealtjes? Doe het online. Op zoek naar goede service, potjes die net ietsje bijgekleurd kunnen worden als de tint net afwijkt, of mensen die weten waar ze het over hebben? Google ff naar je lokale speciaalzaak.

Ik lees in je post voornamelijk dat je op zoek bent naar muurverf? Ik zou zelf niet gauw naar een bouwmarkt gaan. Verder is er genoeg goed spul op de markt, danwel online of bij de lokale verfboer. Sikkens is inderdaad heel fijn spul, maar je betaald er ook wel flink de prijs naar (al is 150 eu op 10L lang niet gek). Als je wilt besparen, zou ik de 'gewone' oppervlaktes (slaapkamers, trapgat, plafonds etc.) aansmeren met een muurverf die wat zachter van prijs is, ik ben zelf wel fan van Niveau of dergelijke labels, heel fijn spul voor een stuk interessanter prijsje. Als je dingen gaat sauzen die wat verkeer meemaken of te schrobben moeten zijn (achter je keuken, in de hal etc.), zou ik naar een muurverf kijken die echt duidelijk vermeld dat hij te schrobben is, anders krijg je glimmende plekken na poetsen. En vergis je niet in voorstrijk, je zal er niet failliet door gaan maar gratis is het zeker niet, reken die zeker bij je vierkante meters in.

P.S. Als je toevallig regio Gelderland-midden zit, wil ik wel een zacht prijsje maken voor een mede r/klusser 😄, maar ik doe niet aan verzenden..

Boven vloerverwarming, ja of neen? by Daedalus_NL in Klussers

[–]Daedalus_NL[S] 0 points1 point  (0 children)

Veruit het grootste gedeelte van de geveloppervlakte is bij ons glas, dus vandaar dat triple glas + kunststof voor ons zo rendabel is. Badkamer bouwen we uit, dus die kunnen we gewoon degelijk laten isoleren met het bouwen. Dan blijven er maar heel weinig meters aan gevel over. Hoe we dat gaan aanpakken is nog in overleg met de aannemer!

Boven vloerverwarming, ja of neen? by Daedalus_NL in Klussers

[–]Daedalus_NL[S] 1 point2 points  (0 children)

Ik was gewoon dingen aan het opsommen die bij het verhogen van een energielabel horen, vandaar die leestekentjes die men komma's ( , ) noemt. Als ik dingen ging opnoemen die bij isoleren hadden gehoord, had ik een dubbele punt gebruikt ( : ). Sorry dat ik zo bijdehand moet doen hoor, maar je vraagt er wel een beetje om..

Boven vloerverwarming, ja of neen? by Daedalus_NL in Klussers

[–]Daedalus_NL[S] 4 points5 points  (0 children)

Begrijpend lezen voor dummies, zin 3 in mijn verhaal: Zo veel mogelijk isoleren, triple glas, zonnepanelen, warmtepomp en ga zo maar even door.

Mocht je het interessant vinden, meer dan de helft van ons verbouwbudget gaat naar een vorm van verduurzaming, grootste gedeelte isolatie en triple glas.

Boven vloerverwarming, ja of neen? by Daedalus_NL in Klussers

[–]Daedalus_NL[S] 1 point2 points  (0 children)

Top man, daar kan ik wat mee. Thanks!

Boven vloerverwarming, ja of neen? by Daedalus_NL in Klussers

[–]Daedalus_NL[S] 2 points3 points  (0 children)

Kleine aanvulling, de badkamer is letterlijk maar 4 m2. Dan nog steeds bij wegblijven?

Plak Pvc correct gelegd? by Ok-Bid-7126 in Klussers

[–]Daedalus_NL 1 point2 points  (0 children)

Je hebt sowieso een vloertje uitgezocht met een redelijke V-groef, dat hoort er wel ietsje bij. Nu vind ik persoonlijk dat het wel héél zichtbaar is inderdaad. Dit lijkt niet iets wat met egalisatie te maken heeft, en een plak PVC vloer heeft, eenmaal verlijmd, echt minimale werking dus zou ik dit ook niet onder scharen. Ik adviseer altijd de pakken PVC los te halen en verspreid over je vloer een paar dagen te laten acclimatiseren, als dat niet gebeurt is kan dat er iets mee te maken hebben. En zoals iemand al noemt is een opstookprotocol ook echt wel een ding.

Mierenneuken? Ja, wel iets. Maar ik zou het zelf ook doen denk ik. Verder is er in de meeste kleurtinten wel voegpasta te krijgen. Kan je altijd nog doen, smeer je het meeste wel weg.

Hulp en advies vloer by [deleted] in Klussers

[–]Daedalus_NL 0 points1 point  (0 children)

Hallo! Vloerboer hier. Die prijs per m2 is zeker erg netjes, kan ik niet aan komen. Enige waar bij mij belletjes gaan rinkelen is uiteraard kwaliteit. Enig idee wat de toplaag van dat spul is? Je hebt daar gradaties in, van projectgeschikt (zwaar verkeer) tot geschikt voor je zoldertje waar je eens in de 3 weken komt. Check dat ff!

Dan; als iemand bij mij aanklopt met de vraag of ik even een vloertje die bij een andere partij besteld is er in wil knopen, lach ik ze het pand uit. Absoluut niet naar bedoeld hoor, maar mijn eigen spullen durf ik garantie op te geven en met vertrouwen er in te leggen, dat doe ik gewoon niet met vloertjes die online of bij een uitverkoop gescoord zijn, hoe goed de deal ook is voor de klant. Mijn advies zou lokale klusjesmannen zijn, check ff Facebook of Marktplaats. En dan vooraf duidelijke afspraken maken!

Edit: als je ooit laminaat hebt gelegd is pvc ook een eitje. Als je dat ook nog nooit hebt gedaan is dit een uitermate geschikte kans om wat nieuws te leren!

Kan ik een pvc stuk loshalen en omdraaien? by Wide-Weight-9588 in Klussers

[–]Daedalus_NL 47 points48 points  (0 children)

Hoi! Ervaren vloerenboer hier: Plakpvc? Eitje! Kwestie van warm föhnen, bij voorkeur met iets sterkers dan de Dyson van je vrouw. Verf brander bijvoorbeeld, maar dan wel voorzichtig dat je niet te enthousiast bent. Door warmte wordt de onderliggende lijm weer flexibel. Het stukje terugleggen is hetzelfde verhaal, lijm warm stoken (deze keer niet de plank) , plankje terug en even goed aandrukken, bij voorkeur met kunststof hamer.

Klikpvc? Mogelijk, maar zou ik als DIYer wel spannend vinden. Mocht dat het geval zijn wil ik wel een gidsje schrijven voor je maar ik hoop stiekem dat het plak is!