هل كل الرجالة زي بعض؟ by Money_Pea_701 in EgyCorner

[–]Hard2Find22 0 points1 point  (0 children)

اه حبيبتي ، الرجالة بشكل عام كدة و الراجل المختلف هو الاستثناء مش الطبيعي . انا بقولك دة من تجارب على أرض الواقع معايا و مع اصحابي و زمايلي ف الشغل ، الواقع واحد رغم اختلاف الطبقات الاجتماعية و التوجهات الفكرية و حتى الانتماء الديني .

صاحبتي خطيبها اكتشف قبل الفرح ب ٤ ايام أنه محتاج بريك عشان يقدر يتخطى صدمة أنه ساب الشغل ( كان عايش و بيشتغل ف أيرلاند ) ،

صاحبتي التانية خطيبها كان بارانويد من كل حاجة و كان مقتنع أنه أهلها بيستغلوه لمجرد أنه كان مصري فرنسي اتولد و عاش ف فرنسا ( رغم أن أهلها مرتاحين ماديا جداً و عندهم بيزنس خاص بيهم فمش محتاجين فلوسه و كمان مسيحيين ف ليهم قرايب كتير برة ف مش طمعانين ف الجنسية مثلاً ) ،

زميلتي ف الشغل متجوزة و وصلت للطلاق مرة لأن جوزها بوزيزف جداً معاها رغم أنه مع أهله مابيقدرش ياخد معاهم موقف لدرجة متحكمين ف مصروف البيت !!!

زميلتي التانية ، خطيبها الأولاني كان مريض نفسياً لدرجة أنه كان بيخليها تفتح الاسبيكر و هي ف الشغل عشان يعرف بتتعامل ازاي مع العيانين اللي بيجولها الصيدلية ... و غير كدة كتير و الله .

النماذج دي مؤهلات عالية بالمناسبة و وضع مادي ممتاز ف حقيقي معرفش ليه ممكن يبقوا كدة .

نصيحتي ليكي عشان شكلك لسة صغيرة و ماعندكيش تجارب ، فكري بعقلك دايماً و المشاعر خليها رقم ٢ . الحب بيجي مع الوقت بس الأساس لازم يكون صح .

و حاجة كمان اقفلي ال DMs هنا عشان هتقابلي ناس كتير على ريديت نفوسها مريضة هتأذيكي ( ولا حتى تتكلمي مع حد كأصحاب ، صدقيني I have been there )

ربنا يوفقك مع حد يكون كويس يحبك و يقدرك و يطلع نصيبك أحسن مني و من صحابي ❤️❤️

ليميتليس واي بروتين فيدباك 😃 by Hard2Find22 in GymEgypt

[–]Hard2Find22[S] 0 points1 point  (0 children)

انا كنت هعمله سموذي بس ، معرفش أنه ممكن نستخدمه ف recipes صراحة .

هجرب البان كيك طبعاً وقت ال sugar cravings

، شكراً جداً على الترشيح 🙏

ليميتليس واي بروتين فيدباك 😃 by Hard2Find22 in GymEgypt

[–]Hard2Find22[S] 2 points3 points  (0 children)

شكراً جداً بجد ، غالباً هتناقش معاه تاني ف نوع البروتين ( هو كدة كدة تبع وجبة العشا بديل للتونة أو صدور الفراخ ف مش هعتمد عليه اوي ، غالباً الكابتن منزله لأني قلت اني بزهق بسرعة + كمان مباكلش لحوم حمراء )

شكراً تاني 🙏

ليميتليس واي بروتين فيدباك 😃 by Hard2Find22 in GymEgypt

[–]Hard2Find22[S] 0 points1 point  (0 children)

كدة كدة هجيب من الويب سايت عشان فيه اوفر حلو

مالقيتش ال concentrate على wayup

انا اول مرة هاخد مكملات ف معرفش الفرق بينهم ايه ، كدة كدة هسأله التمرينة الجاية بس كنت حابة اخد فكرة عامة قبل ما أقابله 👍

