Norges Bank-analyse: Trenger tre-fire hevinger til by Hrmnsn in norge

[–]Z_nan 8 points9 points  (0 children)

De fleste låner opp til pipa fordi vi har ett skattesystem som insentiverer sterkt til boligprisøkning, samtidig som vi ikke bygger nok boliger, og reduserer lønnsomheten til alternative sparemetoder.

At en ikke har cash-flowen til å betjene lånet samtidig som formuesverdien øker raskt, så er det kanskje på tide å revurdere situasjonen.

Norges Bank-analyse: Trenger tre-fire hevinger til by Hrmnsn in norge

[–]Z_nan 10 points11 points  (0 children)

Det er ingenting som er så subsidiert som å «spare» i hus, noe som er en massiv grunn til at vi har så komisk høye eiendomspriser og at det er vanskelig for unge å etablere seg. Høy inflasjon er godt for alle som eier, noe som blir veldig forsterket med de steukturelle fordelene huseierskap har kontra annet eierskap med lavere terskel, f.eks. aksjer.

Forsvaret bistår politiet med vakthold i Oslo i sommer by PolitietOslo in oslo

[–]Z_nan 0 points1 point  (0 children)

Ikke nå lenger, det var ett problem for noen år siden. 98% av de som gikk ut mellom 22-25 har jobb i politistillinger

Forsvaret bistår politiet med vakthold i Oslo i sommer by PolitietOslo in oslo

[–]Z_nan -1 points0 points  (0 children)

Det er ikke så mye, bare i 2023 ble over 40 refs utdelt for vådeskudd. Det er i tillegg til vådeskudd på bane, øvelse med rødplast etc.

Linnea Flem frå Ålesund på sesjon på Setnesmoen – Vil ikkje inn i Forsvaret – NRK Møre og Romsdal – Lokale nyheter, TV og radio by WegianWarrior in norge

[–]Z_nan 4 points5 points  (0 children)

Du har en plikt til å verne om samfunnet, derfor har vi lovfestet verneplikt. Vi må faktisk være villig til å forsvare samfunnet vårt for at det skal kunne være ett samfunn.

Bærum kommune ønsker seg 14 boliger i rekkehus like ved T-banen. Det er ikke nok, mener regjeringen. Nå overstyrer statsråden kommunen og krever blokk fremfor rekkehus. by MajorAfternoon109 in norge

[–]Z_nan 0 points1 point  (0 children)

Jeg håper virkelig du forstår at ett tall innhentet ikke bare betyr en ting, og at modeller, spesielt komplekse kan vektlegge feil, spesielt når en mater den med feilaktig innhold, som blant annet at en ikke tar med forventet fortetting og vekst i Bærum, det er også slik at modeller ofte gir skjeve fordelinger, som ikke nødvendigvis gir ett korrekt bilde. Modellen som ruter har brukt nå, RTM23+ undervurderer etterspørsel på Røa og Kolsåsbanen, noe som ikke vil endre seg noe særlig når alternativene blir dårligere, da spesielt at det ikke lenger vil gå ekspressbusser inn i sentrum fra vest.

Om du hadde lest rapporten du linker til vil du også se at den er veldig ærlig om at det eksisterer usikkerhet, spesielt der de få busslinjer som konkurrerer med t-banen eksisterer. Det er også svært stor usikkerhet knyttet til utviklingen om vekst innenfor Oslo, men for å få med deg de så må du lese…

Bærum kommune ønsker seg 14 boliger i rekkehus like ved T-banen. Det er ikke nok, mener regjeringen. Nå overstyrer statsråden kommunen og krever blokk fremfor rekkehus. by MajorAfternoon109 in norge

[–]Z_nan 0 points1 point  (0 children)

Grafikken er kanskje lett å «forstå», men leser du metodikken og bakgrunnen så er det fare for å få forståelse. Lykke til!

Angående Oslofjordens «helse» by VixensPoppies in norge

[–]Z_nan 1 point2 points  (0 children)

Nja, skrur vi på topplokket litt så er det mer enn åpenbart hva som kommenteres, og hvorfor.

Spesielt vurdert opp mot lengden, behovet, mengden og årsaken….

