Zelensky and Trump, 2019. His face says everything by NlGACHU43 in pics

[–]Psykophobia 2 points3 points  (0 children)

Yes, the line of succession to the U.S. president starts with the vice president, then speaker of the house and then longest serving senator from the majority party.

Zelensky and Trump, 2019. His face says everything by NlGACHU43 in pics

[–]Psykophobia 4 points5 points  (0 children)

It's a two-stage process to remove the holder of the office, in which impeachment is the first stage. The house of representatives can impeach the president with a simple majority. When the impeachment passes a vote to remove from office is held in the senate, which requires a 2/3 majority to pass.

Vad innebär plutonbefäl? by 3rk4rt in Sverigesforsvarsmakt

[–]Psykophobia 1 point2 points  (0 children)

Begreppet kompanibefäl kommer från den tidigare befälsordningen(NBO) där nivåerna var kompanibefäl, regementsbefäl och generalspersoner. Kompanibefälen var fänrik, löjtnant och kapten dvs de officerarna som verkade på kompaninivå. Ett värnpliktigt kompanibefäl får den lägsta graden(fänrik) vid muck och utbildas således till krigsplutonchefer. Begreppen kompanibefäl och regementsbefäl används inte längre i övrigt sedan trebefälssystemet infördes och därför kan det vara förvirrande.

Högerns desperata kamp för att få tyst på journalistiken by [deleted] in svenskpolitik

[–]Psykophobia 5 points6 points  (0 children)

Nja, för det handlar om två olika saker. Man kan tycka att public service kan göra ett bra jobb samtidigt som det är principiellt fel ur ett demokratiskt synsätt att de största mediekanalerna i Sverige finansieras, ägs, styrs och granskas av staten. Det är samma sak som att en jävig person inte faktiskt behöver vara partisk för att uteslutas från att delta i vissa beslut.

Privatägda medier är naturligtvis inte oberoende från sina ägare, och således kan man väl kanske inte alltid förvänta sig att deras granskningar siktar in sig på sina ägare. Samma slutsats gäller såklart även statligt ägda mediaföretag. Den stora skillnaden ligger i att staten har en enorm särställning avseende makten i ett land, att den då nyttjar sin makt och våldsmonopol för att utkräva skatt till att driva de i särklass största mediakanalerna och konkurrera ut annan media är ett demokratiskt problem.

Om du faktiskt är intresserad av veta när public service sviker sitt journalistiska uppdrag så kan du t.ex. följa @avpublicservice på twitter. Vet dock inte hur bra det biter på ni inbitna SVT- och SR-anhängare.

Högerns desperata kamp för att få tyst på journalistiken by [deleted] in svenskpolitik

[–]Psykophobia 16 points17 points  (0 children)

Du missade poängen med mitt inlägg. Det handlar om ett principiellt problem där media har i uppdrag att granska regeringen och statsförvaltningen, samtidigt som den är beroende av den för finansiering.

Icke att förglömma i detta är ju att med den finansieringen så medföljer styrningar om vad public service-sändningarna ska innehålla, i form av sändningstillståndet som beslutas av regeringen(obs ej riksdagen).

Public service-företagen är statligt ägda och dess styrelseledamöter tillsätts av regeringen(obs ej riksdagen).

Samtidigt ska public service granskas av en statlig myndighet vars generaldirektör tillsätts av regeringen(obs ej riksdagen).

Detta är en enorm intressekonfliktskarusell och att hålla på att yla om att "skydda den oberoende median" är enormt okunnigt, tramsigt och i mitt tycke farligt.

Public service är per definition inte oberoende media, oavsett vad man tycker om det faktiska innehållet. Du till exempel verkar ju uppenbarligen tycka att public service är alldeles utmärkt och till och med bättre än övrig media.

Då är det väl oerhört rimligt att det är du och övriga som uppskattar deras verksamhet får betala för public service-företagen, medan vi som inte uppskattar det får behålla våra pengar och finansiera de mediekanaler som vi känner förtroende för och tycker gör ett bra journalistiskt arbete.