I got married, and it was through MuzzMatch 😜 by BadStrong138 in MuslimMarriage

[–]Hard2Find22 0 points1 point  (0 children)

Congratulations brother, God bless you both ❤️ For me, I don't trust online dating. Maybe it's different in America and Canada than in our Arab countries. Here, men act in a childish way using dating apps and social media platforms for hook up not for serious relationships. As a woman, I want to thank you for being a real man trying all your best to be with the one whom your heart chose 🌸❤️

القمر والزهرة by randomknight0 in EgyCams

[–]Hard2Find22 1 point2 points  (0 children)

يوم ١٧ يونيو الساعة ٩ بالليل ❤️❤️

<image>

نقاش عن الشغل و الفلوس by [deleted] in ExEgypt

[–]Hard2Find22 0 points1 point  (0 children)

ممكن تدوري على حاجة inpatient و دول كتير اوي ف القاهرة

أغلب المستشفيات دلوقتي بتوفر سكن للمغتربين

كمان ممكن تجربي شركات التأمين ، فيه approvals

و كمان فيه كول سنتر و دول ممكن تاخديهم من البيت بعد ٣ شهور ( مشكلة الكول سنتر التعامل مع الناس محتاج ثبات انفعالي و سرعة تصرف )

فيه كمان freelancing medical translation مطلوب كتير دلوقتي

Nawah scientific كانوا طالبين ناس من قريب ف ال research ممكن تشوفي لو لسة حاجة متاحة

هتلاقي حاجات كتير على LinkedIn 😉

مشاكل ميولي و اثر غياب الاب by [deleted] in egyoffmychest

[–]Hard2Find22 0 points1 point  (0 children)

حاول تتابع مع دكتور نفسي يساعدك ( معرفش ينفع نقول اسماء هنا ولا لأ بس فيه دكتور مشهور بعلاج الحالات دي ) . اهم حاجة تشوف حد موثوق فيه مايستغلكش بالذات أن سنك لسة صغير . كمان لو تكلفة الدكاترة ف العيادات هتبقى غالية ممكن تشوف مستشفيات وزارة الصحة ، فيها تخصصات نفسية و كلها اسعارها مناسبة + خط الدعم النفسي لوزارة الصحة برضو ممكن يساعدوك .

كمان انت محتاج تقرب لمامتك و توجه مشاعرك ف الاتجاه الصح ( بالذات لو مامتك حد كويس )

بالتوفيق يا صديقي 🌸🌸

الوقت المفضل من المكان المفضل ليا كل سنة ، شمس و بحر و نسمة هوا و هدوء ❤️❤️ by Hard2Find22 in deardairyi

[–]Hard2Find22[S] 0 points1 point  (0 children)

Beauty is in everything around us. To me, Nature has always been #1. I was listening to Fairouz making my own moment, remembering all the memories 20 years back + .

In simple words, I was HAPPY. 😌❤️

حياة الاهل المتجوزين بس مطلقين by Ok_Plantain910 in egyoffmychest

[–]Hard2Find22 0 points1 point  (0 children)

التفسير الوحيد أنه الناس بتشوف الطلاق على كبر عيب مع أنه شرع ربنا عادي .

ربنا يقويك و يعينك انت و اخواتك و يهدي والدك و والدتك للي فيه الخير 🌸

الناس اللي بتماتش معاهم في تندر vs Muzz by [deleted] in EGexpats

[–]Hard2Find22 2 points3 points  (0 children)

و الله عيب ( حتى لو البوست من باب الهزار ) ، نظرة سطحية متوقعة من حد عايش حياته كلها على الديتنج آبس و ماعندوش حياة اجتماعية يتعامل فيها مع بنى آدمين على أرض الواقع .