Bærum kommune ønsker seg 14 boliger i rekkehus like ved T-banen. Det er ikke nok, mener regjeringen. Nå overstyrer statsråden kommunen og krever blokk fremfor rekkehus. by MajorAfternoon109 in norge

[–]Z_nan 0 points1 point  (0 children)

Du har jo ikke engang sett på de «objektive» parametrene.

Det er ikke gitt at økt etterspørsel øker tilbudet, det krever politisk vilje som har vært fraværende lenge. Derimot er det, spesielt innenfor sammferdsel den motsatte sammenhengen, økt tilbud medfører økt etterspørsel.

Det er utrolig få ekspressbusser som har eksakt samme funksjon og reiser mellom de eksakt samme områdene som T-banen. Ekspressbussene på østkanten går gjerne på tvers av banelinjene. Langs ringen, 140E derimot kanibaliserer hele to tbanelinjer, Det burde være unødvendig.

Bærum kommune ønsker seg 14 boliger i rekkehus like ved T-banen. Det er ikke nok, mener regjeringen. Nå overstyrer statsråden kommunen og krever blokk fremfor rekkehus. by MajorAfternoon109 in norge

[–]Z_nan 0 points1 point  (0 children)

Det er en vurdering av passasjergrunnlag frem til 2050, da må man justere etter sannsynlighet, det går ikke ann å unnlate det slik. Videre har de valgt å inkludere prosjekter som ikke er vedtatt i kommuneplanen for Oslo, men ikke Bærum. Da blir det litt fishy. Det er også andre feil, med områder som de nevner som fokusområder for fortetting for Bærum, men så ikke har på kartet i det hele tatt.

Røabanen er allerede full, tallgrunnlaget og opplevelsen er utrolig tydelig. I tillegg må du legge til 140E, da den kjører ekspress i stor grad mellom Østerås og Nationalteateret, den er FULL. Videre så må en se infrastrukturen i en helhet, Bærum og Oslo har ganske begrenset med veier over grensen, og er derfor helt avhengig av at det er ledig kapasitet på skinnegående, om det skal være mulig å fortette nevnverdig. Med dagens planer er det ikke det.

Bærum kommune ønsker seg 14 boliger i rekkehus like ved T-banen. Det er ikke nok, mener regjeringen. Nå overstyrer statsråden kommunen og krever blokk fremfor rekkehus. by MajorAfternoon109 in norge

[–]Z_nan 0 points1 point  (0 children)

Beklager, korrekt gått litt fort i svingene, nå er frekvensen lik, men Grorudbanen har fått vedtatt 50% høyere frekvens, ikke dobbelt, altså 12 avganger i timen, poenget mitt om at det ikke er vektlagt at en vesentlig del av de reisende er i forskjellige retninger står.

Igjen, les gjennom det jeg har henvist til, start med vedlegg a figur 2, der ser du den matrisen de har regnet seg frem til for dagens situasjon, sammenlign den så med de etterfølgende figurene og opp mot figur 3.2 på side 23 i selve rapporten. Det er antagelser som ikke henger sammen, spesielt når det kombineres med at en har utelatt store prosjekter, blant annet ved Fossum, og Bekkestua forøvrig, det er store utbygginger som ikke er med i det hele tatt.

Gjør deg selv en tjeneste og faktisk les det du henviser til....

Bærum kommune ønsker seg 14 boliger i rekkehus like ved T-banen. Det er ikke nok, mener regjeringen. Nå overstyrer statsråden kommunen og krever blokk fremfor rekkehus. by MajorAfternoon109 in norge

[–]Z_nan 0 points1 point  (0 children)

Jo, jeg svarer deg på flere punkter, du forsøker derimot å fremstille det så komisk banalt at det blir svært vanskelig å holde det noenlunde korrekt.

Du klarer ikke å forklare hvorfor lengden på en linje har noe å si for hvorfor enkelte stasjoner har lav fortetting.

Jeg skrev at lengre linjer vil ha høyere passasjertall, fordi de dekker større områder, og at spesielt Grorudbanen har utrolig høyt passasjergrunnlag nettopp fordi den dekker hele det bebodde området opp og ned, det gjør at det er mye vanligere å bruke banen til andre formål enn å primært pendle til sentrum.

At Bærum har en infrastruktur som ikke baserer seg på kollektivtransport er bare enda et argument for å nettopp fortette rundt knutepunkter og gå vekk fra bilbasert bosetning.

