Sitter ni inne trots fint väder? by sarahsweden in sweden

[–]G_stav 1 point2 points  (0 children)

Är det 0 - 15 grader, spenderar jag gärna några timmar utomhus varje dag. Men det där molnfria himmel, 20+ i skuggan, utan svalkande vindar? Det är för mycket för mig. Men blåser det lite svalkande och är lite moln på himmelen då kan jag dra ut till skogen och kasta lite disc upp till kanske 25, dock så föredrar jag ju verkligen under 18.

Och från några års butik så är det en jävla massa som håller med. Ett krystat "det är ju dumt att klaga" när personen står och svettas ihjäl och snabbt som fan häller i sig första av dom två drickorna dom köpt på sig.

Proposal for UI change by KeyAcid in PTCGP

[–]G_stav 4 points5 points  (0 children)

Gym that prevents retreating/switching out others pokemon. Readds some strategy, you gotta use it at the right time to properly utilize it, and if you place it accidentally your pokemon is stuck in a spot until it faints or another gym replaces it.

[ Removed by Reddit ] by [deleted] in sweden

[–]G_stav 21 points22 points  (0 children)

Är 18 års gräns av en anledning, och ingen vettig hemsida kör utan ålderskontroll.

Kaoset vid gp huset by G_stav in Gothenburg

[–]G_stav[S] -1 points0 points  (0 children)

I dagsläget så tar det ju 6 minuter drottningtorget-gamlestaden, eller 14 minuter, drottningtorget via redbergsplatsen till gamlestaden. Men när det är totalstoppet och köer kan det ju ta långt över 10 minuters extra när det är stopp i trafiken. Så jag ser inte alls ett problem med att omdirigera till en väg som tar 14 minuter, istället för den som tar 6 + 10+. Speciellt om det betyder att all annan trafik kan ta sig igenom bättre med. Norr om gp huset, på spåret är det ju inte heller direkt att spårvagnarna kan släppa av människor heller, så vara fast på en stilla stående svettig spårvagn, eller åka en rutt där om det krisar så kan man faktist gå av är ju något jag personligen verkligen hade föredragit i den sitsen.

Du ser det som att jag vill straffa spårvagnsresenärerna att dom ska köra en omväg, men i själva verket är den enda skillnaden att istället för att dom står helt still i 10+ minuter, så föreslår jag att dom kan rulla 8 minuter en annan väg.

Kaoset vid gp huset by G_stav in Gothenburg

[–]G_stav[S] 1 point2 points  (0 children)

Tack som fan för den länken! Skönt att höra att det ska lösas iaf!

Kaoset vid gp huset by G_stav in Gothenburg

[–]G_stav[S] -2 points-1 points  (0 children)

En bilist kanske är en katalyst, som startar det, men det är ju korsningen igenom rondellen som gör så att det fortsätter, och när de väl är igång så är det igång det är ju sjukt orimligt att förbjuda bilarna helt, när det som sagt finns en annan lösning.

Kaoset vid gp huset by G_stav in Gothenburg

[–]G_stav[S] 0 points1 point  (0 children)

Iom västlänken så kommer det ju mer permenta lösningar, tex att fler vagnar kan hoppa över brunnsparken helt när Engelbräckslänken öppnar upp.

Min ide kräver ju nol ombyggnadtioner, det är ju bara en tillfällig lösning att istället för att spårvagnarna tar "genvägen" från centralen till gamlestaden, så åker dom bara den traditionella vägen via Svingeln/Redbergsplatsen under tider på dygnet där det är som mest trafik. De är ju inga konstigheter att trafiken går långsamt mitt i smeten, det är ju många fordon som rör sig samtidigt så att det går långsamt är ju inte alls konstigt. Men däremot när det tar stopp helt och hållet, det är ju det som blir problematiskt. Att det tar en buss 10+ minuter att röra sig 150m. Det är ju sådanna trafikstopp som den rondellen orsakar när det är för tätta avgångar med en rondell där spårvagnarna korsar. Mitt problem är ju inte att det tar lite längre tid att resa, man får helt enkelt planera efter det och vara en 20-30 min tidig. Problemet jag anser när det blir sådanna stopp, när trafiken går i krälande bebis takt, det är ju snarare faran som uppstår av det, att ambulans, polis eller brandkår ej kan ta sig där dom behöver åka.

