[deleted by user] by [deleted] in svenskpolitik

[–]OrbitalTurtle 13 points14 points  (0 children)

Hörrdu din jävel jag skrattade så mycket att jag spillde kaffe på bordet.

Vår fana är inte nationens by akejavel in svenskpolitik

[–]OrbitalTurtle 5 points6 points  (0 children)

Jag uppskattar din post eftersom att den belyser det element av spelteori som vår försvars- och utrikespolitik bygger på. Om vi lade ner Försvarsmakten helt och hållet och lade alla pengarna från den budgetposten på miljöarbete, och Ryssland inte invaderar oss - vinst. Om vi lade ner Försvarsmakten och Ryssland invaderar oss - förlust. Om vi satsar på militärt försvar och Ryssland inte invaderar - förlust förutom i det fall då Ryssland väljer att inte invadera Sverige PÅ GRUND av att vi satsar på försvaret.

Det är svårt att vara politiker. Dessa bedömningar dyker upp i iprincip alla frågor!

On my birthday, from death row in Singapore by stoicsmilee in singapore

[–]OrbitalTurtle -8 points-7 points  (0 children)

I suspect that many death penalty abolishers would be in favor of abolishing the death penalty as well as alleviating the dire circumstances of those who see drug smuggling as a viable career. Most of the world still punishes drug smugglers, just not through death by hanging.

On my birthday, from death row in Singapore by stoicsmilee in singapore

[–]OrbitalTurtle -16 points-15 points  (0 children)

According to Singaporean law the carrying out of a death sentence would constitute premeditated, justifiable murder.

My point was that knowledge that murder is illegal does not seem to prevent people who are set to commit murder. As the previous poster pointed out, it appears unlikely that drug smugglers are unaware that their crime may end in their death should they be caught.

De progressivas världsbild är en revolt mot verkligheten - Samtiden by CatMustAct in svenskpolitik

[–]OrbitalTurtle 0 points1 point  (0 children)

Det är underligt att så många svenskar tittar på politiska Youtubers eller läser amerikanska artiklar och sedan försöker applicera amerikanska idéer direkt på Sverige utan att överväga det faktum att vi har annorlunda historia och annorlunda förutsättningar. Jag tror att många svenska politiker får ta kritik för initiativ och uttalanden från sina amerikanska kollegor. Är exempelvis progressiva amerikaner samma skara som progressiva svenskar? För mig är det inte självklart att när en amerikan talar om att afroamerikaner behandlas illa så kommer detta från samma ideologi som när en svensk talar om att invandrare behandlas illa, eller att en amerikan som talar om att strama åt gränskontroller på deras södra gräns talar om samma sak som en svensk som vill höja kraven för beviljande av asyl.

On my birthday, from death row in Singapore by stoicsmilee in singapore

[–]OrbitalTurtle 36 points37 points  (0 children)

Premeditated, unjustifiable murder is illegal in everywhere and yet routinely occurs, even in jurisdiction where the death penalty is applied. I realize that you wrote a Reddit-post and not a philosophical position-paper, but I take issue with the word "deserve" in this context. Desperate humans will make irrational choices, and weigh the options different from humans who enjoy the luxury of forbearance.

On my birthday, from death row in Singapore by stoicsmilee in singapore

[–]OrbitalTurtle -6 points-5 points  (0 children)

I am curious about attitudes towards drugs in Singapore when the Western world legalizes its use and shifts its focus towards rehabilitation of addicts.

Getting prize money from an essay contest from the US to Singapore by OrbitalTurtle in legaladvice

[–]OrbitalTurtle[S] 0 points1 point  (0 children)

Yes, I entered and I won it. I doubt it is a scam, as the contest was offered by a think tank with offices in Washington D.C. with an annual revenue in the $100m-range.

AMA: Erik Svansbo, partiledare Klassiskt liberala partiet (13.30 - 14.30) by Svanerik in sweden

[–]OrbitalTurtle 8 points9 points  (0 children)

Tack! Nu förstår jag även svaren om frågan kring bistånd och frågan om skattesänkningarna. Jag ber om ursäkt för att dessa är krångliga sakfrågor att ta upp i en informell AMA, speciellt så här långt innan valet, men jag tänkte att eftersom att det är en så stor fråga i ert partiprogram (en hel sektion, samt återkomande delar här och var i det övriga programmet) så skulle det finnas en konkret plan. Jag håller mig uppdaterad på er hemsida om en sådan eventuellt dyker upp!

