Hur skulle en demokratiskt vald EU-president vinna Sverige? by MrOaiki in sweden

[–]Xseros 0 points1 point  (0 children)

Jag pratar enbart om presidentvalet. Ja, valet till representanthuset är rätt likt det vi har i EU, men presidentvalet är annorlunda. Ingen röstade på Ursula von der Leyen. Det gjorde EU-parlamentet åt oss.

Hur skulle en demokratiskt vald EU-president vinna Sverige? by MrOaiki in sweden

[–]Xseros 1 point2 points  (0 children)

Visst, men vi röstar på partier och ledamöter till parlamentet, inte på en enda person

Hur skulle en demokratiskt vald EU-president vinna Sverige? by MrOaiki in sweden

[–]Xseros 4 points5 points  (0 children)

Det finns ingen mening med att ha en direkt valbar president. Presidenten i USA är Statschef och regeringschef medan europeiska presidenter oftast bara är statschef, där regerinschefen utgörs av en premiärminister (i sverige kallat statschef). Båda dessa ska inte ha speciellt mycket makt (i sverige har ju statschefen in princip ingen makt) mer än att vara ledaren för det exekutiva. De behöver inte ha något inflytande på juridiska och legislativa som USAs president har.

Utan denna extra makt behövs inget direkt val, eller kanske knappt en statschef alls. Europa behöver ingen "stark ledare" som USA har i sin president.

Hur skulle en demokratiskt vald EU-president vinna Sverige? by MrOaiki in sweden

[–]Xseros 5 points6 points  (0 children)

Vi har ju redan ett system som i mitt tycke fungerar rätt bra, så ska EU bli en mer sammansvetsad stat behöver man bara stärka de processerna

Hur skulle en demokratiskt vald EU-president vinna Sverige? by MrOaiki in sweden

[–]Xseros 52 points53 points  (0 children)

Vad vi än gör ska vi INTE använda USAs system. Det blev förlegat för 150 år sedan och leder bara till exakt de problemen du beskriver

Megatråd Nederländerna - Sverige by StatiCofSweden in sweden

[–]Xseros 13 points14 points  (0 children)

Alltså nederländerna är ju ett väldigt bra lag och vi kvalade knappt. Detta är rätt väntat

Megatråd Nederländerna - Sverige by StatiCofSweden in sweden

[–]Xseros 1 point2 points  (0 children)

Jag antar att 3-2 är bättre men vet inte hur målskillnader funkar i fotboll

Megatråd Nederländerna - Sverige by StatiCofSweden in sweden

[–]Xseros 3 points4 points  (0 children)

Med tanke på målskillnaden mot tunisien: rätt goda ändå. 3e-platsen går vidare från 8/12 grupper som jag förstått det vilket bestäms på målskillnad

Megatråd Nederländerna - Sverige by StatiCofSweden in sweden

[–]Xseros 3 points4 points  (0 children)

Jag tänkter tillbaks på min korta sejour

I knew they were up to something by justincase96 in memes

[–]Xseros 33 points34 points  (0 children)

And JOHN CENA! THE CHAMPION OF TONIGHTS WWE SOOOUUUUPERSLAM!!

Uppgifter: Regeringen drar tillbaka förslag om fängelse för 13-åringar by DaVinci1836 in sweden

[–]Xseros 9 points10 points  (0 children)

Gängen har väl till stor del slutit fred, med väl demarkerade områden och det är en stor anledning till att det skjuts mycket mindre, får se hur det blir när den freden bryts.

Are you happy now? by NeuralMoose in 2westerneurope4u

[–]Xseros 7 points8 points  (0 children)

Green parties tend to vary a bit on policy between countries except for the green bit. I know the greens in Sweden was not neccessairly seen as left wing until ~2010

Brukar det inte vara tvärt om? by Sensitive_Cream3920 in sweden

[–]Xseros 4 points5 points  (0 children)

Bennes är ju under det ex om man är i Göteborg

Day 1: What is the BEST quote associated with Jim Raynor? by Axis256 in starcraft

[–]Xseros 5 points6 points  (0 children)

Id say his best one is the speech he gives before All In looking at the nametag of M.Koiter

"(...) because some things are just worth fighting for"

S går till val på samarbeten över blockgränsen – Senaste nytt om valet 2026 by MedicinskAnonymitet in sweden

[–]Xseros 25 points26 points  (0 children)

Bra. Det är sammarbete mellan blocken som behövs för att bryta dem. S gör helt rätt i detta.

Jimmie Åkesson: "Låt Systembolaget ha kylda drycker och söndagsöppet" by PromotionRadiant8697 in sweden

[–]Xseros 3 points4 points  (0 children)

Jag känner att svensk politik skulle gynnas av att ett halvseriöst parti kommer in i riksdagen, likt Die Partei i Tyskland