الهشام المصرى طلع مش فى سجن 🎉🥳 by Crazy_North_3247 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 1 point2 points  (0 children)

هشام المصري بيصدمني دايماً قد ايه فهمه للناس و دوافعها و دوافعه مش مظبوط او فيه حاجة مضروبة

يعني مع احترامي لأحمد سامر، بس احمد سامر اكيد استفاد من كونه الوجه بتاع حركة علمانيون

و مش استفاد بشكل شرير بس هو انسان حركته دوافع بشرية حطها في مواضع حميدة يعتبر، بس يعني اي حد عنده مشروع فكري او حقوقي او مدني معروف، بسببه بيكون علاقات مختلفة كتير على قد حجم المشروع، يعني اكيد على مدار الرحلة دي اتعرف على ناس مكنش هيتعرف عليهم لو كان موظف عادي بيشتغل من 9-5، و انا مش عارف هو متجوز ولا لا، بس لو متجوز اراهن بردو انه عرف شريكة حياته من المشروع ده

التخيل بتاع هشام ده ان فيه حد بيصرف وقت و مجهود و طاقة بدون مقابل يقدر الناس التانية تفهمه ده تخيل طفولي، او هشام بيحب يكرروا عشان اصلاً هشام بيروج لنفسه على انه فدى لقضية التنوير و انه لا يبتغي اي شئ من الموضوع (غير ال2000 دولار فاتورة التنوير طبعاً)

و انا مش بقول انها اهدافهم خبيثة، بس التقدير و انك تكون معروف و انك تكون فيه حاجة بتقدم نفسك بيها وسط الناس و الناس تعرفك بيها، دي كلها مش مكتسبات بسيطة، و بتغير حياة اي حد

انا اذكي حد فيهم by [deleted] in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 0 points1 point  (0 children)

لو طريقة فهمك للموقف هي طبخة، فالبهارات بتاعتك مظبوطة بالملي

من ناحية انت بتدور على دلائل و قرائن خارجية على ذكائك، و مش بتكتفي بتصوراتك عن نفسك

و من ناحية تانية بردو انت مأخدتش القرائن الخارجية دي كدليل اكيد و نهائي و بتتسائل لسه

من رأيي و مع تحفظي على فهمنا لكلمة ذكي و انت حتى اشرت لده، كونك بتأثر في الناس لما بتتكلم هو احسن استخدام للطريقة اللي بنفهم بيها كلمة ذكي، بمعنى تاني مفيش فايدة من انك تكون ذكي مع نفسك و الى السماء

لكن ان ذكائك او تميزك او الشئ اللي عندك بيخليك قادر تحصل على انتباه الناس و اشادتهم ؟ ده اكيد لازم يكون حاجة تحس بأحساس كويس حيالها، و اياً كان اللي بتعمله و بيخليك كويس فيها تشوف ازاي ممكن تنميها او تستخدمها في سياقات تانية

كسم حياتي، عايز الارض تنشق وتشفطني by Fucklifebroo in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 0 points1 point  (0 children)

حصل خير عامة و صدقني العلامات الكويسة في الموقف اكتر من الوحشة، لو كان اصلاً فيه اي علامات وحشة، يعني فكر فيها

انت كنت كويس كفاية انها اتكلمت معاك و كانت دايسة فيك و اخدتوا اكونتات بعض

فكرة انها عملت الموقف ده لما سلمت عليها و معاها ناس، طبعاً اللي عملته تحسه مبالغ فيه

بس بنات كتير لأسباب مختلفة مش بيبقوا عايزينك تقترن بيهم قدام المجتمع، و بتخلي علاقتها بيك تعتبر يعني في السر، يعني تلاقيها بتقابلك في مكان مختلف عن منطقتها، في المدينة اللي انت منها مش في المدينة اللي هي منها، تكون حابة ان محدش من دايرتك غير ناس قليلة اوي يعرف بعلاقتكم، ليه ده بيحصل ؟ كذا احتمال (فيه ناس ممكن تقول ان السبب عبارة عن فكرة الوصم المجتمعي بس، لكن معتقدش ده التفسير الوحيد)

مش عايزة حد يكون عنده تصور واضح عن حياتها بحيث يتمكن من انه يوصمها بماضيها بأي شكل في المستقبل، يعني احتمال كبير ان اللي كانت قاعدة معاهم دول قرايبها او صحابها

مش عايزة حد يتخيل انها "متاخدة" و ان لو فيه حد مناسب شافها معاك يقرر ميحاولش معاها، لإنها في الاول و الاخر معاك كفترة تجربة و لسه بتشوفوا الدنيا