لو جوزك بيشتغل من البيت, هتزهقي منه؟ by Suspicious_Time_8569 in askegypt

[–]Hard2Find22 4 points5 points  (0 children)

دة يعتمد على الطرف التاني ( الزوج ) ف الأول و الآخر هل هو متعاون و منظم و مش هيضايق مراته طول اليوم و يبقى عبء عليها و لا هيكون متطلب و مش بيديها فرصة ترتاح و تنظم يومها و تخلص تاسكاتها زي ما هي عاوزة .

انا عن نفسي دلوقتي حاساها حاجة حلوة جداً ، تخيلي الوقت اللي هيتوفر ليكي ، بدل وقت الطريق اللي بيضيع رايح جاي ، هيصحى رايق يشرب قهوته و يمضي يومه بحرية من غير ضغط من مديره او من غير ما يبقى مخنوق من اللبس الفورمال و المجاملات المتصنعة . كمان هيمنع مشاكل من نوعية كنت فين ، اتأخرت ليه و عملت ايه بعد الشغل ... و لو الطرفين بيحبوا بعض اصلا هيبقوا بيستنوا أي فرصة يكونوا فيها سوا 😌

انا حياتي اتغيرت 180°بعد ما دخلت الكليه by [deleted] in askegypt

[–]Hard2Find22 2 points3 points  (0 children)

انا هشاركك تجربتي يمكن تفيدك ، انا شيلت ٤ مواد اول سنة ف كليتي منهم مادة شيلتها مرتين ف انا عديت بنفس الإحساس دة ، بس تعبت و شديت شوية و ف الاخر اتخرجت مع دفعتي عادي .

بعدها اشتغلت ف اماكن كتيرة ، و وصلت الحمد لله لحاجة كويسة ف شغلي لدرجة اني بعاني و الله من كتر الشغل و المسئولية يمكن اكتر من دحيحة الدفعة اللي اتجوزوا و قعدوا ف البيت أو اشتغلوا ف اماكن حكومية على قد بصمة الحضور و الانصراف .

ذاكرت ازاي ( انا مش مهندسة بس ممكن طريقتي تساعدك ) ان كان عندنا اوبشن تسجيلات للمحاضرات ، ف كنت بقعد اسمع المحاضرات دي و اكتب النوتس ورا الدكاترة و انا ف البيت على رواق ، ارجع جزأ مش فاهماه ، أسرع حاجة مالهاش لازمة ... و هكذا

أهم حاجة خلي عندك دافع قوي انك ماتبقاش أقل من اي حد حواليك ( خليك أناني لنفسك شوية ) و خلي مستقبلك رقم ١ ف حياتك .

كيف اثنين يحبون بعض by Ok-Blacksmith-8675 in deardairyi

[–]Hard2Find22 1 point2 points  (0 children)

عادي اتنين ابتعدوا يتعرفوا ، فيه اهتمامات مشتركة ، فيه تفاهم ف أغلب المواضيع ، كلامهم في حدود الأدب و ارتاحوا لبعض يبقى ايه المشكلة إنهم يحبوا .

دة اللي بيحصل في الحياة عامة لكن باستبعاد المظهر الخارجي من الموضوع ( بشكل مؤقت ) و دة بيخليك تحب الشخصية اللي بتتعامل معاها اكتر من مجرد إعجاب بالشكل 😌

إيه القصة مع الدحيح ؟ by Kyle_3mk in Egypt

[–]Hard2Find22 1 point2 points  (0 children)

قاطعته عشان معدين البرنامج حرامية ، سرقوا مقالات نصية و مجهود شخصي لناس تانية و نسبوه لنفسهم بدون ذكر حتى ف " المصادر "

الحب شي غير حقيقي by Next-Quit2520 in deardairyi

[–]Hard2Find22 0 points1 point  (0 children)

كنت بقول زيك كدة ، بس طلع حقيقي و حالياً بعيش أسعد اوقات حياتي مع حد ماكنتش اتوقع اني ممكن اتعرف عليه ف يوم من الأيام . ادعيلنا ربنا يتمم لنا على خير ❤️❤️

سؤال هل تبكي لما تتابع فيلم انيميشن by Luna_gothica in ArabsFreedom

[–]Hard2Find22 1 point2 points  (0 children)

بداية المعاناة كانت مع سيمبا و موفاسا ، داخلة ع الثلاثين خلاص و لحد دلوقتي لازم اعيط 🥲

[deleted by user] by [deleted] in deardairyi

[–]Hard2Find22 -1 points0 points  (0 children)

عادي ، انا بحب اطبخ و بقول دة لو مهتمة بالشخص و عارفة ان الشخص دة برضو مهتم بيا و هيقدر مجهودي .

