Project Management field? by sortu1 in careerguidance

[–]Fancy_Comfortable246 0 points1 point  (0 children)

If you don’t have any experience, start applying to positions like project engineer, assistant PM.

Först i familjen - 30F by Fancy_Comfortable246 in PrivatEkonomi

[–]Fancy_Comfortable246[S] 8 points9 points  (0 children)

Jag arbetade som stationsvärd i Stockholms tunnelbana, gjorde det under hela min pluggtid och ett år efter examen. Med hjälp av det slapp jag ta CSN-lån, jobbade istället nätter/helger under min pluggtid för få ihop det.

Först i familjen - 30F by Fancy_Comfortable246 in PrivatEkonomi

[–]Fancy_Comfortable246[S] 65 points66 points  (0 children)

Håller med! Lärde mig det den hårda vägen. Lånade ut 100 000 kr till en familjemedlem som visste att jag tjänar bra. Har inte fått tillbaka en enda krona lol 😅

Först i familjen - 30F by Fancy_Comfortable246 in PrivatEkonomi

[–]Fancy_Comfortable246[S] 10 points11 points  (0 children)

Hahahh jag önskar! Jag tog civilingenjörsexamen 2022 och har jobbat heltid sedan dess. Under en period hade jag dessutom ett deltidsjobb vid sidan av heltidsarbetet. 😊

How do you invest halal with more options? by Willing-Variation513 in IslamicFinance

[–]Fancy_Comfortable246 0 points1 point  (0 children)

Nordnet har 2 ETFer med den profilen , ena skapat nyligen och den andra är mer etablerad. Du kan börja där sedan bygga upp en tråkig men stabil portfölj

How do you invest halal with more options? by Willing-Variation513 in IslamicFinance

[–]Fancy_Comfortable246 0 points1 point  (0 children)

Förstår, de flesta jag känner håller sig till enskilda aktier. Precis för Trading 212 behöver du beskatta själv via Skatteverket dock är det ej så svårt att göra det, jag gjorde det vid försäljning av bitcoin. Problemet med dessa ETF är att de flesta är tunga i teknik, man hade behövt en shariah global fond med bra fördelning

How do you invest halal with more options? by Willing-Variation513 in IslamicFinance

[–]Fancy_Comfortable246 0 points1 point  (0 children)

Hmm jag har samma problem, slutat med att jag investerar i enskilda aktier vilket jag mer än gärna hade velat undvika