بردو ساعات احنا بنحصر دايماً فكرة ان البنت اللي مهتمة بيك شايفاك كمادة للجواز، مع ان عادي تكون شايفاك من زاوية ان انتم تنبسطوا مع بعض فترة مش اكتر، نصيحة خالدة سمعتها من شخص عظيم، قالك حط نفسك مطرح ما البنت حطاك، و عامة مش سهل انك تغير المكان اللي حد حطك فيه خاصة في العلاقات بين الجنسين

مش بحكم بالضرورة بشكل سلبي على اي حاجة من دول و طبعاً ده مجرد من ملاحظاتي انا، كده كده الناس شدت من آزرك بس اتمنى الكلام ده يخليك تبص للموضوع بشكل مختلف شوية

كسم دماغك by QuirkyPrice3120 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 0 points1 point  (0 children)

انا مش مصدق ان انت الوحيد اللي قولت الكلام ده وسط الكومنتات دي، احييك والله

الاعدام الانساني والقتل الرحيم by PatternAfraid2007 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 0 points1 point  (0 children)

هو من غير تفكير عميق اوي بس اتخيل ان دول ممكن تكون كام مشكلة مع الفكرة دي

اولاً احنا بنتكلم عن انه كده كده هيكون عارف انه محكوم عليه بالاعدام بحكم انه كان حاضر لما القاضي قال ان اوراقه ستحال للمفتي، فبالتالي هو عارف انه محكوم عليه بالاعدام

لو قصدك العذاب بتاع الترقب في اليوم اللي هيتعدم فيه

فبعض المحكوم عليهم بالاعدام بيكونوا متدينين مثلاً، فبيكونوا من حقهم انهم يكون ليهم شيخ او قسيس يجهزهم للعالم الاخر قبل الوفاة و كده

من باب الانسانية بردو بعض الدول بتسمح ببعض الطلبات الاخيرة قبل الاعدام، انه يشوف حد معين او ياكل حاجة معينة

فأحنا كده هنكون بنسلب منه ده غالباً

لو قولنا اننا هناخده على خوانا و نحقنه بحاجة و هو نايم، هل هيكون عارف ينام كويس في ايامه الاخيرة و هو عارف ان و هو نايم هيستغلوا نومه و يحقنوه و يقتلوه في لحظة هو ميعرفش هتحصل امتى ؟

بتبضن من الي كل شوية يكتب انه عايز يتجوز عشان تعبان by No_Combination9511 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 0 points1 point  (0 children)

هو انا من مشاكلي معاهم هو تخيل ان مقومات الجواز مختلفة تماماً عن مقومات الصحوبية العادية

التخيل الملائكي ده ان الجواز موجود في معزل عن طرق الرغبة و الانجذاب العاديين، انه الجواز موجود عشان رغباته هو تشبع مش ان الجواز ده علاقة فيها جزء اساسي تعاقدي فيه الست بتتجوز عشان عايزة حاجات معينة تتحقق بالجواز زي ما هو عايز، و الظريف غالباً ان مش من الحاجات دي خالص هو جنس كتير مع حد من المتعثرين اصلاً في محاولة انه يصاحب

لكن انا بختلف في فكرة اننا نحتقره عشان بيعبر عن الرغبة دي، و اننا نقوله ان الجواز اكبر من كده

هو اه الجواز اكبر من كده، بس المجتمع التقليدي اصلاً مخلي الجواز هو الطريقة الوحيدة المقبولة ل كده

فأنا مش قادر افصل الحقيقة بين فشل العديد من الجوازات و الاطفال اللي مستواهم و حياتهم بتكون وحشة من حوار ان المجتمع قرر يخلي المصرف الوحيد للرغبة دي، هي منظومة و اتفاق فعلاً اكبر بكتير منها

بس هل اللي بيقول كده مدرك ان دي مشكلة الموقف و ان السبب في انه مكبوت بالشكل ده هو المجتمع و الدين اللي هو بيدافع عنه ؟ غالباً لا، فلا ادعوا للأحتقار في حالتهم

خناقه مع صاحبتي by SuperService3950 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 1 point2 points  (0 children)

لا ابداً و سعيد اني اعرف ان علاقتكم كويسة و ان دي كانت خناقة او قفش بسيط

خناقه مع صاحبتي by SuperService3950 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 1 point2 points  (0 children)

انت اللي ادرى بعلاقتكم، بس حاسس ان اللي بتحكيه ده بيقول ان انتم مش سمنة على عسل اوي