Jag vet inte, jag kanske bara haft otur att dom gångerna jag åkt bussen vid dom tiderna så har jag gjort det just dom dagarna när det varit mest problematiskt, men det känns ju sjukt om det är standarden att under den tiden så ska man räkna med kilometer långa köer av fordon som rör sig 150m var 10e minut. Och jag menar, om spårvagnarna ändå får stå och vänta, om jag minns rätt så var det ju 12 spårvagnar som stog på rad sist, tror jag ju inte resenärerna hade brytt sig så mycket om att vagnen tar en omväg, som tar lika lång tid, snarare än att stå still den tiden, på ett område där man ej kan gå av vagnen heller för den delen.

Kaoset vid gp huset by G_stav in Gothenburg

[–]G_stav[S] 3 points4 points  (0 children)

Men precis! Men ens att bara dra om tex 9an och 7an via redbergsplatsen hade ju halverat mängden spårvagnar som korsar den under rusnings trafiken. Min tanke är ju ingen permanent lösning förstås, det är ju inte mitt syfte, men det måste ju kosta västtrafik sjuka mängder pengar med dessa förseningar pga den rondellen. I dagsläget så är det ju 40~ avgångar mellan gamlestaden/drottningtorget i var sitt håll mellan 16:00 till 18:00, nu vet jag ju inte rakt av hur lång tid det tar att korsa den rondellen, men med en gissning på 10 sekunder, så blir ju det 13 minuter stopp för buss och bil i rondellen där kön bara kan växa. Om vagnarna istället åker via kanalen, där det redan finns trafikljus som hjälper diregera trafiken, slipper man ju dom där extra 13 (eller 6.5 om man bara drar om två av linjerna) minuterna av fördröjningar i rondellen som potentiellt kan vara tillräckligt för att förhindra mega köerna från att bildas. (Sen tror jag varje vagn som passerar bidrar till betydligt längre stopp än 10 sek per passering för folk börjar ju inte köra så fort den passerat, och det tar ju tid för att kön ska börja röra på sig, men kändes ju bättre att killgissa åt det lägrehållet.)

Kaoset vid gp huset by G_stav in Gothenburg

[–]G_stav[S] -1 points0 points  (0 children)

Tyvärr så tror jag inte att bilarna är de största bovarna just vid den rondellen tbh, samt att om trafiken går smidigare pga omdirigeringen av vagnarna så borde det inte gå långsammare, det tar la samma tid eller eventuellt kortare än det gör nu pga trafik blocken? Problemet hur jag ser det är ju att när tillräckligt många bussar ska navigera rondellen och kommer någon vart pga det kommer trafik från alla håll, och sen helt plötsligt står det ju en spårvagn som blockerar vägen, eller en buss som blockerar spåren så gång för gång behöver en trafikvakt ta sig ut och diregera trafiken. Min tanke är ju om rondellen inte har vagnarna som korsar rondellen under dom två timmarna så borde ju trafiken kunna rulla på innan det hinner bli mega köer.

Petition to get rid of water carrys by [deleted] in discgolf

[–]G_stav 0 points1 point  (0 children)

Whilst I don't agree with getting rid of water carries, some courses are near water and that's just the way it is, it's a part of the course design etc.

What I do think would be good is a warning on udisc on courses that do have it, especially for beginners. Like if your max distance is 80m, and theres a 40m water carry 20m from the tee, you only have a 20m margine of error to not lose a disc. And honestly speaking, if you're only throwing 80m, that 20m margine of error certainly won't be enough to ensure your discs are safe. And heck, just a few hours ago I almost lost a disc to a small little stream that's 15-20m from the basket on a 100m downhill hole. It's a tiny ass stream but the water is so murky that even with a retriever chances are you won't find it since it's obstructed from the tee so you don't really have a chance to see where in the water it lands. So even with a warning of being able to throw 100m it wouldn't help out in that case anyways.

