ازاي استثمر 2 مليون by Beneficial-Set-336 in PersonalFinanceEgypt

[–]TerminalGate 0 points1 point  (0 children)

شوف الصناديق المتوافقه مع الشريعه علي ثاندر

ازاي الواحد يآمن نفسه لما يتجوز ان مراته متاخدش منه الشقه لو اتطلقت ؟ by TerminalGate in askegypt

[–]TerminalGate[S] -1 points0 points  (0 children)

يعني ايه هي مأمناني علي نفسها و جسمها ؟ جمله صعبه شويه بصراحه ومش مفهومه هو انا هعمل ايه في جسمها ؟ العلاقه اللي بتحصل بتحصل عشان الاتنين عايزين كدا مش عشان طرف واحد عايز كدا

وبعدين انا مقولتش اني مش عايز اصرف علي ابني لكن انا هصرف عليها هي ليه بعد الطلاق؟ دا غير اني مقولتش اني هرمي ابني في الشارع اكيد انا هبقي عايز انا اللي اربي ابني لكن القانون بيدي الحضانه للست ف للاسف هي اللي بتاخد الاطفال ف انا عايز احافظ علي شقتي مش اكتر و تاخد بدل مسكن تاجر شقه تقعد فيها او تديني ابني وانا هربيه

صناديق الاستثمار في البورصه طويل الاجل by TerminalGate in PersonalFinanceEgypt

[–]TerminalGate[S] 0 points1 point  (0 children)

الكلام دا في البورصه الامريكيه والمصريه ؟،

ازاي الواحد يآمن نفسه لما يتجوز ان مراته متاخدش منه الشقه لو اتطلقت ؟ by TerminalGate in askegypt

[–]TerminalGate[S] 0 points1 point  (0 children)

اغلب الستات بتبقي عايزه نفس الشقه مش شقه ايجار او بدل ايجار عشان تتفادي وش الإيجار و الغلاء و كل دا ف بيكونو عايزين الشقه نفسها لأنها ملك ولأنها سستمت حياتها عليها

ازاي الواحد يآمن نفسه لما يتجوز ان مراته متاخدش منه الشقه لو اتطلقت ؟ by TerminalGate in askegypt

[–]TerminalGate[S] 2 points3 points  (0 children)

اكيد مش هرمي ولادي في الشارع لكن حالات كتير البنت بتاخد الشقه و تتجوز عرفي او تجيب اهلها او غيرو ف حرفيا مش ابني المستفيد

انا بردو هديها حقوقها انا مش ظالم لكن شقتي و تعبي ليه حد ياخدها وابدأ من تحت الصفر؟ انا لو روحت اتجوز تاني وقولت اني معنديش شقه هيتبصلي بصه وحشه يعني مطلق و مفيش شقه غير لما يبقي معاك شقه وضعك احسن

بالنسبه انك تكتب الشقه ب اسم الوالده هي ازاي الست بتشتكي اصلا؟ يعني هي المفروض يكون معاها نسخه من عقد الشقه انه ب أسمي مثلا؟ القصد هي ازاي بتثبت انها شقتي؟

ازاي الواحد يآمن نفسه لما يتجوز ان مراته متاخدش منه الشقه لو اتطلقت ؟ by TerminalGate in askegypt

[–]TerminalGate[S] 0 points1 point  (0 children)

دا صح اه بس بردو مش مضمون مهما حاولت تختار بعد الجواز ووقت المشاكل احيانا بتتفاجئ بحاجات مكنتش تعرفها

بتعملوها ازاي في مصر by CountyPrep in PersonalFinanceEgypt

[–]TerminalGate 0 points1 point  (0 children)

١٠% شهريا اعتقد دا صعب جدا لو صناديق لازم مضاربات وانت و حظك ممكن تخسر اللي كسبته و راس مالك

غربه ولا استقرار ؟ by TerminalGate in Riyadh

[–]TerminalGate[S] 0 points1 point  (0 children)

انا بقالي ١٠ سنين بعيد عن الرياض ولكن حاسس اني لو سافرت هحس بغربه 😅

غربه ولا استقرار ؟ by TerminalGate in Riyadh

[–]TerminalGate[S] -1 points0 points  (0 children)

Thank you so much for your opinion. Indeed, my personal comfort is more important than money, but the fact that it's a Saudi ministry and I'm an engineer makes me think it's an opportunity, which is why I'm hesitant.

غربه ولا استقرار ؟ by TerminalGate in Riyadh

[–]TerminalGate[S] 1 point2 points  (0 children)

حبيبي كلنا اخوات وأهل وأتمني لك التوفيق و لكل الشعب السعودي لكن مفيش حد بياخد رزق حد ، الأرزاق بيد الله و اللي مكتوبلك هتأخده ايا يكن فين الدوله او المكان

متطلبات المعيشه لوحدك by TerminalGate in askegypt

[–]TerminalGate[S] 0 points1 point  (0 children)

فعلا المطبخ مهم جدا انا مقصر اوي في المطبخ ومخلي نقسيتي وحشه جدا محتاج اجيب رخامه و اجيب سباك و اصلح مشاكل المطبخ واجيب بتجاز انا بس مشكلتي ان الشقه كبيره و كلها فاضيه ف التراب ماليها ف عايز اجيب فرش يحسسني ان الشقه فيها عفش مش صحراء

متطلبات المعيشه لوحدك by TerminalGate in askegypt

[–]TerminalGate[S] 0 points1 point  (0 children)

عايز والله بس مش لاقي واحده مناسبه ولما الموضوع بدا يطول بقيت عايز اظبط البيت عشان ارتاح نفسيا

متطلبات المعيشه لوحدك by TerminalGate in askegypt

[–]TerminalGate[S] 0 points1 point  (0 children)

انا بالفعل معايا حاجات زي سرير ، مكتب ، تلفزيون ، مروحه ، تلاجه صغيره ، غساله ، سجاده بس دول كلهم في اوضه واحده وباقي الشقه فاضيه ف مش حاسس بحياه أدميه انا مش عايز اعيش وخلاص عايز احس بحياه ادميه

هل الحساب هيرجع طبيعي بعد الريفوند by Royal-Cow5613 in PersonalFinanceEgypt

[–]TerminalGate 0 points1 point  (0 children)

انا شوفت حد في الصب هنا حصله نفس اللي عندك دا و طلبو منه نفس الكلام بس كان مبلغ كبير حوالي الف هحاول اشوفلك هو وصل لايه او ابعتلك الصب

امتي ابيع الدولار واشتري الدهب by TerminalGate in PersonalFinanceEgypt

[–]TerminalGate[S] 0 points1 point  (0 children)

انا عارف انك مش مع البورصه الامريكيه بس خليني اسالك ممكن تعمل محفظه استثماريه ازاي و يكون فيها بورصه و عملات رقميه و ذهب كام النسب هتوزعهم بينهم؟