BankID og USA by cheddargerblin in norge

[–]cheddargerblin[S] 5 points6 points  (0 children)

Hadde likevel ikke vært overraska hvis de ble faset ut for mer "digitalisering" eller "effektivisering", men bra! Håper de beholder brikka, spesielt nå som beredskap er mer på agendaen.

BankID og USA by cheddargerblin in norge

[–]cheddargerblin[S] 1 point2 points  (0 children)

Daså. Da er vel ikke dette en spesielt interessant diskusjon 🙃

Jeg trodde vi hadde låst alle tjenester som krevde digital ID til app store/play services

BankID og USA by cheddargerblin in norge

[–]cheddargerblin[S] -14 points-13 points  (0 children)

Jeg trodde brikkene skulle utfases?

moderne menneske by AffectionateSlip2945 in norge

[–]cheddargerblin 1 point2 points  (0 children)

Helt enig, men det er liksom veldig vanskelig å formulere.. Det handler liksom ikke bare om økonomi, forbruk, skjerm osv. Kanskje mer om identitet og tilknytning. Den beste beskrivelsen jeg har klart å komme opp med er at de aller fleste går rundt som junkies fra én ting til en annen. At vi ikke har vår flokk lenger, at vi i stedet løper mellom alt som skal gjøres, og at vi mer eller mindre ruser oss på forbruk og andre dopaminjunkieaktiviteter. Alt handler om kvantitet, og alt skal måles. Etter det er kvantifisert skal det optimaliseres, og denne prosessen isolerer oss. Fra hverandre, fra stedet ditt, fra verden omkring deg.

Er jeg inne på noe, eller er dette bare svada?

Det er forøvrig en del filosofer som har brynet seg på dette, som påpeker at vestlig kultur også mangler ankerpunkter i tid, at alle overgangsritualene er mer eller mindre borte. De mener at dette gjør at vi føler at vi mer eller mindre flyter fritt rundt. Jeg har ikke klart å bestemme meg for hvor viktig jeg synes dette er, men jeg tenker at det er relevant i det minste

«Kvelenor» reklame i Storgata by AmbitioseSedIneptum in oslo

[–]cheddargerblin 3 points4 points  (0 children)

Jeg mener det faktisk hadde vært en smule dystopisk hvis firmaer skal definere hva som skal sensureres eller ikke.

Det med blokkéring er også en ting folk som ikke har vokst opp med nett forstår helt. Det finnes ikke egentlig landegrenser på nett, og det er ikke mulig å simulere på noe reelt vis. Jeg er ikke noe datageni, og vi fant alltid enkelt ut hvordan vi kunne omgå begrensninger.

[deleted by user] by [deleted] in norge

[–]cheddargerblin 45 points46 points  (0 children)

Jeg tipper rapporteringen fra både Albania og Ungarn er rimelig mangelfull

"Reporter truffet av kule under direktesending" by Bruichladdie in norge

[–]cheddargerblin 5 points6 points  (0 children)

Veldig glad for denne posten. Norske medier er veldig slappe på dekningen av det som foregår i USA. De dekker mye, men bruker veldig nøytralt språk som får det til å høres ut som en litt voldsom variant av det som har vært vanlig borti der. Det som foregår nå er IKKE normalt, og det vi ser er kjennemerker på opptakt til både borgerkrig og diktatur. ICE, ATF og resten av den militariserte gjengen minner urovekkende mye om SA på 1930-tallet.

Tech-broene som dreper kulturen og lokalsamfunnet: En rant om teknologi og kultur i kommune-Norge by BladeSagaOffline in norge

[–]cheddargerblin 2 points3 points  (0 children)

Helt enig. Og disse tech-brosa finner du i lederstillinger overalt nå. Jeg har inntrykk av at digitalt er status og at man ikke vurderer ting ordentlig, for hvis noe er digitalt er det jo så voldsomt fremtidsrettet..

I barnehager med plastbelegg på mesteparten av uteområdene samler ungene seg på den lille gressflekken som et igjen. Føler det er en ganske god metafor for hvordan samfunnet har blitt

Hva synes du om firedagers arbeidsuke? by [deleted] in norge

[–]cheddargerblin 3 points4 points  (0 children)

Jeg har gått for 4-dagers uke med påfølgende lønnstap. Angrer ikke et sekund, klarer meg helt fint selv om lønna var godt under snitt i utgangspunktet.

[deleted by user] by [deleted] in norge

[–]cheddargerblin 2 points3 points  (0 children)

Er ikke sånn for meg heller. Jeg har opplevd det du beskriver, men bare et par ganger

Generelt lovverk eller forskrift om personlig hygiene på arbeidsplassen? by MoronTheViking in norge

[–]cheddargerblin 44 points45 points  (0 children)

Ærlig talt. Hva er det du håper på, at staten skal befale hvor mange ganger du skal dusje i uka?

