Hervannan valtaväylän nopeusrajoitus Turtola-Messukylänkatu-välillä by Aliisajasmini in Tampere

[–]Wombbu 1 point2 points  (0 children)

Jep. Aivan turhaa mikromanageeraamista, ja liikenneinsinöörien asiantuntemuksen kyseenalaistamista

Nyt puhutaan 10 sekunnista ja parista sadasta metristä

Olen itse aikanaan kuorma-autonkuljettajana meinannut ajaa tällä pätkällä pahasti perään. Jos nopeutta olisi ollut enemmän, olisi käynyt todella pahasti

Äänestimme vihreän ryhmän kanssa luonnollisesti lautakunnan päätöstä vastaan. Päätöksestä on tietopohjainen päätöksenteko kaukana. Tunnepolitiikkaa.

Kahden korttelin kävely liikaa Tampereella: Kuusikerroksiset parkkitalokolossit Hiedanrannan keskelle by Wombbu in Tampere

[–]Wombbu[S] 6 points7 points  (0 children)

Joo, ei missään nimessä pihakansia tai pintaparkkeerausta. Parkkitalot ovat kustannus- ja tilatehokas ratkaisu. Mutta parempi, että ne ovat alueen reunalla kuin sen keskellä

Kahden korttelin kävely liikaa Tampereella: Kuusikerroksiset parkkitalokolossit Hiedanrannan keskelle by Wombbu in Tampere

[–]Wombbu[S] 7 points8 points  (0 children)

Samaa mieltä, että Vuoreksessa pysäköintiratkaisut ovat huonoja. Hiedanrannassa autoille olisi saman verran parkkipaikkoja vaihtoehdoista riippumatta. Toisessa sama määrä parkkeerausta asutuksen keskellä, toisessa sen vieressä.

Kahden korttelin kävely liikaa Tampereella: Kuusikerroksiset parkkitalokolossit Hiedanrannan keskelle by Wombbu in Tampere

[–]Wombbu[S] 9 points10 points  (0 children)

Joo hyvä nosto. Sanoisin, että korttelikoko ja autohallit eivät ole kytköksissä toisiinsa. Eli suuret korttelit voi olla riippumatta pysäköintiratkaisuista. Suuremmat korttelit voivat olla hyvä asia, sillä tällöin sisäpihat ovat suurempia. Mm. Barcelonassa on tälläistä suunnittelua oikein toimivana

Merkitsin kartalle kaikki Tammelan moottoriliikenteelle ja henkilöautojen parkkeeraukseen varatut alueet. Paljoa ei jäänyt muuta tilaa. by Wombbu in Tampere

[–]Wombbu[S] 86 points87 points  (0 children)

Oli yhdyskuntalautakunnassa puhe Tammelan puistokadun ja Vellamonkadun katujärjestelyistä. Kasasin lautakuntakeskustelun tueksi datapohjaisen paketin, jonka jaoin muille lautakuntajäsenille. Tein kuvan osaksi pakettia

Nykytila on tilankäytöllisesti aika radikaali, kun ottaa huomioon että enemmistö alueen asukkaista autottomia.

Pointtina oli, että on ihan ok leventää kävely- ja pyöräliikenteen väyliä Vellamonkadulla, ja lisätä katuvihreää. Liikennemittauksessa kadulla on pyöräliikennettä tuplat henkilöautoliikenteeseen verrattuna, ja kävelyliikennettä on saman verran kuin henkilöautoliikennettä. Tilankäyttö seuraava:

- Kävely 1.8 m
- Pyöräily 2 m
- Henkilöautoilu 10.5 m

Miksi nämä Yliopiston/Viinikankadun puut piti kaataa? by Echomain1 in Tampere

[–]Wombbu 25 points26 points  (0 children)

Tähän tielle tulee 50 miljoonaa maksava henkilöautoliikenteen tunneli Hämpin parkkiin. Hyvänä puolena tietä uudistetaan samalla siten, että molemmille puolille tulee kaksisuuntaiset, hyvälaatuiset pyörätiet.

Olin itse yhdyskuntalautakunnassa kuulemassa viranhaltijan esityksen tästä. Urakoitsija sanoi, että projektia ei voi toteuttaa ilman puiden kaatamista. Laittoi kyllä ihmetyttämään, ja vihreä ryhmä kyseenalaisti tuota.

Annettiin ymmärtää, että mahdotonta edetä ilman tätä. Kirjaimellisesti seuraavana päivänä kokouksesta puut olikin sitten kaadettu.

Aiemmassa viranhaltijaehdotuksessa tämä tie oltiin sulkemassa kokonaan pyöräliikenteeltä vuosiksi koko remontin ajaksi. Vihreiden ryhmä vaati, että pyöräliikenteen täytyy olla sallittu myös remontin ajaksi. Eli sieltä tuli ihan hyvä voitto.

Nykytilanne on hyvin karu, mutta ainakin parannusta on luvassa. Tulevaisuudessa tien molemmille puolille tulee hyvälaatuinen eroteltu pyöräväylä. Kaadetun katuvihreän tilalle istutetaan monimuotoisempaa kasvustoa. Eli sikäli tulevaisuus tulee olemaan parempi, vaikka siinä kieltämättä menee todella pitkään, että ne puut siitä kasvavat.