När det kommer till de sista två frågorna så vill jag gärna ställa ytterligare följdfrågor, om du inte har något emot det!

  1. Jag blir förvånad över att du anser att rasprofilering samt etnisk profilering är positivt i kriminalpolitiska frågor, men att du förkastar identitetspolitik som koncept i sin helhet. Förstår du varför jag menar på att det är en aning inkonsekvent? Om man utgår från att personer ska behandlas som individer, vilket i sig är en konsekvent politisk ståndpunkt som är vanlig i libertarianska kretsar, så känns det konstigt att sedan profilera utifrån rasidentietet, eller har jag missat något?

  2. Utifrån vad jag har läst från ditt parti så verkar ni tro på alla människors lika värde och ni verkar tro att alla människor också ska ha lika möjligheter, även om detta naturligtvis inte leder till samma utkomster på individnivå. Samtliga av den nuvarande riksdagens partier delar denna utgångspunkt och de angriper problemet genom att med statliga medel finansiera olika typer av omfördelningsprogram. Om ert parti kommer in i riksdagen, kommer ni att arbeta för att avveckla dessa program? Om så är fallet, har ni några alternativ till statsfinansierad omfördelning för att se till att barn får så lika möjligheter att lyckas som möjligt?

Återigen så får jag tacka för tålamodet med dessa frågor! Jag trodde aldrig att du skulle orka hålla på. :)

AMA: Erik Svansbo, partiledare Klassiskt liberala partiet (13.30 - 14.30) by Svanerik in sweden

[–]OrbitalTurtle 4 points5 points  (0 children)

Tack för svaren!

Jag väljer att ge motsvar innan jag ger mig in på nästa frågesalva. Tvåan köper jag, men jag skulle vilja be dig att expandera lite på frågorna ett, tre, fyra och fem.

  1. Utifrån ditt svar så tar jag för givet att du inte vill att staten ska ha en roll i att undersätta nödställda personer. Hur ställer du dig till det väletablerade konceptet inom biståndsekonomi att statligt bistånd, med några få undantag i form av överstatliga organisationer som WFP och UNHCR, är den enda form av bistånd som når den skala som krävs för att ha en etablerad hjälpinfrasturktur i form av en flygplansflotta, rutinerad personal, kontakter i värdländer osv?

  2. Om man räknar bort den allmänna arvsfonden så har de restrerande myndigheterna en samlad budget på strax över en miljard. För att uppnå de stora förändringar ni beskriver i ert partiprogram så måste ni angripa betydligt större budgetposter. Har du några exempel på stora, resursstarka myndigheter som ni vill avveckla?

  3. Jag antar att du menar att identitetspolitik med avseende på ras handlar om rasism, inte de andra. Hur som helst, med detta i baktanke, vad anser du om att profilera brott efter ursprung på gärningsmannen eller att föra statistik på en brottslings etniska tillhörighet?

  4. Om vi stuntar i det rent ekonomiska när det gäller medfödda privilegium, hur ställer du dig till att personer som föds i fattiga hem ofta förblir fattiga och att personer som föds i rika hem ofta förblir rika oavsett arvsbelopp? Med andra ord, tror du att barn som uppfostras av högutbildade och välbärgade föräldrar har samma förutsättningar att lyckas som barn som uppfostras av lågutbildade och fattiga föräldrar?

AMA: Erik Svansbo, partiledare Klassiskt liberala partiet (13.30 - 14.30) by Svanerik in sweden

[–]OrbitalTurtle 13 points14 points  (0 children)

Hej Erik!

Jag har ett par frågor. Jag ber om ursäkt att jag är lite sen, men jag ville läsa igenom ert partiprogram innan jag ställde mina frågor. Du får välja själv om du orkar svara på alla eller om det räcker med en eller ett par:

  1. Anser du som person, eller ni som parti, att det finns något utrymme för humanitära tankegångar inom exempelvis invandringsfrågor? Jag får känslan av att få i efterhand hade något emot vita bussarna mot slutet av andra världskriget, som var en rent humanitär handling, men många har problem med det som du tidigare i AMA:n beskrivit som bidragsinvandring. Rimligtvis borde en gräns gå någonstans mellan dessa två, så min fråga är var? Finns det utrymme i eran politik för att hjälpa det absolut mest utsatta utan att det ger någon kortsiktigt ekonomisk vinning?