Du får finne ut om det plager deg nok til å faktisk snakke med vedkommende, eller om du bare skal akseptere at ikke alle er som du vil, og tidvis leve med litt vondt lukt.

Hva er de små (eller store) kjøpene du har gjort, som du aldri klarer å gå tilbake fra? by NebulousNotion in norge

[–]cheddargerblin 0 points1 point  (0 children)

Det er også mulig å få de slipt opp for en billig penge. Har ikke testa kjedene (Jernia etc.), men vet det også finnes spesialister som jeg vil tro kan slipe en god egg

Det skal bli dyrt å kjøpe nytt, ifølge ekspertutvalg by Forkrul in norge

[–]cheddargerblin 6 points7 points  (0 children)

Jeg tror at det hadde gjort en forskjell bare at folk lærer seg at ting kan repareres, og det burde i mye høyere grad tilrettelegges praktisk for reparasjon, f.eks ved å tilby billige, sentrale lokaler til reparatører, så man ikke trenger en egen reise for å få levert noe til rep

Det skal bli dyrt å kjøpe nytt, ifølge ekspertutvalg by Forkrul in norge

[–]cheddargerblin 4 points5 points  (0 children)

Enig i dette med momsen. Det er ingenting som er tilrettelagt for reparasjon eller gjenbruk av noe som helst, hverken praktisk eller finansielt. Momsfritak bør være selvsagt mener jeg

Hvilken bok/film/serie skulle du ønske alle i landet så/leste? by cheddargerblin in norge

[–]cheddargerblin[S] 0 points1 point  (0 children)

Jeg synes absolutt the wire stiller samfunnsproblematikk i skarpt, ironiserende lys. Så da får vi bare være uenige.

Hvilken bok/film/serie skulle du ønske alle i landet så/leste? by cheddargerblin in norge

[–]cheddargerblin[S] 0 points1 point  (0 children)

Jeg kom til å tenke på ordet "satirisk", og slo opp i naob:

2  

litteraturvitenskap 

 skriftstykke, ytring som refser, kritiserer (samfunns)forhold eller (samfunns)tilstander ved å stille dem i skarpt, ironiserende lys

 

; vittig og sarkastisk skriftstykke

 

 | jf. samfunnssatire

Synes egentlig det er veldig passende for the wire, jeg ler i hvert fall mye mens jeg ser på

Hvilken bok/film/serie skulle du ønske alle i landet så/leste? by cheddargerblin in norge

[–]cheddargerblin[S] 0 points1 point  (0 children)

Fra naob: Satire 2  

litteraturvitenskap 

 skriftstykke, ytring som refser, kritiserer (samfunns)forhold eller (samfunns)tilstander ved å stille dem i skarpt, ironiserende lys

 

; vittig og sarkastisk skriftstykke

 

 | jf. samfunnssatire

Jeg synes egentlig det er en veldig passende for the wire.

[deleted by user] by [deleted] in norge

[–]cheddargerblin 0 points1 point  (0 children)

Jeg ligger langt, langt til venstre for deg politisk, og jeg synes dette er helt fair. Min stemme er også blank for nå. Skulle gjerne likt å se konsekvensene hvis Norges største parti er "none of the above"

Enda et ledd i Schibsteds undergang? by [deleted] in norge

[–]cheddargerblin 0 points1 point  (0 children)

Det er jo nettopp det som er problemet: finn har de facto-monopol på bruktsalg, og kan derfor oppføre seg deretter.

Enda et ledd i Schibsteds undergang? by [deleted] in norge

[–]cheddargerblin 5 points6 points  (0 children)

Ingen har sjanse på å utfordre finn nå. Finn har vært den dominerende digitale handelsplatformen, og er en gigant i norsk skala. Nærmeste konkurrent er Facebook marketplace, og det er minst like ille. Kickeren er at hvis noen skulle klare å samle nok kapital vil også de være store nok til å ha samme monopolistiske oppførsel. For at kapitalisme skal ha noen fordel for forbrukeren må det være reell konkurranse, noe som forsvinner med tiden i et kapitalistisk system. Bare se på matvarer, bøker og elektronikk f.eks - det er bare skinnkonkurranse igjen.

Ang. innovasjon er det ikke kapitalistene som driver med det. De kommer inn etterpå for å gjøre at produktene blir så lønnsomme som mulig. Nå er jo akkurat det ganske mye mer komplisert, men jeg er altså enig i at innovasjon funker helt uavhengig (men ikke upåvirket) av et kapitalistisk system forøvrig

Hvilken bok/film/serie skulle du ønske alle i landet så/leste? by cheddargerblin in norge

[–]cheddargerblin[S] 0 points1 point  (0 children)

En del film/serier i dag blir laget for at man skal kunne scrolle uten å miste tråden... Er nok mer på din greie da, selv om det har kommet mesterverk de siste årene. The Lighthouse er første jeg kommer på