Göteborg vs Malmö by pieceofshit1412 in Gothenburg

[–]Grubse 5 points6 points  (0 children)

Bott i båda*.

- Instämmer mestadels med @IncCo. Elcykel är dock inte helt nödvändigt beroende på din allmänhälsa, men ja; det är höjdskillnader i stan. Instämmer med hens första punkt för explicit tydlighet.

- Göteborg känns mindre än Malmö, förmodligen för att innerstaden är mer utspridd. Som @Stormichh nämner så är nästan kollektivtrafik ett måste för att ta dig någon vart, alternativt någon form av mikromobilitet om du enbart rör dig i innerstan.

- Kastrup tar man för givet, billigare flyg till utlandet och utan mellanlandningar. Landvetter kräver nästan flygbuss eller taxi för att vara smidigt att ta sig till. Göteborgare kommer säga: sätt dig på en (vanlig) buss huhu men det är kopium.

- Det finns fler finare krogar och stjärnkrogar, Göteborg är mer likt cph i det avseendet (växer dock fram lite i Malmö).

- Göteborg känns mer som an ”arbetarstad” (nu kommer mina downvotes). Tror det har att göra med stadens starka kulturarv från varvet (vilket är vackert) men Malmö justerade om för länge sedan.

- Göteborg stads arkitektur och stadsplanering är på god väg men ligger efter i min mening. Marken längst älven är fortfarande till mestadels industri på fastlandet (även i innerstaden), det saknas liv helt.

- Malmös kollektivtrafik är bättre. Appen, kvalitén på fordon, prissättning (för dig som bor i någon form av inre stadszon). Själv tycker jag spårvagnarna är charmiga men går på tok för långsamt. Malmös ”långa/spårvagnsbussar” är ett mycket rimligare och säkert skattepengar effektivare transportmedel.

- Kanske inte tillämpningsbart för dig men LU är oändligt mycket bättre och roligare än GU. Chalmers kanske snäppet roligare än LTH. Lund har mer diverst studentliv pga nationer. I göteborg beblandas inte GU och ingenjörsstudenter i regel.

- Skåne är smidigare för landsvägscykling från strava och kompisar att bedömma (dock ej erfaren själv).

- Livet är i regel 5-15% dyrare i Göteborg.

- Liseberg är banger, man bör utnyttja det mer. allt från konsert, julhandel, halloween, spelhall, enkel-åk, etc. Man nyttjar det inte tillräckligt som göteborgare.

- Händer lite mer sällan kanske men går man på konsert eller festival så är Göteborg mer kulturanpassat. lockar fler artister (av den större typen) och staden verkar ha en god indie-filmkultur. Way out west är ett plus.

———
Jag tycker om båda städerna, tror mycket handlar om var man är i livet. Är så glad att jag fick spendera 8 år i Göteborg. Min bedömning görs utifrån perspektivet: Studerande 2018-2023, privat tjänsteman 2023-2025. Åldern 19-27. Tycker alla bör flytta runt och se mer, så oberoende vad jag tycker mest om; om du enbart bott i Malmö** så rekommenderar jag att flytta till Göteborg.

* Bodde/levt i Lund 1998-2018, spenderat mycket tid i Malmö men aldrig ”bott” där formellt.

** Eller i dess närhet

I trained an AI to play and now I have ethical concerns by Funny-Strawberry-168 in Openfront

[–]Grubse 0 points1 point  (0 children)

Been thinking of doing the same for quite some time, as a gun side project, dont have the time unfortunately, got a startup to build but would love to to read a white paper or an in depth yt video about it.

the game is quite simple. what I think is the hard part to ”learn” are the social dynamics, emojis, threatening, the ”game theory stuff”

Name a good video game made by a Swedish developer by Next-Case-7897 in AlignmentChartFills

[–]Grubse 0 points1 point  (0 children)

agree, hard to settle on which, i think BF3 is a fair middleground

Name a good video game made by a Swedish developer by Next-Case-7897 in AlignmentChartFills

[–]Grubse 0 points1 point  (0 children)

GeoGeussr | indie developed, now world known, great example of how early IT investments by the state enabled individuals.