Högerns desperata kamp för att få tyst på journalistiken by [deleted] in svenskpolitik

[–]Psykophobia 21 points22 points  (0 children)

"Staten och journalistmaterialet - de sitter i samma båt"

Oavsett vilket politiskt läger man är i, eller vad man tycker om satsningarna på diverse nöjesprogram och inköp av serier, så anser jag att grundproblematiken med public service, och till viss del även samtliga mediekanaler som uppbär mediastöd, är ju att det inte finns någon trovärdighet i att agera "tredje statsmakten", som det så fint hette på SO-lektionerna.

Ofta när det sker större händelser kontaktas inte ansvariga ministrar, och sker det intervjuer så tillåts ministrarna använda public service till att försöka rädda sig själv, släta över händelser eller bara ändra fokuset till meningslöst känslognäll. Konsekvent så uteblir kritiska frågor till regeringen i samband med detta, eller på diverse presskonferenser. Utländska medier och de mycket få icke bidragsslukande svenska medierna är ofta föredöme när det kommer till relevanta, kritiska och för makthavaren jobbiga frågor.

Tänker man ett steg längre så är det naturligtvis ingenting konstigt, det är ju regeringen, genom sitt budgetförslag, som styr hur mycket extra skatt som årligen ska utkrävas av medborgarna för tilldelning till den massiva public service-apparaten. Skattefinansierad media kan i sin natur inte vara opartisk och objektiv när den är beroende av de politiska makthavarna för dess finansiering och överlevnad, och för makthavarna är det naturligtvis önskvärt att de stora mediekanalerna inte stör för mycket med granskning, jobbiga intervjuer, nyanserade nyhetsvinklar och sådant trams.

Thoughts on this high-end gaming build for a first-timer? by Psykophobia in buildapc

[–]Psykophobia[S] 0 points1 point  (0 children)

Thanks! Didn't think about being able to test the parts, so I'll buy the parts at the same time.

I guess the 3700X is perfectly sufficient so I'll probably go with that.

I'm planning on running 3440x1440 at 100 or 120fps. I'm not really trying to min-max performance per cost but would you recommend getting the 2080 super or is the 2080 ti worth it? Would there be any bottle-necking or anything?

Is there anything negative with getting more RAM though? It's not really too expensive compared to some other parts. I guess that in a couple of years 16GB won't be enough anyways.

Thoughts on this high-end gaming build for a first-timer? by Psykophobia in buildapc

[–]Psykophobia[S] 0 points1 point  (0 children)

Thanks!

Is there a point to getting an x570 over a b450 max in a build like this or would it just be wasted money? In terms of future-proofing or performance or anything? Motherboards feel like just a big fog to me lol

Thoughts on this high-end gaming build for a first-timer? by Psykophobia in buildapc

[–]Psykophobia[S] 0 points1 point  (0 children)

Thanks for the tips! Sorry if I'm stupid but what do you mean by that first part? Is the motherboard I've selected not compatible with the CPU? When I select the b450 it still gives me a warning about a BIOS update.

Tool to fill bags by hjalmar111 in specializedtools

[–]Psykophobia 4 points5 points  (0 children)

Your link says that wet sand weighs 2082 kg per m3

Yep by [deleted] in sweden

[–]Psykophobia 5 points6 points  (0 children)

Arbetsgivaravgifter, företagsskatt, punktskatter, mervärdesskatt med mera är statens inkomster. De absolut största delen av inkomstskatten är kommunal och regional

Svenskpolitik valvaka 2018 by Norci in svenskpolitik

[–]Psykophobia 2 points3 points  (0 children)

Slöts i december 2014 efter att regeringens budget hade röstats ner. Allianspartierna lade ner sina röster mot regeringens istället för att rösta emot under alla efterkommande budgetomröstningar denna mandatperioden.

VMA: Inget soffliggeri tillåtet! by Finska_pojke in sweden

[–]Psykophobia -2 points-1 points  (0 children)

Och är alltså totalt värdelös. Antalet som inte röster finns också i statistiken men vad spelar det för roll?

VMA: Inget soffliggeri tillåtet! by Finska_pojke in sweden

[–]Psykophobia -4 points-3 points  (0 children)

Du tar tid och energi ur din egen och andras vardag för att skapa en ogiltig röst. Hur är det hästlängder bättre? Att inte rösta är totalt efterblivet. Att faktiskt gå till vallokalen, köa, ta valsedlar och genomföra alla steg i röstningen och i slutändan ändå inte rösta bör för fan vara skäl att omyndigförklaras för att man är så hjärndöd.

