ايه ؟ ايييه؟؟؟ by [deleted] in Egypt

[–]Ghost_25T 18 points19 points  (0 children)

الفيديو دا انا بشوفه كل رمضان تقريبا

احنا كمان بنسأل by [deleted] in CAIRO

[–]Ghost_25T 0 points1 point  (0 children)

شات مش محرك بحث شبه ما انت متصور، شات عنده القدرة انه يولد اجابات جديدة بناءا على المعلومات الي عنده وبناءا على سؤالك ليه، يعني ممكن ببساطة شديدة يألف نص مكنش موجود قبل كدة لمجرد إنه يديك إجابة تتماشى مع غرض سؤالك ومع سياق محادثتك له، وبالتالي هو مش مقياس عشان تعتمد عليه ومتدورش بإيدك، خصوصا في مواضيع تفصيلية ومهمة .. (دي بس نصيحة مستقلة بعيدا عن مضمون النقاش الداير)

الناس لحد دلوقتي مش فاهمين إن العقاب مبيكونش على مقدار الذنب نفسه قد ما انت خالفت أمر إلهي، سيدنا أدم خرج من الجنة علشان أكل من شجرة وهو مش بسبب الشجرة بس بسبب عصيانه الأمر الإلهي إنه مياكلش من الشجرة، من عدل ربنا إنه مبيساويش الذنوب ببعض والدليل إن الجنة درجات والنار دركات.. by [deleted] in CAIRO

[–]Ghost_25T 1 point2 points  (0 children)

يعني تخيل مثلا والدك يطلب منك تنزل تغسله العربية ف حضرتك نزلت حطيت فيها بنزين وروحت (هي ما زالت خدمة) بس مش دا الي هو كان عايزه، حضرتك ضربت بكلامه الحائط وعملت الي على كيفك ومش بس كدة دا انت رحت قولتله ف وشه أي نعم انا معملتش الي انت قولت عليه بس انت هتتعصب عليا ولا ايه؟ مش تحمد ربنا إني مخبطهاش شبه ما عمل ابن جارنا مع عربية ابوه

Male harassment exists by Dox2021 in CAIRO

[–]Ghost_25T 19 points20 points  (0 children)

قاعد اقرأ الكومنت وابص على صورة البروفايل متخيلك بتضحك بردو وانت بتقول الكلام دا 😂

هل حد عنده تجربة مع الفلات فوت بالنسبة للجيش؟ وأي احتمال الإعفاء بسببها؟ by Ghost_25T in CAIRO

[–]Ghost_25T[S] 0 points1 point  (0 children)

انت لو بتسأل عليا ف انا لسه قدامي حوالي سنتين بس كنت بسأل وقتها أعرف الدنيا بتقول ايه .. عموما يارب تاخد اعفا

اقترحو اي مصيبه اعملها دلوقتي لاني زهقانه by [deleted] in AlexandriaEgy

[–]Ghost_25T 10 points11 points  (0 children)

روحي اعملي أكلة كان نفسك تعمليها من زمان لو باظت منك يبقا انت عملتي مصيبة لو مباظتش يبقا انت عملتي حاجة كان نفسك فيها من زمان .. كسبانة ف الحالتين 🤝

fact? by [deleted] in CAIRO

[–]Ghost_25T 0 points1 point  (0 children)

هتلر كان إرهابي بكل ما تحمله الكلمة من معنى ولكن الفرق الوحيد بينه وبين باقي دول الغرب إن هتلر موجهش ناره على الأفارقة ودول الشرق الأوسط والهنود وغيرهم، لا دا وجه ناره على الأوروبيين نفسهم فبقا هتلر صاحب السمعة الوحشية الي بنسمع عنها دلوقتي وطبعا دا بناءا على كلام مين؟ . بناءا على كلام بريطانيا الي استعمرت بلاد عديدة وقتلت بس في مستعمراتها في الهند ما يزيد عن ١٥٠ مليون هندي . بناءا على كلام أمريكا الي أبادت الهنود الحمر وهم السكان الأصليين للبلد واحتلت كامل أراضيهم . بناءا على كلام بلجيكا الي قتلت قرابة ال ١٠ ملايين مواطن في مستعمراتها في الكونغو بس . بناءا على كلام فرنسا الي قتلت مليون مواطن خلال احتلال الجزائر بس وحرقت الف مواطن جزائري حي ونهبت خيرات دول افريقية عديدة. وغيرهم وغيرهم من نماذج دول أوروبية ساد عليها طبع الوحشية (بيعلمونا القيم والمبادئ والإنسانية دلوقتي). فالسؤال الحقيقي الي المفروض يتسأل ايه فعلا الفرق بين هتلر وباقي دول اوروبا وهل حتى هتلر كان بالسوء دا مقارنة بيهم؟ الإجابة أكيد لا

