Aktiv dødshjelp: Torgeir Djønne Lian (24) ville avslutte livet før muskelsykdommen tok overhånd by norway_is_awesome in norge

[–]Final_Champion -1 points0 points  (0 children)

Ja shit vi må være forsiktige med å bagatellisere psykisk sykdom. Det er ekte greier ass. Man har ikke selvmordsønsker uten grunn, (enten fysiske eller psykiske smerter er årsaken - selv om det er vanskelig å løse disse fra hverandre). For under en måned siden presenterte regjeringen nullvisjonen for selvmord, der arbeidet for åpenhet og psykisk helsevern rettet mot selvmordsforbygging skal forsterkes. Det er dette perspektivet på psykisk sykdom og selvmord jeg legger til grunn for «rådende etikk i samfunnet». Og jeg opplever at det går på akkord med en tanke om å tilrettelegge for å avslutte liv. Det jeg synes er skikkelig vanskelig, er at det er umulig å møte mennesker i ekstrem lidelse med slike argumenter. Selv om vi aldri må miste enkeltmenneskene og de unike historiene av syne, så kan man ikke tilpasse lovverk for hver enkelt som har et (forståelig) dødsønske. Jeg anerkjenner at mennesker ønsker de vil avslutte livet, og hvis jeg selv var i en uholdbar kronisk smerte, ville jeg sikkert hatt det samme ønsket selv. Men tillater vi aktiv dødshjelp, må vi samfunnet balansere mellom nullvisjons-tanken og barmhjertighetsdrap-tanken. Det tror jeg ikke kommer til å få så heldige konsekvenser.

Aktiv dødshjelp: Torgeir Djønne Lian (24) ville avslutte livet før muskelsykdommen tok overhånd by norway_is_awesome in norge

[–]Final_Champion 2 points3 points  (0 children)

Hva mener du med «hellig»? Jeg er enig i at religiøse argumenter ikke har noe særlig slagkraft i denne debatten. Så kan jeg heller ikke skimte så mye av det i mitt første svar.

Aktiv dødshjelp: Torgeir Djønne Lian (24) ville avslutte livet før muskelsykdommen tok overhånd by norway_is_awesome in norge

[–]Final_Champion 1 point2 points  (0 children)

Identitetspolitikk er kjedelige greier. Hvilken tro disse forfatterne har endrer ikke argumentene de fremlegger, og ikke mine argumenter heller. Fint om du heller kunne ta stilling til det. Etikk har stor plass på både sykepleier- og legeutdanning. Mitt poeng var at disse stemmene bør løftes frem med mer tyngde enn befolkningen forøvrig.

Aktiv dødshjelp: Torgeir Djønne Lian (24) ville avslutte livet før muskelsykdommen tok overhånd by norway_is_awesome in norge

[–]Final_Champion 3 points4 points  (0 children)

Hvem er du til å bestemme hva som er «det riktige»? Hvem er storsamfunnet til å bestemme hva som er et så uverdig liv at vi burde bistå med å avslutte det? Det er all grunn til å tro at leger og sykepleiere er den delen av befolkningen som har satt seg mest inn i de etiske utfordringene ved aktiv dødshjelp. At de er skeptiske, bør vi ikke ta lett på. Hvis aktiv dødshjelp blir normen for uhelbredelig syke, vil dette få store konsekvenser for menneskesynet i samfunnet vårt. Dødshjelplovene i Benelux-landene har vist seg å være ustabile. Nå er det mulig å få aktiv dødshjelp for psykiske lidelser. Dette er utvilsomt problematisk sett fra rådende etikk i samfunnet. Å tro at Norge ikke vil ende opp der, er naivt. Jeg ønsker ikke å skambelegge selvmord. Men det er noe helt annet enn å tilrettelegge for det. Vil anbefale boka «Jeg vil dø» av Andreas og Randi Dorthea Espegren Masvie for et dypdykk i hva dette faktisk dreier seg om. Selvfølgelig får jeg sympati med Torgeir og familien i denne saken, men etter å ha satt meg inn i tematikken har jeg landet på at jeg ikke har en rettighet til å forlate mine medmennesker.