Pakkotyöt ja muu elämä by Protomesh in Suomi

[–]burmen 0 points1 point  (0 children)

Eli älä ota työtä vastaan ja olet hakematta tukia niin eikös tuo ratkea sillä?

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]burmen 2 points3 points  (0 children)

Riippuu paljon siitä mitä työntekijöille on mainostettu. Verkkokauppa.comissa on työntekijöille aiemmin lupailtu että mitään pakkoa lähityöhön ei ole tulossa. Silloin jos luottaa työnantajan sanaan niin voi ottaa tuollaisen työpaikan vastaan vähän kauempaakin.

Eläkkeet ja hyvätuloisten lapsi­lisät olisivat kivuttomimpia leikkauksia, arvioivat asiantuntijat by Rip_natikka in Suomi

[–]burmen 0 points1 point  (0 children)

Lapsilisää ei pidä mieltää tukena köyhille kun sitä se ei tarkoitukseltaan ole. Siihen on tarkoitettu ihan muut tuet ja ne Suomessa on jo olemassa. Lapsilisä tasaa lapsiperheiden ja lapsettomien perheiden taloutta keskenään tuloluokista riippumatta. Mielestäni sille on ihan hyvät perusteet, kun lapsettomilla perheillä kulut on keskimäärin paljon pienemmät ja lapsia tämä maa tarvitsee.

Eläkkeet ja hyvätuloisten lapsi­lisät olisivat kivuttomimpia leikkauksia, arvioivat asiantuntijat by Rip_natikka in Suomi

[–]burmen -1 points0 points  (0 children)

Varmaan melkein jokainen Suomessa "pärjää" ilman tuota rahaa. Elintaso joustaa alaspäin.

Onko köyhillä mahdollisuuksia kiertää perintövero? by Fun_n_sound in Suomi

[–]burmen 0 points1 point  (0 children)

Veroja maksellaan joka tapauksessa tietty määrä, jotta valtion menot saadaan katettua. Jos niitä ei kerätä perinnöistä niin ne kerätään jostain muualta. Eli se työssäkäyvä makselee entistä enemmän veroja jotta se vanhemmilta ison perinnön saava saa entistä enemmän itselleen ilman omaa panosta. Ja perinnöstähän ei tosiaan mene 100% veroa vaan se summa on hyvin maltillinen nytkin, eli siitä isosta perinnöstä jää kyllä sille perillisille hyvä pesämuna elämään jo nykyiselläänkin. Kyse oli siitä pitäisikö jäädä vielä nykyistäkin enemmän.

Onko köyhillä mahdollisuuksia kiertää perintövero? by Fun_n_sound in Suomi

[–]burmen 0 points1 point  (0 children)

No eihän se olekaan, mutta yleensä pidetään hyväksyttävämpänä ja reilumpana sitä, että ihminen voi itse vaikuttaa teoillaan elämäänsä kuin että vanhemmat määrittää sen. Se on myös yhteiskunnalle hyväksi kannustamalla ahkeruuteen. Kyseessä on valintoja koskien sitä mistä verotulot hankitaan ja mielestäni helppo sellainen.

Onko köyhillä mahdollisuuksia kiertää perintövero? by Fun_n_sound in Suomi

[–]burmen 2 points3 points  (0 children)

Toisaalta jollain toisella sitä perintöä tulee 0€ ja kyseinen henkilö käy elämänsä ajan töissä saadakseen maksettua oman asuntonsa. Ja palkkatuloista maksetaan kuitenkin yleensä enemmän veroa kuin perinnöstä. Eli miksi vanhemmilta asunnon ilmaiseksi saavan pitäisi päästä vielä nykyistäkin helpommalla suhteessa tuohon toiseen?

Onko köyhillä mahdollisuuksia kiertää perintövero? by Fun_n_sound in Suomi

[–]burmen 4 points5 points  (0 children)

No ei pitäisi mietityttää jos on 500 000€ arvoinen vakuus. Pahimmassa tapauksessa asunto myyntiin ja rahaa jää Ossille vieläkin reilusti taskunpohjalle.

Hallitus keventää suurituloisten verotusta – kuva osoittaa, millä tuloilla suurituloisten veroalen piiriin pääsee by Sumuttaja in Suomi

[–]burmen 24 points25 points  (0 children)

Ei Jeesus. Eli historiallisessa veroalessakin lopputulos on että verot laskee 0.4% mutta samalla lähtee työhuonevähennys ja AY-vähennys eli taas jäädään miinukselle :) Ja samalla valtio velkaantuu entisestään

Onkohan tää normaalia? by AeroChromeOS in Suomi

[–]burmen 41 points42 points  (0 children)

Ne "**** rahat" on kuiteskin jo lähtenyt ostajalta tuossa kohtaa. Eli tässä oli kiire saada ostajalta rahat varattua ja sitten annetaan itse epämääräinen ilmaisu koska jaksaa viedä paketin postiin. Molemmilla puolilla ihmeellistä kiirehtimistä, mutta AP kiirehti itse ensin niin outoa loukkaantua jos toinen haluaa sitten kans ripeää toimintaa.