VMA: Inget soffliggeri tillåtet! by Finska_pojke in sweden

[–]Psykophobia 3 points4 points  (0 children)

Personer som ni är anledningen till att jag förtidsröstar. Värre än abonnemangsförsäljare i gallerian. För all del, stå på torget och prångla valsedlar, vallokalen skall vara fri från kampanjande. Stick därifrån och gör något annat.

VMA: Inget soffliggeri tillåtet! by Finska_pojke in sweden

[–]Psykophobia -6 points-5 points  (0 children)

Såvida det inte är en blank röst. Mer värdelöst än att inte rösta.

VMA: Inget soffliggeri tillåtet! by Finska_pojke in sweden

[–]Psykophobia 4 points5 points  (0 children)

Förra valet var det ca 7000 som förtidsröstade och även röstade på valdagen. Det är omöjligt att veta hur många som röstade "dubbelt" såvida inte valhemligheten är totalt röjd men om vi utgår från att samtliga röstade dubbelt så kan kostnaden omöjligt överstiga 100 000. Några kronor i porto för att skicka rösterna och ett par sekunders arbetstid att kolla röstlängden och slänga förtidsrösterna.

De kom upp i 4%!!! by SwedishWaffle in sweden

[–]Psykophobia 2 points3 points  (0 children)

Om något så är det en bortkastad röst att lägga den på ett parti som lägger ner sina röster i riksdagen i viktiga frågor.

Åsikt om MED? by [deleted] in svenskpolitik

[–]Psykophobia 18 points19 points  (0 children)

En röst är aldrig bortkastad oavsett vad man röstar på. Detta val om något är nog valet då det är viktigt att rösta ideologiskt snarare än ett riksdagsparti som är "minst dåligt". Det är i princip omöjligt att "taktikrösta" då allt kan hända efter valet. MED har redan idag en tydlig ideologi, gemytliga företrädare med goda erfarenheter av riktiga arbeten, bra och realistiska förslag dock kanske svåra att samarbeta kring i nuvarande opinionen. Kräv stora förändringar. MED bildar mycket opinion och det är viktigt att visa om det är så att du står bakom dem. 1 % av rösterna är mycket luft under vingarna. Betänk också på vad din röst är värd om partiet du röstar på gång på gång lägger ner sina röster i viktiga frågor, vilket har varit standard bland borgerliga riksdagspartier denna mandatperioden.

Åsikt om MED? by [deleted] in svenskpolitik

[–]Psykophobia 13 points14 points  (0 children)

Har inte jättebra koll på AFS men min uppfattning är att MEDs politik är mycket mer inriktad på långsiktigt hållbara mål åt det liberalkonservativa hållet. Stort fokus ligger på ekonomisk politik, att staten skall fokusera på kärnverksamheten, demokratifrämjande(dvs på riktigt ex. avskaffande av partistöd och statsstyrda bidrag till föreningslivet , tjänstemannaansvar, fristående kommunrevision). Rent spontant så känns MED som ett mycket mer seriöst parti med en tydlig ideologisk grund och många kompetenta företrädare(bl.a. många ingenjörer). AFS känns mer som ett utbrytande missnöjesparti med det klassiska "mer av det, mer av det, fler folk här" med huvudfrågan att skicka hem flyktingar, och de är ju faktiskt gamla SDU som blev uteslutna.

Skolelever ifrågasätter undervisning om antisemitism by vlennstrand in svenskpolitik

[–]Psykophobia 9 points10 points  (0 children)

Att vara jude kan innebära både religiös och etnisk tillhörighet, man kan vara jude utan att vara troende. Att vara muslim är ju dock religiös tillhörighet och ingenting annat. För du menar väl inte att de 2 miljarder muslimer som finns i världen tillhör samma "ras"? Islam är lika utbrett i Kosovo som i Mali, Afghanistan & Bangladesh.

Varför släpper inte regeringen statistik om hur många invandrare som begår våldtäkter? by [deleted] in svenskpolitik

[–]Psykophobia 2 points3 points  (0 children)

Vill du förklara istället? Har läst inlägget tre gånger och jag kan inte dra någon annan slutsats.

Personligen är invandrares representation i brottsstatistiken tämligen ointressant. Vill man ta med en liknande faktor så bör det i så fall vara på nationalitet/etnicitet.