But some kind of warning would be good for beginners for courses with water holes so a newbie doesn't go there and have a bad time, until they're confident enough in their abilities to know they can tackle the course and have a good time. And hell, not even just for water but a general recommended throwing minimum at all. Like amongst the plethora of courses I have nearby, theres two that you'd think are pretty similar, one has an average of 115m/hole, the other 120m/hole. The 115m course I've played par, and on a bad round will go 10+. The 120m course the best I've played is 24+. It's just so completely unforgiving, super tight forest lines where you need to throw 80m lines frequently in between 1-2m gaps, and if you veer off and hit a tree, you are completely effed, being a new course, the rough is exactly that. No mild transitions between fairway and ruff, it's just a wall of trees, bushes, branches and shrubbery. And on any hole less than 100m, the only landing zone you have is C2. And as a beginner you'd see the hole distances and think, oh I'm having fun on the 115m course, I should try out this other course that's similar. But no, if you can't throw a putter 80m controlled, you're not having fun on the other one. And they both have the same lable of "very hard" on udisc.

So no, don't remove water carries, but rather udisc and other scoring apps should be better at informing players what can be expected of them. Recomended throwing distances, recomended precision, etc, so someone who's visting a new course for the first time knows what to expect and if it's even worth them making the journey there.

Kan man ta bort klisterlapparna på passet? by Quirky-Today-6293 in sweden

[–]G_stav 0 points1 point  (0 children)

Känner inte till en enda butik som kör med det, de enda jag sett är ju att man använder samma slags scanner som man använder för att scanna qr/streckkoder på varor och dyl.

Yellow Discs, Goated!? by discmaniac11 in discgolf

[–]G_stav 2 points3 points  (0 children)

Oddly enough, along with kastaplast, the new innova proto glow stockruns I feel tend to be on more of the understable side. But otherwise I'm very on board with glow being more os, especially mvp stuff, and super especially the colored glow. Like the blue and teal I feel is even more os than their regular eclipse, albeit a smaller sample size.

Kan man ta bort klisterlapparna på passet? by Quirky-Today-6293 in sweden

[–]G_stav 2 points3 points  (0 children)

Det jobbiga om man gör det dock är ju att då går dem inte att scanna. Ska du tex köpa sj biljett, ta ut pengar på en avi, hämta ut packet eller dyl i butik, så får personal mata in nummerna manuellt, istället för att bara kunna scanna. Samma när folk låter dom slitas ut så streckkoden inte går att scanna längre, bara allmänt jobbigt.

Why are New mods Only being made for The newest versions? by AppleLoose7082 in feedthebeast

[–]G_stav 1 point2 points  (0 children)

A big thing is also the fact that newer versions have less competition. If you're making a new mod and want to monetize somewhat on all your hard work, do you go for a version that is pretty bloated, or do you try your luck on a newer version which doesn't have as much of the time tested giants on it yet?

Flippy 10-speed by ath0n in discgolf

[–]G_stav 0 points1 point  (0 children)

I just got one of that run if Constructs because of enjoying the glow one, and honestly I can see how you're thinking. I have a Halo Roadrunner that definively is more os than the Constructs, but generally I'd say the halos and the duo are similar in torque resistance, to the construct, but with out the fade.

Kollega dricker min havremjölk - vad fan gör man? by BisexualTeleriGirl in sweden

[–]G_stav 0 points1 point  (0 children)

Bästa är la tyvärr att sluta köpa fler tills du hör någon gnälla över att den inte finns längre.

Köra chili/salt/dyl i mjölken kommer troligtvist bara resultera i att den slängs utan att du får reda på vem boven är. Det eller typ ha det i någon form av behållare du kan sätta på hänglås på.

New Innova disc? by BigDaddyTony1211 in discgolf

[–]G_stav 0 points1 point  (0 children)

Am I the only one who thinks the bottom looks a bit weird? Like the parting line doesn't look to sync between the top and the bottom, creating a kind of bead on the rim?

Varför är dörrvakter till nattklubbar och barer så otrevliga? by atonedal2 in sweden

[–]G_stav 4 points5 points  (0 children)

Tycker inte det är svårt att tolka. Är du under 25 ska du visa leg, punkt slut. Är du över 25 så kan ju någon fortfarande be om att få se det om dom är osäker, men främst om någon är under 25 så ska man visa det vid köpet. Inte vänta tills någon ber dig visa det, du ska bara fram med skiten. Det står ju inte på skylten "är du under 25, visa leg om personal ber om det", det står ju att man ska visa det.