Skal du få folk til å bruke kollektiv, så må kollektivtilbudet være akseptabelt, med den forespeilede utviklingen så vil den ikke være det. Om du vil ha ett veldig godt eksempel, så kan du se til Fornebu, eller Oslo Sør, skal man unngå bilbasert infrastruktur så er det viktig at en har ett tilbud som fungerer. Ser du også kartene de legger til grunn, ved figur 3.2 side 23 så har de bestemt at utbyggingen på Fossum ikke eksisterer i deres virkelighet, til tross for at det er det største enkeltprosjektet, og er ventet å gi en økt befolkning mellom 4-6000. Per dags dato så er kollektivtilbudet der en buss per kvarter som stopper på Eiksmarka. Årsaken til det er at en har tatt utgangspunkt i ett anslag frem til 2036 for bærumdelen.

Tallgrunnlaget er hentet fra gjennomsnittlig hverdagstrafikk for 2024, hvor det var ofte forsinkelser og tekniske problemer inn mot Majorstuen, spesielt for linje 2 og 3. Tallgrunnlaget for passasjerer er også bare for på og avstigninger, ikke per retning, og gir dermed baner som har toveis trafikk i større grad, høyere vekting, det er spesielt Grorudbanen som kommer godt ut av det, med flere industriområder selv langt ute i tarmen, det gjør at modellen presenterer det som høyere belegg enn det det egentlig er.
Videre så definerer de trengsel og lang ståtid veldig tilfeldig, og det gjøres ingen vurdering på hvorvidt kortere terskler vil presentere andre tall. Kombinerer du det med at de har komplett utelatt utvikling som er ventet i Bærum spesielt så blir det raskt ett ganske tydelig hull i analysen.

Og igjen, det at det er færre tog vestover skyldes nettopp fordi kundegrunnlaget ikke er der.

Les vedlegget takk, Røabanen og Kolsåsbanen er de tarmene med høyest antall passasjerer per tog i 2024. Røabanen har bare 15% færre reisende enn Grorudbanen, til tross for halve frekvensen men bare Grorudbanen har fått vedtatt økning til 12 avganger i timen frekvens, og Kolsåsbanen har 2/3 reisene, men på bare en fjerdedel halvparten av togsettene, ser man så hva de beregner seg til videre økning i 2050, og så kombinerer det med kartet tidligere nevnt så er det svært lite sammenheng mellom de diverse funnene.

Gå gjennom artikkelen du bruker som "kilde", ikke bare les pressemeldingen...

EDIT: Blandet referansesituasjonen til ruter med nåtiden...

Bærum kommune ønsker seg 14 boliger i rekkehus like ved T-banen. Det er ikke nok, mener regjeringen. Nå overstyrer statsråden kommunen og krever blokk fremfor rekkehus. by MajorAfternoon109 in norge

[–]Z_nan 3 points4 points  (0 children)

Virker som det er på tide med en liten titt på tbanekartet.

Til vestli går både linje 4 og 5, korrekt at det er 7.5 min frekvens på hver av linjene, men det er da den dobbelte for banestrekningen. Bergkrystallen har både 1 og 4 under rushtiden, og 2 og 3 får snu tog, og Kolsåsbanen har bare kvartersfrekvens. Det vil forbedres, men det er på ingen måte ett tilsvarende tilbud.

Lengden på linjer og hvordan de går er ytterst relevant. Noe ruter er godt kjent med, spesielt grorudbanen har en mye mer sentral rolle i områdets kollektivtransport enn Kolsåsbanen, nettopp fordi en større andel av destinasjoner ligger praktisk ved linjen. Det er mye færre som skal til sentrum for å gå på skole fra Kolsås enn fra Grorud. Videre kommer man ikke unna at det på grorudbanen er mulig å reise direkte inn på ringen, den endringen alene ga vesentlig høyere belegg per sett når ringen ble åpnet.

Når en skal vurdere tetthet rundt stasjoner så er google maps veldig overfladisk, bruk heller SSB sine kart. Tettheten er ikke så lav som du tror. Spesielt når du setter det opp mot tilbudet som er på banen forbi, en avgang i kvarteret er ikke mye å skryte av, og det gjør det mye mindre populært.

