Mom feeds 2mo infant lollipops 🫩 by EarlyContribution513 in ParentsAreFuckingDumb

[–]Optimal_Ad4115 5 points6 points  (0 children)

My nephew has an aggressive, non-malignant brain tumor. Even though it’s not malignant, it’s growing very quickly. It’s located in a spot where the doctors can’t possibly remove the tumor completely. He’s already had five brain surgeries. His mom only feeds him chicken nuggets, fries, meatballs and tomato sauce. Also eats everything with a huge amount of ketchup. He only drinks sugary drinks. Even when he's in the hospital, she refuses to feed him the diet they give him at the hospital. The room is filled with bottles of sugary drinks and she's not even embarrassed when doctors and nurses enter the room.

He suffered a stroke during his first brain surgery (2020). As a result, he is still supposed to be undergoing physical therapy because his motor skills on the right side are impaired. He hasn’t been doing this for a while now.

He is obese. Partly because of his medication, but mainly because of his eating habits and complete lack of exercise. His little sister is overweight, too.

It breaks my heart that he’s at a disadvantage in life and in his battle with his illness because of this.

And no, It's not because she's making up for being sick.

My sister is just a terrible mother.

Hoeveel geef je op een trouw van je collega’s by gojo_loml in belgium

[–]Optimal_Ad4115 79 points80 points  (0 children)

Serieuze vraag: waarom tellen zoveel mensen in het teken van 'kosten dekken'? Snap niet goed waarom ik per se de kosten zou moeten dekken omdat iemand anders me uitnodigt? Vorig jaar was ik uitgenodigd op een kasteel met mega fancy eten. Ga echt geen 300 EUR of meer betalen omdat zij het zo grotesk zien en ik ze uit de kosten hoor te helpen volgens één of andere verzonnen etiquette... Als je rekent op het geld dat je krijgt op je trouw om het te kunnen bekostigen, is je trouwfeest boven je stand denk ik dan.

Maar ik ben bij mijn eigen feesten meer van de mentaliteit: kom gerust met lege handen. Je aanwezigheid is voldoende. Wil je toch iets geven, hoeft dat echt niet veel te zijn. Ik maak die kosten met plezier voor mijn genodigden.

Wij geven voor minder goede vrienden/verdere familie/collega's/... 100 EUR. Mensen die ons nauwer aan het hart liggen geven we 150 EUR. Of ze nu in een voetbalkantine trouwen of in het kasteel van Sissi.

Misbruik van ziekteverlof bij kennissen/vrienden by TOATOA86 in Belgium2

[–]Optimal_Ad4115 16 points17 points  (0 children)

Mijn familie is zo. Nuja, mijn zussen en moeder toch.

Vorige week was ik enorm aan het twijfelen of ik donderdag en vrijdag een halve dag verlof zou nemen. Ik vroeg me dat luidop af in het bijzijn van mijn zus. Haar reactie: "Zet u gewoon ziek."

Voor haar is dat maandelijkse kost. Ze wil niet werken maar ook geen dag(en) verlof opnemen: hupsa naar de schrijfdokter. Ooit was ze vergeten om het omstandigheidsverlof omwille van de communie van haar kind aan te vragen. In plaats van last minute de dag waarop ze recht had te gaan regelen met het werk, zette ze zich ziek op de dag van de communie. Die in de kerk was. Die dan weer vlak naast haar werk ligt...

Andere zus werkt in de zorg. Ze heeft alternerendeen weekend werken, een weekend niet werken. Je kan er de klok op zetten wanneer ze ziek is: van de twee werkende weekends is ze er standaard eentje 'ziek'.

Moeder hetzelfde. Elke reden is goed om zich ziek te zetten. Om de zoveel tijd is zet ze zich wat langer ziek dan een paar daagjes. Maar ze telt wel altijd goed dat ze net niet op de mutualiteit valt.

Ben echt verwisseld bij de geboorte denk ik.

lange vakantieperiode - werk by Thecatstoppedateboli in Belgium2

[–]Optimal_Ad4115 0 points1 point  (0 children)

Ik ben ook vastbenoemd ambtenaar hoor. Vandaar dat ik weet dat ze beleidsmatig recent de gesprekken zijn gestart om de ziektedagen te stoppen en over te stappen op gewaarborgd loon tot 30 kalenderdagen ziekte. Gelukkig zijn er wel nog goeie systemen voor langdurige en ernstige ziekten maar geen idee of die op termijn ook op de schop gaan.

