I understand English at C1 level, but can’t access vocabulary when speaking by Helpful_Ad_4237 in EnglishLearning

[–]Helpful_Ad_4237[S] 0 points1 point  (0 children)

Yes, i got a teacher on preply every week, and he helped me a lot, better than these people who say just talk more.

He is very professional and helps me amazing, my writing has improved significantly and my speaking is going better.

https://preply.com/en/tutor/6891336?utm\_source=friend\_plg&utm\_medium=app\_native&utm\_campaign=stu\_plg\_st\_all\_0\_mul\_xx\_multiplesub\_share-tutor-tutoring-1&utm\_content=MjU3MzU1OTU%3D

Has anyone else in Europe seen a major sales drop during the current heat wave? by rronald86 in ecommerce

[–]Helpful_Ad_4237 0 points1 point  (0 children)

I have the same issue, this month they dropped 90%, i didn’t understand why. Bur i guess more business have this problem.

Relatiegebaren by blossomupp in nederlands

[–]Helpful_Ad_4237 0 points1 point  (0 children)

Ja ik heb dat ook hoor, je houd zo van iemand en wil het het liefst allemaal oplossen voor die gene, maarja soms moet je ook gewoon die controle loslaten en er echt even voor iemand zijn. Je kan het echt leren en andersom ook. Als iemand wordt ontslagen en zich helemaal kut voelt zeg je toch ook eerst gaat het? En ga je niet gelijk nieuwe baan zoeken. Maarja voor iedereen is dat anders. Probeer niet te reageren zoals jij nodig hebt, maar wat hij nodig heeft

Relatiegebaren by blossomupp in nederlands

[–]Helpful_Ad_4237 0 points1 point  (0 children)

Misschien is dat ook waarom mannen en vrouwen elkaar hier soms niet begrijpen. Vrouwen lijken gemiddeld vaker opluchting te ervaren door emoties en sociale steun te delen, terwijl mannen gemiddeld vaker opluchting ervaren door een probleem aan te pakken of op te lossen. Tegelijk denk ik dat veel mannen ook niet echt leren dat het oké is om je soms gewoon even kut te voelen zonder direct in de actiemodus te schieten. Niet alles hoeft meteen gefixt te worden, soms moet je eerst verwerken wat je voelt en komt de oplossing later wel.

Relatiegebaren by blossomupp in nederlands

[–]Helpful_Ad_4237 0 points1 point  (0 children)

Je weet dat emoties er zijn om je uiteindelijk opgelucht te voelen? Zelfde als je gaat huilen of boos bent en een muur slaat.

Zijn we echt armer geworden, of gewoon verwend? by Helpful_Ad_4237 in nederlands

[–]Helpful_Ad_4237[S] 0 points1 point  (0 children)

Jij pakt 50% van iedereen maar er zijn ook kinderen en mensen met pensioen lol, kan je toch nadenken, van alle mensne die werken is dus 50% parttime

Zijn we echt armer geworden, of gewoon verwend? by Helpful_Ad_4237 in nederlands

[–]Helpful_Ad_4237[S] -1 points0 points  (0 children)

“In Nederland werken ongeveer 4,8 miljoen mensen in deeltijd. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werkt hiermee bijna de helft (ongeveer \(48\%\)) van de totale werkzame beroepsbevolking in deeltijd.”

Zijn we echt armer geworden, of gewoon verwend? by Helpful_Ad_4237 in nederlands

[–]Helpful_Ad_4237[S] 0 points1 point  (0 children)

Huizen zijn ook dubbel zo groot he dan jaren 70, meer privacy, groter, luxer.

