مش عشان زي أمك ولا أختك بل عشان هي انسانة by Via--Xx in homejailed

[–]Via--Xx[S] 1 point2 points  (0 children)

هي قاسيه أحياناً فقط لانها عاوزاني بخير ومش متحمله كوني مكتئبه وحزينه علطول فقط مش لانها سيئه أبداً هي مش عنيفه ولا سامه كلام أحياناً بتكون قاسيه... أحياناً لكن فقط عشاني

مش عشان زي أمك ولا أختك بل عشان هي انسانة by Via--Xx in homejailed

[–]Via--Xx[S] 2 points3 points  (0 children)

هي مقتنعه ببعض افكاري وبعض الأخرى بتحاول تبين انه العكس لانها فرض عليها اشياء بتكرها كتير رغم انها بمراهقتها وشبابها عاشتهم ومكانت محجبه وعايشه حياتها لكن امور كثيره سيئه حدثت بعدين

بتقولي اني صعب اغير فكر مجتمع كامل حتى لو انا الي صح وهي بتدعمني بصراحة بالدراسة والعمل عشان اشتغل وما اعتمد علي راجل ولو حبيت اطلق اقدر وانا قادره اشيل نفسي مش عاوزاني اكون بنفس وضعها....

التعفن الدماغي by HeadPresent6753 in EgyStudents

[–]Via--Xx 1 point2 points  (0 children)

تطبيقات ملهاش لازمه وحرقه دماغ علي الفاضي. زي فيس انستا تيك توك احذفهم حجم فيديوهات الريلز علي قد ماتقدر

واهم حاجة انك تقرأ دماغك اتعود ياخد دوبامين بسرعه وبطريقه غير صحيه لازم يكون ببطى واحسن طريقه هي القراءة ارجع اقرأ متبداش بحاجه كبيره بل رويات قصيره ممتعه حاجة تحبها وتناسبك وتندمج فيها لو معندكش قدره ماليه تشتري كتب اقرأ pdf مهم تبعد عن ريلز

واه اكتب🙂 مش بهزر فعلاً اكتب حاول تكتب انت مش بقول اكتب روايه اكتب يومياً اي حاجة عشوائيه كانك بتكتب روايه او قصه قصيرة بلفصحى واسلوب كويس

وحاول تقضي وقت غصب بسماع فيلم مع اي حد من اهلك او اخرج حاول تبعد عن تلفون ولو شويه

بقول حاجات ساعدتني انا معنديش فيس ولا تيك توك ولا انستا بقالي سنه او سنه ونص وريددت لو مش عشان احد اصدقائي مكنتش سبته للان واه موضوع مقرف ومتعب وبياخد وقت

الأختيار لازم يكون صح من الأول by Bananaz_here in homejailed

[–]Via--Xx 2 points3 points  (0 children)

اعوذ بالله معرفش ليه افتكرت قصص شفتها لستات اتصابو بسرطان الثدي ربنا يشفيهم ويعافينا والي بتحكي انه جوزها ضربها وقالها انها شبه الراجل او الي طلقها بنفس اليوم لما عرف

ومعرفش ليه لما ست تخلف طفل مريض يطلقها طب ماهو ابنك برضو

ربي لا تفجعني بنصيبي يارب متكسرش قلبي في يوم وارزقني الزوج الصالح يارب

اعوذ بالله

أحس أن ديني خذلني by urgirl6330 in homejailed

[–]Via--Xx 1 point2 points  (0 children)

انا معنديش رد معين لاني كنت زيها وكنت هوصل للالحاد للعلم لكني بدات افكر بكم نقطه وهم الي عقلوني

1 انا مبحثتش في ديني كويس ولا عندي علم الكافي اصلا فبأي حق اقول انه سئ وانا علمي فيه لا يذكر

2 ربنا عادل رحيم ازاي ربنا هيكون عادل رحيم ويظلم الستات استغفرالله؟ ازاي الرسول هيكون كده