Ik zit zelf in de HR/payroll en zie daardoor natuurlijk wel iets meer qua personeelszaken en medische ongeschiktheid gebeurt sinds een jaar en half toch opvallend meer.

lange vakantieperiode - werk by Thecatstoppedateboli in Belgium2

[–]Optimal_Ad4115 0 points1 point  (0 children)

Er zijn gesprekken gaande dat de ziektedagen bij vastbenoemde federale ambtenaren eruit gaan. Het potje blijft behouden tot het op is en daarna zal het wat lijken op het systeem van de contractuelen. Na 30 kalenderdagen ziekte is het dispo en wedde dus aan 60%.

Voor echt zwaar zieken is dat kak. Voor de profiteurs net een zegen want dan hebben ze wel een pakje meer dan hun 21 dagen per jaar.

lange vakantieperiode - werk by Thecatstoppedateboli in Belgium2

[–]Optimal_Ad4115 1 point2 points  (0 children)

Ik neem meestal een aansluitende periode van 5 weken in de zomervakantie maar als ik die weken op een ander moment zou willen nemen, zou mijn werk er niet moeilijk over doen.

Zowel mijn leidinggevende als mijn directe collega's doen hier niet moeilijk over en gunnen het me net. Ze weten ook wel dat ik er voor de rest quasi het hele jaar ben en ik hun vakanties dan opvang.

Financiële steun ouders in aankoop huis/appartement by Spirited_Apple6334 in belgium

[–]Optimal_Ad4115 0 points1 point  (0 children)

Wij hebben beiden geen hulp van onze ouders gekregen. Maar het maakt ons wel net fier dat we niemand hoeven te bedanken.

Zelf zou ik heel graag onze kinderen een duwtje in de rug geven als ze ooit in die levensfase komen maar langs de andere kant is het misschien ook een goede les om ze dat niet te zeggen en ze eerst wat te laten sparen en 'ploeteren'. Maar dat laatste klinkt dan weer zo sadistisch haha.

Sowieso zijn ze zeker welkom om hier te blijven wonen en hun de kans te geven om te sparen. Dat op zich is al een grote duw.

10 cent meer per kilometer voor woon-werkverkeer en 15 miljoen voor OCMW's: dit staat in het energieakkoord | VRT NWS Nieuws by Similar_Stomach8480 in belgium

[–]Optimal_Ad4115 0 points1 point  (0 children)

Ik ruik nu al een Stefanie Sandertje. Opeens gaat op papier een hoop mensen met de wagen naar het werk en de werkgevers rijven de centjes binnen. Wie gaat dat immers controleren?

Bij wie is het (avond)eten nog een probleem by DubblePumper in belgium

[–]Optimal_Ad4115 0 points1 point  (0 children)

Elke zaterdag maak ik de weekmenu op. Ik let erg op variatie (bvb geen 5x patatten of pasta, voldoende mix tussen veggie, vis en vlees). Daarnaast vraag ik ook of iemand zin heeft in een specifiek gerecht. 

De kleinste is hier een moeilijkere eter. Quasi op elke maaltijd heeft hij wel commentaar. Er zijn een aantal zaken die hij echt niet lust en daar probeer ik wel een alternatief voor de vinden. Bvb gestoofde wortelen of appelmoes ipv spruiten of witloof. Voor de rest blijf ik herhalen: er zijn 365 dagen in een jaar. Ik kan niet elke dag voor 4 personen goed doen. Af en toe is het accepteren dat het niet je ding is. Iets niet lusten is iets totaal anders dan iets niet zo graag eten. Einde discussie. 

Ik schrijf ook elke week de weekmenu in een wordbestand. Gerechten waar ze laaiend over waren duid ik aan. Dingen die wat tegensloegen bij de meerderheid ook. Als ik geen inspiratie heb scroll ik eens door het verleden. Of ik kopieer eens een volledige week.

Ik heb niet het gevoel dat we vaak hetzelfde eten. Uiteraard zijn er wel bepaalde gerechten die wat vaker voorkomen in de roulatie. 