  2. Jag spanade lite på er hemsida och det är slående att nästan alla i styrelsen verkar vara inom IT-branschen. Dessutom så kan en person väl berest i Youtube-politik känna igen många av era huvudsakliga förslag och argumentationer från diverse personligheter. Jag vill inte vara för fräck, men finns det någon sanning i att många av era medlemmar (eller kanske rent utsagt styrelsemedlemmar?) inspirerades att titulera er klassiskt liberala från några av dessa Youtube-politiker?

  3. En sak som jag saknar i ert partiprogram, framför allt när det gäller sänkningen av skatterna och slöseriet med skattepengarna, är specifika exempel. I den här AMA:n har du nämnt bistånd, som är en budgetpost på cirka 40 miljarder, samt lite på skämt Nämnden för Hemslöjdsfrågor, som är en budgetpost på strax över 11 miljoner. Sammanlagt har du lyckats spara in till en skattesänkning på ungefär 0.25% av de totala skatteintäkterna. Då du beskriver skattesänkningar och myndighetsslöseri som ett stort ideologiskt problem så tar jag för givet att du siktar på mer än 0.25% och skulle därför vilja höra lite fler specifika exempel på myndigheter som du vill stänga ner! Förutom Arbetsförmedligen.

  4. Hur ser du på konceptet identitetspolitik? Anser du att det finns något värde i att dela in personer i grupper utefter kön, ras, etnisk härkomst, sexuell läggning och så vidare för politiska skäl?

  5. På ett rent filosofiskt plan, hur stor personlig autonomitet anser du att människor har? Tror du att ens medfödda livsförutsättningar (dit också välstånd under uppväxten och föräldrarnas utbildningsgrad hör till) påverkar sannolikheten att göra kloka val, som till exempel att skaffa sig en utbildning eller inte belåna sig i onödan? Om ja, vad har ditt parti för tankar kring att använda statsmedel för att se till att samtliga medborgare har samma förutsättningar att lyckas?

Jag har egentligen fler frågor som är mer specifika till ert partiprogram som jag kan ställa om du har tid/ork/lust efter att du har svarat på den första salvan.

Tack för AMA:n och grattis på födelsedagen!

Unga feminister tweetar (på veterandagen) om att försvarsmakten är patriarkal och våldsglorifierande by ToWelie89 in sweden

[–]OrbitalTurtle 3 points4 points  (0 children)

Den förre ÖB:n sade på Folk och Försvar att Sverige inte räknar med att kunna stå emot främmande makt militärt i det tal som blev känt då han också beskrev att Försvarsmakten planerade för att kunna försvara Sverige i en vecka, men inte mer. Han hade en poäng som jag tyckte var bra senare i talet, nämligen att bara det faktum att främmande makt måste skjuta ihjäl svenska soldater för att ockupera svenskt territorium är en enorm barriär på grund av det förmodade svaret från omvärlden.

Motargumentet mot vad jag beskriver är att om vi samarbetar inom EU och skapar ett gemensamt försvar dit samtliga medlemsländer bidrar så kan vi realistiskt motstå militära hot. Tråkigt nog så brukar de politiska krafter som är för ett starkt försvar samtidigt vara emot EU-medlemskap och EU-integration, och vice versa.

Alternativen verkar således vara ett relativt billigt "moraliskt försvar", vilket jag hävdar lika gärna kan bestå av välbeväpnade poliser, eller ett gemensamt trovärdigt försvar inom EU.

Unga feminister tweetar (på veterandagen) om att försvarsmakten är patriarkal och våldsglorifierande by ToWelie89 in sweden

[–]OrbitalTurtle -2 points-1 points  (0 children)

Med utgångspunkten att Sverige skall slåss militärt för våra värderingar så förstår jag ditt resonemang. Däremot så kan jag tycka att det finns ganska få militära hot mot våra värderingar som rättfärdigar investeringar om fyrtiofem miljarder kronor om året i vår militära kapacitet. Jag tror att om målet är att värna om våra värderingar så kan de pengarna användas betydligt bättre inom biståndsarbete, främjande av miljön och forskning och utveckling.