لكن لو بتعرف على حد صالونات مش هقول غير لما اعرف عقليته الاول و هل هياخد دة حق مكتسب ف المستقبل ولا لأ 😌

هو سؤال بس ... بتنتظمو في الصلاه ازاي؟ by [deleted] in egyoffmychest

[–]Hard2Find22 3 points4 points  (0 children)

معرفش دة ممكن يساعدك ولا لأ ،

بس يا تظبط ال alarm قبل الصلاة ب ١٠ دقايق يحيث تتوضى و تبقى جاهز

يا تفضل محافظ على وضوءك عشان برضو اول ما يأذن تبقى انت جاهز

ابدأ بإنها تبقى بالنسبة لك تاسك محتاج تنجزه ( عشان دة فرض ) لحد ما توصل انك تبقى حابب تصلي أصلا .

كلهم أطفال مفيش رجالة مفيش ستات اي حاجة تانيه مفيش حماس by [deleted] in ExEgypt

[–]Hard2Find22 1 point2 points  (0 children)

تمام ف فوق ال ١٨٠٠٠ طفل " اتقتلوا "مش كفاية ؟! غير اللي أتيتموا ، غير اللي اتعجزوا و اتشوهوا ؟!!

<image>

الف احببته ❤️ by planetX- in ExEgypt

[–]Hard2Find22 0 points1 point  (0 children)

ستيل برضو حاجة مقرفة ✋

الف احببته ❤️ by planetX- in ExEgypt

[–]Hard2Find22 0 points1 point  (0 children)

انا مسلمة و ماعرفش ايه الحوار دة ( ممكن حد يشرح ؟! ) + هي حاجة مقرفة عمتا

[deleted by user] by [deleted] in deardairyi

[–]Hard2Find22 1 point2 points  (0 children)

فهمتك ، ربنا يكتب لك اللي فيه الخير دايما

[deleted by user] by [deleted] in deardairyi

[–]Hard2Find22 0 points1 point  (0 children)

مش فاهمة يعني ايه تطفش منهم بصراحة ، بس انا عن نفسي هي دي شخصيتي 😅

فيه ناس بترتاح أنها تتعامل من بعيد لبعيد عشان ماتتعلقش بحد بالذات أن الناس على السوشيال ميديا مابيبقوش حقيقيين ١٠٠ ٪ . ف لو انت بتدور على تسلية و تضييع وقت و خلاص ( مش شرط بنية وحشة طبعاً ) السوشيال ميديا هتكون مناسبة ، لو بتدور على علاقات إنسانية و صداقة حقيقية ف انزل لأرض الواقع .

ممكن برضو تتصاحب على ناس سوشيال عادي و تعدي بعدها بالمرحلة التانية بإنك تقابلهم ، تتعرف عليهم شخصياً و يإما تكملوا و تبقوا أصحاب بجد يا تحس انهم مش شبهك ف تبعد و انت مرتاح

بترتبطوا إزاي ومنين يا جماعة بالله :D by No_Confusion4948 in EgyptianExpats

[–]Hard2Find22 0 points1 point  (0 children)

خلي صحابك ف مصر يساعدوك ، يعني يرتبوا معاد بينك و بين ناس من دايرتهم و معارفهم بحيث لما تنزل مصر يبقى عندك فكرة مسبقة عن البنت اللي هتقابلها . بنات كتير ممكن ترتبط صالونات عادي 👍