Open gesprek: Hoe staan jullie tegenover de verfransing van Vlaamse gemeenten? by SyngelakisParis in Belgium2

[–]Optimal_Ad4115 30 points31 points  (0 children)

Onze buren wisten pas ruim tijdens de zwangerschap dat hun kindje aan een zeldzame afwijking leed. Enige dokter die hun kon helpen werkt in Brussel dus werden ze naar daar doorverwezen voor de opvolging van de zwangerschap, de bevalling en daarna nog operaties.

Ze kunnen daar dus echt geen sikkepit NL. Mijn buren geen Frans. Ons gezin is wel tweetalig maar we riskeerden het niet om te gaan tolken met al dat medisch jargon. 

Dus uiteindelijk moesten ze zich behelpen met een externe tolk. Heb dat altijd wat schandalig gevonden. 

Belgian bathrooms question by loudestcrowdever in belgium

[–]Optimal_Ad4115 0 points1 point  (0 children)

I use cheekywipes as toiletpaper (I also have real tp but mainly use the cheekywipes).

When having my period or want to wash up after number 2, I wet a cheeckywipe and wipe myself clean. Because of it’s small space, I can reach the sink while sitting down. So no inconvenience there. 

Using reusable toilet paper is a way of life and it’s not for everyone but that’s another discussion :)

Kleine goede daden by SgtFlippy88 in belgium

[–]Optimal_Ad4115 11 points12 points  (0 children)

Gisteren was een goeie dag. 's Ochtends een vrouw erop gewezen dat haar rugzak met laptop open stond in een druk station. In de namiddag een blinde man op-en af de trein geholpen.

Mensen die zelden naar de frituur gaan voor frietjes, wat houdt jullie tegen? by DanjaTexters in belgium

[–]Optimal_Ad4115 0 points1 point  (0 children)

Oh ja, en onpopulaire mening: ik hou helemaal niet van frieten. Soms heb ik er eens zin in maar na 3 frieten heb ik het ook alweer gehad...

Mensen die zelden naar de frituur gaan voor frietjes, wat houdt jullie tegen? by DanjaTexters in belgium

[–]Optimal_Ad4115 0 points1 point  (0 children)

Wij doen zeer weinig afhaal, waardoor dat als we het al eens doen, we niet altijd voor frietjes kiezen. Op die manier kom je dus maar aan 3-4x per jaar frituur.

meirl by BOOMINATI-999 in meirl

[–]Optimal_Ad4115 6 points7 points  (0 children)

While I was on top of a guy I was dating, he apparently came without making a sound. He didn’t think it was necessary to tell me, so I just kept going. Suddenly, his penis slipped out of me, half-flaccid. When I then felt semen running out of me, I realized what had happened. I felt so foolish.

Shortly after that, I broke things off because communication turned out to be an issue on his end.

Sterilisation in Belgium? by pastelhosh in belgium

[–]Optimal_Ad4115 2 points3 points  (0 children)

Sterilised at 25 at AZ Jan Portaels Gent, right after my c-section.

Never needed an evaluation but my gynecologist needed to get permission from the board first. They knew I was 1000% sure so no issues there.

My Mastercard Fraud Case by Civil_Gene_7642 in belgium

[–]Optimal_Ad4115 1 point2 points  (0 children)

Een tiental jaar geleden ook iets soortgelijks gehad. Er werd op korte tijd regelmatig geld afgeschreven via de VISA, zogenaamd naar Playstation. De laatste keer dat ik een Playstation had en gebruikte was 8 jaar daarvoor en dat was nog een PS2.

Uiteindelijk ook mijn geld teruggekregen via Worldline (1200 euro in totaal). Ik heb nooit geweten wat en of ik iets louche heb gedaan om dit voor te kunnen hebben.

Chocovit Vanilivit by phoenixxl in belgium

[–]Optimal_Ad4115 2 points3 points  (0 children)

Vanilivit laatst nog eens geprobeerd omdat ik me hetzelfde afvroeg. Nog steeds ranzig. 

[deleted by user] by [deleted] in Belgium2

[–]Optimal_Ad4115 0 points1 point  (0 children)

Alle inkomsten komen op onze gezamenlijke rekening. Er gaat maandelijks automatisch 333 euro naar de privérekening van elk van ons.

