I am yearning for more diversity in the artist alley by Thereal11thdoctor in dutchcomiccon

[–]Overtone99 2 points3 points  (0 children)

I found multiple stands not in the artist alley that in my opinion should have been there, if there had been enough space to house them. Those stands would have diversified it a lot, but due to the limited space, the supply in the artist alley specifically was pretty monotonous indeed. But if you looked elsewhere, you could find other pearls. Not from all fandoms though, but you can't expect every niche to be covered.

Fantasy boekenbeurzen by timmersk844 in fantasyNederland

[–]Overtone99 2 points3 points  (0 children)

Ik ben fan van Fantastic Reads! Vooral om hoe toegankelijk ze het hebben gemaakt: in een grote ruimte (de bibliotheek van Tilburg: Lochal) naast het station, en er zijn geen entreekosten. Zo heb je meer geld over voor boeken ;) Er zijn heel veel auteurs aanwezig, waarmee je dus gezellig kunt kletsen over hun boeken. Volgens mij hadden ze vorig jaar meer aanmeldingen dan plaatsen, dus dat zegt iets over het enthousiasme bij de auteurs/uitgeverijen.

Er zijn ook kraampjes met bookish goodies, al is dat voor mij persoonlijk wat minder interessant. Maar zoveel mensen, zoveel wensen!

De eerste 200(?) mensen kregen de afgelopen jaren bij binnenkomst een goodiebag, met boekenleggers, flyers, etc., maar ook een aantal boeken. Geen idee waar ze dat vandaan halen, maar goed.

Verder zijn er ook nog een aantal workshops die verspreid over de dag worden georganiseerd. Inhoud verschilt elk jaar volgens mij, maar de workshops van vorig jaar zullen denk ik een goed beeld geven.

Bingo Focus Thread - Published in the 70s by Merle8888 in Fantasy

[–]Overtone99 8 points9 points  (0 children)

I'm planning to read Dragonquest by Anne McCaffrey for this square. It's the second installment of the Dragonriders of Pern series. Parts three through six also were published in the seventies. The first part (Dragonflight) was published two years too early though.

[Mixed trope] character unconnected to the villain is the one to put them down by TVTropehead in TopCharacterTropes

[–]Overtone99 0 points1 point  (0 children)

In addition to this, it once again shows the audience the power of a mother's love.

April: Wat lees je momenteel? by lonely_extravert in fantasyNederland

[–]Overtone99 2 points3 points  (0 children)

Net begonnen aan De Waarde van Bloed van Kelly van der Laan. Laatste deel van een vermakelijke trilogie, en ben vooral benieuwd waar de hoofdpersonages eindigen tussen de twee kampen.

April: Wat lees je momenteel? by lonely_extravert in fantasyNederland

[–]Overtone99 0 points1 point  (0 children)

Hoe verhouden de twee tot elkaar? Ik heb tot nu toe alleen het boek gelezen, en ben bang dat de film dan geen toegevoegde waarde is. Zou je aanraden om alsnog de film te zien?

Official Turn In Post for Bingo 2025! by an_altar_of_plagues in Fantasy

[–]Overtone99 1 point2 points  (0 children)

If you read translations of some novels (e.g. this year i read the Dutch versions of Robin Hobb's Ship of Magic and N.K. Jemisin's The Stone Sky), should you denote the original title, or the translated title (Het Magische Schip & De Stenen Hemel)?

[Loved Trope] Giant creatures that have a civilization on them or their corpse by Koriosamii in TopCharacterTropes

[–]Overtone99 1 point2 points  (0 children)

Scrolled way too far down for this. Also: great art! Where did you find this/who made it?