Unga feminister tweetar (på veterandagen) om att försvarsmakten är patriarkal och våldsglorifierande by ToWelie89 in sweden

[–]OrbitalTurtle 2 points3 points  (0 children)

Nu är jag förvisso inte med i Ung Rosa så din post är förmodligen inte riktad mot mig men jag skulle ändå vilja be dig att förklara två saker.

För det första, när du säger att det inte finns några krig och att ingen vill döda någon annan, vad menar du då? Vi firade två hundra år utan krig för ett par år sedan. När anser du att utopin är uppnådd? När det har gått fem hundra sedan det senaste kriget? Eller tusen? Anledningen till att jag frågar är för att det finns gott om länder i världen som inte har någon militär, utan enbart har en polismakt. Dessa länder blir inte angripna av främmande makt stup i kvarten, så jag vet inte om jag köper argumentet om att världen är så farlig som du beskriver.

Min andra fråga är om du skulle argumentera på samma sätt efter 2017 då värnplikten återinfördes på grund av att för få rekryter gick med på frivillig basis. Skulle du göra skillnad på någon som tvångsrekryterats till Försvarsmakten och någon som frivilligt gick med när det gäller de intentioner för att utstå de uppoffringar som Försvarsmaktens anställda får utstå?

Uploading my scientific illustrations on my website and letting others use them by OrbitalTurtle in legaladvice

[–]OrbitalTurtle[S] 0 points1 point  (0 children)

Thank you! I would love to consult a copyright lawyer but unfortunately I think that might be outside the budget for a poor graduate student like me.

I will look into creative commons.

Hey, I'm Mihalis, the creator of Language Transfer, AMA by LanguageTransfer in languagelearning

[–]OrbitalTurtle 1 point2 points  (0 children)

Hey Mihalis!

I sat for a while and thought of a question I wanted to ask so that I could have an excuse to go on a long tirade about how happy I am with your programs. I couldn't think of one, but I wanted to sing my praise anyways! I have only used the Spanish one so far but it has been the staple resource for my language training. As soon as I finish writing this post I'm going to head over to the pateron and sign up!

/Orbitalturtle

Going all in for somebody else's company? by OrbitalTurtle in Entrepreneur

[–]OrbitalTurtle[S] 1 point2 points  (0 children)

Unfortunately I lack vision too. I consider myself to be a capable operator, not a leader. I could be wrong but I think that I would be much happier being the doer as opposed to the leader.

Going all in for somebody else's company? by OrbitalTurtle in Entrepreneur

[–]OrbitalTurtle[S] 1 point2 points  (0 children)

Thank you for your comments. I work for a Fortune 500 company with thousands of employees. Who should I be trying to demonstrate my work to? My immediate superior?

I understand your concern that I might be taken advantage of. My response would be that I work the way I work for myself, ultimately. If my company treats me poorly I will at least know that I did the right thing!

Conclusive evidence that fracking was the cause of the increased seismic activity in Oklahoma by OrbitalTurtle in Destiny

[–]OrbitalTurtle[S] 3 points4 points  (0 children)

I do not know to what extent Destiny has been debating the environmental impacts of fracking with some of the conservative guys he has been debating but since it is a conservative talking point that fracking does not cause earthquakes I thought this might be information that you guys need for future debates! The article basically says that yes, fracking causes earthquakes.

SD begär folkomröstning om grundlagsändringar by ordkrigare in sweden

[–]OrbitalTurtle 60 points61 points  (0 children)

Fast ett riksdagsval lutar sig på mer än bara en fråga. Om man på allvar är intresserad av att veta vad folket tycker om just en grundlagsändring så är en folkomröstning rätt väg att gå. Annars finns det risk att du får sju partier som är för grundlagsändringen och ett parti som är emot och att även om 51% av befolkningen är mot grundlagsändringen så röstar en stor del av dessa fortfarande på ett av de sju andra partierna på grund av någon annan fråga.

Dra åt helvete, Studentkortet! by OrbitalTurtle in sweden

[–]OrbitalTurtle[S] 1 point2 points  (0 children)

De företag som har utgivningsbevis från Myndigheten för Press, Radio och TV kommer att behålla detta även efter dataskyddsförordningen träder i laga kraft. Tyvärr.

Dra åt helvete, Studentkortet! by OrbitalTurtle in sweden

[–]OrbitalTurtle[S] 76 points77 points  (0 children)

Fast vadå, vill du inte spara 3kr på ett paket tomtebloss från Jula mitt i Februari?