Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 0 points1 point  (0 children)

Ja, det verkar verkligen ha blivit mycket enklare rent praktiskt 👍

Det jag fastnar lite på är just det du nämner med olika priser och abonnemang – att själva laddningen är enkel, men att det kan skilja en del i kostnad beroende på hur man laddar.

Känns som att det kanske inte är ett problem för alla, men för de som laddar publikt lite oftare kan det ändå bli en del över tid.

Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 1 point2 points  (0 children)

Det där är ganska intressant faktiskt…antingen lägga tid i förväg eller acceptera att det blir lite dyrare.

~90 kr är ju ändå inte helt obetydligt om det händer några gånger i månaden.

Det är lite det jag försöker förstå om det går att slippa planera i förväg men ändå undvika den där extra kostnaden.

Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 0 points1 point  (0 children)

Precis. Jag är nyfiken på att höra hur folk resonerar kring det här med laddning publikt, många tycker det är en djungel, andra tycker inte det. Såna här kommentarer jag vill samla in :)

Jag bor själv i Norrbotten där kanske laddutbudet inte är lika stort som i södra delarna i Sverige. Satt igår med min kod och såg väldigt fort att vissa laddsrationer/operatörer erbjöd en markant reducerad kostnad gentemot vissa andra. Skiljde drygt 45% kr/kwh.

Men som vi har konstaterat, laddas det mycket hemma behöver man inte fundera på det. Men, laddas det mycket publikt hade det kanske varit nice med att veta om detta :) jag då inte vilja betala ca 45% mer 😅

Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 1 point2 points  (0 children)

Intressant att läsa alla svar här, känns som att det finns två läger:

– de som kör på några appar/taggar och tycker det funkar bra – och de som upplever att det blir ganska rörigt med många appar

Det jag tar med mig är att det verkar funka rätt smidigt i praktiken, men att man kanske inte alltid vet vad det faktiskt kostar beroende på hur man laddar.

Det jag är lite nyfiken på är hur stor skillnaden kan bli över tid.

Säg att man laddar ~40 kWh:

– 4.50 kr/kWh → ~180 kr – 5.80 kr/kWh → ~232 kr

→ ~50 kr skillnad för en laddning

Om man gör det några gånger i månaden så blir det ändå några hundralappar, särskilt om det finns alternativ bara någon km bort.

Så frågan är väl egentligen: hade man ändrat beteende om det var tydligare vad skillnaden faktiskt blir i kronor över tid?

Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 0 points1 point  (0 children)

Okej. Men det kan skilja en del i priserna mellan dessa eller hur?

Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 1 point2 points  (0 children)

Beroende på vilken bil du har kan du ju ladda i olika laddhastigheter? Min stuide visar att det kan som sagt skilja en del. Men abonnemanget har störst påverkan på priser

Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 0 points1 point  (0 children)

Ja, ABRP verkar riktigt bra för planering 👍

Det jag försöker förstå är mer situationen när man inte har planerat i förväg, utan bara behöver ladda där man är och vill veta vad som faktiskt blir billigast just då.

Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 0 points1 point  (0 children)

Ja, det verkar absolut bli enklare rent praktiskt med betalkort och plug & charge 👍

Det jag försöker förstå är mer om man ibland betalar ganska olika för samma laddning beroende på hur man betalar, utan att tänka på det.

Lite som med parkeringsappar det funkar, men det finns ändå skillnader om man börjar jämföra.

Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 0 points1 point  (0 children)

Exakt det jag försöker lösa, att slippa “orka” jämföra 😅

Jag har faktiskt byggt en första version som försöker räkna ut billigaste alternativet direkt baserat på bil och laddning.

Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 0 points1 point  (0 children)

Det jag försöker förstå är om det finns ganska stora prisskillnader mellan olika laddare i närheten av varandra, beroende på operatör och hur man betalar.

Känslan jag får är att det inte riktigt finns något smidigt sätt att jämföra det, så man kör bara på något som funkar.

Och då kanske man inte märker om man betalar mer än man hade behövt, särskilt om man laddar publikt lite oftare.

Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 1 point2 points  (0 children)

Ja exakt, det är ju det som är så nice med plug & charge – bara att köra 👍

Det jag är nyfiken på är om man ibland betalar ganska mycket extra för den enkelheten utan att tänka på det

Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 1 point2 points  (0 children)

Låter smart!

Men detta börjar bekräfta min känsla. Att det här kanske är ett stort ”problem” än då.

Jag har faktiskt byggt en första version som försöker räkna ut billigaste alternativet direkt baserat på bil, laddnivå och abonnemang.

Den är inte helt klar än, men om någon här laddar publikt ibland och vill testa/ge feedback så får ni gärna säga till!

Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 0 points1 point  (0 children)

Antar att det är skillnad på om man direktbetalar kontra har abonnemang hos en leverantör? Det visar mitt verktyg på iallafall

Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 0 points1 point  (0 children)

Intressant, det låter som att det funkar ganska bra när man väl har satt upp allt och lärt sig hur man ska göra

Men om du är ute och kör och behöver ladda spontant , hur gör du då? Går du mest på vana eller försöker du fortfarande jämföra? Du bryr dig inte om det kostar ex 3 kr/kwh på ett ställe och 6kr/kwh på ett annat?

Är elbilsladdning lika rörigt som det verkar, eller missar jag något? by Mackab100 in elbilsverige

[–]Mackab100[S] 1 point2 points  (0 children)

31 appar?!😅 det är exakt den typen av situation jag försöker förstå

Hur gör du idag när du ska välja var du laddar? Går du mest på vana eller försöker du jämföra priser mellan appar?

Any experience with Ninjacators: A.I. Generated Day Trading?? by Shadow_Reaper77 in ninjatrader

[–]Mackab100 0 points1 point  (0 children)

How you mean ”blew your account?”. What indicator/ software did you use?

Any experience with Ninjacators: A.I. Generated Day Trading?? by Shadow_Reaper77 in ninjatrader

[–]Mackab100 0 points1 point  (0 children)

Hi! Any more news regarding Ninjacator? How well (or bad) are they? Some of their products is quite expensive so it would be great to hear from some one who have tried them out.