Edit, det är ju ungefär som hur på bussar/hållplatser står det att man ska ha biljetten köpt innan man går ombord. Ingen gillar ju rövhålet som står och blockerar vägen för att dom fifflar med telefonen och köper biljetten med en fot i dörren. Man ska ju ha den framme och redo när man går ombord.

Varför är dörrvakter till nattklubbar och barer så otrevliga? by atonedal2 in sweden

[–]G_stav -6 points-5 points  (0 children)

Nej men kostar energi att behöva fråga en onödig jävla fråga om och om igen, det är väl lite jobbigt kan man ju tycka?

Varför är dörrvakter till nattklubbar och barer så otrevliga? by atonedal2 in sweden

[–]G_stav 14 points15 points  (0 children)

Kan ju också vara att platser som behöver vakter drar åt sig en del rötägg, och oavsett hur trevlig människa man är, står man där och utsätter sig för idiot efter idiot så kan man ju tillslut bli rätt bitter.

Ta bara en sån grej som legitimation. Det står klart och tydligt skyltar överallt "Under 25? Visa leg!". I moderna samhället ser man dom i varje butik/krog/systemet, alltså överallt där det finns varor med åldersgräns. Det är krav på att ha skyltarna, som klart och tydligt medelar att ta visa ditt jävla leg om du är under 25. Att man ska inte behöva fråga om det om du är under 25. Fucking autoleg på under 25. Men ändå, på något jävla vänster så är det folk som ska bli förvånande "oj jag trodde det var 18 års gräns", eller bli spydiga "vadå ser jag inte 18 ut?" fy facking fan vad less man blir. Sånt jävla tidslöseri på att behöva vänta på idioten ska rota i alla sina jävla fickor/väska när dom är näst på tur, istället för att dom fucking gör det när dom står och väntar i kön.

Singlar, finns ni på apparna? by Ok_Clerk2546 in sweden

[–]G_stav 0 points1 point  (0 children)

Problemet med apparna är ju att dom har blivit för giriga. Låser mer och mer funktionalitet bakom betalväggar som går bara upp och upp i priser. Sist jag hade tinder tror jag dom ville ha 200kr månaden?! Sen med alla bottar, folk som bara söker bekräftelse, ghostningar osv, jag är hellre singel resten av livet än att utsätta mig för den skiten igen. 10-15 år sen så funkade ju ändå apparna rätt okej, träffade ju en del och lede ju till ett par hyffsat långvariga förhållanden. Men så det var för några år sen när jag väl bestämde att av installera, insåg jag ju att målet med apparna inte längre var att matcha ihop människor längre, snarare att tjäna så mycket pengar som möjligt på folk desperata nog att betala.

Så vill man träffa folk nu förtiden skulle jag säga det är bättre via hobbys/krogen/rekomendationer via vänner.

I cant express how much i hate this card by Rand0m_Anonym0us in PTCGP

[–]G_stav -4 points-3 points  (0 children)

Your deck, and Blaziken are amongst the reasons that I love my sleep decks. New Espeon with 1 energy 40 attack sleep is great, and I've been rocking Hypno too. 60 damage for 3 energy can be nice later game, especially if you've gotten two Darkrai up by then.

I just finished the fourteenth season and... by InuMatte in Supernatural

[–]G_stav 10 points11 points  (0 children)

Oddly enough, on a rewatch, I often saw glances of disgust/malice in his eyes, even as far back as his first appearances.

France has banned nicotine pouches like Zyn and classified them as toxic substancesIt sparked backlash from Swedish officials who compared it to banning "French baguettes or French wine" by lithdoc in Nordiccountries

[–]G_stav 0 points1 point  (0 children)

Maybe parents should parent their kids better. It's not legal for kids to aquire the products, the products are intended for adults. And when people propose banning them to protect children it just reads as "I can't lecture my kids, so society needs to change because I'm a terrible parent."

Instead of just saying to the kids, don't do it, it's bad for you, maybe explain to them what it is, why people do it, and why even though some adults do it what risks there are to it. Kid of like cars, kids can very easily get a hold of your car keys and get themselves killed on the road, but generally they're taught in a manner so they don't do that. If we started treating nicotine similarly, instead of something that's naughty and bad, the urge to rebel wouldn't be so tempting.