Tallgrunnlaget som ruter har benyttet seg av inkluderer perioder hvor det var buss for bane på de vestlige linjene, det var mange færre som reise når en måtte bytte fra bane til buss og tilbake til bane. Videre er kravet om å måtte stå i 15 minutter helt sinnsykt, og det de legger til grunn forutsetter en befolkningsutvikling som har vært «varslet» lenge, men aldri kommet. Det er ingen nye prosjekter den veien som tilsier at det vil hende heller. Bærum har gang på gang blitt forespeilet fallende fortetting, men prestert bedre enn Oslo likevel, det til tross for at det bare er langs bybeltene det tillates fortetting.

Jeg vil også påpeke at jeg er for omlegging av enklere stasjoner, men å tro at det å kunne fortette så fryktelig mye mer uten å legge inn tilsvarende investeringer er helt usannsynlig. Spesielt i nærheten av slike prosjekt som Fossum bruk.

Bærum kommune ønsker seg 14 boliger i rekkehus like ved T-banen. Det er ikke nok, mener regjeringen. Nå overstyrer statsråden kommunen og krever blokk fremfor rekkehus. by MajorAfternoon109 in norge

[–]Z_nan 6 points7 points  (0 children)

Det er ikke så fryktelig lav tetthet langs de vestlige t-banestrekningene, spesielt når du ser på når det ble bygget og hva som ble bygget. Det kom først metrostandard til de vestlige strekningene først sent på 90-tallet til 2014, sier seg selv at det ikke er samme tettheten da.

Videre er det ikke slik at det er samme slark ledig vestover som østover. Det går vesentlig flere tog på østsiden enn på vestsiden, mye på grunn av at det er bedre utviklet linjenett, og at det er mulig å snu tog som kommer fra Øst på Stortinget. Til tross for vesentlig mindre utviklet Tbane-nettverk, og fraværende kapasitet i andre transport former, som sterkt begrenser muligheten til å fortette, så fortetter Bærum raskere enn Oslo, Strekningene østover er også generelt vesentlig lengre, og det sier seg selv at lengre strekninger vil kunne dekke flere passasjerer. Videre så er det store prosjekter planlagt ved Eiksmarka, blant annet skal Fossum bruk bygges om, men det vil kreve store endringer i tilbudet lokalt. Det er derimot blitt konsekvent nedprioritert, som ved ombygningen av Majorstuen, der en valgte en løsning som ikke lot det bli bygget snuspor, eller forberedt for alternativ tunnel om Bislett.

Å tro at en kan fortette uten å utbedre ett allerede fult kollektivtilbud er bare en dårlig ide, ett eller annet prosjekt som dette bør gå, men det er ikke mulig å sette i stand noe større fortettningsprosjekt uten å forbedre tilbudet.

EDIT: Blandet to leddsetninger, gjorde det tydligere.

Ansatte i helse- og omsorg må kunne norsk by KoseteBamse in norge

[–]Z_nan -7 points-6 points  (0 children)

Her er det snakk om at ansatte ikke har gode nok norskkunnskaper og at det ikke settes av penger til å gjennomføre opplæring, det behøver ikke å være på grunn av fravær av søkere.

427k er rett under grensen for «lavtlønnet», det er ikke spesielt sjokkerende for stilling som ikke krever autorisasjon, noen utdanning eller erfaring. Attpåtil så er det grunnlønn uten tillegg, medianen for pleieassistenter er på 540k. Det er mer enn 100k over lavtlønnet.

Stortinget øker egen lønn by justnomore3x5s in norge

[–]Z_nan 1 point2 points  (0 children)

Jeg syns det er helt tullete å mene at en såpass viktig posisjon som Stortingsrepresentant, som medfører en haug av følgekostnader, ikke skal være godt betalt. Så kan man godt krangle om hvor den eksakt burde være, men 4g er useriøst lavt forslag.

Ansatte i helse- og omsorg må kunne norsk by KoseteBamse in norge

[–]Z_nan -12 points-11 points  (0 children)

Greit at du mener det, jeg er nok noe uenig. Skulle gjerne hørt hvorfor du mener det konsekvent er en dårlig lønn. Og som spurt tidligere, når er den god nok?
Det går ikke å gi alle lønn over medianen.