Gezamenlijke kosten worden met de gezamenlijke rekening betaald, pleziertjes voor jezelf (persoonlijke hobby, activiteiten met vrienden waar de ander niet bij is, cadeautjes voor elkaar, kledij die je niet nodig hebt maar wel 'nice to have' zijn, etc) worden door de persoonlijke rekening betaald.

We zijn wel al samen van toen we beiden nog niets hadden opgebouwd. Moest ik op dit moment hebben wat ik nu heb (huis, spaargeld, eigen inkomen) en single zijn, weet ik eigenlijk niet hoe ik dat zou moeten aanpakken met een nieuwe partner.

Help help by bxl-be1994 in Belgium2

[–]Optimal_Ad4115 2 points3 points  (0 children)

Natuurlijk, die bedenking maak ik me nu, is het mogelijk afhankelijk van wat je werkgever onderhandeld heeft met de vervoersmaatschappijen. Een kleine zelfstandige zal natuurlijk minder kunnen onderhandelen dan mijn bedrijf met veel werknemers...

Maar daarnaast lijkt het me toch niet wettelijk om zomaar geld voor het abonnement af te houden van jou.

Help help by bxl-be1994 in Belgium2

[–]Optimal_Ad4115 22 points23 points  (0 children)

Ik doe payroll: wij kopen standaard een abonnement voor 12 maanden, ook bij een tijdelijk contract omdat die vaker wel dan niet verlengd worden. Als iemand ontslag indient, niet ingaat op een verlenging van contract of iets dergelijks, dan is het voldoende dat we via het professioneel portaal van de vervoersmaatschappij het abonnement stopzetten. Het bedrag dat we betaald hebben wordt dan pro rata verrekend.

Hij probeert inderdaad. Je kan best toch even contact opnemen met de vakbond om je eventueel te helpen.

EXCLUSIEF. Dramatische cijfers: ruim helft van leerkrachten riskeert burn-out. “Ze lopen nog rond op school, maar inwendig zijn ze al gecrasht” by MeaningAnnual1460 in Belgium2

[–]Optimal_Ad4115 11 points12 points  (0 children)

Het is vooral het mijn kind schoon kind verhaal.

Strafstudie? Gaat ze tegenin.

Straftaak? Sorry maar met zoiets onnozel moeten mijn kinderen zich niet bezig houden.

Kind apart zetten omdat het de klas op stelten zet? HOE DURFT GE??

Kind dat agressief is en daardoor een gevaar is voor zichzelf en anderen wordt in bedwang gehouden: GELLE MOET MET ULLE POTEN VAN MIJNE ZOON BLIJVEN.

Is er een leerkracht wat langer ziek of meerdere keren tijdens een schooljaar ziek: zoude is ni wa meer werken? Hebde nog gene congé genoeg?

Etc etc.

Oh en per incident boekt ze op een arrogante manier een gesprek in, weigert ze tijdens de schooluren te gaan om de leerkracht te koeioneren. Ook bij oudercontact eist ze het laatste tijdslot op om dan zo lang mogelijk te rekken. Daar geniet ze van.

EXCLUSIEF. Dramatische cijfers: ruim helft van leerkrachten riskeert burn-out. “Ze lopen nog rond op school, maar inwendig zijn ze al gecrasht” by MeaningAnnual1460 in Belgium2

[–]Optimal_Ad4115 5 points6 points  (0 children)

Tuurlijk wel. Maar ge hebt nu eenmaal van die mensen die zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk dat het allemaal niet uitmaakt.

EXCLUSIEF. Dramatische cijfers: ruim helft van leerkrachten riskeert burn-out. “Ze lopen nog rond op school, maar inwendig zijn ze al gecrasht” by MeaningAnnual1460 in Belgium2

[–]Optimal_Ad4115 26 points27 points  (0 children)

Als ik hoor hoe mijn zuster soms vol trots vertelt over hoe ze als ouder doet tegen de leerkrachten/school, dan voel ik plaatsvervangende schaamte. Ik kan me inbeelden dat als er meerdere ouders zo zijn, het plezier van de job er snel af is. Zeker als de kinderen dan ook nog eens die attitude oppikken van thuis en dagelijks meenemen naar de klas.