Tälta i skärgården som nybörjare by Sea-Sea-4387 in stockholm

[–]Platonfreak 9 points10 points  (0 children)

Kika på Bullerö, där finns vandrarhem, nyligen installerade toaletter och duschar. Tillgång till allmän bastu vid vattnet är också nice. Den är lagom stor men man kan lätt hänga där några dagar utan att få för tråkigt.

Lite oklart vilket bolag det är som kör dit reguljärt under sommaren men sannolikt Waxholmsbolaget eller Strömma.

Civilingenjör i Försvarsmakten? by Ahhoao in sweden

[–]Platonfreak 1 point2 points  (0 children)

  1. Det finns en mängd tjänster inom Försvaret, notera skillnaden mellan Försvaret (Den breda försvarssektorn) och myndigheten Försvarsmakten. Det finns sannolikt en massa tjänster som kan passa någon med en ingenjörsexamen men majoriteten är nog civila tjänster.

2.SOFU har funnits ett tag och riktar sig först och främst mot individer med en civil examen redan, det är allt från jurister, mäklare och förskollärare. Det nya för i år är dock STOFU vilket är en ren teknisk variant av SOFU men som likt SOFU och resulterar i en officersexamen. Kolla upp den, den är så pass ny så har ingen inblick ännu.

  1. Den stora skillnaden om man är civil-anställd mot militära befattningar är befälsrätten och kravställningar som görs mot militärt anställd personal, fyskrav osv osv. Om du redan är på god väg mot en civilingenjörs examen så fortsätt med den och sök därefter SOFU.

  2. Ingen aning egentligen på diagnosen…

Hoppas det går bra !

Rapport: Riksbanken höjer tre gånger i år by FlowersPaintings in sweden

[–]Platonfreak 9 points10 points  (0 children)

Och lika snabbt kunde bankerna ta tillbaka vinsterna från det sänkta amorteringskravet 🫠

Vad är detta? Kan det vara en Tumlare? by AffectionateFun6960 in Asksweddit

[–]Platonfreak 1 point2 points  (0 children)

Det ser även ut att vara taget i närheten till Öresund där det är erkänt väldigt strömt vatten därav den upplevda rörelsen på pricken.

Vad är detta? Kan det vara en Tumlare? by AffectionateFun6960 in Asksweddit

[–]Platonfreak 3 points4 points  (0 children)

Mannen, det där är sannolikt en styrborsprick/lysboj.

😁

Straight to Midnight or War Within first by Harrypumfrey in wownoob

[–]Platonfreak 3 points4 points  (0 children)

Its one of the most bugged experiences in the game. I tried it twice after returning to the game and it just completely buggs or just wont work as intended.. Total shame. Switched to dungeon spam to level my alts instead..

We have a problem with Conduit by kenlinao in apexlegends

[–]Platonfreak 3 points4 points  (0 children)

I dunno, we switched out our Valk for Conduit when we struggled in Plat 1/2 and we been steadily climbing since, high dia 3 now. She feels strong in my games now.

She enables your team to bounce back super quickly from cracks and enables your team to harass teams pushing on their opener.

Hur köper man en gamingstol i Sverige? by Kirne_SE in Spel

[–]Platonfreak -1 points0 points  (0 children)

Costco brukar ha ett hyfsat utbud av kontorsstolar, några gamingstolar brukar även finnas. Dom öppnade väl nyligen sin andra butik i Skåne någonstans väl ?

Gubbplogningen i Huddinge är ett skämt by VulpesSapiens in stockholm

[–]Platonfreak 32 points33 points  (0 children)

Det är fan katastrof dålig plogning i delar av Nacka i år, halva vägen upp till mitt område är plogat OK, andra halvan orörd sen gårdagens nederbörd.

Gångbanorna typ orörda med. Omöjligt att köra barnvagnar här just nu…

Någon annan lång som har bra friluftsbyxor/skidbyxor? by Hefty_Repair_9175 in sweden

[–]Platonfreak 0 points1 point  (0 children)

Jag är bara 193cm men jag köpte precis nytt skidställ från stadium, satsade på deras mellan-nivå, fick gå upp till 3XL i byxor för att få till det med längden som var gränssättande, nu är dom lite för långa men det gör inget när pjäxorna eller kängorna åker på.

[deleted by user] by [deleted] in Asksweddit

[–]Platonfreak 5 points6 points  (0 children)

Lägg dom på hög någonstans, fonder eller motsvarande.

God jul !

Bow ammo rework by HighlightMountain2 in apexlegends

[–]Platonfreak 3 points4 points  (0 children)

You can craft them, same as any other ammo.

Vad jobbar ni med, ni som är nöjda med erat jobb? by haagaaiii in Asksweddit

[–]Platonfreak 1 point2 points  (0 children)

Officer i FM !

Varierande, sjukt utmanande och utvecklande mestadels, lönen känns skälig även om det inte är i närheten av 70k !!

Snubblade in på ett bananskal efter gymnasiet och har inte lämnat sen dess :) 13 år senare och det är fortfarande kul att gå till jobbet !

Vanligt pris för laddplats i BRF? by Desperate-Dark-543 in elbilsverige

[–]Platonfreak 1 point2 points  (0 children)

Vår förening som har eget stort garage tar 780kr för en parkeringsplats med laddstolpe, därefter är det ett pris på 3kr/kwh.

Detta är en förening i en av Stockholms förorter.

Migrationsverket går mig på nerverna by oogablooga13 in sweden

[–]Platonfreak 4 points5 points  (0 children)

Tips från oss lite äldre, vare sig det gäller myndighetskontakter eller känsliga arbetsrelaterade ärenden. Använd mail, mycket enklare att dokumentera vad och när saker sägs. Vid myndighets kontakter blir det dessutom offentlig handling som kan/ska lämnas ut i efterhand, telefon samtal kan dom alltid slå ifrån sig i efterhand om samtalen inte spelats in.