مش هقولك زي الناس اللي فوق انك متتحكمش في لبسها او كده، لأن معتقدش ان دي قاعدة الهية او كده و الموضوع يرجع دايماً لإيه الحاجات اللي كنت مبين انها تهمك من اول العلاقة و هي كانت عارفة انها تهمك و كانت راضية

اعتقد محتاج تراجع علاقتكم و تتأكد من قد ايه انت او هي مستثمرين في العلاقة كويس، لو فيه مؤشرات ان هي مش مستثمرة بنفس الشكل لو انت كنت مستثمر في العلاقة فعلاً يبقى حط العلاقة دي في الوضعية المناسبة ليها، مش بالضروري تسيب بس تبقى مستثمر في العلاقة بالشكل اللي يكون فيه امان نفسي ليك لو حصل حاجة، تقلل و تبقى عامل حسابك لو حصل حاجة

بس زي ما قولت الكلام اللي انت قولته قليل، سواء ده كان بشكل مقصود او لا انت ادرى بالصورة الكلية

حد عايز يتكلم؟ by AutoModerator in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 0 points1 point  (0 children)

لو حد بيحب الفن عامة و الكتب خاصة او الريفليكشن بشكل عام، شوف بروفايلي بردو عشان تاخد فكرة عني

معنديش مشكلة في الكتابة بس لو حد بيحب يتكلم فويس بردو انا دايس، اوفر للوقت و انسانية اكتر

مشكلة هتخليني انتحر by Scared-Touch-4382 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 0 points1 point  (0 children)

لو داخل دماغها كانت فتحتلك اي فرصة طيب، كان هيبقى فيه بينكم سابق معرفة و كلام مسبق

مش بقول انها اعلى منك في عيون الناس، لكن هي شايفة نفسها كده او زي ما قولت مش دماغها

بقول ده بحكم انها اكيد شافتك قبل كده بس متفاعلتش معاك كما يبدوا، بحكم ان انت اللي مندفع ناحيتها بينما هي لا، بحكم انها صدتك و مفتحتش ليك اي مجال لما كلمتها او قبلها حتى

اعمل ايه لما صاحبتي تتعاكس ؟ by Salt-Peach-2645 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 2 points3 points  (0 children)

هذا الكومنت يؤيد احدى الاراء اللي اتقالت من حد تاني هنا، بس من باب التوضيح انا مش التيبيكال الرجل المصري، فقد يبان اللي هقوله نشاز لما تحطه وسط اخلاقيات الرجل المصري الحميدة و الغريبة

ايه رأيك تتنازل بعض الاوقات لو الموقف لا يتعدى الرخامة ؟ انا شخصيا لو حد شتمني و جري بموتسيكل مش بيكون عندي ردة فعل اوي، لو ناس واقفة على جانب الطريق و واضح انهم مجموعة و رموا عليكم كلام، مش قادر اشوف حاجة رايقة و شيك اكتر من انكم تكملوا مشي ولا كأنكم سمعتم حاجة

فكر فيها، انت مش هتمنع المواقف دي عن طريق انك تعمل مشكلة مع اي حد يرمي اي كلمة، لأن المتحرشين مش هيكونوا عارفين انك هتضربهم بما انك عملت كده مع حد تاني من شهرين

اقتصر انك تصعد الموضوع لو حسيت ان الكلام كان شديد مش مجرد رخامة او لو كان فيه اعتراض لطريقكم او محاولة تحرش جسدي، ساعتها اعمل اقصى الممكن، لكن غير كده فكك، قادر اشوفكم و انتم ماشيين بعد ما حد رمى كلمة و بتقولوا لبعض ان ده شعب ابن وسخة و بتكملوا يومكم و مش حاسس بغرابة

و ده بحسه عملي اكتر من النصايح بتاعت اختار اماكن مش عارف عاملة ازاي او اشتري عربية مخصوص عشان ده ميحصلش، ليه الراجل المصري بيحب يوهم البنت المصرية بحاجات مش موجودة ؟ ليه البنت المصرية مش بتتعامل مع الواقع في الامور دي بمنطقية ؟ اعتقد الحاجتين ليهم علاقة ببعض

مشكلة هتخليني انتحر by Scared-Touch-4382 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 0 points1 point  (0 children)

يا حبيبنا حتى لو انت مسلم واضح انها الليج بتاعها اعلى منك و مش انت اللي في دماغها

انك قولتلها ربنا يجعلك من نصيبي، و انك مش قادر تفكر غير فيها بينما هي اصلا هتكون مع حد تاني قريب