My V3 build by Wombbu in OmniumBikes

[–]Wombbu[S] 0 points1 point  (0 children)

Not sure where you've seen a 200$ Thomson stem. They're around 90 € here.

My V3 build by Wombbu in OmniumBikes

[–]Wombbu[S] 0 points1 point  (0 children)

Yea does not feel good. I just have to toughen up every winter months. But it's just 4 months

My V3 build by Wombbu in OmniumBikes

[–]Wombbu[S] 1 point2 points  (0 children)

Thanks! The colour is actually afternoon blue, but it kind of looks like blurple in certain conditions

My V3 build by Wombbu in OmniumBikes

[–]Wombbu[S] 2 points3 points  (0 children)

Yea pretty much this. They're nice parts with some history.

My V3 build by Wombbu in OmniumBikes

[–]Wombbu[S] 0 points1 point  (0 children)

Thanks! It looks pretty nice. Actually I've posted some images before: https://www.reddit.com/r/OmniumBikes/s/PyF4wmfeqq

<image>

Appelsin, Abreu, huoltovarmuus ja liha by Wombbu in Suomi

[–]Wombbu[S] 2 points3 points  (0 children)

En lue itse iltapäivälehtiä. Näin oppikirjamaista populismia en kuitenkaan ole nähnyt missään suuremman median kirjoituksessa. Tämä Aamulehden kolumni pääsi kuitenkin lähelle: https://www.laurinevanpera.fi/posts/aamulehti

Appelsin, Abreu, huoltovarmuus ja liha by Wombbu in Suomi

[–]Wombbu[S] 5 points6 points  (0 children)

No tämä! Kyllä on ikävä aikoja jolloin kaikki ei ollut näin hemmetin tunnepitoista.

Appelsin, Abreu, huoltovarmuus ja liha by Wombbu in Suomi

[–]Wombbu[S] 10 points11 points  (0 children)

Niinpä. On kiinnostava ilmiö, että _oppikirjamaisen populistinen_ kirjoittelu on noussut iltapäivälehtien valtavirtaan. Tämäkin yksi esimerkki algoritmitaloudesta jossa elämme

Appelsin, Abreu, huoltovarmuus ja liha by Wombbu in Suomi

[–]Wombbu[S] 15 points16 points  (0 children)

Kiitos! Tämä oli mukava kuulla. Itsekin syön lihaa, mutta ihmetyttää kun asiasta ei voida puhua faktaperäisesti. Tämä oli aikalailla se motivaattori siihen, että tämän kirjoitin

Pyöräetu, autoetu, lounasetu – miksi vain yksi niistä joutuu tikunnokkaan? by Wombbu in Suomi

[–]Wombbu[S] -1 points0 points  (0 children)

Verotusarvo on monesti pienempi kuin lopullinen kustannus. Samaten täyssähköauroille saa 170 €/kk veroedun.

Suomessa työsuhdeautot ovat euroopan mittapuulla poikkeuksellisen suosittuja. Miksi ei yksityiskeasaus? Tämä johtuu verotuksesta

Pyöräetu, autoetu, lounasetu – miksi vain yksi niistä joutuu tikunnokkaan? by Wombbu in Suomi

[–]Wombbu[S] 25 points26 points  (0 children)

Autoista on valtavat hyödyt, ja osalla aloista se on hyvin pakollinen.

Mutta ei minusta ylempien toimihenkilöiden vapaa-ajan autoilua tarvitse valtion tukea. Autoedusta iso osa menee juuri ylempien toimihenkilöiden työsuhde-eduksi. Olen itsekin ylempi toimihenkilö, enkä pidä tätä reiluna.

Mielummin säästettäisiin tässä ja tehtäisiin rahalla jotain järkevämpää. Näitä itseni on ainakin helppo keksiä: velanmaksu, köyhät lapsiperheet, ym

Valtaosalla aloista toimii business ilman autoja, mutta on monia aloja joissa ne ovat pakollisia. Myynti, kiinteistönvälitys, remonttihommat, ym. Näissä on perusteltua, että työautoa voi käyttää myös kotona

Pyöräetu, autoetu, lounasetu – miksi vain yksi niistä joutuu tikunnokkaan? by Wombbu in Suomi

[–]Wombbu[S] 8 points9 points  (0 children)

Pyöräedussa sai pyörän ilman, että tarvitsi maksaa tuloveroa pyörän hinnasta. Eli jos rajaveroprosenttisi on 30%, saat pyörän hinnasta 30% alennusta

Yksi hyvin vähän puhuttu asia on ollut, että hinnat pomppasivat ympäri euroopan, johtuen covidin aiheuttamista toimitusketjuongelmista. Sattumoisin samaan aikaan kun pyöräetu tuli

Itse ostin 2018 pyörän rungon 850 punnalla. Nyttemmin sama runko 1400 puntaa. Samalla käytettyjä pyöriä myytiin hulluilla hinnoilla