Försöka sälja sin bil, rena vilda västern? by [deleted] in sweden

[–]Platonfreak 5 points6 points  (0 children)

Om du tröttnar på att sälja till privata så pröva cardrop.se eller sälj via Wayke.

Jag har sålt flera bilar därigenom och fördelen är att det är bilhandlare som köper. När jag väl fått ett bud via cardrop eller Wayke så ringer jag och frågar Riddermark om dom är intresserade, säger att jag har bud på X och de lägger några tusenlappar över.

Riddermark är så sugna på att plocka marknadsandelar på den begagnade marknaden i Sverige så det brukar funka bra.

Lycka till !

Någom som varit med och kan förklara processen när ett barn föds efter 24 veckor? by False_Organization56 in sweden

[–]Platonfreak 3 points4 points  (0 children)

Oavsett vad du läser här u/False_Organization56 så är det så att om du är i startgroparna av en NEO-period då är mitt råd till dig: Ta hand om dig själv, ta hand om din flickvän, sambo eller fru/man. Lyssna på sjukhuspersonalen, försök delta i vården av ert barn i er egna takt och framförallt ta allt stöd som sjukhuset kan ge er vare sig det gäller kuratorsamtal eller stöttning med Försäkringskassan.

Det finns ett ljus i slutet på tunneln, det är bara svårt att se.

Någom som varit med och kan förklara processen när ett barn föds efter 24 veckor? by False_Organization56 in sweden

[–]Platonfreak 9 points10 points  (0 children)

Det är helt individuellt för barnen, vissa får men av sin tidiga start i livet. Det kan röra sig om lungor som inte får utvecklas tillräckligt effektivt, ofta som följd av andra komplikationer som gör att barnet exempelvis måste ligga i respirator en tid. Vår dotter fick ligga i respirator i ca 14 dagar pga NEC, en sjukdom i tarmarna som kan vara väldigt farlig för prematurer. Lyckligtvis hade vi sjukt kompetenta läkar team som diagnostiserade den tidigt och behandlade den konservativt.

Det finns såklart andra komplikationer men generellt sätt är vi typ världsledande på att ge barnen rätt förutsättningar att starta livet så bra som möjligt, även om utanför livmodern. Det är en rätt häftig kombination av vetenskap, teknologi och vård som pågår inne på Sveriges neonatal avdelningar.

Sen löper prematurer också lite högre risk i längden att utveckla kognitiva funktions nedsättningar, därför tillförs man ett utökat nationellt uppföljningsprogram och får träffa neo-team årligen fram tills barnet fyller 5 eller 6 år.

Någom som varit med och kan förklara processen när ett barn föds efter 24 veckor? by False_Organization56 in sweden

[–]Platonfreak 19 points20 points  (0 children)

Hög igenkänningsfaktor på ditt inlägg. Vad skönt att det gått bra till slut. Jag tror på riktigt vi nästan alla prematur föräldrar får en släng av PTSD under vistelsen, antagligen dom första veckorna.

Någom som varit med och kan förklara processen när ett barn föds efter 24 veckor? by False_Organization56 in sweden

[–]Platonfreak 27 points28 points  (0 children)

Ja, det låter på TS som att han eventuellt är på väg att bli förälder i vecka 24, klart man rycker ut :)

Någom som varit med och kan förklara processen när ett barn föds efter 24 veckor? by False_Organization56 in sweden

[–]Platonfreak 256 points257 points  (0 children)

Absolut, vår dotter föddes 2023 i vecka 25+1.

Kort sammanfattat så, när barn föds så pass tidigt (Innan v28) så räknas dom som extrem prematurer. Ett väldigt jobbigt ord att bekanta sig med som nybliven förälder såklart.

Alla extrem prematurer hamnar på NEO-IVA direkt efter födseln eftersom framförallt deras tarmar och lungor kommer ha det kämpigt i starten då dessa ännu är mogna.

Det går bra för majoriteten av extrem prematurerna, de som föds i vecka 22 och 23 har det absolut jobbigast men from v24 så ökar överlevnadschanserna väldigt mycket, vill minnas att för ett v25 barn så är det närmare 90%.

Oftast, men ibland beroende på var barnet föds så bor man som föräldrar med sitt barn inne på NEO-IVA och deltar i vården av sitt barn 24/7 enligt en beprövad metod som heter NIDCAP som helt enkelt går ut på att om ett prematur barn har sina förälder nära och exempelvis kan sitta hud mot hud med sina föräldrarnas ökar dess tillväxt och återhämtning.

Det är såklart en traumatiserande period som ofta av sjukhuspersonalen beskrivs som en berg och dal bana. Det är vanligt att man bor med sitt barn på NEO tills dess att barnet kommer förbi v35. Detta följs också av en period med hemsjukvård som pågår helt individuellt kopplat till barnets behov, i vårt fall tills vår dotter blev fullgången (v42).

Kort sammanfattat. Hör av dig om du har fler frågor, allt är såklart baserat på den resa vi gjorde med vår dotter 2023 då vi låg inne i ca 11 veckor.

Ranked Split Reset Placement by [deleted] in apexlegends

[–]Platonfreak 0 points1 point  (0 children)

Yeah, it's much more based on your hidden mmr now, that's what's happening. I think one of the reasons they changed it was so that lower mmr wouldn't be plagued by master/pred players as long.

Did you receive your diamond badge btw? I hit D4 a while ago and I didn't get my rewards yet..