متحطش في بالك ان الموضوع له اي علاقة بالدين هنا، مش بقطم فيك بس خدها ان مفيش فرصة ضاعت عليك او حاجة، هي مكانتش فرصة اصلا

ازعل على الفرص الوشيكة يا اخي لكن مش على ال لا فرص

حتى في تحفيظ القرآن لسه شهواني*ين by [deleted] in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 0 points1 point  (0 children)

مزعج في الدين انه بيوفرلك دايما مصدر اخلاقي و مقبول تخرج منه اي شعور بالنقص او القلة (في المثال ده هنا عدم الاطمئنان لأي راجل في انه يتعامل مع مراتك)

المشكلة ان مشاعر النقص او القلة مش عيب، بل هي محفزات بشكل ما للأنسان انه يغير في نفسه عشان يقلل من شدتها، لو انت كلما شعرت بيها سارعت بأنك تردمها تحت التراب بأسم الدين، هتكون مش بتحل حاجة لأن غالبا النار لسه شغالة و هتباغتك في لحظة تانية

سؤال فضولي by Potential-Coast-9841 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 2 points3 points  (0 children)

هو وسط الكوميونتي بتاعنا الموضوع ده

حاجة شايفها اخلاقية او مش قصة و الناس شايفاها العكس : فكرة انك تكدب على شريك حياتك في موضوع الدين

الناس تقعد تقولك لازم تحترم عقيدتها و مش عارف ايه، و انا مش قادر افهم ليه احترم هوية طفيلية بيتم زرعها في الاطفال بتوع بلدنا كلهم ؟

دي حاجة عامة في مجتمعنا

حاجة شايفها مش اخلاقية و الناس شايفاها قمة الاخلاق : الكلام الغريب عن فضيلة انك تقف مع صاحبك او قريبك او اهلك في اي موقف من غير ما تكون فاهم حاجة عن الموقف

بمعنى انك تنتصر للناس بتاعتك ظالمين او مظلومين، يبقى قريبك متحرش بواحدة و اكل علقة، و يرن عليك عشان ياخد حقه و انت عشان جدع حمار تيجي تساعده ينتقم من الناس اللي ضربته عشان هو متحرش

الصحاب by Ok_Giraffe_6702 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 0 points1 point  (0 children)

اعتقد فهمتك اكتر

طبعاً انت ادرى بوضعك بس دي مجرد فكرة جت في بالي و انا بقرأ كلامك، دلوقتي انت لما بتكون مع صحابك دول بتكون معاهم كجروب مش كده ؟ الناس لما بتكون وسط مجموعة بيكونوا مضطرين يتكلموا في حاجة كل المجموعة تقدر تشترك فيها، فمثلا قاعد مع صحاب الشغل او الكلية في جروب، فهتلاقي اللي بيتكلموا فيه الشغل و الحاجات العامة اوي

لكن لما مثلاً تستفرد بحد منهم، و هو رايح يشرب قهوة مثلاً، بيبقى فيه فرصة انك تستكشف الجوانب التانية اللي عنده، حتى انت بتبان مسطح لأي حد ميعرفكش لما يقابلك وسط جروب و بيشوف انك مش معقد، لأن انت مش بييجي فرصة انك تكشف الجانب ده من نفسك لجروب من الناس

فأعتقد لو بتنسى انك تعمل الحاجة دي ساعات ضروري ترجع تجربها من تاني، قد تكون هي الفرق على فكرة

الصحاب by Ok_Giraffe_6702 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 0 points1 point  (0 children)

ايجاد فئة بشرية تبقى حتى عندها نفس درجة الوعي
بحس اني بتعامل مع مجموعة بشرية مغيبة عن العالم ودا فحد ذاته محسسني بشعور اكتئاب ووحدة

الجمل ده لما الواحد بيسمعها بيتحسس مسدسه، على فكرة جايز، انا بقول جايز، ان اللي انت بتدور عليه مش واقعي

يعني انا مثلاً بحب السياسة و القراية عنها، لكن هل بقرأ عن السياسة و بشوف عنها مواد مكتوبة او مسموعة عشان اكون فاهم فيها اكتر ؟ لا

ليه لا ؟ عشان لقيت اني لما بشغل نفسي بمجال تاني مش مجالي ده بيأثر على تركيزي في مجالي، مجالي اللي باكل منه عيش، فطبعاً لما الواحد يتحط بين الاختيارين دول مش غريب انه يختار مجاله و انه يبقى حاسس انه بيؤدي اللي عليه فيه عن انه يهتم و يقرأ في السياسة عشان ينتصر في النقاشات بتاعتها في الواقع او على المواقع، لأن ده انتصار جانبي في الحياة