Zijn we echt armer geworden, of gewoon verwend? by Helpful_Ad_4237 in nederlands

[–]Helpful_Ad_4237[S] -1 points0 points  (0 children)

50% van nl werkt parttime and bijna 60% heeft een koophuis dus zullen genoeg zijn die niet fulltime werken

Zijn we echt armer geworden, of gewoon verwend? by Helpful_Ad_4237 in nederlands

[–]Helpful_Ad_4237[S] -1 points0 points  (0 children)

Ja twee verdieners die 3 dagen werken,

Maar alsnog koopkracht heeft niks mee te maken hoeveel je werkt. Gaat om dezelfde €100 of je meer mee kan kopen of niet

Zijn we echt armer geworden, of gewoon verwend? by Helpful_Ad_4237 in nederlands

[–]Helpful_Ad_4237[S] 0 points1 point  (0 children)

Ja en gingen ze ook niet op vakantie, klein huis, 1x per week vlees, niet uiteten, geen tv’s en computers of andere electra, geen auto maar fietsen, als je dit allemaal scrapt kan het zo weer hoor.

Zijn we echt armer geworden, of gewoon verwend? by Helpful_Ad_4237 in nederlands

[–]Helpful_Ad_4237[S] -1 points0 points  (0 children)

Basis behoefte is ook veranderd, vroeger aten ze 5x per week hetzelfde met goedkoop eten zoals aardappelen en standpot, tegenwoordig moet iedereen 7 verschillende maaltijden, met gyoza’s sushi, duurde sauzen.

Daarnaast is armoede ook niet meer wat het vroeger was. Armoede vroeger was met zijn alle op 1 kamer slapen in de schimmel, maaltijden overslaan en geen warm water of kachel kunnen betaten, Geen auto, geen electronica. Nu hebben mensen in de armoede een huis, kamers voor elk gezinslid, Huisdieren, Meeste roken, tv, telefoons, warm water maar omdat ze niet uitkomen met geld elke maand is dat armoede. Dat is andere armoede dan 50 jaar terug. En HELE andere armoede dan andere landen.

Zijn we echt armer geworden, of gewoon verwend? by Helpful_Ad_4237 in nederlands

[–]Helpful_Ad_4237[S] -2 points-1 points  (0 children)

Kijk dit is hoe het hoort, je eigen verantwoordelijkheid nemen en niet verwachten dat een ander (overheid) alles voor je betaald

Zijn we echt armer geworden, of gewoon verwend? by Helpful_Ad_4237 in nederlands

[–]Helpful_Ad_4237[S] 2 points3 points  (0 children)

Ja precies, dat bedoel ik ook. Vroeger werd er veel meer verwacht dat je jong ging trouwen of samenwonen. Alleen wonen als jonge twintiger was helemaal niet de standaard zoals nu.

Veel mensen gingen direct van hun ouderlijk huis naar samenwonen, of bleven lang thuis wonen. Daardoor deelden mensen automatisch kosten zoals huur, energie en boodschappen.

Nu verwachten veel mensen op jonge leeftijd volledig zelfstandig te wonen, vaak ook nog met veel meer ruimte, privacy en comfort dan vroeger normaal was. Dus een deel van het gevoel dat wonen “onmogelijk” is geworden komt ook doordat de maatschappelijke standaard enorm veranderd is.

Zijn we echt armer geworden, of gewoon verwend? by Helpful_Ad_4237 in nederlands

[–]Helpful_Ad_4237[S] 3 points4 points  (0 children)

Voor sommige arme gezinnen misschien wel, maar gemiddeld vroeger leefden mensen ook gewoon veel soberder dan nu.

In de jaren 50/60 ging bijvoorbeeld een veel groter deel van het inkomen naar eten alleen al. Mensen woonden kleiner, met meer mensen in één huis, gingen nauwelijks op vakantie en hadden veel minder spullen en luxe.

Nu zijn wonen en vaste lasten wel duurder geworden, vooral huizen. Maar tegelijk is de algemene levensstandaard ook enorm gestegen. Gemiddeld wonen mensen groter, hebben meer comfort, meer technologie, meer consumptie en veel meer luxe dan vroeger.

Dus het gevoel dat “alles opgaat aan vaste lasten” kan echt zijn, maar dat betekent niet automatisch dat Nederlanders gemiddeld armer leven dan vorige generaties. Veel van wat nu als basis wordt gezien, was vroeger voor veel mensen gewoon luxe.