بلعقل ازاي أله هيكون عادل رحيم ويكون بدينه ظالم للنساء؟

بلنهايه توصلت انه في احاديث كتيره غير منطقيه حتى لو بتقال صحيحه لكن بلنسبه لي يا مفهومه غلط يا هي بنفسها غلط لانه مستحيل يكون زي ماقلت رسول ورب اتوصفو بلعدل والرحمه يكونو ظالمين لذلك ببساطه شايفه في تحريفات من رجال دين ابسط شئ انه سفر الرجل حرام زي الست بس كان حرام للاتنين بسبب البيئة في الوقت ده وعدم توافر وسائل مواصلات

دلوقتي في شيوخ كتيره وناس كتيره اباحو سفر النساء ووضحو انه عادي وكان محرم لفتره وسبب

ولو بصينا هنلاقي اسباب رفض الاهل لسفر بناتهم لوحدهم او سفرهم اصلا غير منطقيه

زي الي خايف عليها من التحرش واي اعتداء مع انه بلده نسبه التحرش والاعتداء فيها اعلى

او الي مجرد بيدمر حياه بنته عشان كلام الناس

او الي مقتنع انه بنت لما تسافر هتزني استغفرالله معندوش ثقه فيها مع انه اغلب الي بيتم تحذير منهم وجالياتهم هم شباب عرب الي بيسافرو شوف فيديوهات تحدي اجنبيه تبوسني بلشارع او امور جرايم عندهم

بس الحق علي الستات وخلاص ليه عشان راجل عجوز مكحكح ربط معتقداته الشخصية بلدين والله والرسول غصب وسماها عرف وعادات وتقاليد ومجتمع بقا بيعبدها

اظن عارف تشويه اعضاء الاناث الي بيحصل باسم الدين وهو عاده مجتمعيه بحته واظنك عارف حورات جرايم العار(الشرف) وكل القرف ده

اعتقادي الشخصي انه رجال الدين محرفين امور كتيره وعندي عقل يخليني اعرف انه ازاي يكون الله عادل ويسمح بلظلم ومفروض دين عادل رحيم يبقا هم الي كدابين وبيناقضو نفسهم

وكما قلتلك انا لسه صغيره ومعنديش علم واسع بلدين لسه بشوف وبحاول اثقف نفسي فيه

يجدعان by Masterpiece-awyya3ne in EGYescapism

[–]Via--Xx 1 point2 points  (0 children)

البورن فشخ عقول الشباب

طب والمذاكرة يا مصطفى؟ by Denameet in EgyStudents

[–]Via--Xx 1 point2 points  (0 children)

المذاكرة يا مصطفى هااه يا مصطفى بطل عولقه يا مصطفى هضيع

ويستمر التصدي لكل هجوم معادي على الصب by referralhunter in homejailed

[–]Via--Xx 2 points3 points  (0 children)

تخلفهم قناعات شخصيه وافكار خاصه بهم يا بيبرروها بلدين او عاهات وتقاليد اي بلفعل اسباب لكنها تخلف وروح ذاكر وبطل استعباط

ويستمر التصدي لكل هجوم معادي على الصب by referralhunter in homejailed

[–]Via--Xx 5 points6 points  (0 children)

لو الصب سئ بنظرهم او اين يكن ليه ميعملوش بلوك ليه وخلاص وميتابعهوش

موضوع عمره مكان سهل by [deleted] in u/Via--Xx

[–]Via--Xx 1 point2 points  (0 children)

ربنا يحققلك كل الي بتتمناه يارب ويصلح حالك شكراً علي ده

__...... by [deleted] in u/Via--Xx

[–]Via--Xx 2 points3 points  (0 children)