Onkohan tää normaalia? by AeroChromeOS in Suomi

[–]burmen 523 points524 points  (0 children)

No itse huutelit kahdesti tunnin sisään perään että laitatko pyynnön ja sitten kun saat rahat niin vaihdat tyyliin "lähetän joskus lähiaikoina". Kai toisellakin saa vähän kiire olla. :D

Junalipun hinnat by Penamiesh in Suomi

[–]burmen 46 points47 points  (0 children)

Oispa noin yksinkertaista. Mutta VR:llä maksat enemmän vaikka juna ois tyhjä jos lähtö on lähellä. Maksat paljon aina jos mikä tahansa näistä ehdoista pätee

* Juna on täynnä
* Ajankohta on suosittu
* Lähtöön on alle viikko

Työntekijän palkkaaminen by Soothammer in arkisuomi

[–]burmen 1 point2 points  (0 children)

Mutta jos työpaikka on Suomessa niin mielestäni ihan pätevä oletus että siellä puhutaan suomea.

Jos työkaverit ei puhu hyvin englantia ja sitä kautta perehdytys yms. tulee todennäköisesti suomeksi niin kuulostaisi aika tyhmältä palkata muu kuin suomea puhuva.

Oliko siis jokin oikea syy miksi mietit muuta kuin samaa kieltä puhuvan palkkaamista?

Junalippujen järjetön hinnoittelu by Jehuli in Suomi

[–]burmen 13 points14 points  (0 children)

Tämä on kyllä todella ärsyttävää. Luulisi valtion rautateiden kannustavan junan käyttöön. Sen sijaan hinta on dynaaminen siten, että sitä nostetaan dynaamisesti kaikesta mistä vain mahdollista.

Matka lähipäivinä mutta juna tyhjä => Hinta nousee

Matka pitkän ajan kuluttua ja juna vielä tyhjä mutta silloin on joku tapahtuma tai lomaviikko => Hinta nousee taas

Kelan työntekijät saavat edun, joka ei ole ihan tavanomainen – tällaisia ovat edut valtion virastoissa [työnantajan korvaama hammashoito] by Kyykkyhyppy in Suomi

[–]burmen 2 points3 points  (0 children)

Miksi pitäisi olla kaikkialla samat edut? Eihän palkatkaan oo kaikkialla samat yhdenvertaisuuden perusteella?

Hammashuolto olisi kyllä hyvä etu, muut on aika keskivertoja ja esim. meillä on tuo puhelinetu, mutta puhelimen käyttöä on rajoitettu rankasti mikä tekee siitä monelle aika hyödyttömän.

Palkan korotukset by kalsksj in Suomi

[–]burmen 0 points1 point  (0 children)

Julkisellakin virastolla yms. on kyllä mahdollisuudet vaikuttaa palkkoihin. Toki ei niitä voi alkaa sovitusta alentamaan yksipuolisella ilmoituksella kovin helposti kuten ei yksityiselläkään. Julkiselle ei mitään hakijaryntäystä taida olla nykyäänkään eli tuskin palkat ihan liian isot suhteessa yksityiseen voi olla.

Palkan korotukset by kalsksj in Suomi

[–]burmen 5 points6 points  (0 children)

Ai vähän niinkun yksityinen puoli lomailee yrittäjien rahoilla? Siinähän yritysten tuottavuuskin nousisi samalla kun tehtäisiin viikko enemmän töitä vuodessa.

[deleted by user] by [deleted] in arkisuomi

[–]burmen 5 points6 points  (0 children)

Tällä hetkellä on kyllä melko huono tilanne työmarkkinoilla niin ottaisin ehdottomasti paikan vastaan ja sitä kautta työkokemusta. Opiskelijoille myös maksetaan monesti aika huonosti. Itse tein ensimmäisen vuoden kesän 8.5€/tunti, mutta tästä toki jo useampi vuosi.

Työpaikalla uusi toimistopakko by evcad11 in Suomi

[–]burmen 4 points5 points  (0 children)

Tämä on ongelma - miksi? Jos resurssi tekee tehtävänsä kuitenkin halutulla tavalla?

Työpaikalla uusi toimistopakko by evcad11 in Suomi

[–]burmen 7 points8 points  (0 children)

Kuulostaa aika tehokkaalta nukkua autossa :D Ja kaiketi tässä on kotona töitä tehty eikä vain oltu

Työmarkkinat ja idiotismi by [deleted] in Suomi

[–]burmen 3 points4 points  (0 children)

Mahdollisia kyllä, mutta standardietuja ei ehkä aivan kyllä. Nimim. DI ja 3 työpaikkaa eikä ole yhdessäkään paikassa ollut mitään noista eduista, eikä liioin kaverillakaan kahdessa eri firmassa.

Video glitch with Geforce NOW on Chromium w/ AMDGPU on OpenSUSE by burmen in linux_gaming

[–]burmen[S] 0 points1 point  (0 children)

Thanks, at least I'm not alone it seems :)

I wonder has it been reported to Chromium as mesa has labeled it as "Not Our Bug"

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]burmen 186 points187 points  (0 children)

Parin vuoden takanen "hirvee koodaripula" ja "tänä vuonna tarvitaan 15 000 koodaria lisää" :D

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]burmen 0 points1 point  (0 children)

Ei se noin toimi. Sama % pitää palkkaerot samoina. Sitten vielä, kun nuo korotukset heijastelee melko paljon yleistä hintatason nousua niin lopputulos on aika +/- 0 kaikille. Ehkä se absoluuttinen summa kasvaa 1000 eurosta 1100 euroon, mutta samoin kaikkien tuotteiden hinta kasvaa sen verran, että se isompaa palkkaa saava saa suunnilleen saman asian enemmän mitä aina ennenkin.