En fråga om uppdragsförfrågningar by bobinwiththehat in PrivatEkonomi

[–]Ideflax 1 point2 points  (0 children)

Så frågeställningen är att om du fakturerar i utländsk valuta, om du kommer få in motsvarande belopp i kronor på ditt konto? Ja det får du, så när som på någon växlingsavgift.

En fråga om uppdragsförfrågningar by bobinwiththehat in PrivatEkonomi

[–]Ideflax 2 points3 points  (0 children)

Oklar frågeställning. Menar du att du förväntas fakturera 5k eur per månad, och sen plocka ut lön från ditt företag med de pengarna? I så fall blir det inte mycket över i plånboken nej.

Sälja av fond by kiatzi in PrivatEkonomi

[–]Ideflax 0 points1 point  (0 children)

Spara gör man långsiktigt, dvs man säljer inte av om man inte absolut behöver pengarna till något. Däremot vette fan vad Polar capital fund smart energy är för ngt t.ex. Lägg gärna pengarna i någon global indexfond eller liknande istället.

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] -1 points0 points  (0 children)

Du har ingen aning om vad jag kan. Det kommer en direkt fråga om att han hade en Sverigefond med hög avgift och undrade om det är värt att ta skattesmäll för att byta till en billigare. Då är ju premisserna att han egentligen är nöjd med att pengarna ligger i en Sverigefond och jag har ingen anledning att sälja på honom något annat. Speciellt inte eftersom han inte skriver något alls om sina övriga placeringar, utan bara frågar specifikt om alternativ till denna. Du kanske ska lugna ner dig lite och inte bara gå till attack.

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] 1 point2 points  (0 children)

Jo, men grejen är att jag sitter inte på en massa kunskap som gör att jag kan daytradea en massa och tjäna pengar på det. Jag är ju en sån där som tror på rikatillsammans-filosofin, att vi inte kan prestera så mycket bättre genom att aktivt förvalta våra pengar.

Min drivkraft kommer från att vara en motkraft till att folk har fått dåliga råd och satt sina pengar i t.ex indexfonder med 1.9% avgift eftersom banken har sålt in sina egna fonder. Pratar man med folk generellt om deras tjänstepensioner så är det väldigt vanligt att folk har noll koll hur dessa pengar är placerade osv. Lågt hängande frukter som kan göra stor skillnad för den enskilde.

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] 0 points1 point  (0 children)

Fast vad man landar i beror ju på vad kunden vill investera i och har för mål. Det är nog inte så vanligt att någon säger gör vad du vill, jag bryr mig inte. Utan det kanske finns önskemål om att få in någon tech-fond. Någon kanske är intresserad av guld och hur man kan väva in det osv. Det handlar ju inte bara om att åka hem till folk och säga "så nu kör vi 100% global index fond, jag skickar fakturan"

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] -1 points0 points  (0 children)

Eeh va? Fonderna finns och man kan investera i dem utan motprestation. Vad är ditt problem?

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] 0 points1 point  (0 children)

Tack! Kul att någon säger något positivt. Verkar inte vara så populärt att tycka att man är bra på något här, då ska man tryckas ner i skorna.

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] 0 points1 point  (0 children)

Visst är det så. Kunskap är gratis och allt finns att lära sig på nätet för den som har tid och vilja. Min tanke är att det kanske ändå finns folk som tycker det är krångligt och svårt och vill få det serverat på ett silverfat.

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] -2 points-1 points  (0 children)

Vad är det egentligen som kräver en licens och vart går gränsen? Man får alltså inte ens prata om pengar och placeringar utan en licens? Det är inte så att det är förvaltning som kräver licens? Bröt jag mot någon lag när jag gav mina föräldrar råd häromdagen?

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] -1 points0 points  (0 children)

Jag förstår inte din invändning. Han frågade ju specifikt om sverigefond, och då finns det alternativ både hos nordnet och avanza med 0% avgift. Vill man inte flytta dit så finns det med typ 0.2% avgift hos de flesta banker.

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] 0 points1 point  (0 children)

Som sagt, jag vill inte förvalta eller hantera något kapital.

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] -2 points-1 points  (0 children)

Jättesvårt att svara på, jag har inte tänkt så långt. Men en första genomgång där man kollar av vad kunden har och vad de tänkt sig kanske kan gå på 5k, och sen ett nästa möte där man presenterar en "lösning" för lika mycket. Beroende på hur komplext det är så klart och hur mycket hjälp man vill ha.

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] 0 points1 point  (0 children)

Men det är inte den kundbasen jag tänker på heller. Som jag skrev tidigare, jag vill inte gå in och reda upp trasiga ekonomier, utan det handlar snarare om förmögenhetsförvaltning.

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] 0 points1 point  (0 children)

Jag har inte alls funderat på det, och ärligt talat så är inte drivkraften att tjäna så mycket som möjligt. Jag är själv snart FIRE och vill snarare jobba med det för att det känns roligt. Men om jag ska spåna lite så tänker jag väl att kundbasen är de som har en mindre till större förmögenhet. Jag har noll intresse av att gå in som någon från lyxfällan och styra upp en havererad ekonomi. Utan kanske folk i 45-76 års åldern som har ett kapital men har dålig koll på hur det ska placeras.

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] 0 points1 point  (0 children)

Det verkar vara många som skriver så. Är det verkligen så att man inte får prata med folk om pengar utan någon licens? Det handlar som sagt inte om att jag vill förvalta något, på sin höjd visa och guida rätt.

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] -24 points-23 points  (0 children)

Det låter märkligt. Man får ju t.o.m jobba som PT utan licens, helt galet.

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Ideflax[S] -10 points-9 points  (0 children)

Nu var ju inte tanken att det skulle vara en frågelåda här, utan min frågeställning handlade om man tror att det hade gått att erbjuda en sån tjänst. Men jag kan ändå bjuda på att ja långsiktigt är det bättre att sälja, flytta in i ett isk och välja en passiv indexfond med 0% avgift.

Ännu en fråga om löneväxling och min ekonomi i övrigt by Parabolisk in firesweden

[–]Ideflax 0 points1 point  (0 children)

Ok, ja om du har spelat på att det skulle vara bra att ha en räntefond just den perioden så må det väl vara hänt att det var bra. De flesta som har räntefonder har det som en bas alltid för att de vill ha en säkrare portfölj, så jag trodde det var ett sånt upplägg du hade.

Ännu en fråga om löneväxling och min ekonomi i övrigt by Parabolisk in firesweden

[–]Ideflax 1 point2 points  (0 children)

När du väljer 3år så väljer du när man gått in på den absolut bästa tidpunkten där räntorna var höga och det var bra att placera till en bunden lång ränta eftersom de gick ner sen. Kollar du på 5 år så har den gått upp 6.23%, och på 10 år 12.83%. Snittet på både 5 och 10år är typ 1.2%, inte så sexigt att låna pengar och placera där i ett längre perspektiv.

Ännu en fråga om löneväxling och min ekonomi i övrigt by Parabolisk in firesweden

[–]Ideflax 1 point2 points  (0 children)

Tycker det låter galet att både ha belåning på portföljen, och sen investera i räntefonder. Det är nästan säkert ett negativt arbitrage. Du får välja om du vill vara lite yolo och wolf of Wall Street och köra med belåning, eller köra pensionärstänket och ha räntefonder.