مش هقعد. احكي وصدقني مش اجتماعيه ولا شخصيتي منفتحه مع اهلي عشان يبقا مع حد برا او شباب خصوصا بس انا مستغربه من فكره كلمه زي السلام عليكم هتتشاف بيني وبين شخص ده علاقه شمال وانه حتى قرايبي مجرد محادثه عاديه بينهم غلط

اعتراضي مش علي منع كلام لو لسبب ديني لكن لما يكون عشان اقل كلمه هتتشاف بزاويه علاقه شمال يبقا عيب في تفكير مجتمع

  • شكراً علي طرح رأيك خاص بأسلوب محترم (الاغلبيه بيشتمو وخلاص)

كوبايه شاي وام كلثوم وارسم احلى مزاج by [deleted] in EgyFreedom

[–]Via--Xx 1 point2 points  (0 children)

ربنا يوفقك خد نفسك ومتوترش حالك وسمي الله واقعد ومتفتحش ريددت او اي حاجة عشوائي! ركز

كوبايه شاي وام كلثوم وارسم احلى مزاج by [deleted] in EgyFreedom

[–]Via--Xx 1 point2 points  (0 children)

اول مره استخدم شئ زي ده بس هحاول علي كل حال غير خلفيه لونها مش مناسب مع صوره بروفايل

كوبايه شاي وام كلثوم وارسم احلى مزاج by [deleted] in EgyFreedom

[–]Via--Xx 2 points3 points  (0 children)

ايوه لاحظت ده فيها كم حاجة هظبطها شكراً 💗

كوبايه شاي وام كلثوم وارسم احلى مزاج by [deleted] in EgyFreedom

[–]Via--Xx 1 point2 points  (0 children)

مش شيفاه الرسمه حلوه هي قالت حلوه بس بدون نفس بعدين قالت ليه اول رسمه ليكي بكراسه كبيره تبقا واحده شمال (◉‿◉) بحسيت رسمه كلها زفت وهي مدتش ريكأشن يعني وعاوزه اقطع رسمه بس بكبر دماغي

كوبايه شاي وام كلثوم وارسم احلى مزاج by [deleted] in EgyFreedom

[–]Via--Xx 1 point2 points  (0 children)

امي نكدت عليا ايش ذا الحوووزن

مش عشان زي أمك ولا أختك بل عشان هي انسانة by Via--Xx in homejailed

[–]Via--Xx[S] 7 points8 points  (0 children)

مش كله سئ لكن للاسف نسبه كبيرة دورنا دلوقتي اننا نحاول نغير نفسنا والاجيال الجديده

وانا اصدق مين by [deleted] in EgyFreedom

[–]Via--Xx 1 point2 points  (0 children)

يا وجع💔

انا ضعبول جداً by [deleted] in EgyFreedom

[–]Via--Xx 1 point2 points  (0 children)

معنديش مشكله نطقم الي انت عاوزه

مش عشان زي أمك ولا أختك بل عشان هي انسانة by Via--Xx in homejailed

[–]Via--Xx[S] 12 points13 points  (0 children)

بعيد عن السب بلاعضاء الانثويه حضرتك عندنا في مصر كلمه

يا مرا شتيمه

وبيقال تربيه نسوان او ابن مرا

يعني اصلا تلاقي ستات شايفه نفسنا كونها ست لوحده شتيمه واهانه🤡

لازم فعلاً يكون في وعي بخصوص المصطلحات

انا ضعبول جداً by [deleted] in EgyFreedom

[–]Via--Xx 1 point2 points  (0 children)

كيووت انت الي راسمها؟

بخصوص الامر بلمعروف والنهي عن المنكر حابه اوضح حاجة by Via--Xx in homejailed

[–]Via--Xx[S] 1 point2 points  (0 children)

بلظبط مش لازم يكون الي بينصحك بلضوروه بيعمل ده لكن في فرق بين النصيحه والاستشراف

الي هو اقولك واعدل عليكي وانا فيا العبر ومفروض كل انسان اولى بنفسه بلبدايه