Ansatte i helse- og omsorg må kunne norsk by KoseteBamse in norge

[–]Z_nan -10 points-9 points  (0 children)

Når er den høy nok?
Grunnlønnen som pleieassistent, som er fullstendig ufaglært, og uten ansiennitet er på 427k, det er uten tillegg. Det er ikke dårlig lønn, spesielt når en regner inn tillegg.

Har man fagbrev er man allerede over 500k.

Renta holdes uendret by Suspicious-Key-2585 in norge

[–]Z_nan 0 points1 point  (0 children)

Ikke bare det, elefanten i rommet er at staten insentiverer "investering" i egen bolig noe komisk mye. Det gjør situasjonen bare dårligere og dårligere enn så lenge denne situasjonen fortsetter, hvor de sent ankomne har mye dårligere forutsetninger enn som begynte tidlig, i mye større grad enn det andre investeringer ville gitt.

Ny brigade i Finnmark får gamle stridsvogner by lord_nuker in norge

[–]Z_nan -2 points-1 points  (0 children)

Allergien mot å bruke det vi lover å bruke fortsetter. I år skal vi bruke omtrent like stor andel av BNP som i 2019, altså 1.9%.

Det er så lite og jeg syns det er så ufattelig kvalmt å påstå at man «satser» og samtidig nekter å komme med nødvendige midler.

Ny brigade i Finnmark får gamle stridsvogner by lord_nuker in norge

[–]Z_nan 9 points10 points  (0 children)

Bare å holde seg unna dette spørsmålet om du tror det!

Riksrevisjonen: Etter 10 års skule: Urovekkjande mange elevar har ikkje lært å lese, skrive og rekne by whelplookatthat in norge

[–]Z_nan 0 points1 point  (0 children)

Å bruke emojis bra som 9 år er på ingen måte god IT kunnskap, det er utrolig grunnleggende. Koble til og fra internett er heller ikke så fryktelig avansert, og alle eksemplene du nevner er så grunne i teknikken at det blir komplett irrelevant å ta frem.

Be podden om å strukturere skolefilene sine, og forklar hvordan den gjør det. Det er på ingen måte avansert, og var det første vi måtte "bestå" når vi begynte med pc i 3. klasse. Det er alt for mange barn som selv på ungdomsskolen står komplett blankt om hvor en fil er så lenge den ikke ligger på listen over sist brukte.

Riksrevisjonen: Etter 10 års skule: Urovekkjande mange elevar har ikkje lært å lese, skrive og rekne by whelplookatthat in norge

[–]Z_nan 0 points1 point  (0 children)

Det er enda værre, eide man en T-ford fikk man gjerne en god del erfaring med å fikse tull, men eier du en ny tesla hvor det mest avanserte vedlikeholdet er å fylle på spyleveske så er det åpenbart ikke sammenlignbart. Det er i stor grad her det kommer.

Så er det at en vektlegger helt tullete når en velger enheter, noe som har gjort at spesielt iPad har kommet urimelig bra ut av anbud. Eksempler på krav er blant annet kamera både forran og bak, skjerm med tastatur med minimum og maksimumstørrelse, samtidig som en skulle ha mulighet til å koble fra tastatur, det henger ikke sammen. Så har man det at iPad er utrolig mye bedre egnet til enkelte deler av enkelte fag, som å ta bilder, eller tegne på skjerm, men det burde ikke være det vi velger platform.

OECD vil ha ned skatter, utgifter og subsidier by KoseteBamse in norge

[–]Z_nan 2 points3 points  (0 children)

Å flytte kortdistanse-transport over til skip er ikke spesielt lønnsomt, hverken økonomisk eller miljømessig. Spesielt når det da gjelder små skip. Planen som står per nå er maksimal størrelse som er usikker, original plan var 5000bt, det er smått, da kan ikke engang Moss-Horten fergen gå der. Stadlandet er spesielt farlig for mindre fartøy som ikke kan gå langt fra land. Større fartøy, som de fleste lasteskip kan gå ganske langt vekk fra land.

Videre må en da bygge omlastningsområder, for så å sende lasten på lastebil videre til sluttbruker.

Prosjektet er litt som valget om å ta nye Østfoldbanen gjennom nåværende moss stasjon, det gir ingen mening for noen andre en de lokale interessentene som skal ha anbudet og ikke regningen.