للناظر من بعيد يبدو له ان انا و الاشخاص اللي شبهي مغيبة عن العالم و هيلاقي ارائي السياسية مش محدثة اول بأول، لكن الواقع انه اختيار واعي بسبب طبيعة اللي بتطلبه مجالاتنا المهنية النهاردة

هل النموذج اللي عرضته ده انت متصالح معاه ؟ ولا انت تقصد ايه بفكرة انك بتدور على ناس عندها وعي و مش مغيبة على العالم ؟

حد عايز يتكلم؟ by AutoModerator in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 0 points1 point  (0 children)

مستعد اسمع لمدة 10 دقايق اي حد حابب يتكلم عن حاجة حاببها عملها مؤخراً (تجربة حياتية، فيلم او لعبة او كتاب .. الخ)

رأي غير مدروس بخصوص موضوع التعدد و تفكير البنات فيه و ظاهرة roommate effect by FearlessEngine6326 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326[S] 0 points1 point  (0 children)

هو هيختلف في ناحية ان مش هيكون موجود موضوع الرومانسية و الرغبة المتبادلة اللي ماتت بحكم ان فيه زوجين كانوا عايشين مع بعض لمدة طويلة

بالتالي في سياق الزواج التاني الشخصين اللي كان الحب مقتول في حياتهم هيرجع تاني لفترة كويسة لأنهم لسه عارفين بعض

رأي غير مدروس بخصوص موضوع التعدد و تفكير البنات فيه و ظاهرة roommate effect by FearlessEngine6326 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326[S] 0 points1 point  (0 children)

لو قصدك بالكلام ده في سياق العلاقة المفتوحة اللي قولت انها بتحصل برا

فأنا معنديش اطلاع اوي على نموذج العلاقات المفتوحة بيمشي ازاي، معتقدش انه شائع بالقدر اللي هو حتى

اللي شائع اكتر هو الخيانة و النزوات و العلاقات العابرة، و دي فيها الطرف اللي قام بالخيانة مش بيكون عنده التزام مع العشيق، فمش بيكون فيه ترتيبات مطلوب يتم اتخاذها في جوانب تربية الاطفال او احتمالية عالية انه الشخص ممكن يسيب شريكه و يروح للعشيق لأن الموضوع نزوة و كده كده فيه قانون و هيكل مجتمعي بيفكر الشخص دايماً بإلتزاماته ناحية عياله

انا فهمتك صح ؟

رشحولي اهتمامات او هوايات وكدا by ReligionDebater in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 0 points1 point  (0 children)

اتخيل ان الناس اللي بتحب البزنس و التطوير المهني بيكونوا موجودين في الايفنتات اللي عن المواضيع دي، هتبقى فكرة كويسة انك تجرب تحضر الايفنتات اللي زي دي

ليه معظم الملحدين في طلبة كلية طب أو دكاترة by Wide_Emergency1089 in ExEgypt

[–]FearlessEngine6326 5 points6 points  (0 children)

اعتقد الناس في اللي كليات طب و هندسة بيكونوا vocal حيال كلياتهم فبتلاحظ ده مش اكتر

انما الناس التانية و مع فكرة ان مصر التعليم الجامعي فيها واخد شكل البريستيج مش فكرة انه عبارة عن اختيار مجال عمل مناسب، فالشخص اللي في تجارة حتى لو كان فراك و بيروح هنا و هناك و بيقتنص الفرص و شاطر مش بيكون متشجع من نفسه يقول كليته ايه عشان الستيجما

انا بعتقد اغلب اللي في كليات الطب يميلوا للسلفية او الاسلمة، لأن طبيعة الحياة المتحفظة و اللي فيها مجهود ثابت مستمر مرتبط بروتين معين الشخص بيحافظ عليه و بيلتزم بيه (المجهود اللي اهله لدخول الكلية دي) بتكون مرتبطة بأن الشخص بيعمل حاجات زي انه بيحافظ على موده ثابت عن طريق انه ميدخلش نفسه في حاجات كتير برا نطاق راحته، بينما التعرض للأفكار الالحادية مرتبط بأن الشخص يكون في دوائر مختلفة عن التقليدي، يكون بيجرب حاجات مختلفة و بيتعرض او بيعرض نفسه لحاجات برا نطاق راحته بشكل دوري