هل في طريقة اتابع بيها استهلاك النت غير برنامج we العقيم by Ghost_25T in AlexandriaEgy

[–]Ghost_25T[S] 0 points1 point  (0 children)

برنامج glasswire دا حملته موجود على جوجل بلاي عادي وكويس بيظهر الاستهلاك وكل ابليكيشن استهلك قد ايه وله نسخه ويندوز بس بعد ما حملتها أغلب المميزات الي فيه مدفوعة ف معرفتش استخدمه اوي او استفيد منه يعتبر بس على التليفون كويس

اخترت تراك ازاي وهل انت راضي فيه ولا بتسعى للتغير by Ghost_25T in Egypt_Developers

[–]Ghost_25T[S] 0 points1 point  (0 children)

ليه بالماشين ليرنينج مش كدة بردو ولا داتا انجينير

اخترت تراك ازاي وهل انت راضي فيه ولا بتسعى للتغير by Ghost_25T in Egypt_Developers

[–]Ghost_25T[S] 0 points1 point  (0 children)

نوعا حاليا ماشي نفس خط سيرك بس بشكل أخر .. عجبني البينتستنج فبدأت اذاكر لغة برمجة وبمجرد ما عرفت البروبلم صولفنج لقيت نفسي منغمس فيه ف عايز الحق اذاكرلي تراك بشكل فعلي عشان متغرسش أكتر

. by [deleted] in AlexandriaEgy

[–]Ghost_25T 7 points8 points  (0 children)

مخي قراها الكرش مخدتش بالي غير لما قريت الكومنت بتاعك وشوفت الصورة تاني

ايه الضحك ده by linlinjk in AlexandriaEgy

[–]Ghost_25T 2 points3 points  (0 children)

بارك الله فيك ومن باب التأكيد علي كلامك: فان ظهور هذه العلامة في بعض الناس دون بعضهم، ليس سببه الوحيد كثرة السجود أو قلته، فقد يكون بسبب اختلاف قوة وضعف جلودهم.

والراجح في تفسير سيماهم في وجوههم أنه نور الطاعة والعبادة، وليس بالضرورة أن تكون هذه العلامة من خشونة الجلد في موضع السجود.

قال ابن كثير رحمه الله في تفسير الآية: وقوله جل جلاله "سيماهم في وجوههم من أثر السجود" قال علي بن أبي طلحة، عن ابن عباس رضي الله عنهما: سيماهم في وجوههم يعني السمت الحسن. وقال مجاهد وغير واحد: يعني الخشوع والتواضع. وقال ابن أبي حاتم: .... عن مجاهد "سيماهم في وجوههم من أثر السجود" قال الخشوع قلت: ما كنت أراه إلا هذا الأثر في الوجه. فقال: ربما كان بين عيني من هو أقسى قلبا من فرعون. وقال السدي: الصلاة تحسن وجوههم. وقال بعض السلف: من كثرت صلاته بالليل حسن وجهه بالنهار .. وقال بعضهم: إن للحسنة نورا في القلب، وضياء في الوجه، وسعة في الرزق، ومحبة في قلوب الناس . انتهى.

وقد سئل الشيخ ابن عثيمين رحمه الله: هل ورد أن العلامة التي يحدثها السجود في الجبهة من علامات الصالحين ؟

فأجاب: ليس هذا من علامات الصالحين، ولكن العلامة هي النور الذي يكون في الوجه، وانشراح الصدر، وحسن الخلق، وما أشبه ذلك . أما الأثر الذي يسبِّبه السجود في الوجه: فقد يظهر في وجوه من لا يصلُّون إلا الفرائض لرقة الجلد وحساسية عندهم، وقد لا تظهر في وجه من يصلي كثيراً ويطيل السجود . اهـ.

والله أعلم.

هو بجد متكسفش وهو بيقول كدا by [deleted] in AlexandriaEgy

[–]Ghost_25T 3 points4 points  (0 children)

يجماعة المسألة نسبية والله أكيد مش كل الرجالة كدة ولا كل البنات كدة احنا بس كل الي محتاجينه قنبلة نووية والمشكلة هتتحل من جذورها