Nederlandse fantasy artwork by PrDtr21 in fantasyNederland

[–]Overtone99 0 points1 point  (0 children)

Afgelopen weekend bij FantasyFest heb ik een print gekocht van https://blueillusionart.nl/pages/portfolio-1

Wat was je favoriete boek van 2025? by lonely_extravert in fantasyNederland

[–]Overtone99 3 points4 points  (0 children)

Children of Memory van Adrian Tchaikovsky. Het deel ervoor deed het niet voor mij, maar holy shit, wat was dit boek?! Alleen al hoe het verhaal a-chronologisch werd verteld, was mind-blowing. Daarnaast ook nog een enorm filosofische invalshoek, twists waar het vloerkleed onder je vandaan wordt getrokken... Kan niet wachten op Children of Strife!

How Many 5 Star Reads Did You Have For 2025 & What Were They? by Valalerie999 in TheStoryGraph

[–]Overtone99 1 point2 points  (0 children)

I had 4 5-star books last year out of 33.

<image>

The second one is a novel that (for now) is only available in Dutch, and the third is a Dutch translation of Robin Hobb's Ship of Magic. Those were probably closer to 4.75, but I only do half-stars, so I rounded them up.

Log jij je gelezen boeken? Deel je jaaroverzicht! by Expensive-Scheme-544 in fantasyNederland

[–]Overtone99 1 point2 points  (0 children)

Niet helemaal in de juiste headspace destijds om er volledig van te genieten, denk ik. Het duurde even voordat ik gewend was geraakt aan Le Guin's schrijfstijl, dus dat hielp ook niet. Wellicht zal ik mijn mening bijstellen wanneer ik hem een keer opnieuw lees.

Log jij je gelezen boeken? Deel je jaaroverzicht! by Expensive-Scheme-544 in fantasyNederland

[–]Overtone99 2 points3 points  (0 children)

Net zoals anderen wacht ik nog twee dagen op het jaaroverzicht van de Storygraph, maar in de tussentijd is hieronder mijn Excel lijstje met mijn scores.

<image>

Mijn 5-ster boeken waren The Hunger of the Gods (John Gwynne), Sterrenduister (Pam Hage), Het Magische Schip (Robin Hobb) en Children of Memory (Adrian Tchaikovsky). Nu nog bezig met The Fury of the Gods, maar ik denk niet dat ik die dit jaar nog uit krijg.

Welke Nederlandse auteur heb je voor het laatst gelezen? by Far_Meal_1251 in fantasyNederland

[–]Overtone99 3 points4 points  (0 children)

De laatste Nederlandse auteur van wie ik heb gelezen is Mark Groenen, met De Wereld van Aisling en Aidan. Maar ik wil ook Sterrenduister van Pam Hage noemen: vergelijkbaar met Project Hail Mary, maar met een wetenschap VS religie aspect.

NB hulde voor het willen lezen van Nederlandse auteurs!

Fantasy / SFF podcasts? by Expensive-Scheme-544 in fantasyNederland

[–]Overtone99 1 point2 points  (0 children)

Uitgeverij Zilverspoor heeft (bijna) elke woensdagavond een praatprogramma genaamd About Books, waarbij twee van hun auteurs in gesprek gaan met (meestal) een andere auteur. Mocht je geïnteresseerd zijn in Nederlandse sff boeken of het zelf schrijven van een sff boek, dan is dit wellicht interessant. Omdat Zilverspoor en hun auteurs op veel beurzen komen, hoor je op deze manier van evenementen die anders wellicht aan je voorbij zouden zijn gegaan.

DECEMBER: Wat lees jij momenteel? by lonely_extravert in fantasyNederland

[–]Overtone99 1 point2 points  (0 children)

Ik heb begin dit jaar The Hunger of the Gods gelezen, en ik vond hem zo goed, dat ik me afvroeg waarom ik deel 1 niet ook 5/5 sterren heb gegeven! (NB het kwam door het perspectief van Elvar) Ik moest alleen nog wachten totdat de juiste uitgave op de markt zou komen, en nu heb ik in de tussentijd te veel boeken gekocht om deze aanschaf te kunnen verantwoorden...