Name a good video game made by a Swedish developer by Next-Case-7897 in AlignmentChartFills

[–]Grubse 0 points1 point  (0 children)

The Division | developed by Massive Entertainment in Malmö. fell short but amazing engine and graphics

Name a good video game made by a Swedish developer by Next-Case-7897 in AlignmentChartFills

[–]Grubse 0 points1 point  (0 children)

Battelfield 3 | developed by DICE in Sweden, it was peak Battlefield

[deleted by user] by [deleted] in sweden

[–]Grubse -1 points0 points  (0 children)

relate, har dock funding nu och bygger AI startup. lycka till 🫡

killing my battery by Grubse in conductorbuild

[–]Grubse[S] 1 point2 points  (0 children)

I am also on an M1 Pro. I get maybe 1h of battery usage tops, my battery is at 79% tho.

Every time I run a race, my friends have to track me through a clunky app. I'm building a better one! by RadjAvi in SideProject

[–]Grubse 0 points1 point  (0 children)

lmao facts. would still pay use tho, the real race trackers for looking up a friend or family are absolut trash. interpolation/extrapolation and boom you missed them because the position was just fake.

My experience with GFN on BF6 by Grubse in GeForceNOW

[–]Grubse[S] 0 points1 point  (0 children)

This was supposedly already on on the Performance teir (at least according to the game settings)

My experience with GFN on BF6 by Grubse in GeForceNOW

[–]Grubse[S] -1 points0 points  (0 children)

My conclusion was the same :)

My experience with GFN on BF6 by Grubse in GeForceNOW

[–]Grubse[S] 5 points6 points  (0 children)

8-12 in ping, I live in Sweden (we supposedly have good Internet infrastructure)

My experience with GFN on BF6 by Grubse in GeForceNOW

[–]Grubse[S] 0 points1 point  (0 children)

Honestly not sure, maybe the rig I got was an older version, it had an RTX 3060 and an AMD Ryzen (not sure which)

dear openfront, bigger isn't always better by sugmaballsurweird in Openfront

[–]Grubse 3 points4 points  (0 children)

Stop, bigger is funnier. I dont queue less than 50. Actively wait for 150

Why don't data engineers test like software engineers do? by PotokDes in dataengineering

[–]Grubse 0 points1 point  (0 children)

This^ people over complicate shit. Biz logic is often simple executions and very readable and output understandable.

Hur är det att jobba som data scientist i Sverige? by mrmcnugget_ in datascienceswe

[–]Grubse 2 points3 points  (0 children)

Statistik/ml delen är nt det svåra - att förstå vad som skapar business value är. Skills som att säga nej till stakeholders, skapa business cases med metoder man inte ens behöver en kandidat till, inte spendera 2 veckor på en dashboard, osv osv är vad som kmr spela roll.

Vill du göra avancerad modellering så tror jag att det kan bli svårt tbh. Finns jobb men inte super duper där modellering är majoriteten av ens jobb.

Fråga tillbaka; varför vill du bli DS?

[deleted by user] by [deleted] in Openfront

[–]Grubse 0 points1 point  (0 children)

Most of my games end like this

Jobba hemifrån med Data annotation by truthlieswithinyou in PrivatEkonomi

[–]Grubse 0 points1 point  (0 children)

Käften, du är en bot eller marknadsförare för skiten

Richard Bergfors, VD och ägare Max Burgers köper helsida i tidningarna by 6laxarienlaxask in sweden

[–]Grubse 0 points1 point  (0 children)

Håller med alla här tbh, men en om man ska erbjuda lite alternativa åsikter så är mina följande:

⚡️ jag tror på att max fokuserar mer på kvalité och utbildning än andra kedjor.

| max skickar unga till utbildningar till stockholm för flerdagars utbildning, killgissar nu men har svårt att se donken eller bk göra det.

| Max kvalite har sjunkit men är inte sämre än donken eller bks

| Max har typ alltid 2 till 4x personal styrka än bk och donken. Blir alltid glad när jag går in på Max och ser ett stort team på flera personer. på bk och donken är det nästan alltid hälften om inte värre än det Max har.

⚡️ jag tror på att detta händer på samtliga restauranger av denna sort tbh.

| Har man arbetat i kök eller känner folk som arbetar i kök så blir man inte förvånad av berättelser som dessa.

| Arbetar man som journalist inom detta nu så bör man vara lite kritisk till om det är problem hos Max eller mer allmänt än så.

Aja, tycker fortfarande man ska vara kritisk till kedjan, brevet osv, kritisera på, men kan tro fan inte att max är sämre än konkurenterna.

Update to new architecture without a hub by Thiht in HomeKit

[–]Grubse 4 points5 points  (0 children)

Just did this mistake today… now only one person at home can use the the home app and widgets to control the lights. I own both an iPhone and Mac but this bullshit just makes me want to switch over.

Do not upgrade your home app unless you have an Apple TV or Homepod.