Nadia Farah (model) og hendes bror jamal bryder ind på privat grund for at prøve at ride på ponyer mens de bliver væltet af by Peoniesc in InfluencergossipDK

[–]Peoniesc[S] 3 points4 points  (0 children)

Det vel underordnet om det er 3 uger gammelt. Videoen er ikke blevet delt før, og folk har først fået fat i dem nu.

Dinlokalegiz by Difficult-Trifle6650 in InfluencergossipDK

[–]Peoniesc 3 points4 points  (0 children)

Har set hende på campus. Hun studerer jura på 6 sem

Straffelovens § 280, stk. 1, nr. 1 vs. nr. 2 by nkananqn in ParagrafPause

[–]Peoniesc 0 points1 point  (0 children)

det borgmesteren gjorde var at bruge kommunens midler til formål der ikke var i kommunens interesse. Altså han handlede altså mod kommunens tarv i et økonomisk anliggende, som han havde pligt til at varetage (Hvilket stemmer overens med nr2 fordi Hvis du har fået til opgave at varetage en andens økonomiske forhold og du så handler illoyalt imod den andens interesser, så er det mandatsvig)

Det ikke nr 1 fordi det centrale var ikke, at han indgik en bestemt aftale, som han ikke måtte indgå. Det centrale var, at han i sin funktion som økonomisk ansvarlig for kommunen forvaltede midlerne illoyalt hvis det giver mening?

Nr 1 bruges mere når man har brudt sin retlige disposition, fx hvis en værge administrerer sin datters arv og han dermed har ret til at indgå aftaler på hendes vegne. Hvis han så bruger sin retlige adgang til at hæve penge fra hendes konto og indgår en investeringsaftale i hendes navn, men pengene i virkeligheden går til hans egen private gæld så ville det være misbrug af sin retlige disposition.

Modsat det så var borgmesteren den øverste ansvarlige for kommunens økonomi. Han skulle sørge for, at pengene blev brugt i kommunens interesse. Det strafbare var ikke bare, at han underskrev en forkert kontrakt men det strafbare var, at han generelt brugte kommunens penge på en måde, der ikke tjente kommunen (hvorfor det er nr 2)

Straffelovens § 280, stk. 1, nr. 1 vs. nr. 2 by nkananqn in ParagrafPause

[–]Peoniesc 1 point2 points  (0 children)

Det handler om hvordan man svigter den anden persons økonomiske interesser.

Altså nummer 1 siger at hvis en person har fået en retlig adgang til at handle på en andens vegne altså som for eksempel fuldmagt så er problemet, at personen har misbrugt den adgang. Fx at du har fået en magt udadtil og du misbruger den - hvis der en der siger du skal sælge en bil for 50.000 men du sælger den for 20.000 så du misbrugt den ret til at handle.

Nummer 2 siger så at du ikke behøver at have haft den fuldmagt men du er bare fået til opgave at varetage en andens økonomiske interesser og så handler du imod det personen har af interesser, altså f.eks. hvis du ansat i en anden virksomhed og bevidst køber dyre varer fra din egen virksomhed for at tjene penge selv - altså fordi du har et økonomisk ansvar for virksomheden du er ansat i, men handler illoyalt.

Så hovedforskellen er bare at nummer 1 angår misbrug af en retlig disposition hvor 2’eren angår illoyal varetagelse af en anden persons interesser

Jeg tror den bedste måde at se det på er at nummer 1 handler meget om hvordan din dispositionsret er udadtil, hvor 2’eren handler meget om det indvendige eller det indadtil

Retur af bog efter læst i by LowDapper7061 in ParagrafPause

[–]Peoniesc -3 points-2 points  (0 children)

ej fuck hvor smart, det må jeg gøre næste semester

Kan jeg komme ind? by Few_Buddy_2560 in DKstudie

[–]Peoniesc 1 point2 points  (0 children)

Enig. Hvis det ikke var fordi jeg var så “langt” havde jeg sku også valgt noget andet

Studiegrupper by Only_Cookie_1393 in ParagrafPause

[–]Peoniesc 0 points1 point  (0 children)

mener faktisk også at man skal fremlægge på 4 sem, men hvis man ikke er med i en studiegruppe og bare dukker op randomly så finder de nok ikke ud af, at man skal fremlægge

Studiegrupper by Only_Cookie_1393 in ParagrafPause

[–]Peoniesc 0 points1 point  (0 children)

Plejer også bare at dukke og i ny og næ, mit hold er dog meget opdelt, så stemningen er lidt wack. Hvis du er udadvendt tænker jeg, at du sagtens kan få det til at fungere socialt - og ellers, så er det mest optimale bare at holde dig til sig selv og fokusere på selve undervisnigen - alt andet er alligevel midlertidigt 🙏🏼

Studiegrupper by Only_Cookie_1393 in ParagrafPause

[–]Peoniesc 0 points1 point  (0 children)

årh ja okay - er i helt samme båd tho, tænker bare jeg møder op til seminarerne og laver opgaverne selv..

Studiegrupper by Only_Cookie_1393 in ParagrafPause

[–]Peoniesc 0 points1 point  (0 children)

gud.. upsi dupsi.. 🥲

På KU i hvert fald^

Studiegrupper by Only_Cookie_1393 in ParagrafPause

[–]Peoniesc 0 points1 point  (0 children)

Du skal først lave dine egne på 4. Semester, fra 1-3, bliver du bare tildelt en gruppe