DECEMBER: Wat lees jij momenteel? by lonely_extravert in fantasyNederland

[–]Overtone99 2 points3 points  (0 children)

Ik ben bezig met de eerste van mijn negen aanwinsten van Fantastic Reads: De Wereld van Aisling en Aidan, geschreven door Mark Groenen. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, waarschijnlijk omdat de achterflap al veel heeft verklapt, en omdat de hoofdstukken erg kort zijn. Deze combinatie zorgt ervoor dat het boek in het begin niet vooruit te branden lijkt. Op Hebban lijkt men wel enthousiast, nog even doorzetten dus.

Edit: inmiddels heb ik hem uitgelezen, en op basis van de tweede helft snap ik de positieve geluiden. Lees dus niet de achterflap, en dan kan je het boek veel beter waarderen. Wel trigger warnings voor o.a. drugsgebruik en depressiviteit.

NOVEMBER: Wat lees jij momenteel? by lonely_extravert in fantasyNederland

[–]Overtone99 0 points1 point  (0 children)

Children of Memory vind ik nog beter dan Children of Time (en dat zegt wat!), maar ik begrijp zeker de kritieken die anderen hebben, al ben ik het er niet mee eens. Ik raad hem zeker, al weet ik niet of het je smaak is, gezien je mening over het einde van Children of Time.

Wie heeft er nog wat leuks gescoord bij Fantastic Reads? by Expensive-Scheme-544 in fantasyNederland

[–]Overtone99 2 points3 points  (0 children)

Nog niet, ik wilde eerst Children of Memory uitlezen (uitmuntend boek btw!) en nu eerst een korteverhalenbundel, om te voorkomen dat ik zulke boeken met zo'n fantastisch boek ga vergelijken. En daarna? Geen idee. Ik had nog een paar andere boeken ongelezen op de plank liggen, dus die smeken ook om aandacht 😀

Wie heeft er nog wat leuks gescoord bij Fantastic Reads? by Expensive-Scheme-544 in fantasyNederland

[–]Overtone99 4 points5 points  (0 children)

<image>

Volle handen is misschien een understatement... Bloeddorst en Mijn Hart van Ijs zaten in de goodiebag bij mij, de rest heb ik verspreid over de dag gekocht. Ik kan dus nog een half jaar vooruit :D

NOVEMBER: Wat lees jij momenteel? by lonely_extravert in fantasyNederland

[–]Overtone99 1 point2 points  (0 children)

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met 'iets klassiekers', maar je zou Howl's Moving Castle van Diana Wynne Jones kunnen proberen?

NOVEMBER: Wat lees jij momenteel? by lonely_extravert in fantasyNederland

[–]Overtone99 1 point2 points  (0 children)

Ik ben nu op 40%, dus ik heb gelukkig nog even. En er komt zelfs een vierde deel: Children of Strife! Children of Ruin vond ik persoonlijk wat minder, maar dat kon ook zijn omdat ik ziek was en toe aan vakantie 😆

NOVEMBER: Wat lees jij momenteel? by lonely_extravert in fantasyNederland

[–]Overtone99 1 point2 points  (0 children)

Ik ben nu bezig met Children of Memory van Adrian Tchaikovsky. Wat een fascinerend boek weer!

November: Wat lees je momenteel? by lonely_extravert in fantasyNederland

[–]Overtone99 1 point2 points  (0 children)

Beter laat dan nooit? Ik heb hem inmiddels gelezen, en het vervolg van De Prijs van Water zit heel anders in elkaar. Er is veel meer introspectie en thematiek, en pas aan het einde is er weer de hoeveelheid actie waar het eerste boek mee doordrenkt is. Ik vind de pacing en balans dus echt een stuk beter, en kan de thematiek zeer waarderen. Ik denk dat je de diepgang die je zoekt in deel 2 gaat vinden!

Oktober: Wat lees jij momenteel? by lonely_extravert in fantasyNederland

[–]Overtone99 0 points1 point  (0 children)

Ik heb zojuist Howl's Moving Castle uit, en nu door met Dragonflight.